«رادیو دانشجو» صدایی از بطن «کانون ترنم»/ جشنواره رشد با کارکرد مشاور و دانشجو ادامه یابد
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ اکنون بیش از هزار و ۲۶۰ کانون فرهنگی اجتماعی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور با محور دانشجویان فعال و دارای مجوز، اساسنامه، دبیر و اعضای مشخص هستند.
کانونهای دانشجویی یکی از قالبهای مهم و اثرگذار فعالیتهای دانشجویی بوده که با هدف ایجاد بستر و زمینه مناسب مشارکت دانشجویان در اجرای برنامههای دینی، انقلابی، فرهنگی و هنری دانشگاه ایجاد شده است و هرچهقدر زمینههای فعالیت، وسعت جذب و پاسخگویی به نیاز فرهنگی مخاطب دانشگاهی در کانونها بیشتر دیده شود، طبیعتاً میتواند منتج به فعالیت کیفی بهتر و پاسخگویی بیشتر به سلایق گوناگون باشد.
بیشتر بخوانید:
نقش کانونهای فرهنگی در امیدآفرینی و ارتقای خلاقیت دانشجویان
تولید ۱۰۰ اثر در ۲ کانون فرهنگی دانشجویی
۲۲ کانون فرهنگی دانشجویی در واحد اصفهان فعال هستند
دانشجویان توسط مراجع دولتی و دانشگاه استعدادیابی و حمایت شوند
فعالسازی کانونهای فرهنگی، هنری و اجتماعی یکی از چند برنامه اداره کل فرهنگی و اجتماعی معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در واحدهای دانشگاهی است، کانونهایی که با کار تیمی دانشجویان علاقهمند در حوزههای مختلف فعال هستند و حوزه فرهنگی اجتماعی دانشگاه را فعال و پویا نگهداشتهاند و بخشهایی از جامعه نیز از خدمات آنها بهرهمند میشوند.
خبرنگار خبرگزاری آنا در سلسله گزارشها و گفتوگوهایی با برگزیدگان جشنواره سراسری رشد و دبیران و متولیان کانونهای فرهنگی اجتماعی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور، عملکرد، فعالیتها و مأموریتهای این کانونها را در قالب پرونده خبری «کانونهای دانشجومحور» بررسی میکند. در این شماره گفتوگو با یاسمن مؤذنینژاد دبیر کانون ترنم دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز که رتبه شایسته تقدیر بخش دبیران و کانونهای برتر فرهنگی دانشجویی نخستین جشنواره سراسری رشد دانشگاه آزاد اسلامی را کسب کرده است، میخوانید.
آنا: لطفاً کانون فرهنگی اجتماعی ترنم را با ذکر جزئیات، چگونگی تشکیل و نوع و حیطه کارکرد آن (زمینههای کاری) معرفی کنید.
مؤذنینژاد: کانون فرهنگی دانشجویی ترنم شهریور ۱۳۹۹ در جلسهای با مسئولان معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی رسماً آغاز به کار کرد و با توجه به رأیگیری انجامشده، این جانب بهعنوان دبیر کانون ترنم انتخاب شدم.
اگر مسئولان در جامعه کنونی که چالشها فرصتها را تحتالشعاع خود قرار داده است، راه دانشجویان را هموارتر کنند، شکوفایی و درخشانترشدن جامعه دانشگاهی در تخصصهای متفاوت چشمگیرتر از اکنون خواهد شد.پیش از آغاز فعالیت کانون ترنم با توجه به فعالیتهای گویندگی و مجریگری قرار بر این شد که کانون ترنم در راستای تولید پادکست و مجریگری در دانشگاه آزاد واحد شیراز فعالیت کند و این عنوان بیان شد تا رسانهای به نام رادیو دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز برای مناسبتهای مختلف فعالیت داشته باشد و این امر در جلسهای در حضور فرزاد جهانبین معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی نیز مطرح شد. اکنون با توجه به علاقهمندی دانشجویان پس از یک سال کانون ترنم با ۳۰ عضو با دبیری این جانب فعال است.
آنا: جایگاه و وظایف کانونهای فرهنگی اجتماعی در دانشگاه را چگونه ارزیابی میکنید؟
مؤذنینژاد: با توجه به اینکه دانشگاه فضایی برای پررنگکردن برخی امور مانند مذهبی، سنتی، مسائل کشوری و ... است، با راهاندازی کانونهای فرهنگی بستری شکل گرفته که دانشجویان در فضایی امن با توجه به چارچوبها دست به فعالیتهای مورد علاقه خود بزنند، حال این فضا گاه تبدیل به فرصت شده و گاه جلوی یک لغزش دانشجویی را با توجه به هدایت مسئولان میگیرد.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز ازآنجاییکه به ارزشها توجه داشته و فرصتهایی که به کانونها میدهد، پرونده درخشانی در حوزه فعالیت کانونهای فرهنگی اجتماعی دانشجویان دارد.
کانون فضایی برای رسیدن به اهداف دانشجو پس از فارغالتحصیلی است
آنا: کانونهای فرهنگی اجتماعی بهعنوان هستههای فعال تخصصی در دانشگاه چه نقشی در پیشبرد اهداف فرهنگی دانشجویی و توسعه علم و فرهنگ دارند؟
مؤذنینژاد: واژه فرهنگ و اهداف فرهنگی از نظر این جانب تعبیری متفاوت دارد، در عصری که زندگی میکنیم و اهداف و عقلانیتها در جوانان رو به روشنگری نوین بهمنظور پیشرفت جمعی است، کانونهای فرهنگی، فضایی برای رسیدن به اهداف دانشجو پس از فارغالتحصیلی است و این مهم حاصل نمیشود مگر با حمایت.
اگر مسئولان در جامعه کنونی که چالشها فرصتها را تحتالشعاع خود قرار داده است، راه دانشجویان را هموارتر کنند، شکوفایی و درخشانترشدن جامعه دانشگاهی در تخصصهای متفاوت چشمگیرتر از اکنون خواهد شد.
آنا: حمایت از کانونهای فرهنگی اجتماعی دانشجویان را چگونه ارزیابی میکنید و مشکلات و چالشهای مسیر فعالیت خود را چه چیزهایی میدانید؟
مؤذنینژاد: اکنون با توجه به اینکه دانشگاه قصد بهروزرسانی دارد، حمایتها در مقایسه با قبل بهتر شده است؛ چراکه دانشجو بیشتر درک میشود و این درک مسیری هموار را برای انگیزه و اشتیاق دانشجو فراهم میکند. این رابطه کاملاً دوطرفه است و حمایت هم مساوی با انگیزه است که در دانشگاه آزاد اسلامی دیده میشود.
حالا که صحبت از چالشها در مسیر فعالیت کانونهای دانشجویی شد، سختترین بخش را بهعنوان تهیهکننده و کارگردانهای رادیو دانشجو به دوش میکشم، نبود سیستم ضبط استودیو برای کیفیت، تهیه متنها، ممیزیها و ... که بارها و بارها چه در هنگام ضبط، چه هنگام تدوین باید ملاحظه کرد؛ زیرا حتی یک خطای یک ثانیه ساعتها ادیت و تدوین را بهدنبال دارد.
آنا: کانونهای فرهنگی اجتماعی چگونه تقویت شوند تا در پیشبرد اهداف علمی فرهنگی دانشگاه و جامعه موفق باشند؟
مؤذنینژاد: در هر کجای دنیا این سؤال برای تقویت و پیشبرد پرسیده شود، جواب یک جمله است «ایجاد انگیزه و تشویق»؛ حال این امر به انواع گوناگون انجام میشود؛ اما باید تداوم صورت بگیرد تا دانشجو دلسرد نشود.
آنا: نحوه همکاری مسئولان مربوط (حوزه فرهنگی دانشجویی دانشگاه) در دانشگاه با کانون ترنم چگونه بوده است؟
بیشتر بخوانید:
تولید ۵ برنامه تلویزیونی زیر سایه کرونا
تبیین الگوی صحیح انتظار بر اساس نگرش اسلام ناب
فعالیتهای فرهنگی در اوج قدرتنمایی کرونا
مسیر همکاری کانونهای دانشجویی با سازمانهای دولتی و غیردولتی هموار شود
مؤذنینژاد: الحمدلله مسئولان با حضور پررنگ در کنار دانشجویان و اعضای کانون ترنم موجب سریعترشدن روند کارها و انگیزه دانشجویان شدهاند.
گروه نجم ۱ متفاوتترین گروه از نظر سبک رشتهها بود
آنا: چنانچه فعالیتهای اجتماعی، علمی، فرهنگی، افتخارات، موفقیتها و دستاوردهایی داشتهاید، تشریح کنید.
مؤذنینژاد: فکر میکنم گروه نجم ۱ که به سرپرستی این جانب در رویداد ملی کرسیهای آزاداندیشی توانست به رتبه سوم محور اجتماعی برسد، متفاوتترین گروه از نظر سبک رشتهها بود؛ دلیل آن هم حضور بچههای کانون ترنم در این گروه بود که توانست بهخوبی بدرخشد.
کانونها فضایی هستند که بعد از انتخاب مهمی به نام انتخاب رشته به انتخاب حرفه برسیم و تعاملات خود را برای بهبود حرفه و رسیدن به هدف ارتقا دهیم.در جشنواره رشد هم مفتخر بودیم که جزء برترینهای کانونها باشیم و رتبه دوم پادکست را کسب کنیم؛ البته قبل از حضورم در دانشگاه در حوزه گویندگی و مجریگری فعال بودم و در چند جشنواره سخنرانی و مجریگری مقام آوردهام. در حوزه عکاسی هم فعالیت دارم و چند باری افتخار کسب مقام داشتم.
آنا: آیا در کانون ترنم موفق به تولید محصول و یا موفقیتهای دیگری شدهاید؟
مؤذنینژاد: بله، همانطور که گفتم، رادیو دانشجو بهترین دستاورد کانون ترنم است که فکر میکنم دانشگاههای دیگر چنین عنوان و فعالیتی ندارند یا بهتر است بگویم، نشنیدهام که داشته باشند، از طرفی کانون ترنم قصد دارد در سطح کشوری بهویژه دانشگاه آزاد اسلامی، واحدهای متفاوت رادیو دانشجو را گسترش دهد.
آنا: پیشنهادهای شما برای بهتر برگزارشدن جشنواره آتی رشد دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟
مؤذنینژاد: با توجه به شناختی که از ارتباط کانون با سایر دانشجویان به دست آوردهام، بهتر است جشنواره با کارکرد مشاور و دانشجو پیش برود، یعنی اگر سؤالات و ابهاماتی برای شرکتکنندگان وجود داشته باشد، به جای درگیرشدن مسئولان؛ دانشجو با دانشجو تعامل کند و روند برگزاری از صفر تا صد دانشجو با دانشجو باشد، این رویکرد قطعاً موجب میشود که تعداد شرکتکنندگان افزایش یابد و سلیقه جوانان بیشتر در نظر گرفته شود؛ اما در این مرحله جشنواره رشد بهخوبی دیده و از آن استقبال شد.
آنا: و کلام آخر....
مؤذنینژاد: تشکر ویژه از مسئولان حوزه فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی دارم که یک زنجیره را بین مسئولان و دانشجویان ایجاد کردهاند و سعی در پیشبرد کانونها و محققشدن اهداف آنها دارند؛ بنابراین بدون تلاش این حوزه چنین راهی هموار نمیشد، کانونها فضایی هستند که بعد از انتخاب مهمی به نام انتخاب رشته به انتخاب حرفه برسیم و تعاملات خود را برای بهبود حرفه و رسیدن به هدف ارتقا دهیم.
انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲/
انتهای پیام/