چطور باید بابت خرابی دستگاهها از شرکت برق خسارت بگیریم؟
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، در روزهای اخیر خاموشی های سریالی در کشور و استان خراسان رضوی باعث ایجاد نارضایتی مردمی شده و انتقادات زیادی را به همراه داشته است اما مسئولان برق در سراسر کشور صرفه جویی مردم را که بیشترین مشترک این صنعت هستند، تنها راهکار کاهش یا جلوگیری از خاموشی می دانند. سخنگوی صنعت برق خراسان با اشاره به این که در برخی استان ها مانند هرمزگان برق تمام شهرستان های این استان قطع می شود، هشدار داد که در صورت صرفه جویی نکردن، با خاموشی بیشتری در روزهای آینده مواجه و قطعی برق را در تمامی شهرستان های استان شاهد خواهیم بود.
عباس آذری افزود: در شهرهای بزرگ مثل تهران دو مرحله در روز خاموشی اعمال می شود و چنان چه مشترکان خانگی در استان ما، صرفه جویی را در دستور کار قرار ندهند ما نیز مجبوریم قطعی دو مرحله در روز را در دستور کار قرار دهیم.
احتمال بالارفتن تعداد روزهای خاموشی در هفته
وی تصریح کرد: ما سعی کرده ایم با مدیریت از خاموشی بیشتر جلوگیری کنیم ولی در صورت ادامه دار بودن مصرف، به ناچار دستور کار خاموشی ها تغییر می کند. تاکنون در روزهای شنبه و دوشنبه خاموشی در دستور کار بود ولی با ادامه روند افزایشی مصرف مجبوریم هر روز خاموشی داشته باشیم، حتی اگر صرفه جویی در دستور کار مشترکان قرار نگیرد، مجبوریم خاموشی ها را هفته آینده به 2 تا 2.5 ساعت برسانیم.
سخنگوی صنعت برق استان در پاسخ به این سوال که آیا راهکارهای دیگری برای مدیریت مصرف برق وجود ندارد؟ گفت: در شرایط حاضر ما دو راه داریم یا این که تعداد دفعات خاموشی را بیشتر کنیم یا میزان ساعات در هر بار خاموشی را افزایش دهیم.
23 درصد افزایش مصرف نسبت به سال گذشته
سخنگوی صنعت برق استان گفت: متاسفانه مصرف برق توسط مردم در استان افزایش شدید 23 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته که این میزان رشد در طول یک دهه اخیر بی سابقه است. از طرفی طی امسال کاهش تولید برق نیز داریم که همین موضوعات باعث ایجاد خاموشی هایی در شهر شده است.
وی گفت: ما هنوز دلیل قطعی و دقیق این حجم از افزایش مصرف را نمی دانیم ولی احتمالا گرمای شدید هوا، روشن شدن چاه های کشاورزی زودتر از موعد به دلیل خشکسالی و همچنین فعالیت غیرمجاز ماینرها را می توان برخی از اصلی ترین دلایل این اتفاق دانست. البته هنوز ما این موضوع را به صورت دقیق کارشناسی نکرده ایم و شاید تحلیل بنده دقیق نباشد.
وی افزود: در خراسان رضوی 80 درصد مشترکان شامل مصارف خانگی می شوند و تنها 20 درصد مشترکان صنعتی هستند ولی در شهرهای صنعتی مثل اصفهان می توانند با خاموش کردن چند ساعته مراکز صنعتی از خاموشی برق مشترکان خانگی جلوگیری کنند که در استان ما این امکان وجود ندارد.
وی با اشاره به رعایت نشدن میزان مصرف استاندارد از سوی برخی ادارات نیز گفت: برخلاف هفته های گذشته، در هفته جاری برخی ادارات صرفه جویی لازم را در دستور کار قرار ندادند که همین موضوع باعث قطع برق این ادارات شد که از آن جمله می توان به سرپرستی شعب بانک صادرات، بانک سامان و اداره کل ثبت اسناد و دفتر نظام مهندسی اشاره کرد.
چطور از شرکت برق خسارت بگیریم؟
این روزها که کشور درگیر خاموشیهاست، یک سوال جدی این است که در صورتی که از این خاموشیها خسارتی دیدیم، میتوانیم آن را از اداره برق مطالبه کنیم؟ اداره برق این موضوع را پیشبینی کرده و حتی خود را در برابر خسارات احتمالی بیمه هم کرده است.
