دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مرداد 1400 - 15:48

مرکز تخصصی آموزش زبان فارسی در لبنان افتتاح شد

مرکز تخصصی آموزش زبان فارسی در لبنان به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران افتتاح شد.
کد خبر : 599876
افتتاح مرکز زبان فارسی لبنان



به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، در مراسمی با حضور شخصیت‌های دانشگاهی و علمی، نخستین شعبه آموزش زبان فارسی مرکز آموزش، پژوهش و مطالعات بهاء الدین عاملی در شهر بعلبک افتتاح شد.


مراسم افتتاح و راه‌اندازی این مرکز با حضور عباس خامه‌یار، رایزن فرهنگی کشورمان در لبنان برگزار شد.


در این مراسم رئیس جامعة المصطفی در لبنان و سوریه، مسئول حزب‌الله در منطقه البقاع و شماری از شخصیت‌های دانشگاهی وعلمی نیز حضور یافتند.


زبان فارسی در زمینه ادبیات، هنر و اخلاق یکی از پرمایه‌ترین زبان‌های دنیاست


عباس خامه‌یار، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در این مراسم به بیان برخی ویژگی‌های زبان فارسی پرداخت و گفت: زبان فارسی دارای ظرفیت‌های عظیم است که آن‌را به یکی از غنی‌ترین زبان‌های دنیا تبدیل کرده است. این زبان در زمینه عرفان، ادبیات، شعر، هنر و اخلاق یکی از پرمایه‌ترین زبان‌های دنیاست.


وی افزود: با وجود اینکه بخش عظیمی از آثار فارسی به سایر زبان‌های زنده دنیا ترجمه شده است، اما بسیاری از پژوهشگرانی که شیفته فرهنگ، هنر و ادب ایرانیان شدند، تلاش کردند زبان فارسی را بیاموزند تا بتوانند مفاهیم و معانی نهفته در آثار و شاهکارهای هنری و ادبی ایرانیان را به زبان اصلی درک و طعم گوارای معانی و مفاهیم متنوع آن را بچشند.


رایزن فرهنگی ایران در بیروت تأکید کرد: با وجود گذشت ۱۲ قرن از پیدایش زبان فارسی، این زبان همچنان توانسته است ثبات ترکیبی و معنایی خود را حفظ کند، به‌گونه‌ای که اشعار و سروده‌های شاعران پارسی‌گوی قرون گذشته با زبان شاعران امروز تفاوت چندانی ندارد.


وی ادامه داد: برخلاف بسیاری از زبان‌ها که تاریخ برخی از آن‌ها تنها به ۴۰۰ سال پیش بازمی‌گردد؛ زبان و ادبیات گذشته ایران برای نسل امروز قابل فهم و درک است، درحالی‌که ادبیات گذشته سایر زبان‌ها برای سخنوران امروزی آن زبان نامفهوم است.


رایزن فرهنگی کشورمان به تأثیر متقابل زبان عربی و فارسی و نقش مشترک دو زبان در پیدایش تمدن اسلامی پرداخت و گفت: دو زبان فارسی و عربی با وجود اینکه از دو اصل متفاوت نشئت گرفته‌اند، اما به دلایل مختلفی ازجمله نزدیکی جغرافیایی و ارتباط مستمر ایرانیان و عرب‌ها با یکدیگر، تعامل و پیوندهای عمیق و نزدیکی داشته‌اند.


خامه‌یار عنوان کرد: زبان فارسی نقش بسزایی در ایجاد فرهنگ وتمدن اسلامی ایفا کرده است، بر این مبنا با جرئت می‌توان گفت که فهم و درک فرهنگ اسلامی بدون آشنایی هم‌زمان با دو زبان فارسی و عربی ممکن نیست.


وی با بیان اینکه از آغاز قرن چهارم هجری تاکنون زبان فارسی نقش محوری در تبلیغ رسالت و فرهنگ اسلام ایفا کرده‌ است، گفت: زبان فارسی زبان جهان اسلام است، به این دلیل که این زبان برای چندین قرن متوالی به‌عنوان زبان علم و گسترش علوم اسلامی ایفای نقش کرده است، به‌طوری‌که بسیاری از علوم اسلامی با زبان فارسی به ترکیه، هند، چین دیگر مناطق شرق آسیا رسیده است.


انتهای پیام/۴۰۳۳/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته