دور کردن کودکان از فضای مجازی دیگر محال است
به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، علیرضا عراقیه، عضو هیئتعلمی دانشگاه با بیان این که تعیینکننده بازنده و برنده بودن خانواده دیجیتال متأثر از جامعه است، عنوان کرد: فضای مجازی به همراه جذابیتهای آن مانع گفتگوی اثربخش زوجین و خانواده شده است. نداشتن مهارت کافی برای کنترل فرزندان در این فضا سبب شده است که شاهد مسائلی مانند منزوی شدن، پرخاشگری، دوری از رفاقت و دوستی در خانواده باشیم. اگر این مسیر ادامه یابد بازنده خواهیم بود.
وی افزود: درگذشته خانوادهها نظارت کافی بر فرزندان داشتند اما نسل جدید باتوجهبه ابزارهای دیجیتالی که در اختیار دارد کنترل و نظارت از سوی والدین را مختل کرده است.
از نظر این استاد علوم تربیتی و روانشناسی، راهکار افزایش نظارت خانوادهها بر فضای مجازی افزایش آگاهی در حوزه فرهنگ است. درواقع چون جامعه و آموزشوپرورش خود را برای فرهنگ دیجیتال آماده نکرده بودند شاهد چنین وضعیتی هستیم.
عراقیه تاکید کرد: اگر والدین از فضای دیجیتال درست استفاده کند فرزند نیز میآموزد. پدر و مادر باید بدانند بهخاطر فشارها و بیحوصلگیهایی که وجود دارد برای آموزش فرزندان اقدام کنند و از فعالیتها و ارتباطات و ابزارهایی که فرزندان استفاده میکنند، اطلاع یابند، همچنین زمانی را خارج از خانه برای تعامل با فرزندان و تحریک خلاقیت آنها اختصاص دهند.
وی با تاکید بر این که یک فرمول و روش یکسان برای محدودکردن فن آوری وجود ندارد، گفت: کنترل فرزندان در فضای مجازی به فرزند، محیط خانوادگی و شرایط موجود بستگی دارد.
عضو هیئتعلمی دانشگاه گفت: باید بپذیریم که تغییرات اساسی در استفاده از فضای مجازی برای دانشآموزان اتفاق افتاده است. اگر مدارس حضوری شود و چون امکانات دیجیتال را به طور گسترده در اختیار آنها قرار دادهایم بازپسگیری آن امکانپذیر نیست.
عراقیه خاطرنشان کرد: راهحل این است که سواد رسانهای را در مدارس آموزش دهیم چون یک ضرورت انکارناپذیر است و اگر نادیده گرفته شود پیامدهای منفی خواهد داشت.
وی ادامه داد: ابتدا باید در آموزشوپرورش مطالعات تطبیقی با کشورهایی که در این زمینه پیشقدم بودهاند را بهسرعت انجام دهیم. سپس باتوجهبه اهداف، محتوا، روشهای اجرا، تدریس و ارزشیابی آن را فراهم کنیم.
مدرس آموزش خانواده در آموزشوپرورش در خاتمه یادآور شد: سواد رسانهای در مدارس کشور به رسمیت شناخته نشده و شرایط، امکانات، منابع و معلمهایی که آموزشدیده باشند اندک است. ازاینرو باید تجربیات لازم در این حوزه جمعآوری و خوراک فکری لازم داده شود.
انتهای پیام/
انتهای پیام/