روزنامهنگاری تحقیقی بهترین راهکار پرستیوی برای جذب مخاطب
گروه جهان خبرگزاری آنا – محمد تهرانی؛ سید مهدی شریفی استاد مدیریت رسانه اظهار کرد: برای فعالیت یک شبکه خبری دو رهیافت میتوان انتخاب کرد؛ اقناعسازی که بهترین روش برای همراه کردن افکار عمومی است و رسانههایی که به دنبال کشف حقیقت و انتشار آن در راستای منافع ملی هستند باید از آن تبعیت کنند. رهیافت دوم همان پروپاگانداست که جنگ روانی و اخبار نادرست بخشی از آن را شامل میشود و به ژورنالیسم زرد تبدیل میشود.
دانشیار دانشگاه تهران تأکید کرد: خوشبختانه بعد از انقلاب اسلامی شعارها و آرمانهای زیبا و منطبق بر فطرت انسان مطرح شد که پرستیوی نیز هدف خود را دنبال کردن آن موارد عنوان میکند که اگر بتواند بهخوبی به آنها عمل کند حتماً در ساخت دنیایی بهتر از طریق رسانه مشارکت داشته است و این مسیر به اقناع مخاطب هم منجر میشود. چنین رسانهای در صورت موفق کامل به بهترین حالت ممکن دست خواهد یافت که البته کار بسیار دشوار و سختی است.
ژورنالیسم تحقیقی برای ارتقاء اقناعسازی
وی با اشاره به سالگرد تأسیس پرستیوی در ۱۱ تیرماه اظهار کرد: فعالیتهای پرستیوی اگر بر اساس روزنامهنگاری تحقیقی باشد بهترین حالت ممکن است چراکه تحقیق جزء ذات رسانه خبری است و یکی از بهترین راهکارهای جذب مخاطب - مشتری است. بهبیاندیگر با ژورنالیسم تحقیقی میتوان ادراک و اعتماد مخاطب از پرستیوی را افزایش داد و این بهحداعلای اقناعسازی منجر میشود.
شریفی تصریح کرد: یکی از راههایی که ادراک افکار عمومی از پرستیوی افزایش مییابد این است که مخاطب بپذیرد این شبکه خبری تلاش میکند تا چشمان تیزبین و عقاب گونه مردم باشد و از حقوق همه دفاع کند.
فرانسه از دهه ۱۹۷۰ برای افزایش قدرت نرم هزینه کرد و اکنون رتبه اول قدرت نرم جهان را به دست آورده اما امریکا از باب قدرت نرم به رتبه پنجم سقوط کرده است
استاد مدیریت رسانه ادامه داد: وقتی پرستیوی بر اجزای ثروت و قدرت دست میگذارد به این معنی است که با انحراف و اعوجاج مقابله میکند و این هدفی بسیار خوب است که مخاطب را با رسانه همراه میکند. بهبیاندیگر اصل این کار درست است و میتواند منشأ خیر باشد چراکه مبارزه با پلشتیها را هدف گرفته و سعی دارد بنایی درست را از نو بسازد و اگر رسانهای بتواند به چنین روندی موفق شود شایسته احسنت و دستمریزاد است.
پرستیوی با کدام کارنامه؟
عضو هیئتعلمی دانشگاه تهران در پاسخ به این سؤال که در ۱۴ سال گذشته پرستیوی تا چه حد توانسته در مسیر آزاداندیشی فعالیت کند توضیح داد: وقتی رسانهای زیر فشار مسدودسازی و محدود شدن توسط فیسبوک، توییتر و یوتیوب قرار میگیرد، نشان میدهد کارنامهاش خوب بوده که جریانهای قدرت و ثروت تلاش میکنند مانع فعالیتش شوند.
شریفی ادامه داد: پرستیوی آنچنان خوش درخشیده که مورد غضب کانونهای ثروت و قدرت غرب قرارگرفته اما این شبکه دوباره با تکنیکهای جدید لایه چهارم و پنجم یوتیوب به عرصه انتشار محتوا بازگشته است. بهبیاندیگر قطاری که در حال حرکت است سنگ میخورد و این سنگ خوردن نشان میدهد که پرستیوی بر چه موضوع مهمی دست گذاشته که چنین محدود و مسدود شده است.
بیشتر بخوانید:
جایگاه پرستیوی در پیشبرد قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران
غلامزاده: پرستیوی با پرداختن بیشتر به بحرانهای اجتماعی آمریکا جذابتر میشود
وی گفت: برای اولین بار در ایران فهرستی از فشارها و مظلومیتهای پرستیوی را در کتابی با عنوان (ژورنالیسم تلویزیونی، معرفتشناسی، فلسفه و روشها) جمعآوری کردهام. لازم به ذکر است این کتاب که در سال ۱۳۹۷ (توسط انتشارات تی سا) منتشر شد درسنامه دانشگاهی است و برای دانشجویان رشته مدیریت رسانه یک منبع علمی به شمار میرود که آن را میخوانند و امتحان میدهند.
استاد مدیریت رسانه با تأکید بر اینکه منافع ملی کشور بر پایه قدرت هوشمند حفظ میشود که ترکیبی از قدرت نرم و قدرت سخت است، اظهار کرد: این دو قدرت باید همتراز با یکدیگر بهپیش بروند و اگر دولتی نتواند هزینههای قدرت نرم را تأمین کند آنگاه باید به قدرت سخت آنهم شک کرد.
سقوط آمریکا به رتبه پنجم قدرت نرم
دکتر شریفی افزود: فرانسه از دهه ۱۹۷۰ برای افزایش قدرت نرم هزینه کرد و اکنون رتبه اول قدرت نرم جهان را به دست آورده اما امریکا از باب قدرت نرم به رتبه پنجم سقوط کرده است.
وی خاطرنشان کرد: به لطف خدا ایران بعد از انقلاب اسلامی شعارهایی مانند دفاع از مظلوم را در پیشانی خود دارد که فطرت پسند است و میتوان از طریق آنها وارد دلها و قلوب ملتهای دیگر شد و از این مسیر قدرت نرم کشور را افزایش داد. اما باید توجه داشت که لازم است رسانه اقناعکننده باشد نه پروگاندا.
استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه بهترین دولتها آنهایی هستند که به رسانه نقاد و مخالف هم کمک کنند گفت: پرستیوی بهتنهایی میتواند قدرت نرم ایران را افزایش دهد چراکه یکی از ابزارهای قدرت نرم همان رسانه است و اگر دولتی عامدانه بودجه رسانه برونمرزی خود را کاهش دهد از اینکه قدرت نرم را عملاً کاهش میدهد، غفلت کرده است.
تکنیک منبع آگاه با ارائه سند به اقناع مخاطب ختم میشود
دکتر شریفی با اشاره به تکنیک منبع آگاه که در ماههای اخیر در خصوص اخبار مذاکرات هستهای توسط پرستیوی استفاده میشود، گفت: خوب است که پرستیوی تلاش کند در راستای حمایت از منافع ملی اخباری را به دست آورد که دانستن آن حق مردم است اما مجاری رسمی آن را بیان نمیکنند و لازم هم نیست منبع خود را افشا کند یا آن را بفروشد اما قطعاً واجب است که بهگونهای صحت و درستی آن اخبار را اثبات کند.
استاد مدیریت رسانه با تأکید بر پروپاگاندا و زرد بودن شبکههایی مانند العربیه و سعودی اینترنشنال و نیز رسانههای جریان اصلی غرب مانند آسوشیتدپرس عنوان کرد: طبعاً هرگز شایسته نیست پرستیوی وارد بازیهای کثیف مانند تکنیک پینگپنگ، جنگ روانی و روشهای پروپاگاندا شود بلکه باید با تکیه بر ژورنالیسم تحقیقی بر اقناعسازی متمرکز باشد و این بهترین روش برای خنثیسازی تبلیغات رسانههای دشمن است.
خوب است که پرستیوی تلاش کند در راستای حمایت از منافع ملی اخباری را به دست آورد که دانستن آن حق مردم است اما مجاری رسمی آن را بیان نمیکنند
وی ادامه داد: در روزنامهنگاری تحقیقی اسناد و مدارک روی میز گذاشته میشود و مخاطب به درست بودن خبری که یک رسانه به نقل از یک منبع آگاه افشا کرده پی میبرد. بر این مبنا که استدلال و منطق آن روند بالا باشد. برای مثال پرستیوی میتواند اسنادی را ارائه کند که صحت ادعایش را اثبات کند و یک روش این است که در کنار اخبار خود که از منابع آگاه نقل میکند، از مذاکرهکنندگان غیر ایرانی حاضر در نشستهای وین، مصاحبه مستقیم بگیرد و اخبار منبع آگاه را بهصورت متواتر اثبات کند در آن شرایط دیگر هیچ مقام دولتی نمیتواند ادعایی کند.
عضو هیئتعلمی دانشگاه تهران با بیان اینکه در دیپلماسی رسانه بهترین حالت این است که وزارت خارجه و پرستیوی مکمل یکدیگر باشند، تأکید کرد: البته ممکن است وزارت خارجه، شبکههای برونمرزی را تحویل نگیرد و خود اقدام به توئیت زدن و ... کند و برعکس آنهم ممکن است روی دهد و رسانهها سیاست خارجی را همراهی نکنند.
وی افزود: رویارویی دولت و رسانه ناپسند و به زیان نظام است؛ اما اگر دولت حاضر به همراهی نیست و منافع ملی درخطر است پرستیوی موظف است و باید که دست به افشاگری حقایق مخفیشده بزند؛ اما در کنار آن باید دست به تبیین قوی اطلاعات ارائهشده از سوی خود با روشی که گفته شد هم بزند تا به پروپاگاندا متهم نشود.
انتهای پیام/۴۱۰۶/
انتهای پیام/