آموزش مجازی عدالت آموزشی را گسترش داد/ مهارتهای دیجیتال ابزار دانشآموزان برای حضور در رقابتهای جهانی
به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، شیوع بیماری کرونا و لزوم رعایت دستورالعملهای بهداشتی به تمامی مردم جهان نشان داد فناوری نقش پررنگی در تسهیل زندگی روزانه مردم دارد و اقشار مختلف جامعه میتوانند در شرایط گوناگون از سرویسهای برخط برای فعالیتهای روزانه استفاده کنند. در این میان نظامهای آموزشی نیز دچار تغییر اساسی شد و دولتها در اقصی نقاط دنیا کوشیدند آموزش الکترونیکی را جای کلاسهای حضوری کنند.
بیشتر بخوانید:
نظام آموزشی در دوران پساکرونا همچنان تحت تأثیر آموزش مجازی باقی خواهد ماند
بیبرنامگی دولت برای ارائه خدمات آموزش آنلاین به دانشآموزان/ شاد رایگان میماند؟
در سال تحصیلی گذشته بیش از 14 میلیون دانشآموز ایرانی در سراسر کشور دروس خود را از طریق فضای مجازی دنبال کردند و حتی آزمونهای پایان سال نیز به صورت برخط برگزار شد. اگرچه این روزها مسئولان وزارت آموزشوپرورش از تغییر شیوه آموزشی در سال تحصیلی آینده و برگزاری کلاسها به صورت حضوری سخن میگویند ولی تجربه دوران کرونا به روشنی نشان داده است کشور باید آمادگی لازم برای استفاده از تمامی ظرفیتهای فناوری اطلاعات در حوزه آموزش را داشته باشد. اخیراً شورای اجرایی فناوری اطلاعات طرحی با عنوان «آموزش مهارتهای تفکر رایانش دیجیتال» را تصویب و به دستگاههای مختلف ابلاغ کرده است. از همین رو با رضا باقری اصل دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفتوگو و پرسشهایی را در خصوص جزئیات این مصوبه مطرح کردیم. در ادامه مشروح این گفتوگو را مشاهده میکنید:
آنا: با توجه به اینکه این مصوبه دربرگیری گستردهای در سطح کشور را دارد و از طرفی زیرساختها لازم برای آموزش الکترونیکی در تمام نقاط کشور به طور یکسان وجود ندارد آیا وزارت آموزشوپروش و سایر نهادهای متولی امر در حوزه آموزش برای اجرای مصوبه «آموزش مهارتهای تفکر رایانش دیجیتال» دچار مشکل نمیشوند؟
باقری اصل: تقریباً همه مردم میدانند شرایطی تحصیل و امکانات آموزشی در دانشگاه شریف با شرایطی که در یکی از دانشگاههای مناطق محروم کشور وجود دارد متفاوت است ولی اتفاقهایی که در دوران کرونا افتاد باعث شد دسترسی به محتوای آموزشی کمی عادلانهتر شود. در این دوران ابزارهای فناوری اطلاعات به توسعه فضای دیجیتال کمک کرد و نتیجه این شد که دقیقاً برعکس فضای سنتی آموزش در آموزش الکترونیکی محتوا برای اقشار ضعیفتر جامعه نیز به راحتی در دسترس قرار گرفت. امروز سرویسهای مختلف فناوری اطلاعات با قیمت پایینی به مردم عرضه میشود و همین موضوع موجب ارتقای سطح عدالت آموزشی در جامعه میگردد.
گسترش عدالت آموزشی در پی ارائه محتوای دیجیتال
در شیوه سنتی آموزشی دسترسی یکسان به همه امکانات وجود نداشت و نمونه بارز آن کلاسهای کنکور است. برخی از دانشآموزان به دلیل توانایی مالی خانوادهها در کلاسهایی شرکت میکنند که جمعیت زیادی از کشور توانایی اقتصادی حضور در آن کلاسها را ندارند. اگر میخواهیم عدالت آموزشی را گسترش دهیم باید توسعه ابزارهای فناوری اطلاعات بیش از گذشته سرعت گیرد. در آموزش مجازی به واسطه محتوای دیجیتال راه توسعه عدالت آموزشی هموارهتر است. البته در حال حاضر از نظر سرویسهای قابل ارائه به دانشآموزان اشکالاتی وجود دارد ولی مسئولان وزارت آموزشوپرورش باید به گونهای برنامهریزی کنند که تمامی خدمات به صورت عادلانه و رایگان در اختیار همه مردم قرار گیرد.
تا پیش از شیوع بیماری کرونا مدارس تعدادی از برنامههای آموزشی را به زمان کلاسهای فوقالعاده موکول میکردند ولی حالا همه مدیران با نگاهی عادلانه و منصفانه به سمت تسهیل فرایندهای آموزشی برای همه دانشآموزان رفتهاند.
کیفیت سرویسهای آموزش مجازی به تدریج بهتر خواهد شد
قطعاً دانشآموزان و والدین آنها این سؤال را میپرسند که آیا از همان سال نخست ارائه آموزش مجازی سطح کیفیت آموزش مطلوب خواهد بود یا خیر؟ در پاسخ باید بگویم به نظر بنده خیر ولی هر موقع این فرایند آغاز شود زودتر به نقطه ایدهآل خواهیم رسید. یعنی اگر امسال این فرایندهای تغییر آموزش مهارتهای تفکر رایانش دیجیتال را آغاز کنیم به تدریج سرویسها مرتبط با این حوزه توسعه یافته و در سالهای آینده خدمات مطلوبی به دانشآموزان ارائه میشود. مثلاً وقتی مدرس یکی از دانشگاههای پایتخت جزوههای خود را در اختیار دانشآموزان و دانشجویان شهرستانها قرار دهد عدالت آموزشی گسترش یافته و همه به طور یکسان به محتوای آموزشی مطلوب دست پیدا میکنند.
شبکه شاد در طول سال تحصیلی گذشته چنین خدماتی را به دانشآموزان ارائه کرد و کارهای زیادی از سوی مسئولان انجام شد. امیدوارم وزارت آموزشوپرورش از این پلتفرمهای آموزش برخط بیشتر استفاده کند تا محتوای دیجیتال به راحتی در اختیار همه قرار گیرد.
آنا: شورای اجرای فناوری اطلاعات چه تدابیری برای ادامه اجرای این طرح و وابسته نبودن آن به دولت خاصی اندیشیده است؟
باقری اصل: پیشنهاد تصویب این طرح از سوی مدیران وزارت آموزش و پرورش مطرح شد و بنده و همکارانم در شورای اجرایی فناوری اطلاعات کوشیدهایم مسیر برای توسعه آموزش مهارتهای تفکر رایانش دیجیتال هموار شود. قاعدتاً برای تهیه هر سندی باید یکسری مراحل قانونی طی شود و مراحل مربوط به این مصوبه میبایست در شورای عالی آموزشوپرورش تصویب میشد. در متن مصوبه قید شده که وزارت آموزشوپرورش مکلف به اجرای تمامی مفاد است. اصطلاحاً زیستبوم آموزش کشور باید تمام جزئیات را بپذیرد و اهداف آن را محقق سازد. امیدواریم که این اقدام توسط وزیر آموزشوپرورش صورت گیرد. دو یا سه مرحله پایلوتی که از این مصوبه اجرا شده نشان داده است که مدیران جوان آموزشوپرورش چنین موضوعاتی را با جدیت پیگیری میکنند. به نظر بنده طرح آموزش مهارتهای تفکر رایانش دیجیتال وابسته به دولتها نیست و بدون شک ادامه پیدا خواهد کرد.
مهارتهای دیجیتال سلاح دانشآموزان برای حضور در رقابتهای جهانی
وقتی در مورد شبکه ملی اطلاعات صحبت میکنیم باید به توسعه محتوا و توسعه خدمات توجه ویژهای شود تا دانشآموزان ایرانی با مهارتهای دیجیتال آشنا شوند. در حقیقت آیندهسازان ایران اسلامی با چنین سلاحی وارد عرصه رقابت جهانی میشوند و از همین رو بحث آموزش نباید وابسته به دولت خاصی باشد. نباید فراموش کنیم این حوزه به هیچ وجه حوزهای سیاسی نیست و به آینده کشور گره خورده است. رئیس جمهور منتخب مردم در صحبتهای خود اشارههای مثبتی به بحث فضای مجازی داشتند. به طور طبیعی با تغییر دولتها همه برنامهها کنار گذاشته نشده و آنهایی که مفید بودند ادامه پیدا میکنند و اگر هم مشکلاتی در آن حوزه مشخص وجود داشته باشد برای رفع آنها تلاش میشود.
انتهای پیام/۴۱۴۴/
انتهای پیام/