دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 تير 1400 - 10:00
یادداشت؛

واکاوی پوشش و لباس کشورهای مختلف در المپیک/بی‌برنامگی همیشگی در پوشاک تیم‌های ملی

انتخاب البسه کاروان ایران در المپیک یکی از مباحث مناقشه برانگیز در طول ادوار گذشته بوده و همیشه با جنجال و هیاهوی بسیار همراه بوده است.
کد خبر : 595946
آیین بدرقه کاروان ورزشی ایران ،اعزامی به بازی های المپیک توکیو 2020



به گزارش گروه ورزش خبرگزاری آنا؛ هادی خلیلی؛ میدان ورزش همواره بستری مساعد برای بیان و تقویت انواع ملی‌گرایی و میهن‌پرستی ورزشی در دوران مدرنیته هست و در تمدن و فرهنگ غنی ایرانی اسلامی، ورزش و تربیت‌بدنی ارتباط متقابلی با ادبیات ملی کشورمان برقرار کرده است. اغلب کشورهای جهان برای حفظ و تقویت روحیه ملی‌گرایی و میهن‌پرستی خود از نمادهای مختلفی استفاده می‌کنند که ضمن مقدس بودن این نمادها برای مردم آن کشور، به‌وسیله آنها نیز در سطح جهان شناخته می‌شوند که از آن جمله می‌توان به پرچم و سرود ملی هر کشور اشاره کرد.


اهمیت و حساسیت این ملی‌گرایی در رویدادهای بین‌المللی ورزشی، بسترگاه مناسبی برای رقابت نمادین ملت‌هاست و آنها می‌کوشند با تکیه بر این نمادها تعریفی از کشور خود ارائه دهند. ورزش که خود یک جامعه موضوعی شناخته شده هست، با پیروی از برخی الگوها و نمادها می‌تواند یکدستی جامعه را به نمایش بگذارد. یکی از فاکتورهایی که می‌تواند نمادی از این جامعه باشد، پوشش یکسان و مناسب ورزشکاران در رشته‌های مختلف ورزشی است. ورزشکاران برای نشان دادن اتحاد و روحیه ملی‌گرایی خود از یک نوع لباس استفاده می‌کنند و کاروان‌های ورزشی در مسابقات مختلف از یک پوشش یکدست استفاده می‌کند.


اغلب کشورها این موضوع را به‌عنوان یک اصل مورد توجه قرار داده و خود را ملزم به اجرای آن می‌دانند.داشتن لباس‌های یکسان که برگرفته از پرچم و نمادهای کشورها هست در دنیا امری عادی و اصولی است و سوابق موفقیت‌های کسب شده در کشورهای مختلف در این زمینه نشان می‌دهد برنامه‌ریزی و تدوین سیاست‌های اثربخش، نقش مهمی در این خصوص ایفا می‌کند. تدوین یک برنامه منسجم دراین‌باره سبب افزایش روحیه ملی‌گرایی و وطن‌پرستی در بین ورزشکاران و جامعه می‌شود که حمایت دولت، مسئولان را به دنبال خواهد داشت.


پوشش و پوشاک تیم‌های ملی


انتخاب البسه کاروان ایران در المپیک یکی از مباحث مناقشه برانگیز در طول ادوار گذشته بوده و همیشه با جنجال و هیاهوی بسیار همراه بوده است. بدون شک داشتن لباس مناسب و متناسب و حداقل یکدست یکی از فاکتورهایی است که کمک می‏‌کند تا زمینه لازم برای داشتن بهترین شرایط برای حضور کاروان کشورمان و سایر تیم‌های ملی در رویدادهای بین‌المللی فراهم گردد و یکی از فاکتورهای اصلی برای حفظ آرامش ورزشکار در مسابقات، استفاده از پیشرفته‌ترین لباس و وسایل ورزشی است. البته توجه به پوشش ورزشکاران به‌خصوص برای حضور در المپیک در هیچ کشوری قابل کتمان نیست. مسئولان ورزش در تمام کشورها ورزشکاران خود را با ظاهری آراسته و به‌خصوص یکدست و با بهره‌گیری از آخرین تکنولوژی راهی بازی‌ها می‌کنند تا در هر شرایطی از این نظر قابل تشخیص با ورزشکاران دیگر کشورها باشند به گون ایی که حتی سایر کشورها با یک نگاه تشخیص می‌دهند که آنها ورزشکاران چه کشوری می‌باشند مثلاً لباس تیم ملی آرژانتین که راه‌راه سفید و آبی است که تمام رشته‌ها و رده‌های سنی از آن استفاده می‌شود و یا لباس نارنجی‌رنگ کشور هلند که به‌آسانی آنها قابل تشخیص می‌باشند چیزی که در کشور ما اصلاً دیده نمی‌شود و رنگ‌های مختلفی مثل سرمه ایی، آبی، فسفری و . . . استفاده گردیده است.