البته پول بیمه از من و شما گرفته میشود و روی قبض برق میآید که این مبلغ برای مشترکان خانگی در شهر 100 و روستاها 50 تومان است. مشترکان تجاری هم در شهر هزار و در روستاها 500 تومان است. در ادامه هم از چگونگی دریافت خسارت برای تان نوشته ایم.
نکاتی که باید قبل از گرفتن خسارت بدانید
برای این که بدانید آیا خسارت قطعی یا نوسان برق به شما تعلق می گیرد یا نه بد نیست در ابتدا نکات زیر را بخوانید.
نکته نخست بهطور طبیعی، استفاده کنندگان غیرمجاز از برق نمی توانند خسارت دریافت کنند. ضمنا اداره برق میگوید خسارتی برای لامپ، تبلت، گوشی، موبایل، شارژر، قطعات کامپیوتری و مواردی از این قبیل نمیدهد، چرا که شامل تجهیزات خانگی نیستند.
نکته دوم این که برای سال ۱۳۹۹ خسارت لوازم ۲۵ میلیون تومان و انفجار و آتشسوزی حدود ۹۵ میلیون تومان و غرامت فوت و غرامت نقص عضو مطابق قوانین کشوری (یعنی مطابق دیه) بوده است.
نکته سوم این است که مقصر حادثه نباید خود مشترک باشد. مثلا اگر سیمکشی ایراد داشته باشد یا کنتور را دستکاری کرده باشند یا... .
نکته چهارم. حتی در صورتیکه شرکت برق طبق ساعاتی که اعلام کرده، خاموشی را لحاظ کند، میبایست خساراتی را که ناشی از قطع یا نوسان برق باشد ، پرداخت کند.
نحوه دریافت خسارت
خب در صورتی که شرایط بالا را خوانده اید و می دانید که می توانید از اداره برق خسارت بگیرید باید به آدرس bime.tavanir.org.ir بروید و در آن جا خسارت را ثبت کنید. برای این که کارتان راحت باشد در این جا گفتهایم که برای هر حادثه چه مدرکی لازم دارید با این امید که هیچوقت به آن نیازی پیدا نکنید.
1- مدارک عمومی: تصویر آخرین قبض پرداختی مشترک یا تصویر صورتحساب پیامکی آخرین قبض، تصویر کپی کارت ملی مشترک، تصویر اجارهنامه یا سند مالکیت محل خسارت.
2- خسارت واردشده به تجهیزات به استثنای مشترکین تجاری: فاکتور فروشگاه یا تعمیرگاه مجاز (با مهر و امضا)
3- خسارت آتشسوزی: تصویر محل حادثه (۲عدد)، تصویر گزارش آتشنشانی، تصویر گزارش کلانتری
4- خسارت ناشی از انفجار: تصویر گزارش آتشنشانی یا مقامات ذی صلاح، تصویر گزارش کارشناس خسارت، تصویر فهرست موارد آسیبدیده، تصویر فاکتور تعمیرات، دو تصویر از محل حادثه
5- خسارت هزینه پزشکی: تصویر صورتحساب بیمارستان، تصویر مدارک پزشکی و پروندههای بیمارستانی، تصویر گزارش مقامات ذی صلاح.
6- خسارت نقص عضو: تصویر گزارش نیروی انتظامی یا بازرسان قانونی و سازمان آتشنشانی، تصویر کپی شناسنامه و کارت ملی مصدوم، تصویر گزارش اولین مرجع درمانی و پزشک معالج، تصویر صورتحساب و پرونده کامل پزشکی مصدوم در زمان بستری، تصویر گواهی پزشک معالج مبنی بر اتمام درمان، تصویر عکس رادیولوژی پس از حادثه
7- حادثه منجر به فوت: تصویر تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی ابطال شده، تصویر کپی برابر اصل معاینه جسد، تصویر کپی برابر اصل گزارش پزشک قانونی، تصویر کپی برابر اصل گواهی فوت، تصویر گواهی انحصار وراثت.
منبع: روزنامه خراسان
انتهای پیام/
انتهای پیام/