طرح تبدیل آموزشکدهها به دانشکده مهارت و کارآفرینی بهصورت آزمایشی اجرا شود
حسین کرمانیان در حاشیه نشست با اعضای هیئت علمی کارآفرین دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر درباره اقدامات صورت گرفته و نقاط قوت و ضعف طرح ادغام آموزشکدهها و ایجاد دانشکده مهارت و کارآفرینی به خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا در قائمشهر گفت: یک سری از بسترها مانند فضاهای آموزشی، پژوهشی و استادان از قبل وجود دارند؛ اما اگر این طرح بهصورت پایلوت در یک یا دو واحد در استانها بهصورت مقطعی در مدت یک یا دو سال انجام شود، خواهیم دید که مأموریت دانشکده مهارتی با آموزشکده سما چقدر تغییر کرده، تفاوت دارد و آیا اجرایی میشود.
وی نقاط قوت طرح دانشکده مهارت و کارآفرینی را عنوان کرد و افزود: در مرحله نخست این طرح عنوان تغییر کرد که در استان مازندران نیز مانند سایر استانها هنوز دستورالعمل آن نهایی نشده که در طی چند روز آینده ابلاغ و نهایی خواهد شد. آموزش و تقویت دانشجو با توجه به استعداد و تخصص منطقه و استان محل زندگی او، نقطه قوت و هدف این طرح است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران ادامه داد: علاوه بر دانشکده مهارت، مدرسه عالی مهارتی فعالیت دارد که در این راستا کارگاههای آموزشی کوتاهمدت مرتبط با نیاز منطقه افراد در آن اتفاق میافتد. یکی دیگر از رسالتهای دانشکده مهارت و کارآفرینی، تأمین و تربیت نیروهای متخصص مورد نیاز کارخانهها، شرکتها و کمپانیهاست.
مهمترین برنامههای ترم آینده تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران
کرمانیان در بخش دیگری از گفتوگوی خود با آنا بیان کرد: مهمترین برنامههای ترم آینده تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران تقویت ظرفیتهای موجود برای عملیاتی کردن بودجه استان است که غیر از درآمد شهریهای هنوز نتوانستهایم درآمد غیرشهریهای خوب داشته باشیم.
این مسئول ابراز امیدواری کرد که بتوانیم با حفظ ظرفیت جذب دانشجوی سال گذشته ظرفیت جذب دانشجو در سال جدید را افزایش دهیم و از ظرفیت استادان در موضوع برگزاری کارگاهها استفاده کنیم و در زمینه طرحهای برون دانشگاهی موفق باشیم.
به گفته دبیر هیئت امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران برای سال تحصیلی جدید اکثر واحدهای مازندران توانستند رشتههای جدیدی را ایجاد و دانشجو جذب کنند.
وی خطاب به استادان و کارکنان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران مطرح کرد: در شرایط سخت کرونانی و اقتصادی هستیم که ممکن است در درآمد شهریهای و جذب دانشجو دچار مشکل شویم، سعی شود با ورود به صحنه، همه همکاران در جذب دانشجو و مطالبات شهریه از همه توان و ظرفیتها استفاده کنند.
به گزارش آنا، دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامهای، نظامنامه «نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» - که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود - ابلاغ شد که براساس آن، آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی براساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگیهای حرفهای»،«برنامهریزی گسترش انواع آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»،«توسعه رشتهها در قالب خوشههای حرفهای، متناسب با آمایش ملی و استانی»،«گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامههای آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامهریزی و اجرا میشود.
خرداد ۱۴۰۰ «آییننامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آییننامه که به تفصیل دراختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، آموزشهای کوتاه مدت و... است.
واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آییننامه و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامهریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیهای با تأمین امکانات میتوانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا و طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکدههای مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راهاندازی شدند و آموزشکدههای فنیحرفهای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده گرفتند.
انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/
انتهای پیام/