۴۴ هزار دانشآموز زیر پوشش دبیرخانه دائمی قرآن سما قرار گرفتهاند
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از مشهد، جعفر کبیری سرمزده دکتری علوم سیاسی و عضو هیئت علمی گروه دروس عمومی و استادیار پایه ۱۴ دانشگاه، قاری بینالمللی قرآن و استاد ممتاز خوشنویسی است.
خبرنگار آنا در راستای معرفی حوزههای مختلف و نقش مؤثر اقدامات این حوزهها در پیشبرد اهداف دانشگاه با جعفر کبیری سرمزده معاون آموزشهای عمومی و مهارتی (سما) دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد گفتوگو کرده است که مشروح آن را میخوانید.
آنا: با توجه به شعار سال «تولید، پشتیبانیها؛ مانعزداییها» نقش و جایگاه مجموعه تحت مدیریت خود را در تحقق این هدف چگونه ارزیابی میکنید؟
کبیری: مجموعه سما شامل دو بخش مدارس و آموزشکده فنی و حرفهای است و در راستای تحقق شعار سال مجموعه مدارس علاوهبر تبیین فرمایش مقام معظم رهبری در مورد اهمیت تولید برای دانشآموزان، تمام اهتمام خود را برای پرورش نسلی انقلابی با رویکرد اتکا به توانمندیها و تولید داخل به کار بسته است.
این مجموعه در سطح آموزشکده فنی و حرفهای و با انعقاد تفاهمنامه با سازمان فنی و حرفهای کشور و نیز راهاندازی مدارس عالی مهارت و کارآموزی و مراکز مدیریت مهارتآموزی و مشاور شغلی (TMC) گامهای استواری در راستای اتصال فوری دانشآموختگان به بازار کسب و کار، تسهیل رسیدن به اشتغال و تولیدات داخلی برداشته است.
آنا: با توجه به اهمیت آموزش و پرورش دانشآموزان در مدارس، معاونت سما با چه رویکردی با بخش آموزش کشور همکاری میکند و در رفع موانع این مسیر چه اقداماتی را انجام میدهد؟
کبیری: مجموعه مدارس سما بهعنوان بزرگترین مرکز آموزشی و فرهنگی غیردولتی کشور و با اتکا به پشتوانه قوی سازمانی مانند دانشگاه آزاد اسلامی، بار سنگینی را از دوش نهادهای رسمی آموزش و پرورش کشور برداشته است.
این مجموعه با رویکردی آموزشی و فرهنگی و با توجه به شرایط اقتصادی جامعه تمام تلاش خود را کرده است تا علاوهبر پایین نگهداشتن میزان شهریه ثبتنام دانشآموزان، بیشترین و بهترین خدمات آموزشی را با بهکارگیری استادان برجسته کشور ارائه کند.
توجه ویژه به مسائل دینی، فرهنگی، هنری، ورزشی و ... در قالب برنامههای جامع آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تربیتی ازجمله طرح قدس (قرآن در سما)، ادبیات فارسی، خوشنویسی و نیز فعالیت باشگاه پژوهشگران جوان نشان از توجه ویژه معاونت سما به تمام ابعاد آموزشی دانشآموزان دارد.
آنا: اقبال خانوادهها در ثبت نام فرزندانشان در سما و جذب حداکثری دانشآموز در این مدارس در چند سال اخیر قطعاً نتیجه برنامهریزی صحیح و هدفمند بوده است، سما در این خصوص چه اقداماتی انجام داده است؟
کبیری: چند سال اخیر و بهویژه از زمان شیوع ویروس منحوس کرونا و تعطیلی آموزشهای حضوری، میزان ثبت نام در مدارس غیردولتی بهطور چشمگیری کاهش پیدا کرد تا جایی که براساس اعلام آموزش و پرورش استان بیش از دهها مدرسه غیردولتی در استان خراسان رضوی در سال گذشته تعطیل شد.
اما بر عکس در سه سال گذشته شاهد رشد تعداد دانشآموز در مدارس سما بودهایم که عوامل متعددی ازجمله بهکارگیری نیروهای توانمند در بخش اداری و آموزشی، بهروزرسانی سختافزاری مدارس سما، استفاده از روشهای نوین آموزش حضوری و آنلاین، همراهی با خانوادهها در پرداخت شهریه، فضای مناسب فیزیکی مدارس سما و نیز تبلیغات مؤثر صورتگرفته نقش مؤثری در این ارتباط داشته است.
آنا: راهاندازی دارالقران سما و برگزاری جلسات متعدد در این حوزه از ابتکارات شما در این راستا بوده است، چشمانداز این نوع فعالیتهای فوقبرنامه چه اثراتی برای دانشآموزان در پی دارد؟
کبیری: مهمترین بازخورد راهاندازی دارالقران در مجموعه سما فراهمکردن زمینه انس بیشتر دانشآموزان با قرآن کریم، این نسخه شفابخش خداوند متعال بوده است. همچنین با برگزاری دورههای توانمندسازی مربیان قرآن کریم مدارس سما در سطح کشور ایجاد وحدت رویه در تدریس درس قرآن کریم صورت گرفت و تاکنون ۱۷ استان از برکات این دورهها بهرهمند بودهاند و طبق آمار بهدست آمده بالغبر هزار و ۷۸۰ مربی قرآن و حدود ۴۴ هزار دانشآموز در سطح کشور زیر پوشش آموزههای قرآنی دبیرخانه قرآنی سما قرار گرفتهاند.
چاپ ۴ هزار جلد کتاب آموزش روخوانی و روانخوانی با عنوان «کتاب نور»
در این مدت بالغ بر ۴ هزار جلد کتاب آموزش روخوانی و روانخوانی با عنوان «کتاب نور» توسط سما چاپ و بهصورت رایگان در مدارس استان توزیع شد.
برگزاری جشن روخوانی قرآن کریم در چهارم تیر ماه ۱۳۹۹ در حرم مطهر امام رضا(ع) و پخش مستقیم و زنده این مراسم از شبکه قرآن و معارف سیما به مدت یک ساعت و نیز سخنرانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور در این مراسم بر اهمیت جایگاه قرآن در سما صحه گذاشته و سبب ایجاد انگیزه در مسئولان دانشگاه و بهویژه سما شد تا حمایت خود را دریغ نکنند.
از دیگر ابتکارات این حوزه برگزاری جشن بزرگ حفظ آیهالکرسی و حفظ جزء ۳۰ قرآن کریم بوده است که منتهی به شرکت بیش از هزار و ۵۰۰ دانشآموز از استانهای مختلف شد. این مراسم همراه با سخنرانی «دکتر بطحایی» رئیس سازمان سما بود.
آنا: تصمیم ادغام آموزشکده سما در دل دانشگاه را چگونه ارزیابی میکنید؟ نقاط ضعف و قوت این طرح را بیان کنید.
کبیری: این تصمیم که توسط رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان سما اتخاذ شده است، مثبت ارزیابی میشود؛ چراکه با این اقدام به اعتبار آموزشکده سما افزوده خواهد شد و کارکنان و اعضای هیئت علمی تعامل سازندهای با دانشگاه خواهند داشت.
آنا: با توجه به امکانات ورزشی مناسب و فضای آموزشی سما، بهنظر میرسد که سما ظرفیت تبدیل به یکی از قطبهای پرورش و استعدادیابی دانشآموزان ورزشکار در سطح حرفهای را دارد. در این مورد طرح و برنامهای دارید؟
کبیری: بدون شک یکی از نقاط قوت مجموعه سمای مشهد، حوزه تربیتبدنی است. سمای مشهد بهعنوان تنها معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی در کشور است که دارای سالن اختصاصی چندمنظوره ورزشی با امکانات مناسب است.
سمای مشهد تنها معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی با سالن اختصاصی چندمنظوره ورزشی
رویکرد ورزشی مجموعه سما با نگاه ویژه به استعدادیابی و پرورش نخبگان ورزشی، راهاندازی هفت مدرسه تخصصی ورزش در رشتههای فوتسال، والیبال، شنا، شطرنج، بسکتبال، ورزشهای بومی و محلی و ژیمناستیک را در پی داشته است که این مدارس ورزشکاران توانمندی را تحویل جامعه ورزش کشور داده است.
تعدادی از دانشجویان و دانشآموزان سما در تیمهای ملی و باشگاهی در سطح کشور در حال فعالیت هستند که این نقطه قوتی برای مجموعه به حساب میآید.
مجموعه این فعالیتها و سایر تلاشهای انجامشده توسط استادان و مربیان تربیتبدنی مدارس و آموزشکده سما سبب شد حوزه تربیتبدنی سمای استان خراسان رضوی برای چهار سال پیدرپی بهعنوان حوزه برتر در سطح کشور توسط سازمان سما انتخاب شود.
آنا: و سخن آخر...
کبیری: سمای مشهد، مجموعهای پویا و رو به رشد است که اقبال عمومی به سوی آن افزایش پیدا کرده و به تبع نیازمند بهروزرسانی است. یکی از دغدغههای اصلی ما راهاندازی مدارس در سایر نقاط استان با توجه به درخواست مکرر اولیاست. این مهم با راهاندازی دبیرستان پسرانه دوره اول سما در گلبهار که مکمل دبستان سمای آن شهر است، صورت گرفته و امید است در پرتو حمایتهای دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی تعداد مدارس سما در سطح استان افزایش یابد.
از مجموع ۵۵ مدرسه سما در سطح استان، تعداد هشت مدرسه زیانده بود که با تدابیر اندیشیده شده و اقدامات مثبت همکاران در حوزه ستادی و مدارس پنج مدرسه از زیاندهی خارج شد و سه مدرسه دیگر نیز از زیاندهی آن کاسته شده است.
در پایان لازم است به این مورد اشاره شود که در سه سال اخیر علاوهبر رشد فزاینده تعداد دانشآموزان مدارس سما، شاهد افتخارات مختلفی هستیم که توسط دانشآموزان، دانشجویان و کارکنان این مجموعه کسب شده است.
این افتخارات در حوزههای مختلف علمی ازجمله کسب مدال طلای جهان توسط «آرین میرزایی» دانشآموز دبیرستان پسرانه سما ۱ مشهد در المپیاد جهانی فیزیک به زبان انگلیسی در کشور مالزی، «حسین واسعی» دانشآموز همان آموزشگاه و دارنده دو گواهینامه فیزیک هستهای از دانشگاه OXFORD-CERN-DSEY-SPSC و رتبه نخست کشور در مسابقات غیرحضوری توضیح دستگاه انکاباتور به زبان انگلیسی، رتبه دوم کشوری مسابقات زیستفناوری و نیز رتبه سوم مسابقات سلولهای بنیادی و همچنین در حوزههای قرآنی، فرهنگی، ورزشی، خوشنویسی، ادبیات فارسی و ... با کسب عناوین برتر در سطح کشور و استان رخ داده است و امید است با حمایتهای رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی شاهد تداوم این موفقیتها باشیم.
انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲/
انتهای پیام/