مقصر نداشتن مهارت عملی فارغ التحصیلان دانشجویان نیستند / برنامه آموزشی دانشگاه ها باید اصلاح شود
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا ، احمد معتمدی،رئیس دانشگاه امیر کبیر در خصوص علت گرایش دانشجویان به مدرک گرایی گفت: "قطعا مدرک گرفتن یا مدرک گرایی یک جنبه مثبت ویک جنبه منفی دارد.کسی که بخواهد از دیپلم مدرک کارشناسی بگیرد و این را یک ارزش بداند به نظر من چیز بدی نیست . هر کس تحصیل می کند مقطعی را طی می کند، یک دوره کوتاه مدت هم می بیند و به دنبال این است که مدرکش را بگیرد یک سرتیفیکت و تاییدیه بگیرد که این موضوع به خودی خود خوب است.اگر مدرک داده نمی شد به طور کلی نمی توانستیم ارزیابی کنیم. اگر کسی می خواهد استخدام شود از کدام دانشگاه و با چه معدل و چه رشته ای این نشان می دهد مدرک چیز بدی نیست."
اگر کسی بدون اینکه بخواهد اطلاعاتی را کسب کند مدرکی را بگیرد طبیعتا هم تقلب است هم خطاست
وی افزود: اینکه افراد تلاش می کنند که مدرک بالاتری را بگیرند این هم اشکال ندارد اما افراط در این قضیه یعنی ،افراد بدون اینکه بخواهند مدارجی را طی کنند دانشگاه معتبری بروند یا چیزی یاد بگیرند دنبال این باشند خدایی ناکرده مقاله شان را یکی دیگر بنویسد پایان نامه دیگری بنویسد. صرفا اگر کسی بدون اینکه بخواهد اطلاعاتی را کسب کند مدرکی را بگیرد اینجا طبیعتا هم تقلب است هم خطاست و هم جنبه بد و زشت مدرک است که ما صرفا به خاطر اینکه به ما بگویند آقای دکتر به هر قیمتی باید برویم از هر راهی بدون درس خواندن و بدون طی مراحلش دور بزنیم و مدرک بگیریم این قطعا چیز خوبی نیست. ولی دانشجویانی که در دانشگاه های خوب می آیند خودشان می دانند و هر کسی هم نمی تواند وارد این دانشگاهها شود.
بیشتربخوانید
مقصر عدم مهارت عملی فارغ التحصیلان دانشجو نیست
جامعه ای که متوسط تحصیلات آن بالاست قطعا یک جامعه مناسب تری است
دانشگاه نسل سوم همین مهارت افزایی است
دانشگاهی مثل دانشگاه امیرکبیر جایی نیست که به همین راحتی به کسی مدرک بدهد
معتمدی اضافه کرد:همه وارد دانشگاه می شوند که لیسانس بگیرند، ولی دانشگاهی مثل دانشگاه امیرکبیر جایی نیست که به همین راحتی به کسی مدرک بدهد. ما داشتیم افرادی که جزو صد نفر یادویست نفر اول کنکور بودند اینجا آمدند، اما موفق نبودند چون درس نخواندند. حتی کسی که خوب وارد می شود اگر تلاش نکند نمی تواند مدرک خوبی را بگیرد ممکن است به اخراج هم منتهی بشود. عکسش هم بوده است کسی مثلا رتبه خیلی بالا نیاورده ولی وارد شده موفق بوده درس خوانده رشته اش را حتی توانسته فارغ التحصیل شود و در دروه فوق لیسانس در دکتری درخشیده و توانسته مدارج بالا را طی کند.
افرادی را می بینیم که برایشان خیلی مهم است که مثلا بگویند آقای مهندس و آقای دکتر و یک القابی داشته باشند
رئیس دانشگاه امیر کبیر خاطر نشان کرد: بالاخره باید تلاش کرد، اگر کسی با تلاش ، آموختن و مطلب یاد گرفتن مدرکی را کسب کند قابل تقدیر است، اما صرف دنبال مدرک باشد بدون اینکه این یافته های لازم را داشته باشد قطعا چیز منفی است و باید با آن برخورد کرد و متاسفانه می بینیم که حتی در بین مسئولان کشور این یک اپیدمی شده است. البته همه گیر نیست نمی توانم بگویم اپیدمی ولی افرادی را می بینیم که برایشان خیلی مهم است که مثلا بگویند آقای مهندس و آقای دکتر و یک القابی داشته باشند ولی انتهایش می بینیم از یک دانشگاهی که معلوم نیست کجاست خارج کشور این طرف و آن طرف به یک ضرب و زوری مثلا دکتری گرفته فوق لیسانس گرفته است. چه الزامی وجود دارد.واقعا کسی که کار بلد باشد ،توانایی داشته باشد لیسانس هم داشته باشد کفایت می کند.
گرفتن مدرک و اینکه افراد دنبال مدرک باشند از راه صحیحش نه تنها برای کشور بد نیست بسیار هم خوب است
وی یادآور شد: گرفتن مدرک واینکه افراد دنبال مدرک باشند از راه صحیحش نه تنها برای کشور بد نیست بسیار هم خوب است مشروط بر اینکه از راه صحیح بروند تلاش کنند سعی کنند دانشگاه خوبی وارد شوند و با تلاش شان نمره خوبی بگیرند مدرک مناسبی دست شان باشد.
جامعه ای که متوسط تحصیلات آن بالاست قطعا یک جامعه مناسب تری است
وی در خصوص عدم مهارت افزایی دانشجویان در دانشگاه ها گفت: اینجا دیگر دانشجو تقصیری ندارد. بالاخره این شاید یک حسن جامعه ماست که خانواده ها علاقه دارند که فرزندان شان تحصیلکرده باشند و جامعه تحصیلکرده و جامعه ای که متوسط تحصیلات بالاست قطعا یک جامعه مناسب تری است. الان درست است برخی از مدارک خیلی باارزش نیست باز بهتر از بی سوادی است. یک چیزی یاد گرفته به شرط اینکه معتبر باشد .در هیچ جای دنیا همه دانشگاه ها یکسان نیستند در آمریکا هم همه دانشگاهها ام آی تی نیستند چهار تا پنج یا ده تا دانشگاه تراز اول در آمریکا دارید بقیه اش بالاخره تقسیم بندی می شوند در فرانسه و آلمان هم همین است همه دانشگاه ها یک طور نیستند.
بیشتربخوانید
ایجاد برای پاسخ به نیاز جامعه مدرسه و باشگاه کسب و کار راه اندازی کرده ایم
برنامه های آموزشی دانشگاه ها باید اصلاح شود
وی ادامه داد: اینکه مهارت یاد نمی گیرند اینجا مقصر دانشجو نیست ما برنامه هایمان را باید اصلاح کنیم. برنامه های آموزشی دانشگاه ها باید اصلاح شود به نحوی که دانشجو در عین حال که از نظر تئوری خوب است و دانش مناسبی دارد از نظر عملی هم مهارت کافی را داشته باشد.
دانشگاه نسل سوم همین مهارت افزایی است
معتمدی افزود:یکی از برنامه های اصلی ما در دانشگاه در چارچوب رسیدن به دانشگاه نسل سوم همین مهارت افزایی است و برنامه مفصلی در این خصوص داریم که هر دانشجویی در هر مقطعی از دانشگاه خارج می شود حداقل یک مهارت را داشته باشد . آزمایشگاه ها را سعی کردیم بازنگری کنیم. مواد درسی را در جهت رفع مشکلات بازنگری کردیم.
ایجاد برای پاسخ به نیاز جامعه مدرسه و باشگاه کسب و کار راه اندازی کرده ایم
وی یادآور شد:به هر حال دنیا هم این مسیر را رفته و فقط ما نرفتیم و با توجه به شرایط خودمان این کار را انجام دادیم و مدرسه کسب و کار و باشگاه کسب و کار درست شد در دانشگاه اقدامات زیادی انجام دادیم به نحوی که بتوانیم هم پاسخ نیاز جامعه را بدهیم و هم اینکه در بحث اشتغال کسی که فارغ التحصیل می شود با مشکلی مواجه نباشد.
وی در پایان گفت:من فکر میکنم دانشگاه ها باید این مسیر را خودشان طی کنند و وزارت علوم هم کمک کند و برنامه ها را بازنگری کنیم و این مسیر طی شود. اینجا دیگر نباید ما دانشجو را مقصر بدانیم.
انتهای پیام/
انتهای پیام/