دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 تير 1400 - 00:02
المیادین:

طالبان خواستار رفتن ترکیه از افغانستان به همراه ناتو است

آمریکا و ناتو تنها حامی نقش‌آفرینی ترکیه در افغانستانالمیادین در گزارشی نوشت: طالبان برای حضور ترکیه در افغانستان تمایلی از خود نشان نمی‌دهد، زیرا معتقد است این کشور با ناتو آمده و با آن‌ها باید خاک افغانستان را ترک کند.
کد خبر : 592002
اردوغان



به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، وب‌سایت شبکه المیادین در گزارشی نوشت: ترکیه در حال حاضر شدیدترین دوره رکود و ضعف داخلی را از نظر سیاسی و اقتصادی پشت‌سر می‌گذارد. میان حزب حاکم عدالت و توسعه و متحدش، حزب جنبش ملی رقابت‌های پنهان درون حزبی بر سر قدرت وجود دارد که باعث به‌وجود آمدن تنش‌های مداوم شده است. این اختلافات به رسوایی پرونده سادات بکر، سرکرده مافیای نزدیک به رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه بازمی‌گردد؛ فردی که سهم زیادی در تأمین مالی کمپین‌های انتخاباتی حزب عدالت و توسعه داشته و به‌طور مخفیانه و با پرداخت رشوه به نمایندگان مجلس، به حمایت از فعالیت‌های این حزب می‌پرداخت.



 طالبان خواستار رفتن ترکیه از افغانستان به همراه ناتو است

سادات بکر، سرکرده مافیای نزدیک به رئیس‌جمهور ترکیه


طبق این گزارش، رسوایی بکر و علنی شدن موارد متعدد فساد اداری به‌طور بی‌سابقه به از دست رفتن اعتماد به حزب حاکم منجر شد و بخشی از طرفدارانشان را حتی در میان رأی‌دهندگان وفادار از دست دادند. اما بی‌اغراق، امروز ترکیه از نظر اقتصادی بیش از پیش به غرب وابسته است، زیرا دولت و حزب به نظام سرمایه‌داری که مبنای آن مصرف کالاست، وابستگی دارند. ترکیه حتی اگر بخواهد هم نمی‌تواند به الگوی اقتصادی جدیدی تبدیل شود، زیرا الگوی غالب مردم این کشور مصرف‌گرایی است و نیاز شدیدی به سرمایه‌گذاری‌های خارجی دارند.


این گزارش می‌افزاید: زمان رقابت تخصصی در برخی زمینه‌های فناوری گذشته است و ترکیه این فرصت را دو دهه پیش از دست داد، زیرا نتوانست از فرصت‌های پیش‌آمده استفاده کند. اکنون ارزش لیره ترکیه به قدرت اقتصادی این کشور بستگی ندارد، بلکه به اظهارات سیاسی مقام‌های آمریکایی یا تصمیمات مالی دولت فدرال بستگی دارد. ضعف دولت اردوغان باعث شد برای جلب حمایت ایالات متحده همه راه‌حل‌های ممکن را بیازماید. آن‌ها برای جلوگیری از تحریم‌های اتحادیه اروپا در شرق مدیترانه امتیازاتی دادند، مطالباتشان را نادیده انگاشتند و موضع خود را برای مذاکره درباره موضوعات مربوط به دریای مدیترانه با قبرس تغییر دادند.




بیشتر بخوانید:


حفظ امنیت فرودگاه کابل به ترکیه سپرده شد




المیادین نوشت: این کشور موافقت خود را با عادی‌سازی روابط با مصر، اسرائیل و عربستان در خاورمیانه و گرجستان، اوکراین و لهستان در اروپای شرقی که اصلی‌ترین راهبرد آمریکاست، اعلام کرد. ترکیه موضوعات دو منطقه را به‌صورت راهبردی به‌هم پیوند داد که این موضوع باعث تقویت جایگاه ناتو در برابر روسیه و باعث بروز مشکل در راه اجرای پروژه‌های چین در خاورمیانه می‌شود.



اردوغان به آلمان اطمینان داد اجازه ورود مهاجران جدید به اروپا را نمی‌دهد و می‌تواند برای جلوگیری از تنش در اژه و مدیترانه، در بالاترین سطح با یونان ارتباط برقرار کند.



به نوشته این وب‌سایت عربی، ازسرگیری صفحه جدیدی از روابط با دولت بایدن چندان راه همواری نیست، زیرا رئیس‌جمهور آمریکا و تیم سیاست خارجی او دریافته‌اند ترکیه به اندازه کافی ضعیف و ناتوان است که از طرح خواسته‌های خود عقب‌نشینی کند. منافع آمریکا در نگه داشتن ترکیه در بلوک غرب است، زیرا بخشی از ساختار سیاسی و امنیتی ناتو به‌شمار می‌رود و از اهمیت راهبردی برخوردار است.