بیشتر بخوانید:


اوج بی‌سلیقگی در لباس ورزشکاران المپیکی/ کاروان هفت‌رنگ ایران در آوردگاه توکیو!


پوشاک و البسه ورزشی تیم‌های ورزشی هر چند ممکن است در دیدگاه نخست سطحی و موضوعی پیش پا افتاده‌ای قلمداد شود اما متحدالشکل بودن یکی از دلایل موفقیت کاروان‌های ورزشی در مسابقات بین‌المللی برشمرده می‌شود. زمانی که ورزشکاران یک کاروان اعزامی به مسابقات المپیک با یک پرچم و کشوری واحد پا به عرصه رقابت می‌گذارند، می‌بایست پوشش یکدستی هم داشته باشند تا واحد بودن تیم را به رقبای خود نشان دهند.


روانشناسان عقیده دارند یک ورزشکار پیش از این‌که پا به میدان می‌گذارد برد یا باخت خود را رقم می‌زند. به این معنی که رفتارها و پوششی که یک تیم ورزشی از خود نشان می‌دهد ثابت می‌کند که نتیجه مسابقه در میدان چه خواهد شد.


یکی از صحنه‌هایی که آراسته و یکدست بودن ورزشکاران ملیت‌های مختلف در آن نمود بیشتری پیدا می‌کند، مراسم توزیع مدال‌هاست، جایی‌ که بهترین‌ها نماد کشورشان می‌شوند و آراسته و یکدست بودن آنها می‌تواند بیشتر از همیشه اتحاد و انضباط آنها را نمایش دهد، متأسفانه عدم همگونی لباس‌های تیم‌های ملی در مسابقات بسیار مهم بین‌المللی و المپیک بسیار عیان بوده به صورتی که این ضعف در مسابقات آسیایی و المپیک‌های مختلف مانند لندن کاملاً آشکار بوده و در مراسم اهدای مدال المپیک لندن ورزشکاران کاروان ایران در تمام مراسم توزیع مدال لباس متحدالشکل نداشتند به صورتی که این عدم همگونی نیز از سوی بسیاری از رسانه‌ها مورد انتقاد قرار گرفت.عدم همگونی و طراحی مناسب البسه تیم‌های ورزشی کماکان یکی از معضلات ورزش است و این موضوع تبدیل به مسئله و دغدغه‌ای برای مسئولان و جامعه ورزش شده است.


واکاوی پوشش و لباس کشورهای مختلف در المپیک/بی‌برنامگی همیشگی در پوشاک تیم‌های ملی


شوربختانه در هر دوره مسئولان مربوطه در ابتدا صحبت‌های شعارگونه بسیار جالبی را در این خصوص مطرح می‌کنند و در نهایت آنچه که عرضه می‌شود نه تنها هویت تاریخی بلکه الگوی مناسبی از پوشش ایرانی اسلامی را ارائه نکرده و نمادها و فرهنگ کشور را نیز احیا نمی‌کند و همچنین کمکی جهت به رخ کشیدن اقتدار ملی و صدور انقلاب نیز نکرده است، موضوعی که در تمام کشورهای توسعه یافته برای آن برنامه‌ریزی بسیاری صورت می‌گیرید و با طراحی لباس تیم‌های ورزشی خود ضمن معرفی فرهنگ خود به صنایع خود و برند سازی آنها کمک می‌نمایند که در ادامه به بررسی لباس‌ها و نمادهای فرهنگی برخی کشورها خواهیم پرداخت:


انگلستان: رنگ لباس تیم‌های ملی کشور انگلستان برگرفته از پرچم کشورشان هست و نماد لباس آنها سه شیر است که این نماد ریشه تاریخی در فرهنگ آن کشور دارد و ریشه‌های سه شیر به قرن ۱۲ ،زمان پادشاهی هنری بازمی‌گردد و به‌عنوان نمادی از حکومت پادشاهی کشور انگلستان استفاده می‌شود .


فرانسه:رنگ لباس تیم‌های ملی کشور فرانسه برگرفته از پرچم کشورشان است که رنگ سنتی تیم آنها آبی، سفید و قرمز است و نماد لباس آنها از سال ۱۹۰۹ که تیم ملی فرانسه نخستین بازی ملی تاریخ خود را مقابل بلژیک انجام داد نقش یک خروس بر روی پیراهن بازیکنان تیم ملی فوتبال فرانسه نقش بسته است. خروس نقشی جالب توجه در تمدن کهن فرانسه داشته و خروس یک نماد بزرگ و ارزشمند در کشور فرانسه برای سرنوشت و خوشبختی است.


ایتالیا: از جمله کشورهایی است که رنگ لباس تیم‌های ورزشی آن با رنگ پرچم کشورش متفاوت است. رنگ پرچم کشور ایتالیا سبز، سفید و قرمز است ولی تیم فوتبال این کشور در بازی‌های خود غالباً از لباس‌هایی به رنگ آبی استفاده می‌کند که ریشه در تاریخ این کشور دارد.


ایتالیا در دنیا به دلیل لباس آبی‌رنگ که در میدان‌ها ورزشی از جمله فوتبال دارند به "آتزوری" یا همان "لاجوردی پوشان" مشهورند که در واقع، نشانی از هویت این تیم را تشکیل می‌دهد. تاریخ ایتالیا نشان می‌دهد که رنگ آبی لباس تیم فوتبال این کشور، به رنگ یکی از خانواده‌ها و خاندان‌های سلطنتی ایتالیا برمی‌گردد و تا سال‌ها نیز به‌عنوان رنگ پرچم این کشور بوده است. ولی بعد از شروع جنگ جهانی دوم، حکومت ایتالیا از پادشاهی به جمهوری تغییر کرد و به دنبال آن رنگ پرچم این کشور از آبی به سبز، سفید و قرمز تغییر یافت.


بیشتر بخوانید:


هجمه‌ها به لباس کاروان ایران جواب داد/حضور ورزشکاران با پوشش ورزشی در مراسم رژه؟


نقش و جایگاه وزارت ورزش و جوانان و کمیته المپیک


در دوره فعلی نیز مسئولان کمیته ملی المپیک از مدت‌ها قبل با تشکیل جلسات متعدد و دعوت از سازمان‌ها و نهادهای مختلف و هیاهوی بسیار صحبت از تشکیل کارگروه ویژه را مطرح نمودند و وعده طراحی یک لباس مناسب را دادند که متأسفانه با تعویق انداختن مرتب از رونمایی لباس در روز پایانی با رونمایی رسمی لباس کاروان کشورمان، انتقادات بسیاری را برانگیختند به‌نحوی‌که اخیراً شایع گردید که کاروان کشورمان در مراسم افتتاحیه بالباس‌های ورزشی حضور پیدا خواهند نمود و متأسفانه همانند دوره‌های قبل علیرغم تجربه‌های گذشته و آگاهی از مسائل و فرصت پنج‌ساله هیچ طرح و برنامه مدونی مشاهده نگردید و از سوی وزارت ورزش جوانان نیز به‌عنوان متولی اصلی ورزش هم طی سالیان گذشته برنامه و نظارت خاصی در این خصوص نداشت .نکته قابل‌تأمل و بررسی این است که در زمان وزارت دکتر گودرزی در وزارت ورزش طرح ملی یکسان‌سازی پوشاک تیم‌های ملی با اهدافی همچون :


یکسان‌سازی پوشش ورزشی تیم‌های ملی بر اساس هویت ایرانی اسلامی


ایجاد و معرفی الگوی مناسب پوشش اسلامی برای سایر کشورهای اسلامی


به رخ کشیدن هرچه بیشتر اقتدار ملی در میدان‌ها بین‌المللی


بازآرایی البسه و پوشاک ورزشی تیم‌های ملی با بهره‌گیری از نمادها و فرهنگ ایرانی اسلامی


هماهنگی و اتخاذ تصمیمات مناسب جهت ساماندهی پوشاک ورزشی تیم‌های ملی کشور


هدایت، حمایت و نظارت بر پوشش تیم‌های ملی


احیاء نمادها و فرهنگ ایرانی اسلامی در تیم‌های ملی به‌عنوان سفیران فرهنگی کشور


شناسایی و تقویت پتانسیل‌های فرهنگی کشور و ترویج آن در جامعه ورزشی کشور


ایجاد بستر مناسب جهت حمایت از صنایع پوشاک ورزشی کشور


حمایت از تولیدکنندگان وسایل و تجهیزات ورزشی کشور و برند سازی در صنعت پوشاک


ایجاد همگرایی در فدراسیون‌های ورزشی


امکان دسترسی مناسب فدراسیون‌های ورزشی به پوشاک و تجهیزات ورزشی استاندارد از سوی برخی مدیران و کارشناسان وزارت ورزش ارائه گردید و در شورای معاونین این وزارتخانه طرح مورد توجه قرار گرفت و مقرر گردید که معاونت توسعه ورزش قهرمانی با همکاری معاونت همگانی نسبت به بررسی و اجرایی نمودن آن اقدام نمایند که متأسفانه سجادی هیچ‌گونه اقدام مؤثری را در این خصوص انجام نداده و جالب آنکه همین طرح توسط منتقمی که از مشاوران صالحی امیری بوده دو سال قبل مجدداً به کمیته ملی المپیک ارائه شد که باز هم به دلایل نامعلوم از ایجاد یک ساختار قانونی در این زمینه مهم جلوگیری به عمل آمد و نتیجه آن شد که همگان از آن آگاه‌اند.


به نظر نگارنده می‌بایست در این مقوله در راستای سیاست‌های کلی نظام در چسم انداز ۱۴۰۴ که با مواردی همچون تقویت روحیه خودباوری،ایمان،ایثار و عنصر فداکاری به‌عنوان عامل اصلی اقتدار ملی، تبیین مبانی ارزشی و تقویت اعتماد به نفس ملی، رشد و ارتقا فرهنگ و هنر ایران و اسلام به‌عنوان عناصر هویت ملی، ارتقاء نقش و جایگاه زنان و همچنین قوانین برنامه توسعه پنجم و ششم به مواردی برخورد می‌کنیم، دستگاه‌های اجرایی دقیقه اهداف و رسالت‌های نظام را در این حوزه‌ها پیگیری می‌نمایند که در رأس آن وزارت ورزش بر اساس قانون مکلف به ارتقای هویت فردی و ملی جوانان و ورزشکاران ، تقویت روحیه عزت، افتخار، خودباوری ملی و نشاط فردی و اجتماعی شده است که به‌عنوان متولی بخش ورزش و تربیت‌بدنی کشور مسئول بوده و می‌بایست نظارت لازم را به‌عنوان یک وظیفه حاکمیتی در مراحل مختلف مورد رصد قرار داده و با ایجاد سازوکار و ساختارهای مناسبی همچون تشکیل ستاد ملی ساماندهی پوشاک تیم‌های ملی با همراهی کمیته ملی المپیک نسبت به یکسان‌سازی پوشاک تیم‌های ملی و معرفی کشور، نسبت به احیا و ترویج نمادها و ارزش‌های ایرانی اسلامی در راستای توسعه و تقویت روحیه ملی‌گرایی و میهن‌پرستی اقدام لازم صورت پذیرد.


انتهای پیام/۴۰۵۷/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب