مردان ایران ۷ برابر بیشتر از زنان ورزش میکنند/ واگذاری سرخابی ۱۵ سال به نتیجه نرسیده است
به گزارش گروه ورزش خبرگزاری آنا، طاهره بنی اسدی کارشناس جوانان و ورزش درباره ناکارآمدیهای ناشی از ضعف ساختارهای مدیریتی ورزش گفت: عدم توسعه دیپلماسی ورزش، سرانه ورزشی کشور و توزیع ضعیف و ناعادلانه منابع در بخشهای مختلف ورزش حرفهای، ورزش کودکان و ورزش بانوان از جمله موارد قابل ذکر است.
وی در ادامه با اشاره به دسترسی نابرابر بانوان به تسهیلات ورزشی و مغفول ماندن ورزشهای سنتی، بومی، پهلوانی و ورزش معلولین و همچنین مسئله اسفبار فرار مغزها و نخبگان ورزشی اظهار کرد: عدم تعهد کامل در اجرای طرح جذب و استخدام قهرمانان و مشخص نبودن جایگاه جوانان در وزارت ورزش و جوانان و کم توجهی به ورزشهای پایه در مدارس که خود میتواند محور استعدادیابی در ورزشهای قهرمانی باشد از دیگر آسیبها و چالشهایی است که متأسفانه ورزش کشور در شرایط فعلی از آن رنج میبرد.
زیر پا گذاشتن اخلاقیات
این کارشناس مسائل جوانان و ورزش تصریح کرد: عبور از دستورالعملهای تعیین شده وزارت ورزش که ناشی از نادیده گرفتن رویکرد ایرانی اسلامی است باعث شده تا اخلاقیات زیر پا گذاشته شده و بسیاری از مدیران و مسئولان رده بالا؛ ساختارهای مدیریتی را بر اساس رانت برای خود تعریف کنند که این امر ناشی از عدم توجه به مبحث شایستهسالاری است. زمانی که نهادهای نظارتی به برخی از مسائل حساس می شوند اینگونه مدیران همدیگر را به فساد متهم کرده و از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنند. نمونه بارز این مسئله، شاهد دخالت در پشت پرده بسیاری از فدراسیونهای ورزشی که با مداخله مستقیم برخی از مسئولان ارشد وزارت ورزش بودیم که اغلب رفاقت و رانت، پایه و اساس برخی اتفاقات و تصمیمگیریها در این زمینه بوده است که بعضاً در این شرایط اغلب با خطر تعلیق این فدراسیونها هم روبرو بودهایم که معتقدم اغلب این مشکلات در سطح مدیران میانی و حتی استانها هم متأسفانه رسوخ کرده است.
فقدان بانک اطلاعاتی خاص در ورزش
وی نبود بانک اطلاعاتی خاص در حوزه ورزش را از دیگر مسائل و مشکلات اساسی در وزارت ورزش و جوانان ذکر کرد و افزود: مالکیت املاک ورزشی از دید حقوقی و حقیقی مشخص نیست. به طور مثال برخی از اماکن در بدو تأسیس بر اساس بودجه و ردیف دولتی ساخته میشوند اما در طول زمان با ناکارآمدی مدیران به صورت غیرقانونی به بخش خصوصی واگذار شده که حتی در برخی از موارد گزارشاتی هم در این خصوص وجود دارد که نشان میدهد مدیران دولتی نیز در پشت پرده این جریانات حضور فعال دارند. این امر کاملاً مغایر با بیانیه گام دوم انقلاب است که بیان میکند سیاستگذاریهای ورزشی باید به صورت شفاف و سیستمی بررسی و همچنین تدوین شود.
این فعال حوزه جوانان و ورزش با اشاره به مدیریت نادرست و هزینههای انجام شده در حوزه ورزش افزود: بودجههایی که در وزارت ورزش و جوانان اغلب بدون داشتن یک راهکار مشخص برای سودآوری در بخش ورزش صرف موارد دیگری میشود که بسیار ناراحت کننده و تأسفآور است. برای مثال بودجه ردههای ورزش حرفهای تا چند صد میلیارد هم میرسد ولی این منابع مالی در ورزش همگانی به زحمت به چند صد میلیون تومان میرسند.
جایگاه زن در اسلام
خانم بنی اسدی درباره ورود به مبحث ورزش بانوان افزود: جایگاه زن در اسلام کاملا مشخص است و بر این اساس برنامهها و موازین شرعی، اسلامی، عرفی و سنتی در جهت تحکیم نقش و جایگاه زن باید به صورت شفاف بررسی شود. البته موضوع مورد تاکید من در مورد وضعیت فعلی بانوان مقوله ورزش است که از قابلیتهای مهم ورزشی بانوان در بخش های ورزش همگانی، حرفه ای و همچنین قهرمانی تا به حال به خوبی استفاده و بهره برداری نشده است.
مردان بیش از زنان ورزش میکنند
وی نبود فضای لازم و امکانات و همچنین تجهیزات مناسب برای ورزش بانوان را از دیگر معضلات این بخش دانست و افزود: پایین بودن سرانه ورزش بانوان نسبت به آقایان در ایجاد انگیزه و و روی آوردن بانوان به ورزش تأثیر بسزایی دارد به طوری که با توجه به نرخ برابری تقریبی زنان و مردان در جامعه کنونی میبینیم که مردان حدود ۷ برابر بیشتر از زنان ورزش میکنند. در راستای تحکیم بنیان خانواده و نقش محوری زن در درمان و بقای نظام خانواده و برای رسیدن به نشاط و سلامت جامعه ابتدا باید سلامت روح و روان و جسم تک تک آحاد جامعه از جمله زنان که نقش کلیدی در بقای نظام خانواده دارند مورد توجه کافی قرار بگیرد. البته این امر نیز بارها در رهنمودهای مقام معظم رهبری به عنوان یک اصل مورد توجه معظمله قرار گرفته است.
کمتحرکی بانوان خانهدار
بنی اسدی افزود: دغدغه اصلی من در حوزههای مختلف مربوط به خانمها و از جمله زنان خانهدار است. کمتحرکی و مشکلات اینچنینی زمینهساز بسیاری از بیماریها است. که اتفاقاً موضوع مهم، آگاهی بخشی برای نهادینه شدن ورزش در درون خانواده و با صرف کمترین هزینه و با همان امکانات اولیه در داخل منزل است که نمونه آن را از سوی خانمها پورکاشیان، کرمی، خواهران منصوریان، شهسواری، خانمهای تکواندوکار، کاراتهکا و ... دیدیم که با کمترین هزینه خوش درخشیدند. موضوع دیگری که باید به آن اشاره کنم این است گزارشهایی مبنی بر کارشکنی و کوتاهی کردن روسای برخی فدراسیونها وجود دارد و نشان میدهد بودجه ورزش بانوان صرف امور حوزه آقایان میشود و این مسئله ظلم به حقوق زنان به شمار میرود. لازم است تا بودجه جداگانه برای زنان در نظر گرفته شده تا امکان برپایی اردو و حضور آنها در مسابقات به راحتی فراهم شود.
مدیریت خارج از عرف ورزش بانوان
این کارشناس درباره ورود مردان به تیمهای بانوان و تخطی از دستورالعملها و قوانین مطرح شده بر اساس موازین الگوی ایرانی اسلامی، شرعی و عرفی افزود: این از دیگر مشکلاتی است که ورزش بانوان با آن مواجه است .این موضوع ناشی از مدیریت خارج از عرف و رفتارهای بیخردانه و غیرمسئولانه مدیرانی است که بدون هیچگونه نظارت در حال رخ دادن است. نهادهایی مانند صدا و سیما و شهرداریها باید به بحث ورود اسپانسر به ورزش بانوان اقدام کنند چرا که در صورت پرداختن به این موضوع، ورزش بانوان میتواند شرایطی بهتری از وضعیت فعلی داشته باشد اما متأسفانه تا به حال اراده لازم و کافی برای این موضوع در بین مسئولان دیده نشده و این رویکرد ناشی از عدم اولویتبندی ورزش بانوان در چارچوب تعریف شده در وزارت ورزش و جوانان است.
وی در مورد مبحث مهم دیپلماسی ورزشی ادامه داد: بر اساس تجاربی که در حوزه فراملی دارم دیپلماسی ورزشی برای ما یک ابزار اثربخش در سیاست محسوب میشود. این موضوع با فرهنگسازی و عرضه فرهنگ و انتقال ارزشها و آداب و رسوم کشورمان ضمن تقویت و توسعه دیپلماسی، باعث بهبود مناسبات از این طریق با بسیاری از کشورهای جهان خواهد شد. ضمن اینکه با تبدیل تهدیدها به فرصتهای دیپلماتیک، میتوان از آن به عنوان ابزاری برای مقابله با تهدیدات استفاده کرد.
بیاعتنایی سفارتخانهها به ورزش
بنی اسدی فشارهایی که در حال حاضر از سوی کنفدراسیون های ورزشی علیه ایران صورت میگیرد را ناشی از ضعف و ناکارآمدی حوزه دیپلماسی ورزشی دانست و گفت: یکی از مهمترین فرصتهای پیش رو بحث برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر است که گویا دولت فعلی اصلاً در جریان آن نیست و یا خودش را به خواب زده! کدام یک از از دولتمردان و مسئولین رده بالای ورزش این شرایط را بررسی کرد تا کشورمان بتواند از منافع و عایدات حاصل از مشارکت در برگزاری جام جهانی بهرهبرداری کند؟ درباره موضوع دیگری باید صحبت کنم و آن این است که متأسفانه شاهد هستیم که بیشتر سفارتخانهها نسبت به مقوله ورزش بیاعتنا هستند و یا حساسیت و روحیه همکاری لازم را ندارند که این مسئله نشان دهنده این است که ورزش برای آنها جزو اولویت به حساب نمیآید. ضعف در تعاملات بین وزارت امور خارجه و وزارت ورزش و جوانان باعث شده تا مشکلات زیادی برای ورزشکارانمان در بسیاری از کشورها به وجود بیاید که این مسئله با یک تعامل خردمندانه کاملاً قابل حل است.
این فعال حوزه جوانان و ورزش همسو با دولت سیزدهم با اشاره به اینکه آیتالله رئیسی رئیس جمهور منتخب ملت ایران دلگرمی لازم را به ورزشکاران و دست اندرکاران در حوزه ورزشی داده، اظهار کرد: رئیس جمهور منتخب اعلام داشتهاند که ورزشکاران بیشترین تاثیر را در منطقه و حوزه بینالملل میتوانند داشته باشند و بدون حاشیهسازیهای سیاسی و اقتصادی میتوانند انتقال دهنده فرهنگ و دیدگاههای اقتصادی_ اسلامی و هویت ملی ما باشند. به همین دلیل ورزشکاران میتوانند پیشتاز نشر اسلام حقیقی و صدور انقلاب در میان ملت های منطقه به وسیله همین ورزش باشند.
فاصله زیاد تا سطح مطلوب
بنی اسدی به بحث اقتصاد ورزش پرداخت و گفت: در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی به عنوان یک راهحل اعلام شده اما متأسفانه از طرف دولتها تاکنون گام مناسبی در این بخش برداشته نشده است. با وجود رشد سرمایهگذاری بخش خصوصی در بخشهای مختلف صنعت ورزش که یکی از مهمترین بنگاه های جذب سرمایه به شمار میرود همچنان تا رسیدن به سطح مطلوب فاصله زیادی دارد.
این کارشناس با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر فاصله گرفتن از اقتصاد تک محصولی بهخصوص نفت و خام فروشی و همچنین حرکت به سمت خود اتکایی در تمام زمینهها گفت: در حوزه ورزش نیز پتانسیل بالقوهای وجود دارد که بتوانیم با سرعت به این سمت جهش پیدا کنیم. امیدوارم راهکارهای لازم که وجود دارد به خوبی انجام شود تا شاهد شکوفایی ورزش در این بخش هم باشیم.
روند فرسایشی واگذاری سرخابی
وی درباره وضعیت واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی تصریح کرد: ۱۵ سال است که بحث خصوصیسازی سرخابیها در دولتهای مختلف در حال رفت و برگشت است و در نهایت اتفاقی رخ نمیدهد. این امر مستلزم برطرف شدن خلاهای قانونی و یا اصلاح قوانین است تا روند این کار که فرسایشی و موجب فرصتسوزی شده به شرایط ایدهآل برگردد. بنابراین با رفع موانع موجود قادر خواهیم بود به مالکیت و مدیریت این دو باشگاه پرطرفدار سر و سامان داده تا شاهد سودآوری همراه با ساماندهی در سرخابیهای پایتخت باشیم. همچنین باید شفافیت در سامانههای هواداری دو باشگاه در اولویت کار قرار بگیرد تا کانالهای تأمین منابع مالی و هزینهها بهصورت شفاف اعلام و میزان کمک و خروجی آن مشخص شود.
قراردادهای خارج از عرف
بنی اسدی در خصوص عدم شفافیت مالی و مدیریتی در ورزش تصریح کرد: در سالهای اخیر از این دست اقدامات کم نداشتیم و بارها شاهد عقد قرارداد ورزشی با بازیکنان و مربیان خارجی بودیم که مصداق بارز دلال پروری بوده است. به طور نمونه به قرارداد مارک ویلموتس سرمربی سابق تیم ملی کشورمان باید اشاره کنم که هزینهای بالغ بر ۱۷۰ میلیارد تومان بر دوش ورزش کشور گذاشت. به خاطر این موضوع مجلس شورای اسلامی پای کارآمد و تذکر جدی به وزیر ورزش و جوانان داده شد. حتی انتظار این بود دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور بهعنوان نهادهای نظارتی در این زمینه یک سری استانداردها و دستورالعملهایی در چارچوبهای مشخص به وزارتخانه ابلاغ میکرد و متأسفانه این نهادها هم توجه چندانی به این موضوع نکرد.کما اینکه شاهد بودیم درهمان برهه که دولت در مضیقه منابع بودجه به سر میبرد قراردادهای این چنین خارج از عرف بسته میشد هرچند در بخشهای دیگر نیز قراردادهایی اینچنینی کم نداشتیم.
این کارشناس افزود: لذا به نظر من همه این موارد به خاطر عدم شفافیت مالی در بخشهای مختلف ورزش است. من معتقدم که با مدیریت صحیح، این بودجهها میبایست در زیرساختهای ورزش همگانی، مدارس و ورزش بانوان و همچنین در رشتههای مدالآور هزینه میشد. به نظر من متأسفانه مدیران ما درک خوبی از این مسائل ندارند و من معتقدم که باید مدیر کلان و ارشد ورزشی کشور دارای رویکردی جهادی، انقلابی و مکتبی بوده و برای همه امور برنامههای استراتژیک و راهبردی داشته باشد تا شاهد رخ دادن برخی از فجایع ورزشی در کشور نباشیم.
سرانه پایین ورزش در ایران
وی به استانداردهای ورزشی اشاره کرد و اظهار کرد: طبق آمارهای موجود استانداردهای جهانی، سرانه ورزشی برای هر فرد دو مترو نیم است اما در کشور ما طبق آمار وزارت ورزش و جوانان این سرانه در حدود یک متر است! همچنین مدت زمان سرانه ورزش در سال ۱۳۹۹ حدود ۲۷ تا ۲۹ دقیقه اعلام شده که این عدد و ارقام نشان میدهد سرانه ورزشی کشورمان یک سوم استاندارد جهانی و میانگین ورزش کردن در ایران حدود ۴۵ درصد کمتر از استانداردهای جهانی است! بر این اساس سند چشم انداز توسعه ورزش پیشبینی شده بود که تا سال ۱۴۰۲ متراژ سرانه ورزش به دو متر و ۸۰ سانتیمتر برسد که متاسفانه وضعیت فعلی تفاوت فاحشی با این میزان دارد! البته استان تهران و به گفته مسئولین از لحاظ سرانه فضای ورزشی یکی از فقیرترین استانهای کشور به حساب میآید. در بسیاری از استانها وضعیت همین گونه بوده و یا شرایط بدتر است که عوارض این موضوع مطمئنا در سالهای آتی خودش را به بدترین شکل نشان خواهد داد. با این حال، معتقدیم که برای برون رفت از این وضعیت بایستی برنامههای اجرایی و راهبردی وجود داشته باشد در غیر اینصورت نمیتوان از این شرایط خارج شد.
این کارشناس همسو با دولت سیزدهم اظهار کرد: باید امیدوار بود که در دولت سیزدهم شرایط برای انجام ورزش قهرمانی و همگانی به وضعیت مطلوب نزدیک شود تا شاهد نشاط در جامعه در همه سطوح و بین آقایان و خانمها باشیم.
مشکلات پیش روی جوانان
بنی اسدی درباره فلسفه وجودی سازمان ملی جوانان گفت: فلسفه وجودی سازمان ملی جوانان از ابتدای تاسیس دارای سیاستها و اهداف خاصی بود که مسیر این اهداف را این سازمان مشخص میکرد تا در آینده دچار سلیقههای انحرافی سیاسی و مالی نشود. با این حال متأسفانه پس از دورههای اولیه، توجه زیادی به این مسئله نشد و به جز برخی از بهرهبرداریهای سیاسی، هیچگاه این سازمان به دنبال حل مشکلات جوانان نبود. البته متأسفانه یکسری رفتارهای مدیریتی و سلیقهای باعث شد تا این سازمان مهم از مأموریتهای اصلی خودش دور بماند. از آنجایی که سازمان ملی جوانان میتوانست به عنوان یک ظرفیت بیبدیل جهت اجرای بسیاری از برنامهها در حوزه اشتغال، ازدواج، سلامت، رفع بیکاری، اوقات فراغت و ... باشد اما به دلیل همین مشکلاتی که عنوان شد هیچگاه این مسائل به ثمر نرسید.
سوءمدیریتها باعث خنثی شدن جوانها
این کارشناس مسائل جوانان و ورزش خاطر نشان کرد: انتظار میرفت ادغام سازمان ملی جوانان با سازمان تربیت بدنی و تشکیل وزارت ورزش و جوانان باعث شود تا خون دوبارهای در رگهای جوانان جاری شود اما متأسفانه به دلیل برخی سوءمدیریتها باز هم بخش جوانان یک بخش خنثی در وزارت تازه تأسیس ورزش و جوانان بود و به جای اینکه حل مشکل جوانان در این وزارتخانه پررنگ باشد این مسائل اتفاق نیفتاد و ورزش اولویت اصلی و اول و آخر وزارت ورزش و جوانان شد به طوری که مسئله و دغدغه جوانان تنها در حد شعار باقی ماند. من سوالی از دلسوزان نظام در حوزه جوانان دارم و میخواهم آنها به این سوال پاسخ دهند که سازمان ملی جوانان که اکنون وزارت ورزش و جوانان شده الان وضعیت جوانان در این وزارتخانه به چه شکل است؟
نیاز جامعه به مخاطب شناسی
بنی اسدی با بیان اینکه آسیبشناسیهای لازم در امور مربوط به جوانان متأسفانه به روز نیست، اظهار کرد: باید آسیبشناسی از حوزه جوانان با حضور نخبگان و متخصصین امر صورت بگیرد چرا که مسائل فرهنگی و اجتماعی در حوزه نوجوانان و البته جوانان در شرایط فعلی جهان هیچگاه ساکن نبوده و مداوم در حال تبدیل و تغییر است. به همین دلیل باید نیازها، چالشها و راهکارها با وضعیت موجود هماهنگ باشد. متأسفانه خلاقیت و نوآوری که پشتوانه پژوهش و تجربیات علمی است کمترین سهم را در برنامهریزیهای مربوط به حوزه جوانان داشته و باید گفت که در میدان عمل، شرایط به اینگونه است که برخی خیال میکنند با شیوههای چند دهه قبل می توان بر روح و اندیشه نوجوانان و جوانان تسلط داشت حال آنکه این طور نیست و رقبای فرهنگی ایران اسلامی، مخاطب شناسی به مراتب بهتری نسبت به ما در این حوزه دارند که این مسئله میطلبد تا اقدامات به روزتری در حوزه جوانان انجام شود. موضوع دیگری که باید به آن اشاره کنم این نکته بسیار مهم است و متأسفانه مغفول مانده و آن عدم مخاطب شناسی صحیح ما از قشر جوان امروزی در چارچوبهای عقلانی و منطقی است. همانطور که مقام معظم رهبری صراحتاً به این مسئله تأکید فرمودند که برای حل مشکلات جوانان باید از خود آنها کمک بگیریم.
استعدادیابی در خط مقدم قرار گیرد
این کارشناس فعال اصولگرا حوزه جوانان و ورزش همچنین تصریح کرد: نخستین و اولویتدارترین مسئله جهت اجرای وضع جوانان این است که آییننامهها و دستورالعملهای مربوطه و همه امکانات و تجهیزات و حتی برخی از وظایف و مأموریتهای سایر بخشهای حوزه جوانان بایستی با همکاری و مشارکت وزارتخانه و شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شود. البته با اینکه وزارت ورزش و جوانان به عنوان یک دستگاه اجرایی، مسئول کلیه برنامههای جوانان شناخته نمیشود اما بر این اساس غیر از بودجه محدود مربوط به وظایف و پارهای از فعالیتهای بعضاً حاشیهای، بودجهای برای اسناد و برنامههای مصوب دریافت نمیدارد و این اصل اساسی به حوزه ستادی وزارت ورزش و جوانان نیز تسری یافته و باید خط مقدم کارخانه استعدادیابی و پرورش و تربیت جوانان به این حوزه باشد.
وی خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه این است که ایجاد فضای مناسب نیروی انسانی و ساختار تشکیلاتی مناسب برای مأموریتهای محوله از سوی وزارت ورزش و جوانان و قوانین بالادستی بایستی دارای ساختار نیروی انسانی کافی باشد که فعلاً یا ایجاد نشده و یا اگر ایجاد شده قوی عمل نکرده است. از طرف دیگر اعتبارات این حوزه در مقایسه با سایر بخشهای وزارتخانه بسیار ناچیز است و به همین دلیل در حوزههای مختلف جوانان بایستی در خصوص اعتبار فرهنگی جوانان، اعتبار دستگاههای فرهنگی را نیز ارتقا داد.
تسهیلات ازدواج جوانان
این فعال حوزه جوانان و ورزش همسو با دولت سیزدهم با اشاره به مشکلات مربوط به ازدواج جوانان افزود: در زمینه ازدواج جوانان نیز مشکلات عدیده وجود دارد که با بالا رفتن سن ازدواج روند آسیبهای روحی، جسمی، اعتقادی و اجتماعی برای فرد و البته جامعه افزایش پیدا کرده و اگر مسئولان اقداماتی در ایجاد اشتغال و طرحهای تشویقی برای ازدواج و همچنین تهیه مسکن ارزان قیمت را انجام ندهند تا حدود زیادی نمیتوان به رفع مشکلات امیدوار بود. بنابراین اگر برای ایجاد اشتغال و طرحهای تشویقی برای ازدواج، تسهیلاتی در اختیار جوانان قرار بگیرد تا حدود زیادی میتوان مسیر ازدواج جوانان را هموارتر از شرایط فعلی کرد که این مسئله باعث افزایش امید به زندگی در جوانان در کشور خواهد بود.
فراموشی قشر تحصیل کرده
بنی اسدی با طرح یک سؤال تصریح کرد: وزارت ورزش و جوانان یکی از متولیان اصلی توجه به معیشت و زندگی جوانان است اما در سالهای اخیر چه اقداماتی انجام داده است؟ آیا جز این که مخصوصاً موضوع جوانان و قشر تحصیل کرده عملاً به دست فراموشی سپرده شده کار دیگری صورت گرفته است؟ البته کارهای انجام شده به همان چند معاونت در وزارت ورزش اکتفا شده و اقدام بیشتری شاهد نیستیم چرا که سیاست گذاری غلط و در سایه قرار دادن مسئله جوانان باعث بی توجهی به حوزه مهم جوانان و مشکلات این قشر شده است. متأسفانه دولت فعلی پرچمدار افزایش بیکاری و البته کاهش ازدواج بوده و بانیان وضع موجود با ایجاد گرانی و تورم بالا و همچنین بیکاری بیسابقه سعی در توجیه رفتارهای گذشته خود دارند و با فرافکنی مسئول همه این مصیبتها را تحریم اعلام میکنند. دولت و مسئولین با بهانههای واهی و با عبور از تأکیدات رهبر معظم انقلاب نسبت به تسهیل نمودن ازدواج آسان برای جوانان باعث شدند تا دیوار مشکلات اقتصادی، معیشتی، بیکاری و مسکن از هر سو به سمت جوانان فشار بیاورد.
مشکلات فرهنگی جوانان
بنی اسدی خاطرنشان کرد: بسیاری از مشکلات جوانان مربوط به حوزههای فرهنگی است و بسیاری از جوانان قبل از ازدواج مهارتهای زندگی مشترک و تعهدپذیری بهخصوص برای دختران جوان را یاد نگرفتند و به همین دلیل گاهی شاهد هستیم که جوانان توانمند از لحاظ اقتصادی متأسفانه ارادهای برای ازدواج و تعهدپذیری ندارند. در شرایط فعلی مدیران و مسئولان امر میتوانند با شناسایی خلأهای قانونی در حوزه مربوط به جوانان و اختصاص بودجه کافی برای اجرایی شدن سیاستها، گام بلندی در رفع مشکلات بردارند. به نظر من برای حل مشکلات جوانان در وزارت ورزش و جوانان باید در قالب سازمان ملی جوانان مطرح باشد که در قالب بخشهای متنوع قادر باشد مشکلات جوانان را حل کرده و به شرایط فعلی غلبه کند. البته به این مسئله هم اشاره کنم که استعدادیابی جوانان در همه حوزهها و با همکاری سایر وزارتخانهها، پارکهای علم و فناوری و ... از جمله مواردی هستند که میتوانند مسیر اشتغال را برای ساماندهی امور جوانان هموار کنند.
انتهای پیام/۴۰۴۸/
انتهای پیام/