دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 دی 1394 - 10:56
سارویی در جمع مسئولان ستاد اقامه نماز:

وحدت حوزه و دانشگاه در راستای ترویج باورهای دینی بین نسل جوان و دانشجو باشد

رییس دانشگاه آزاد اسلامی فارس اظهار کرد: وحدت حوزه و دانشگاه باید در راستای ترویج باورهای دینی بین نسل جوان و دانشجو باشد و در این راه، نباید از هیچ تلاش و کوششی دریغ کرد.
کد خبر : 58459

به گزارش خبرنگار آنا از شیراز، کارگاه آموزشی فعالان اجرایی و مدیریت ارزیابی اقامه نماز با حضور دکتر حمزه سارویی رییس دانشگاه آزاد اسلامی فارس، عبدالحمید فرزانه رییس دبیرخانه هیات امنا دانشگاه آزاد اسلامی فارس، صادق شهبازی دبیر ستاد اقامه نماز دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام محمد شیخ فروتن، دکتر حبیب‌اله ابراهیمی معاون دانشجویی و فرهنگی، حجت‌الاسلام خسروبیگ مدیر فرهنگی واحد شیراز و مسئولان ستاد اقامه نماز دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس برگزار شد.


سارویی در ابتدا از اهمیت و جایگاه نماز در زندگی انسان سخن گفت و نماز و قرآن را دو کیمیای ارزشمندی دانست و ادامه داد: نماز در دل و اندیشه ما مسلمانان وجود دارد و بویژه ما ایرانیان نگاه خاصی به این دو موضوع مهم داریم و وظیفه هر یک از ما این است که شرایطی را در بین نسل جوان ایجاد کنیم که جوانان اهمیت و جایگاه نماز و قرآن را احساس کنند و می‌طلبد در این راستا ذائقه‌های فرهنگی خوب ایجاد کرده و و متناسب با آن نیازسنجی منطقی و اصولی داشته باشیم و بر اساس آن برنامه‌ریزی فرهنگی خوبی پیاده کنیم.


رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس افزود: ایجاد شرایط مناسب در خصوص شرکت جوانان در محیط‌های نماز باید به نحوی باشد که همراه با شور و اشتیاق و علاقه‌مندی آنان همراه باشد و در این راه، مسئولان، مدیران، معاونان، کارمندان و به طور کلی کسانی که دستی در ارتباط با فرهنگ نماز دارند، می‌توانند تاثیر مثبتی داشته باشند.


رییس واحد شیراز به حضور مسئولان دانشگاه در نماز جماعت تاکید و تصریح کرد: این امر بارها از سوی دکتر میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین دکتر طه هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی بیان شده است و در کنار این، ما مسئولان باید جوانان را تشویق و ترغیب به محافل نماز و قرآن کرده و همواره در کنار آنان باشیم .


دبیر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی فارس ترویج فرهنگ نماز را بهترین راه زدودن رذایل اخلاقی در جامعه دانست و گفت: نماز سبب نظم در جامعه می‌شود و شهروندان را به قانون پذیری، تعهد کاری و اخلاقی پایبند می‌کند و این امر بر کسی پوشیده نیست.



رییس دبیرخانه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی فارس هم گفت: حوزه فرهنگ حوزه‌ آدم سازی و مدیر سازی است و تاثیرگذاری فرهنگ در جامعه، گاهی به علت عدم برنامه‌ریزی صحیح و مشخص نبودن خوراک فرهنگی جهت مخاطبان کم رنگ است و می‌طلبد در این راه کارگاه‌ها آموزشی را با جدیت برگزار کنند و نظارت مستمر بر آن داشته باشند.


فرزانه افزود: در اجرای برنامه‌های فرهنگی در دانشگاه، ابتدا باید نیازسنجی صورت پذیرد و متناسب با سلیقه‌ها و در چارچوپ اخلاق و رعایت همه جوانب کار فرهنگی کرد و جوانان را به این سمت سوق داد و در خصوص گرایش دانشجویان به نماز نیز باید بیش از این کار فرهنگی شود.


وی در مورد اهمیت نماز گفت: توسعه فرهنگ اقامه نماز در میان دانشجویان و جوانان تاثیرات شگرفی بر پیشگیری از ناهنجاریهای اخلاقی و اجتماعی دارد.


سپس دبیر ستاد اقامه نماز دانشگاه آزاد اسلامی موضوع نماز را یکی از با اهمیت ترین مباحث دینی و مذهبی عنوان کرد و گفت: سه مبحث همگانی کردن نماز، تبیین و اهمیت نماز و آسان کردن راه دسترسی به آن را از مهمترین شاخص‌های توسعه نماز قلمداد کرد و تصریح کرد: نهادینه کردن نماز باید در دانشگاه ها جامه عمل بپوشد و زمینه این نهادینه کردن نیز باید در دانشگاه فراهم باشد.


این مسئول، ویژگی‌ بارز چنین نظامی را معرفی معیارها و شاخص‌های مرتبط با مبحث اقامه نماز عنوان و خاطرنشان کرد: سازمان‌ها می‌توانند با بهره‌گیری از این مدل، فعالیت منسجم و یکپارچه‌ای را در توسعه و ترویج فرهنگ اقامه‌ی نماز در حیطه‌ی مسئولیت خود سازمان‌دهی و ارزیابی کنند.


وی اهداف نظام ارزیابی را ارتقای کارائی و اثر بخشی برنامه های نماز، ایجاد فضای لازم برای ثبت و انتقال تجارب، نهادینه کردن فرهنگ اقامه نماز، تشویق دست اندرکاران توسعه و ترویج فرهنگ نماز و ارزیابی وشناخت نقاط قوت این مقوله خواند.


معاون دانشجویی و فرهنگی واحد شیراز هم در سخنانی از اهمیت و جایگاه نماز گفت و خاطر نشان کرد: همانگونه که مغز بادام برای تکامل به پوست آن نیاز مبرم دارد،مغز و باطن نماز که حضور قلب است به ظواهر آن یعنی اعمال و آداب ظاهری نماز نیازمند است ودر قرآن کریم بر اقامه نماز تاکید فراوانی شده نه خواندن آن و اقامه نماز با خواندن آن متفاوت است و ستادهای اقامه نماز باید زمینه را برای اقامه واقعی نماز فراهم کنند.



به گزارش آنا، این کارگاه به مدت 2 روز برگزار شد و شرکت کنندگان در پایان این کارگاه با فعالیت‌های اجرایی نماز و نحوه ارزیابی و ارزشیابی مدیریت نماز آشنا شدند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته