لزوم تمرکز دانشگاههای کارآفرین بر روی مهارتآموزی دانشجویان
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا - حجت عابدی؛ موقعیت کنونی ایران و جهان سبب شده که دانشگاههای کشور به سمت نسل سوم یا همان کارآفرینی پیش بروند چراکه دانشگاهها باید بتوانند نیروی کارآمد را برای جامعه و بازار کار تربیت کنند. در این مسیر مدیریت دانش و جهتدهی به آن از اهمیت زیادی برخوردار است. در این میان برخی از دانشگاهها اقتصاد دانشبنیان را بهعنوان بسترساز اشتغال جوانان در دانشگاهها در دستور کار قرار دادهاند. البته برای دستیابی به هدف دانشگاه کارآفرین باید مؤلفههای مختلفی را در نظر گرفت که از فرهنگسازی تا تجاریسازی ایدهها را در برمیگیرد.
علی آهونمنش، رئیس اتحادیه مؤسسات غیرانتفاعی کشور درباره مؤلفههای دانشگاه کارآفرین میگوید: «دانشگاه کارآفرین دانشگاهی است که فقط به تدریس اکتفا نکند و مهارتآموزی را هم جزء اهدافش قرار بدهد، زمانی که دانشجو فارغالتحصیل میشود نباید فقط مدرک به دست نباشد بلکه باید بتواند با اعتماد به نفس و اطمینان به خود و با سرمایهای اندک کار کوچکی را شروع کند و آن را گسترش دهد، حتی باید بتواند افراد دیگری را به کار بگیرد. دانشگاه کارآفرین دانشگاهی است که منحصراً روی حفظیات و علوم نظری تمرکز نداشته باشد و روی کارآموزی تلاش کند.»
محمدتقی احمدی، رئیس دانشگاه تربیت مدرس درباره دانشگاه کارآفرین نیز معتقد است: «دانشگاه کارآفرین باید وظایف آموزشی و پژوهشی را بهصورت اعلا و بهینه انجام دهد و علاوه بر آن به مسئله خدمت به جامعه و تربیت نیروی انسانی، فارغالتحصیلان برای بهکارگیری دانش فنی توجه داشته باشد و ریزهکاریهای کسبوکار را بشناسد، در فعالیت دنیای تجارت بهخصوص در تجارت فناوری و تکنولوژی مهارت یابد، یک بخش آموزش است، بخش دیگر نتایج کارهای پژوهشی است که هدف آن باید عرضه کالا و دستاورد به کسبوکار و بهصورت کلی جامعه باشد، در واقع دانشگاه کارآفرین باید بتواند با سرمایهگذاران و افراد اهل کسبوکار گفتوگو کند.»
محمد سعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم نیز با اشاره به دانشگاه کارآفرین اظهار میکند: «در این زمینه عناوین متعددی نظیر دانشگاه کارآفرین، دانشگاه نسل سوم و غیره استفاده میشود اما باید ابتدا منظورمان را از دانشگاه کارآفرین مشخص کنیم که اگر منظور ایجاد شغل برای دانشجویان است باید بگوییم اصلاً دانشگاهها نمیتوانند چنین مسئولیتی را برعهده گیرند. مفهوم اصلی از دانشگاه کارآفرین نقش بیشتر در بهبود شرایط اقتصادی اجتماعی کشور است.»
فاصله دانشگاههای سطح یک کشور از دانشگاه کارآفرین
برای اینکه دانشگاه کارآفرین در کشور شکل گیرد به برخی از دانشگاههای سطح یک در این زمینه مأموریت داده شده تا در این مسیر قرار گیرند. سید احمد معتمدی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این باره میگوید: «گامهای اولیه برای رسیدن به دانشگاه کارآفرین برداشته شده است اما فاصله زیادی داریم و باید بهسرعت با ایجاد زیرساختهای لازم مسیر حرکت ثروتآفرینی را مهیا کنیم.»
وی توضیح میدهد: «در مسیر تحول، دانشگاهها از آموزشمحوری به دانشگاه کارآفرین تبدیل میشوند البته این موضوع بهتنهایی بهعنوان یکی از مهمترین ویژگیهای دانشگاه نسل سوم شناخته شده است که کافی به نظر نمیرسد.»
در این میان اثرگذاری دانشگاهها در چرخه اقتصاد از اهمیت بالایی برخوردار است در واقع دانشگاهیان باید بتوانند از دانش خود برای ثروتآفرینی استفاده کنند. معتمدی در این باره نیز عنوان میکند: «اگر پشتیبانیهای لازم از دانشگاهها صورت گیرد میتوانند برای رفع نیازهای کشور گام بردارند آنچنانکه تاکنون دانشگاهها در حل برخی از چالشها بسیار خوب عمل کردهاند اما همچنان در ابتدای راه هستیم و باید تلاش مضاعفی داشته باشیم.»
بیشتر بخوانید:
دهها سرای نوآوری متناسب با موضوعات تخصصی در استانها بهزودی راه اندازی میشود/ سراهای نوآوری، ایدهای برای رسیدن به دانشگاه نوآور است
چرا مهارتآموزی در تولید و اشتغال بیتأثیر است؟/ بهای کم صنایع به مهارت دانشجویان
برخی از کارشناسان تلاش دانشگاهها را مناسب ارزیابی میکنند و معتقدند که دانشگاهها بخشی از مسیر تحولی را طی کردهاند. احمدی، رئیس دانشگاه تربیت مدرس در این باره عنوان میکند: «راهی طولانی پیش رو داریم، پیشرفت بسیار امیدبخشی در حدود دو دهه رخ داده است، برخی از دانشگاههای سطح یک کشور در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد به ایدهآل نزدیک شدهاند، با توجه به محدودیتها و تحریمها یا مشکلات کسبوکار در جامعه نزدیک به ۲۰ تا ۳۰ دانشگاه خوب کشور در این قضیه موفقیتهای زیادی داشتند و الگویی برای مابقی دانشگاهها هستند.»
بنابراین دانشگاهها از ۴۱ سال گذشته تاکنون توانستهاند به دستاوردهای زیادی در تربیت نیروی انسانی متخصص به دست آورند بهطوریکه اوایل انقلاب اسلامی حتی دانشگاهها عضو هیئتعلمی به میزان کافی نداشتند اما اکنون نخبگان دانشگاهی کشور در مجامع بینالمللی شناخته شده هستند و به گفته محمود فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف؛ «تلاشهای زیادی برای جذب نخبگان ایرانی صورت میگیرد.»
چگونگی تحول دانشگاه پژوهش محور به دانشگاه کارآفرین
حال شاید لازم باشد راهکارهای عملیاتی برای ورود به نسل سوی دانشگاهی ارائه شود تا به رویکردهایی که میتوان برای دستیابی به دانشگاه نسل سوم یا همان کارآفرین رسید، مشخص شود. فتوحی رئیس دانشگاه شریف در این زمینه معتقد است که «اساتید باید خودشان را کارآفرین بدانند و از مهارتهای مختلف برخوردار باشند و آنها در اختیار دانشجویان قرار دهند اینگونه صنایع نیز ترغیب میشوند که از توان علمی داخل کشور استفاده کنند.»
در این میان آهون منش، رئیس اتحادیه مؤسسات غیرانتفاعی تحقیق صرف را مفید نمیداند و بر این باور است که «تحقیقات باید از متن جامعه و نیازهای مردم صورت گیرد تا منجر به تولید ثروت و اشتغال شود در غیر این صورت فقط مقاله از آن استخراج میشود.»
پیشنهاد احمدی، رئیس دانشگاه تربیت مدرس در این زمینه این است که «دانشگاهها برای فعالیتهای تجاری اساتید مشوق مالی در نظر گیرند تا اساتید با انگیزه مضاعف وارد فعالیتهای تجاری شوند.» وی عنوان میکند: «بسیاری از اساتید فکر میکنند که اگر وارد اشتغالزایی شوند از مسیر دانشگاهی منحرف شدهاند بنابراین نیاز است که محیط مناسب برای حضور اساتید در صنعت فراهم شود.»
تحول دانشگاه پژوهش محور به دانشگاه کارآفرین با توجه به شرایط اقتصادی ایران
در این میان باید تأکید شود که هر تحولی نیازمند فرهنگسازی است برای ورود به دانشگاه نسل سوم نیز لازم است که تحولات رویکردی و فرهنگی ایجاد شود. آهونمنش، رئیس اتحادیه مؤسسات غیرانتفاعی در این باره بیان میکند: «شرایط اقتصادی ارتباطی به تحول دانشگاه ندارد این یک تفکر و دیدگاه است که باید ایجاد شود چراکه نتیجه پژوهش زمانی کارآمد است که در جامعه نیز به کار گرفته شود.»
بنابراین دانشگاهها میتوانند با ایجاد تغییر در زیرساختهای اجرایی، رویکردی و فرهنگی وارد نسل سوم شوند، مسلما دانشجویانی که وارد این دانشگاهها میشوند میتوانند موفقتر از سایر دانشجویان فارغالتحصیل شوند و آینده خود و کشور را به شکل بهتری رقم بزنند.
انتهای پیام/۴۰۴۰/پ
انتهای پیام/