رضایت آمریکا از اردوغان در گرو حضور در افغانستان


در ادامه این گزارش آمده است: ترکیه در راستای بخشی از تلاش‌های خود برای اصلاح روابط با آمریکا، پس از خروج نیروهای ناتو به رهبری آمریکا در ماه سپتامبر، پیشنهاد کرد مسئولیت فرودگاه بین‌المللی کابل را برعهده بگیرد. با وجود این، طالبان برای حضور ترکیه در افغانستان تمایلی از خود نشان نمی‌دهد، زیرا معتقد است این کشور با ناتو آمده و با آن‌ها باید خاک افغانستان را ترک کند. در عین حال ابهامات طبیعی در زمینه چگونگی واکنش ایران و پاکستان، دو همسایه اصلی افغانستان به نقش‌آفرینی ترکیه در کابل وجود دارد.



 طالبان خواستار رفتن ترکیه از افغانستان به همراه ناتو است

رجب طیب اردوغان و جو بایدن


المیادین نوشت: ترکیه مسئولیت امنیت فرودگاه، سفارتخانه‌ها و تأسیسات حیاتی کابل را که دارای مأموریت‌های نظامی هستند، برعهده خواهد گرفت. افغانستان همواره برای ترکیه به‌عنوان تنها عضو غالباً مسلمان ناتو که در افغانستان حضور دارد، احترام قائل است و به آن‌ها برای حمایت از ثبات و کمک به مردم افغانستان در چارچوب روابط تاریخی و نزدیک میان دو ملت، اعتماد می‌کند.


این گزارش می‌افزاید: مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه ۲۰ ژوئن در حاشیه برگزاری نشست دیپلماتیک در آنتالیای ترکیه با همتایان ایرانی و افغان خود جلسه‌ای سه‌جانبه برگزار کرد. در بیانیه مشترک پس از این نشست سه کشور بر افزایش همکاری و حمایت از افغانستان مستقل، مردم‌سالار و متحد تأکید کردند، اما اشاره‌ای به پیشنهاد ترکیه برای حراست و مدیریت فرودگاه بین‌المللی کابل نشده است. به نظر می‌آید آنکارا به قدرت نرم خود در افغانستان متکی است تا از آن به‌عنوان ابزار چانه‌زنی برای همراهی با واشنگتن استفاده کند.


المیادین نوشت: درست است که آنکارا از نفوذ سیاسی و اجتماعی در میان افغان‌ها، به‌ویژه‌ گروه‌هایی با ریشه ترک، مانند ازبکها برخوردار است، اما بازیگران منطقه‌ای ازجمله پاکستان که بازیگر مهمی است، در افغانستان نقش دارند. پاکستانی‌ها در سال‌های اخیر کنترل خود را بر پشتونهای افغان که در مناطقی از مرز افغانستان سکونت دارند، حفظ کرده‌اند. اسلام‌آباد دارای منافع اقتصادی و البته اختلافات اساسی بر سر آب با کابل است. به‌گفته کارشناسان، تصور اینکه پاکستان به‌عنوان متحد قابل اعتماد ترکیه در افغانستان عمل کند، دشوار است.


این گزارش می‌افزاید: ایران در حال حاضر روابط فعالی با دولت افغانستان و روابط سیاسی با طالبان دارد. روسیه نیز تمایلی به حمایت از ترکیه ندارد، زیرا به‌تازگی روابط نزدیکی با رهبران طالبان برقرار کرده است و از حضور یک عضو ناتو در افغانستان راضی نخواهد بود. شاید چین تنها بازیگر منطقه‌ای باشد که نقش فعال ترکیه در افغانستان را ترجیح می‌دهد، اما امیدوار به پیشرفت طرح یک کمربند یک جاده است. به‌طور کلی بازیگران منطقه ترجیح می‌دهند با طالبان معامله کنند تا ترکیه.



 طالبان خواستار رفتن ترکیه از افغانستان به همراه ناتو است

خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان


در پایان گزارش آمده است: تنها آمریکا و ناتو حامی نقش‌آفرینی ترکیه در افغانستان هستند، که آن هم به تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد و حمایت سیاسی و لجستیکی نیاز دارد، در غیر این‌صورت، ترکیه باید هزینه سنگینی بپردازد، زیرا حضور آن‌ها در افغانستان به آشفتگی خطرناک سیاسی می‌انجامد. اردوغان که در تلاش است همراه بایدن باشد، خود را در وضعیت دشواری نسبت به زمان حضور در سوریه یا لیبی قرار خواهد داد و ممکن است به‌دلیل عوامل محلی در افغانستان زمانی برسد مدالی که بر گردنش آویخته شده است را دور بیندازد.


المیادین نوشت: افغانستان دارای درهم تنیدگی های مذهبی، قبیله‌ای و تقسیمات قومی و جغرافیایی خاصی است، موضوعی که یکی از عوامل شکست غرب در منطقه به‌شمار می‌رود.


انتهای پیام/۴۰۳۳/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب