دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 شهريور 1400 - 19:20

دستگاه جوجه کشی خانگی بخریم یا صنعتی؟

خرید دستگاه جوجه‌کشی جدا از نوع برند و سازنده آن برای بیشتر کاربران انتخاب ساده‌ای نیست. دستگاه‌های جوجه‌کشی در انواع و مدل‌های مختلفی طراحی می‌شوند و واقعا انتخاب یک مدل مناسب از بین نمونه‌های مختلف کار چندان راحتی نخواهد بود.
کد خبر : 606073
دستگاه جوجه کشی



به گزارش گروه بازار خبرگزاری آنا، خرید دستگاه جوجه کشی جدا از نوع برند و سازنده آن برای بیشتر کاربران انتخاب ساده ای نیست. دستگاه های جوجه کشی در انواع و مدل های مختلفی طراحی میشوند و واقعا انتخاب یک مدل مناسب از بین نمونه های مختلف کار چندان راحتی نخواهد بود. پرکاربردترین این دستگاه ها نوع خانگی و نیمه صنعتی آنها می باشند که یا برای تفریح یا برای کسب و کار مورد استفاده قرار میگیرند. در ادامه ویژگی های کلی و کامل این مدل انکوباتورها را شرح داده ایم.


در سال های اخیر استفاده از ماشین های جوجه کشی به شدت رواج پیدا کرده است. به طوریکه بیشتر روستائیان نیز به جای جوجه کشی طبیعی، نوع ماشینی آن را ترجیح میدهند. دلیل این امر نیز تولید بیشتر جوجه در این روش و بازدهی بالای آن می باشد. زیرا در جوجه کشی طبیعی هم با محدودیت تعداد تخم های نطفه دار مواجه هستیم، هم اینکه کرچ شدن مرغ یا بوقلمون یا دیگر طیور خود یک چالش مهم دیگری است.


بررسی ویژگی های دستگاه جوجه کشی خانگی


دستگاه جوجه کشی خانگی بخریم یا صنعتی؟


این مدل محصولات در ظرفیت های مختلفی تولید میشوند اما ظرفیت اسمی آنها معمولا کمتر از ۱۰۰ عدد است. لیستی از بهترین دستگاه های جوجه کشی خانگی را برای شما اماده کرده ایم، منظور از ظرفیت اسمی، ظرفیت آن دستگاه برای جوجه کشی از مرغ میباشد. ابعاد و اندازه ماشین جوجه کشی خانگی کوچک بوده و در واقع این وسیله ظاهر جمع و جوری دارد. وزن سبک و ابعاد کوچک در این دستگاه ها مزیت بسیار مهمی است، زیرا کاربران میتوانند در منزل و آپارتمان شهری نیز به راحتی از این سیستم ها بهره ببرند. این مدل محصولات برای کسب و کارهای کوچک خانگی مناسب هستند. همچنین میتوان در مراکز آموزشی جهت آشنایی افراد با فرایند جوجه کشی و تکثیر پرندگان از این دستگاه ها استفاده کرد.


در برخی موارد ثابت شده است که بازدهی جوجه کشی از برخی پرندگان مثل غاز و قوغاز با دستگاه جوجه کشی خانگی بیشتر از صنعتی بوده است. دلیل این بازدهی نیز بیشتر به خاطر تهویه و رطوبت دهی مناسب در مدل های خانگی میباشد. زیرا بیشتر این دستگاه ها یا بصورت یک ردیفه هستند یا اینکه حداکثر بصورت دو طبقه طراحی میشوند. به همین دلیل نوسان دما، رطوبت و مشکل تهویه در این دستگاه ها به شدت دستگاه های صنعتی که چندین طبقه دارند، نیست.


به صرفه بودن انکوباتورهای کوچک خانگی یکی دیگر از مزیت های مهم این محصولات می باشد. بطوریکه قیمت ماشین جوجه کشی خانگی در بیشتر موارد ارازن تر از نوع صنعتی است. دلیل این ارزانی نیز بیشتر به خاطر ظرفیت کم دستگاه بوده که طبیعتا متریال کمتری برای ساخت آنها نیاز میشود.


یکی دیگر از کاربردهای این محصولات، استفاده از آنها برای تست گله مولد می باشد. کسانی که تولید کننده تخم نطفه دار هستند، معمولا برای بررسی درصد نطفه داری گله و کیفیت تخم های نطفه دار، بصورت تصادفی از چندتای آنها جوجه کشی میکنند. این تست باعث میشود تا پرورش دهنده از میزان نطفه داری گله خود مطلع شود و در صورت لزوم اقدامات مهم را انجام دهد.


کاربرد دیگر انکوباتورهای کوچک استفاده از آنها برای تکثیر پرندگان زینتی و نژادهای گران قیمت می باشد. تخم نطفه دار پرنده های زینتی و طوطی سانان یا نژادهای گران قیمت طیور مثل مرغ ایام سمانی قیمت بسیار بالایی دارد. از طرفی در دستگاه جوجه کشی کوچک، کاربر راحتر میتواند بر ان نظارت داشته و آن را کنترل کند. به همین دلیل برای جوجه کشی از پرندگان زینتی، خرید دستگاه جوجه کشی حرفه ای خانگی به افراد پیشنهاد میشود.


برتری دیگری که دستگاه های خانگی دارند، مصرف کم برق در آنها می باشد. همچنین امکان طراحی برخی از این محصولات با برق ۱۲ ولت وجود دارد که در اینصورت میتوان برق اضطراری دستگاه را به وسیله باتری خودرو و غیره تأمین کرد. اما در محصولات صنعتی به دلیل ظرفیت بالای قطعات از جمله موتور چرخشی، المنت حرارتی، سیستم رطوبت ساز، فن ها و ... امکان طراحی آنها با برق ۱۲ ولت میسر نمی باشد. مگر اینکه یک سیستم اینورتر در این دستگاه ها طراحی شود که آن هم به جای یک باتری ممکن است به چندین باتری ۱۲ ولت نیاز پیدا کند.


بررسی ویژگی های ماشین جوجه کشی صنعتی


دستگاه جوجه کشی خانگی بخریم یا صنعتی؟


ظرفیت دستگاه های جوجه کشی صنعتی از ۱۰۰ عدد تا ۳۰۰۰ عدد متغیر می باشد. بنابراین با یک دستگاه جوجه کشی صنعتی میتوان بصورت همزمان از تعدادی زیادی تخم نطفه دار جوجه کشی کرد و بصورت انبوه جوجه یک روزه تولید نمود. افرادی که گله داری میکنند و قصد دارند تعداد زیادی طیور پرورش دهند، خرید ماشین جوجه کشی صنعتی به آنها پیشنهاد میشود. این سیستم ها دارای بدنه محکم تر، سیستم جوجه کشی قویتر و امکانات بیشتری در مقایسه با نوع خانگی هستند.


یکی از چالش هایی که در استفاده از این دستگاه ها کاربران با آن مواجه هستند، تهیه تخم نطفه دار می باشد. در دستگاه های خانگی تهیه ۱۰ الی ۱۰۰ عدد تخم نطفه دار چندان سخت نیست. ولی در یک دستگاه صنعتی که بالای ۲۰۰۰ عدد ظرفیت دارد، تهیه این تعداد تخم نطفه دار و یا جمع آوری آنها کمی زمان بر خواهد بود. همچنین ریسک از دست رفت سرمایه در دستگاه های صنعتی بیشتر است. در نظر بگیرید که اگر سیستم تنظیم دما و رطوبت دستگاه از کار بیافتد یا برق برای چندین ساعت قطع شود، آنگاه تعداد بسیار زیادی تخم نطفه دار خراب خواهند شد. اما میزان سودآوری دستگاه صنعتی به دلیل ظرفیت بالای آنها به مراتب بسیار بییشتر از نوع خانگی می باشد.


نمونه های صنعتی ابعاد بزرگ و وزن سنگینی دارند. بنابراین جایجایی انها به راحتی دستگاه های خانگی نخواهد بود. برای حمل و نقل یک دستگاه جوجه کشی ۲۰۰۰ تایی باید وانت کرایه کنید.


بطور کلی دستگاه جوجه کشی خانگی به دلیل قیمت ارزان، حمل راحت، استفاده ساده، مدیریت، سرویس و تعمیر راحت تر نسبت به نوع صنعتی برتری های بیشتری دارند. اما ظرفیت پایین همچنان یک نقطه ضعف بزرگ در آنها نسبت به نوع صنعتی می باشد.


انتهای پیام/۴۱۲۹/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته