مأموریتها و اهداف «باشگاه کارآفرینان نوجوان» چیست؟ | رویارویی شجاعانه با تغییرات و دنیای جدید
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا، باشگاه کارآفرینان نوجوان مدارس سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان هفته گذشته بهصورت حضوری و مجازی با حضور سید محمد بطحایی، معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از مسئولان استانی گشایش یافت.
تفکر سنتتیک، قدرت تخیل و معناسازی، پرسشگری، مشاهدهگری، شبکهسازی، یادگیری و آزمایشگری، زیباشناسی، اکتشاف مشتری، هوش احساسی و نفوذ و اقناع، مهارتهای بنیادینی است که دانشآموزان در باشگاه کارآفرینان نوجوان خواهند آموخت.
بیشتر بخوانید:
گشایش باشگاه کارآفرینان نوجوان مدارس سمای زنجان
آغاز کار بوستانهای تربیت دانشگاه آزاد اسلامی از مهر ۱۴۰۰
تقویت سمت راست مغز، تسلط بر مکانیزمهای نوآوری، یادگیری از شکستها و موفقیتها و قدرت ایجاد شبکه گسترده و متنوع پیرامون خود(ارتباط انسانی) از رویکردهای اساسی باشگاه کارآفرینان نوجوان است.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی (سما) دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان به همین مناسبت و در تشریح اهداف و مأموریتهای باشگاه کارآفرینان نوجوان در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا عنوان کرد که ایجاد شایستگیهای کارآفرینی در سنین ابتدایی زندگی کودک میتواند زمینهساز ایجاد شخصیت و نگرش کارآفرینانه باشد.
عباس قنبری گفت: در نظام آموزشی کشورهای پیشرفته، توجه ویژهای به آموزش کارآفرینی، فرهنگسازی، توسعه و تقویت روحیه و رفتار کارآفرینانه در افراد میشود در نتیجه آنها توانستهاند بحرانهای اقتصادی را بهخوبی مدیریت کرده و با ایجاد فرصتهای شغلی، مشکل بیکاری را میان فارغالتحصیلان دانشگاهی برطرف کنند.
طرح «باشگاه کارآفرینان نوجوان» در مدارس سمای زنجان اجرا میشود
وی اضافه کرد: در کشور ما برنامههای آموزشی برای همگان یکسان تعریف شده و به تفاوتهای فردی دانشآموزان توجه نشده است؛ گرچه ممکن است هر فرد دارای نقاط مشترک با دیگران باشد؛ اما دارای استعداد و علایق منحصربهفرد است و باید متناسب با تواناییها و استعدادهایی که دارد، پرورش یابد، در واقع توجه به این واقعیت باعث رشد خلاقیت، نوآوری و رفتارهای کارآفرینانه در افراد میشود.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان بیان کرد: با توجه به اینکه در نظام سنتی آموزش و پرورش فعالیتی برای تقویت مهارتهای نرم و کارآفرینانه دانشآموزان صورت نمیپذیرد و با توجه به مأموریت و رسالت گروه مدارس سمای زنجان بهمنظور توانمندسازی و مهارتافزایی دانشآموزان طرح «باشگاه کارآفرینان نوجوان» مدارس سمای زنجان اجرا میشود.
قنبری اضافه کرد: پرورش کارآفریناننوجوان خطشکن و نوآور، بهبود مهارتهای نرم مانند مشاهدهگری، پرسشگری، آزمایشگری، شبکهسازی و تفکر پیوندی، تقویت نگرش کارآفرینانه نوجوانان از جمله نتایجی است که از نوجوانان و مربیان مدارس سما انتظار میرود.
وی ادامه داد: افزایش خلاقیت و نوآوری، عزتنفس، میل به موفقیت، آشناسازی معلمان و دانشآموزان با مباحث کارآفرینی، تغییر روشهای تدریس متناسب با مبانی کارآفرینی، تغییر روش تدریس با هدف افزایش تواناییهای کارآفرینانه دانشآموزان، آشنایی اولیای دانشآموزان با مباحث کارآفرینی بهمنظور تربیت نوجوانان در محیط خانواده برای افزایش تواناییهای کارآفرینانه آنان از دیگر نتایجی است که انتظار میرود میان نوجوانان، مربیان و معلمان مدارس سما حاصل شود.
این مسئول ایجاد نگرش خلاق، نگرش دانستن و انجام دادن، تقویت نگرش مثبت و انعطافپذیر در برابر تغییرات و موقعیتهای مبهم، تقویت حس کنجکاوی، تقویت احساس خود کارآمدی و شایستگی اجتماعی در کودکان و نوجوانان، تقویت حس استقلال و توفیقطلبی در کودکان با توجه به تفاوتهای فردی آنان را از دیگر نتایج فعالیت باشگاه کارآفرینان نوجوان اعلام کرد.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان در مورد اهداف مهارتی باشگاه کارآفرینان نوجوان به آنا گفت: برقراری ارتباط با همسالان و بزرگسالان، مهارت همکاری کردن در تیم و پذیرش مسئولیت، شبکهسازی مهارت حل مسئله و مهارتهای پژوهشی، استفاده از ابزارها، مواد و وسایل و رسالهها و رسانههای مختلف برای یادگیری از اهداف مهارتی باشگاه کارآفرینان نوجوان مدارس سما است.
پرورش مهارت رویارویی شجاعانه با تغییرات و دنیای جدید
وی اظهار کرد: پرورش مهارت رویارویی شجاعانه با تغییرات و دنیای جدید، مهارتهای درک افکار و احساسات خود و دیگران، کسب مهارت یادگیری، انتقال و تعمیم آموختهها به شیوههای مختلف، تقویت مهارتهای رهبری همسالان و گروههای کوچک و تقویت مهارتهای فردی و... از دیگر اهداف مهارتی باشگاه کارآفرینان نوجوان مدارس سما است.
قنبری رویکرد باشگاه کارآفرینان نوجوان را تقویت سمت راست مغز، تسلط بر مکانیزمهای نوآوری، یادگیری از شکستها و موفقیتها، قدرت ایجاد شبکه گسترده و متنوع درباره خود خواند و بیان کرد: کارآفرینان نوآور و خطشکن، تنها کسانی خواهند بود که میتوانند موجب توسعه کشورهای توسعه نیافته شوند.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان ادامه داد: تفکر سنتتیک، قدرت تخیل و معناسازی، پرسشگری، مشاهدهگری، شبکهسازی، یادگیری و آزمایشگری، زیباشناسی، اکتشاف مشتری، هوش احساسی و نفوذ و اقناع، مهارتهای بنیادینی است که دانشآموزان مدارس سمای زنجان در باشگاه کارآفرینی یاد میگیرند.
وی با تأکید بر اینکه اکنون تعدادی از دانشآموزان مدارس سمای زنجان با همکاری و همراهی خانوادهها برای فعالیت در باشگاه کارآفرینان نوجوان فعالیت خود را آغاز کردهاند؛ بیان کرد: باشگاه کارآفرینان نوجوان با مشارکت رهیاران این باشگاه متشکل از مربیان آموزشدیده در این زمینه کار خود را آغاز کرده است.
انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/پ
انتهای پیام/