چرا مهارتآموزی در تولید و اشتغال بیتأثیر است؟/ بهای کم صنایع به مهارت دانشجویان
سیدمحمد بطحایی در حاشیه دومین روز از سفر به استان گلستان در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا در گرگان با اعلام رضایتمندی از عملکرد این استان در آموزشهای مهارتی عنوان کرد: حوزه سما و دانشکدههای مهارت و کارآفرینی در استان گلستان با قابلیتها و ظرفیتهای دانشگاه آزاد اسلامی میتوانند بهعنوان یک الگو و مدل در کشور مورد استفاده قرار گیرند.
وی با بیان اینکه هدف از سفر به استان گلستان حضور در جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان به نمایندگی از دکتر طهرانچی بوده است، اظهار کرد: بودجه سال آینده این دانشگاه به تصویب هیئت امنا رسید و امیدواریم استان گلستان برنامههای پیشبینی شده را با قدرت پیش ببرد.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: اصلیترین مأموریت در حوزه معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی، مهارتآموزی است و دانشگاه آزاد اسلامی عزم خود را جزم کرده تا این مأموریت را به سرانجام برساند.
مهارتآموزی باید در تولید و اشتغال مؤثر باشد
بطحایی با اشاره به اینکه مهارتآموزی به معنای واقعی کلمه باید در تولید و اشتغال مؤثر باشد، بیان کرد: متأسفانه آموزشهای مهارتی با وجود تلاشها در تولید و اشتغال تأثیرگذار نبوده و مهارتهای آموزش غیررسمی و رسمی خیلی مورد نیاز بازار کار نیست، یعنی صنایع به این مهارتها نیاز چندانی ندارند و به مهارتهای دیگری نیاز دارند که به آن نمیپردازیم.
وی با بیان اینکه دانشکدههای مهارت و کارآفرینی دانشجویانی را مشغول به تحصیل و مهارتآموزی میکنند که بلافاصله بعد از فارغالتحصیلی جذب بازار کار شوند، افزود: برگزاری دورههای آموزش غیررسمی کوتاهمدت با عنوان مدرسه عالی مهارت بهطور دقیق مهارتمحوری است که متناسب با نیاز بازار کار است که نیروی کار علاقهمند را زیرپوشش مهارتآموزی قرار داده و آنها را وارد بازار کار میکند.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به آغاز اجرای طرح پویش در ۱۰ استان کشور تبیین کرد: در طرح پویش عملاً بهصورت تلفیقی بین آموزش و مهارتهای مورد نیاز بازار کار ارتباط برقرار میشود و دانشجویان همزمان با تحصیل در دانشگاه در یکی از بنگاههای اقتصادی و تولیدی مشغول به کار میشوند و آن چیزی که به صورت تئوری در دانشگاه میآموزند به صورت عملی در محیط کار با آن دست و پنجه نرم میکنند.
بطحایی تأکید کرد: پیشبینی میشود دانشجویان پس از فارغالتحصیلی جذب همان بنگاه تولیدی و اقتصادی شوند که در دوران دانشجویی با آن طرح پویش را آغاز کردند و این طرح به طریقی بازار کار و اشتغال آنان را در آینده تضمین میکند، ضمن اینکه طرح پویش بخشی از هزینههای دانشجو را پوشش میدهد و توسط کارفرما هم بخشی از هزینه شهریه دانشجو تأمین میشود.
تصویب منطقه آزاد اینچهبرون در استان گلستان
وی درباره برنامههای حوزه معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان مراکز کاربنیان در آینده توضیح داد: مقرر شده بهتدریج این آموزشها با تولید همراه شود، یعنی بتوانیم بنگاههای کار یا مراکز کاربنیان سما که تولید آن قابل عرضه به بازار است را مهیا کنیم که این کار در فاز بررسی مطالعه و امکانسنجی است.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: بهعنوان مثال با توجه به امکاناتی که در گلخانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان وجود دارد، اگر این امکانات در راستای آموزشهای مهارتی قرار بگیرد، یعنی تولیدات گلخانه همراه با آموزش در دانشگاه در رشته کشاورزی باشد، بلافاصله وارد بازار کار خواهد شد.
بطحایی درباره تصویب منطقه آزاد اینچهبرون در استان گلستان گفت: وجود منطقه آزاد، بخشی از مقررات را کاهش داده و موجب گسترش بنگاههای اقتصادی میشود.
وی درباره عملکرد حوزه معاونتهای آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان اظهار کرد: وضعیت مدارس سما این استان در مقایسه با گذشته رو به بهبود بوده و این رتبه در حال ارتقاست و گامی رو به جلو برداشته شده است.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی تبیین کرد: البته در مرکز استان گلستان یعنی گرگان از لحاظ فضای آموزشی مدارس مشکلاتی وجود دارد که امیدواریم مشکل فضای آموزشی رفع شود.
بطحایی یادآور شد: در حوزه آموزش مهارتی رضایت بیش از حوزه آموزشی است و انتظار میرود با توجه به وجود زمینههای بسیار خوب در استان گلستان، قابلیتها و ظرفیتهای حوزه سما و دانشکدههای مهارت و کارآفرینی بهعنوان یک الگو و مدل در کشور مورد استفاده قرار گیرد.
وی با بیان اینکه مدیران شایسته و توانمندی در رأس امور قرار دارند، متذکر شد: استان گلستان نیازمند حمایت سازمان مرکزی است، امیدواریم با کمک و پشتیبانیهای سازمان مرکزی گام جدیدی در این زمینه برداریم.
انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/
انتهای پیام/