دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
جمشید مرادیان در گفت‌وگو با آنا خبر داد:

فردا درختان بلوار ماهان کرج مجسمه می‌شوند/ هزار چنار خشک‌شده در خیابان ولیعصر تهران

جمشید مرادیان از افتتاح پروژه مجسمه‌سازی درختان خشکیده که فردا «یازدهم اسفندماه» در بلوار ماهان کرج برگزار می‌شود خبر داد.
کد خبر : 6101

جمشید مرادیان هنرمند مجسمه‌ساز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا در توضیح بیشتر این پروژه گفت: «از مدت‌ها پیش سازمان زیباسازی کرج به من پیشنهاد داد تا درختان خشکیده بلوار ماهان درکرج را مبدل به مجسمه کنم. من نیز پذیرفتم و با سازمان زیباسازی در این خصوص قرارداد بستم».


او اضافه کرد: «براساس این قرارداد، من در درجه نخست پنج درخت خشکیده بلوار ماهان را به مجسمه تبدیل خواهم کرد و امیدوارم در قدم‌های بعدی بتوانم سایر درختان خشکیده و بلا استفاده دراین بلوار را نیز به مجسمه مبدل کنم. قرار است در مراسم افتتاح این پروژه، جمعی ازمقامات شهرداری و زیباسازی کرج چون مدیرعامل زیباسازی شهر کرج،معاون اجرایی سازمان زیباسازی و برخی از کارشناسان این حوزه حضور یابند».


این هنرمند در ادامه خاطرنشان کرد: «پنج درختی که من برای ساختن مجسمه از آنها استفاده می‌کنم، درختان گردو هستند که هرکدام در فاصله پنجاه متری یکدیگر قرار گرفته‌اند و من به همراه محمدرسول‌بیک، دستیارم این درختان را به مجسمه تبدیل می‌کنم».


او در پاسخ به این سوال که پروسه مبدل شدن این درختان به مجسمه چقدر به طول می‌انجامد گفت: «در این زمینه پیش‌بینی دقیقی نمی‌توان انجام داد، زیرا در این مسیر عوامل زیادی دخیل هستند که زمان‌بندی کار ما به این عوامل بستگی دارد. به عنوان مثال، آب وهوا یکی از مهم‌ترین عوامل به شمار می‌رود. به این معنی که اگر باران بگیرد از آنجایی که با وسایل ما برقی کارمی‌کنیم باید کار را تا پایان بارش باران متوقف کنیم، یا این که یک درخت ممکن است در ابتدا ساده به نظر بیاید، اما شاید درون آن با پیچیدگی‌هایی توام باشد که کار را طولانی کند. به هرحال، قرارداد من برای اتمام این پروژه، صد وپنجاه روز است و امیدوارم دراین بازه زمانی این کار به انجام برسد.»








در درجه نخست پنج درخت خشکیده بلوار ماهان را به مجسمه تبدیل خواهم کرد و امیدوارم در قدم‌های بعدی بتوانم سایر درختان خشکیده و بلا استفاده دراین بلوار را نیز به مجسمه مبدل کنم.

این هنرمند در پاسخ به سوال دیگری درباره این که چرا از فضاهای شهری تهران برای انجام چنین کارهایی استفاده نمی‌شود نیز گفت: «اتفاقا تهران پتانسیل گسترده‌ای برای انجام چنین کارهایی دارد،کما این که در حال‌حاضر نزدیک به هزار درخت چنار خشک شده در خیابان ولیعصر وجود دارد که قابلیت تبدیل به مجسمه شدن را دارند، منتهی دست‌اندرکاران در سازمان زیباسازی و شهرداری تهران باید از هنرمندان بخواهند تا این کارها انجام شود و هنرمند به خودی خود و به تنهایی قادر به انجام چنین پروژه‌هایی نیست. همان طور که درباره کرج نیز این اتفاق از سوی مسئولین افتاده و چندان که اشاره کردم، ایده این پروژه از سوی سازمان زیباسازی کرج مطرح شده است».


او اضافه کرد: «بااین حال من این حرکت را اتفاق خوشایندی تلقی می‌کنم، زیرا براین باورم دیدگاه سیاست‌گذاران فرهنگی در سال‌های اخیر نسبت به مقوله فرهنگ و هنر تا حدود زیادی تغییر کرده است، درست است که رویدادهای فرهنگی ممکن است با آزمون وخطاهای زیادی هم مواجه شود، اما اعتقاد شخصی ام بر این است کسانی می‌توانند خوب بازی کنند که زیاد بازی کرده باشند».


مرادیان تصریح کرد: «چه اشکالی دارد گاهی به جای در نظر گرفتن منافع شخصی مان، فرصتی برای ارتقای اندیشه‌ها به نفع شهرمان بدهیم تا تمام شهروندان بتوانند از برآیند این فرصت استفاده کنند. خوشبختانه در شرایط کنونی، زیباسازی‌ها فعال‌تر از پیش عمل می‌کنند، به طوری که در طول یک سال شاهد برگزاری سمپوزیوم‌های مختلف مجسمه‌سازی در اقصی نقاط کشور بوده‌ایم».


این مجسمه‌ساز پیشکسوت هم‌چنین از حضور خود در سمپوزیوم سوییس در ماه جولای خبر داد و در توضیح آن گفت: «تم این سمپوزیوم بر اساس جمله‌ای از جرج برنارد شاو است که می‌گوید: چرا چیزهایی که در تصورم می‌گنجد به واقعیت نمی‌رسد و چیزهایی که واقعیت است در خیال نمی‌گنجد. من نیز سعی کرده‌ام براساس این تم، مجسمه‌ای با عنوان ققنوس را در این سمپوزیوم ارائه دهم».


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته