دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 مرداد 1400 - 06:06
عراقیه

دور کردن کودکان از فضای مجازی دیگر محال است

بازنده یا برنده بودن به والدین بستگی داردعضو هیئت‌علمی دانشگاه معتقد است اگر مدارس حضوری شود چون امکانات دیجیتال به طور گسترده در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است دیگر بازپس‌گیری آن ممکن نیست.
کد خبر : 601429
کودک فضای مجازی



به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، علیرضا عراقیه، عضو هیئت‌علمی دانشگاه با بیان این که تعیین‌کننده بازنده و برنده بودن خانواده دیجیتال متأثر از جامعه است، عنوان کرد: فضای مجازی به همراه جذابیت‌های آن مانع گفتگوی اثربخش زوجین و خانواده شده است. نداشتن مهارت کافی برای کنترل فرزندان در این فضا سبب شده است که شاهد مسائلی مانند منزوی شدن، پرخاشگری، دوری از رفاقت و دوستی در خانواده باشیم. اگر این مسیر ادامه یابد بازنده خواهیم بود.


وی افزود: درگذشته خانواده‌ها نظارت کافی بر فرزندان داشتند اما نسل جدید باتوجه‌به ابزارهای دیجیتالی که در اختیار دارد کنترل و نظارت از سوی والدین را مختل کرده است.


از نظر این استاد علوم تربیتی و روان‌شناسی، راهکار افزایش نظارت خانواده‌ها بر فضای مجازی افزایش آگاهی در حوزه فرهنگ است. درواقع چون جامعه و آموزش‌وپرورش خود را برای فرهنگ دیجیتال آماده نکرده بودند شاهد چنین وضعیتی هستیم.


عراقیه تاکید کرد: اگر والدین از فضای دیجیتال درست استفاده کند فرزند نیز می‌آموزد. پدر و مادر باید بدانند به‌خاطر فشارها و بی‌حوصلگی‌هایی که وجود دارد برای آموزش فرزندان اقدام کنند و از فعالیت‌ها و ارتباطات و ابزارهایی که فرزندان استفاده می‌کنند، اطلاع یابند، همچنین زمانی را خارج از خانه برای تعامل با فرزندان و تحریک خلاقیت آنها اختصاص دهند.


وی با تاکید بر این که یک فرمول و روش یکسان برای محدودکردن فن آوری وجود ندارد، گفت: کنترل فرزندان در فضای مجازی به فرزند، محیط خانوادگی و شرایط موجود بستگی دارد.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه گفت: باید بپذیریم که تغییرات اساسی در استفاده از فضای مجازی برای دانش‌آموزان اتفاق افتاده است. اگر مدارس حضوری شود و چون امکانات دیجیتال را به طور گسترده در اختیار آنها قرار داده‌ایم بازپس‌گیری آن امکان‌پذیر نیست.


عراقیه خاطرنشان کرد: راه‌حل این است که سواد رسانه‌ای را در مدارس آموزش دهیم چون یک ضرورت انکارناپذیر است و اگر نادیده گرفته شود پیامدهای منفی خواهد داشت.


وی ادامه داد: ابتدا باید در آموزش‌وپرورش مطالعات تطبیقی با کشورهایی که در این زمینه پیش‌قدم بوده‌اند را به‌سرعت انجام دهیم. سپس باتوجه‌به اهداف، محتوا، روش‌های اجرا، تدریس و ارزشیابی آن را فراهم کنیم.


مدرس آموزش خانواده در آموزش‌وپرورش در خاتمه یادآور شد: سواد رسانه‌ای در مدارس کشور به رسمیت شناخته نشده و شرایط، امکانات، منابع و معلم‌هایی که آموزش‌دیده باشند اندک است. ازاین‌رو باید تجربیات لازم در این حوزه جمع‌آوری و خوراک فکری لازم داده شود.


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب