کیفیت کرسیهای آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی از نگاه داوران محور سیاسی
به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مرحله کشوری نخستین رویداد ملی رقابت تیمهای دانشجویی در کرسیهای آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی در گروههای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به صورت حضوری برگزار شد. با داوران گروه سیاسی مرحله کشوری کرسیهای آزاداندیشی درباره کیفیت کرسیهای سیاسی به گفتوگو پرداختهایم که از نظر شما میگذرد.
برخی تیمها در مقطع کارشناسی نسبت به تیمهای ارشد و دکتری قویتر بودند
احمدرضا بردبار، عضو هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی درباره کیفیت کرسیهای سیاسی گفت: در این دوره علیرغم اینکه تجربه زیادی در برگزاری این کرسیها در کشور نداشتیم اما با توجه به تحلیلهایی که تیمهای مختلف در مورد مسائل سیاسی کشور ارائه دادند، فهم بالایی را در درک مسائل روز در دانشجویان دیدیم.
بردبار افزود: همچنین تیمهایی در مقطع کارشناسی حضور داشتند که مستدل و براساس مستندات با تیمهای دیگر در ردههای ارشد و دکتری رقابت کردند که نشانه رشد در دانشگاهها است و این فضا اگر ادامه پیدا کند و در دورهای بعد بتوانیم ضعفهای این دوره را مرتفع کنیم، میتوانیم هم نتایج خوبی برای کشور، هم برای انتخابات و هم برای حضور و مشارکت اقشار تحصیلکرده داشته باشیم.
برگزاری کرسیها بعد از دو دهه مطالبه رهبری اتفاق مبارکی است
پورقربان، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد استان البرز نیز گفت: آغاز کرسیهای آزاداندیشی با توجه به تأکیدات بسیاری که مقام معظم رهبری در برگزاری کرسیها داشتند اتفاق خوب و مبارکی است و به عنوان اولین دور از برگزاری کرسیها فواید زیادی بر آن مترتب است.
وی در ادامه گفت: شاید یکی از نکاتی که متوجه کرسیها از ابتدا تا الان است این باشد که میطلبید هر تیم شرکتکننده یک استاد راهنما داشته باشند تا از جوانب مختلف، آنها را آگاه کند. گاه مشاهده میشود که دانشجویان نسبت به اصول پایه کرسی و رقابت ناآگاه هستند و نیاز به همراهی دارند. جنبه صحبت و رقابت را باید در فضای دانشگاه تقویت و در این کرسیهای تمرین کنیم و بر اصول آن تسلط پیدا کنیم.
کرسیهای آزاداندیشی میتواند دانشجویان را مسئلهمحور کند
کلانتر مهرجردی، عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی نیز درباره کیفیت رقابتها و کرسیها گفت: موضوع آزاداندیشی از جمله موضوعاتی است که در یکی دو دهه گذشته مورد تاکید رهبر انقلاب بوده است و به طور جدی این مورد را از مسئولان دانشگاهی مطالبه کردهاند که در دانشگاه آزاد اسلامی شاهد اجرایی شدن آن هستیم.
کلانتر مهرجردی افزود: سند دانشگاه اسلامی هم به بحث کرسیهای آزاداندیشی متأثر از نگاه رهبر انقلاب پرداخته است. یکی از کمیتههایی که در سند دانشگاه اسلامی فعالیت میکند کمیته فرهنگی تربیتی است که یکی از دغدغههای آن کرسیهای آزاداندیشی است.
وی درباره بیتوجهی دانشگاه تا پیش از این به مسئله کرسیهای آزاداندیشی گفت: در دو دهه گذشته برگزاری کرسیهای آزاداندیشی با شدت و حدت بالایی برگزار نمیشد اما به همان میزان کمبودها و نقاط ضعف کرسیها را در معرض دید مسئولان قرار داد و آسیبشناسیهایی در این موضوع انجام شد. یکی از آسیبشناسیها این بود که آییننامههای برگزاری کرسیها به قدری سنگین تدوین شده بود که حوزه دانشجویی انگیزه لازم برای حضور در این برنامه نداشت و همهچیز به نخواستن دانشگاه برنمیگشت. همچنین شاهد بودیم که کمیته فرهنگی تربیتی سند دانشگاه اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی و دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در ۵-۶ سال اخیر آییننامه را یک بار بررسی و بازبینی و نهایتاً به دانشگاهها ابلاغ کردند.
عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی گفت: به تبع آن دانشگاه آزاد اسلامی از جمله دانشگاههایی بود که در این موضوع ابتکار عمل را به دست گرفت و کرسیها را در سطح ملی و فراگیر برگزار کرد. کرسیها دو هدف اصلی داشتند یک هدف این است که بتوانیم مؤلفههای فرهنگی و خودباوری دانشجویان را در فضای دانشگاه آزاد اسلامی ارتقا ببخشیم. مؤلفه دوم هم فراگیر شدن روحیه کار جمعی و انضباط دانشجویی در مباحثه و عملکرد است. مؤلفه فرهنگی دیگر هم قانونگرایی است و با قواعدی که در کرسیهای آزاداندیشی هست، میتوانیم دانشجویان را به سمت قواعد و پایبند بودن به آنها هدایت کنیم.
کلانتر مهرجردی تصریح کرد: یکی دیگر از مأموریتهای مهم کرسیهای آزاداندیشی این است که بتواند پنجره دانشگاه به سمت مسائل اجتماعی را باز کند و دانشگاه اعم از دانشجو، استاد و مدیر بتوانند برای حل مسائل اجتماع اظهار نظر و با آنها دست و پنجه نرم کنند. ذهن دانشجویانی که در فضای دانشگاهی درس میخوانند باید از همان ابتدای تحصیل با این فرآیند شکل بگیرد. یکی از ابزارهایی که میتواند دانشجو را برای این موضوع آماده کند کرسیهای آزاداندیشی است.
وی گفت: امیدواریم با برگزاری جلسات هماندیشی استادان بعد از اتمام اولین دور از کرسیهای آزاد اندیشی دانشجویی بتوانیم نقاط ضعف و قوت این کرسیها را احصاء کنیم و در دور بعدی کرسیها شاهد شکوفایی بیشتر دانشجویان باشیم.
عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی افزود: گاه مشاهده میکنیم دانشجویان بین کرسی آزاداندیشی و مناظره تفاوتی قائل نیستند لذا لازم است تعریف و تمایزی مشخصی بین این دو مقوله داشته باشیم و برای دانشجویان آن را شفاف و قالبهای آن را تبیین کنیم و مدلسازی برای آن انجام شود تا کرسیها به حالت انسجام برسد. لذا در دور بعدی کرسیها باید با چارچوبی دقیق مدلی برای آنها ارائه کنیم البته برای آییننامهها زحمت زیادی کشیده شده است اما بیشتر حالت نقشه راه دارند و باید ذیل آییننامهها الگوهایی مدون را ارائه کنیم.
کلانتر مهرجردی گفت: از نظر من لازم است کرسیهای آزاداندیشی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به صورت مجزا برگزار شود چرا که انتظارات متفاوت به نظر میرسد.
دانشجویان نیازمند یادگیری روشهای استدلالی و مباحثه هستند
عبدالحسین اللهکرم، عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز گفت: با توجه به اینکه کرسیهای آزاداندیشی برای اولین بار در چنین سطحی برگزار میشود و تعداد دانشجویان شرکتکننده در این کرسیها نشان میدهد که دانشجویان کرسیها را یک فرصت جدید میدانند، چون تلاش دارند از آن استفاده کنند و تاکنون گفتمانی در این سطح صورت نگرفته است و مباحثات دانشگاهی سمت و سوی درستی نداشتهاند و معمولا به درگیری لفظی، تندگویی و بدون نتیجه خاتمه مییافتند. به نظر میرسد این فرصت را پیدا کردهایم گفتمان را جایگزین درگیریهای لفظی بینتیجه کنیم.
اللهکرم افزود: امروز فرد میتواند به عنوان منتقد بالاترین سیاستهای کشور را نقد کند بدون آنکه مورد تعرض قرار گیرند و طرف مقابل میتواند پاسخ نقدهای او را بدهد و در نهایت هم کسی پیروز است که بتواند نقد و پاسخ بهتری را ارائه دهد، گاه مشاهده میشود هر دو تیم موافق و منتقد با هم به یک نظر مشترک میرسند که نشانه خوبی است.
عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز گفت: به نظر میرسد که لازم است مباحثات دانشجویان عمق بیشتری پیدا کند و از دانش استادان و چارچوبهای تئوریک هم استفاده کنند و سطح علمی خود را بالا ببرند.
وی تأکید کرد: تحقیق و انتقاد و دفاع باید در چارچوب روشمند صورت بگیرد و شاید در دنیا بهترین روشها برای مباحثه، روشهای پوزیتیویستی محسوب شوند در حالیکه هر دو جریان پوزیتیویستهای منطقی و ابطالگرا نظریاتشان توسط آدامز رد شده است و نیازمند روش استدلالی مشخص در کرسیها هستیم تا به دانشجویان انتقال دهیم.
اللهکرم ادامه داد: نقادی از طریق روش گفتمان محقق میشود، نکته قابل تأمل این است که در برخی کرسیهای به جای آزاداندیشی با جدل روبهرو میشویم و دانشجویان باید به سمت و سوی روشمند هدایت شود.
عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز گفت: روش و روشمندی باید در دانشگاه مورد توجه قرار گیرد روشهایی براساس سند و مسند، تجلی و متجلی و ... . اما هم اکنون مورد توجه نیست و دانشگاه ما هم در چارچوب پوزیتیویسم منطقی و ابطالگرایی کار میکند که این روشها در مسائل علوم انسانی پاسخگو نیست. حتی موضوع روشمندی گاه در بین استادان هم مهجور است.
انتهای پیام/۴۱۶۲/پ
انتهای پیام/