دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 خرداد 1400 - 20:23
قربانی مطرح کرد؛

لزوم «ورود سیاستی» اساتید دانشگاه به عرصه انتخابات ۱۴۰۰/ اساتید به ارائه راهکارهای عملیاتی برای حل مسائل ملی بپردازند

رئیس مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور گفت: اساتید دانشگاه‌ ضمن برآورد نظام مسائل منطقه‌ای و ملی به ارائه راهکارهای عملیاتی متناسب با امکانات واقعی اقدام کنند.
کد خبر : 583676
محمد قربانی

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمد قربانی گلشن‌آباد، رئیس مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور در نشست وبیناری اساتید دانشگاه‌های استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: «ورود سیاستی» استادان به عرصه انتخابات سال ۱۴۰۰ در نسبت‌سنجی با «ورود سیاسی» ترجیح مؤکد و تأثیر مضاعف دارد.


وی افزود: عضویت در ستادهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری و انجام اقدامات تبلیغی به نفع کاندیداها و هواداری مصداقی، تناسبی با مزیت نسبی ما ندارد و اگر عزیزی ناراحت نشود، متناسب با شئونات کسوت استادی نیست که پرچمدار جناح‌ها و احزاب سیاسی باشد. البته اگر فردی خودش را در دایره حزبی، تعریف می‌کند، ماجرا متفاوت است.


 اساتید به ارائه راهکارهای عملیاتی برای حل مسائل ملی بپردازند


عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی بیان کرد: آنچه که مزیت نسبی ماست و مورد توقع و انتظار مردم عزیز و شریف، این است که اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، ضمن برآورد نظام مسائل منطقه‌ای (محلی)، ملی و فراملی، اولویت‌سنجی کرده و حسب اثر، اهمیت و ضرورت مسئله به ارائه راهکارهای عملیاتی متناسب با اقتضائات و امکانات واقعی اقدام کنند. در واقع مردم علاقه‌مند و منتظر هستند که دانشگاه وارد حل مسائل جامعه در حوزه‌های گوناگون شود و تلاش و جهاد دانشگاهیان را در زندگی خود ببینند، مشابه آنچه که زحمات علمی و عملی کادر درمان را با تمام وجود درک کرده، قدردان و دعاگو هستند.


قربانی خاطرنشان کرد: استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز که به استان و شهر «اولین‌ها» معروف و مشهور است و واجد و حامل صدها مفاخر علمی، فرهنگی و سیاسی بوده، در شرایط فعلی با ده‌ها مسئله و معضل مهم و اولویت‌دار مواجه است که توجه، تأمل و تدبر دانشگاهیان را می‌طلبد. به‌عنوان مثال به چند مورد آن اشاره می‌کنم. بر اساس گزارش‌هایی، نرخ رشد جمعیت استان آذربایجان شرقی، پایین‌تر از نرخ رشد کشوری بوده و از طرفی به دلیل نرخ رشد مهاجرت جمعیت جوان، میانگین سن جمعیت استان در شرایط مناسبی قرار ندارد.


وی ادامه داد: میانگین بیکاری در استان آذربایجان شرقی نسبت به میانگین کشوری، شرایط بهتری دارد اما میانگین بیکاری در بین تحصیل‌کردگان دانشگاهی از میانگین کشوری بدتر است و بی‌تردید یکی از دلایل مهاجرت نسل جوان، ضریب پایین اشتغال آنان در استان است و این نشان می‌دهد حوزه‌های صنایع، خدمات، کسب‌وکار در این منطقه ظرفیت لازم جهت جذب تحصیل‌کردگان جدید را ندارد. درحالی‌که اگر فقط حوزه صنعت، معدن و کشاورزی، به تحقیق و توسعه بها می‌دادند و دانشگاه ارتباط راهبردی با آن‌ها پیدا می‌کرد به جای خام فروشی در حوزه معدن و هدررفت منابع و محصولات در حوزه کشاورزی و ایستایی یا رشد کُند در حوزه صنعت، آذربایجان شرقی با این ظرفیت عظیم و فاخر دانشگاهی تبدیل می‌شد به قطب صنعت، معدن و کشاورزی در منطقه و ضمن ایجاد اشتغال برای جامعه جوان خود، به جذب نخبگان و کارگران ماهر دیگر استان‌ها اقدام می‌کرد.


بازار تبریز می‌تواند حوزه توریسم را متحول کند


دبیر شورای راهبردی سازمان بسیج اساتید کشور گفت: در حوزه گردشگری به‌ویژه گردشگری سلامت و طبیعت‌گردی، ظرفیت‌های کم‌نظیری وجود دارد و در گردشگری فرهنگی، فقط بازار تبریز به‌عنوان بزرگترین بازار سرپوشیده جهان به مساحت بیش از یک کیلومتر مربع می‌تواند حوزه توریسم را متحول کرده و میلیون‌ها مسافر را جذب کند درحالی‌که طرح جدی و عمل مؤثری رخ نمی‌دهد؛ این چند مورد صرفاً به‌عنوان مثال گفته شد که اگر دانشگاه نگاه حل‌المسائلی به محیط پیرامونی خود بکند، می‌تواند با تدوین بسته‌های سیاستی یاری‌گر و همکار دولت‌ها و نظام سیاسی در کشور باشد و انتظار دولت و ملت از جامعه دانشگاهی همین است.


قربانی افزود: اگر ما بتوانیم برای حل مشکلات گوناگون کشور در حوزه‌های مختلف، راه حل‌هایی بیابیم و یا راهکارهایی بسازیم، آن وقت تبدیل خواهیم شد به کانون توجه و تمرکز جامعه و بدیهی است مردم به نامزد و کاندیدایی که در طرحواره حل‌المسائلی نظام دانشگاهی، تعریف شده، رأی خواهند داد، بدون آنکه ما مصداقی حمایت نکرده باشیم. بنابراین ورود سیاستی به عرصه انتخابات هم موثر است و هم متناسب با شئون نظام دانشگاهی است. همچنین دانشگاه باید صدای رسای مردم در قالب علمی و تخصصی باشد و این موضوع می‌تواند دانشگاه را مرجع کند و مردم به آن اقبال نشان می‌دهند.


انتهای پیام/۴۱۱۸/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته