ماندگاری کار عملی در ذهن دانشآموزان/ این مدرسه در عرصه پژوهش میدانی کار میکند
گروه استانهای خبرگزاری آنا، جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری فرهیختگان و مراسم تجلیل از برگزیدگان این جشنواره در دوره هشتم با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، اعضای هیئت رئیسه و مدیران دانشگاه عصر ۷ اردیبهشت جاری بهصورت مجازی در سالن شهید مطهری سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد و با معرفی برگزیدگان برتر به کار خود پایان داد.
در هشتمین جشنواره فرهیختگان ۲۲ استان و ۳۹ واحد دانشگاهی (استانهای تهران، اصفهان و آذربایجانشرقی با بیشترین برگزیده) حضور پیدا کردند که پراکندگی خوبی میان برگزیدگان صورت گرفت و ۷۲۰ اثر به جشنواره ارسال شد؛ البته با حوزههای بررسیشده توسط سازمان مرکزی مانند مراکز تحقیقاتی، مراکز رشد، سراهای نوآوری، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، مدارس سما و... مجموع آثار و زیرساختها به حدود هزار و ۹۰۰ رسید و از هفت پژوهشگر برتر و یک فناور برتر دعوت شد تا به نمایندگی از طرف دیگر برگزیدگان در مراسم اختتامیه و تجلیل حضور پیدا کنند.
دبستان دخترانه سمای رشت با مدیریت فاطمه براتی در زیرمجموعه معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با مدیریت سیدشمس شفیعی موفق شد که عنوان مدرسه پژوهشی برتر هشتمین جشنواره فرهیختگان را به خود اختصاص بدهد.
براتی در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا درباره برتری و موفقیت مدرسه دخترانه سمای رشت در هشتیمن جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی و فعالیتها و دستاوردهای علمی آن سخن گفت و اظهار کرد که پیشدبستان سمای دخترانه رشت، سال ۱۳۷۰ راهاندازی شد و بعد از حضور در چند ساختمان، اکنون پنج سال است که در ساختمان دانشگاه فعال بوده و امسال ۲۵۱ دانشآموز دارد و در ۱۲ کلاس مشغول تحصیل هستند.
وی درباره فعالیتهای پژوهشی مدرسه دخترانه سمای رشت بیان کرد: فعالیتهای پژوهشی در این مدرسه علاوه بر فعالیتهای درخواستی بوده است؛ بنابراین میان مربیان تقسیم کار و مقرر شده در هر فعالیت پژوهشی قابل انجام، دانشآموزان علاقهمند هم مشارکت کنند.
بیشتر بخوانید:
مقررات دستوپاگیر مانعی در روند رشد پژوهش کشور
بعد نظارتی در چاپ کتاب تقویت شود/ توزیع نامناسب اعتبارات پژوهشی کشور
نشر رویکردهای نوین حوزههای برنامهریزی و طراحی شهری و معماری
موانع پیش روی پژوهشگران از نگاه برگزیده جشنواره فرهیختگان
مدیر مدرسه دخترانه سمای رشت دلیل انتخاب این مدرسه بهعنوان مدرسه پژوهشی برتر را تشریح کرد و افزود: هر مدرسه باید ماهانه پنج تا ۶ جلسه پژوهشی انجام دهد؛ زیرا فعالیتهای پژوهشی به فعالیتهای تربیتی، فرهنگی، بهداشت، ورزشی و ... وابسته است.
براتی یادآور شد: ابتدای هرماه آیتمهای فعالیتهای پژوهشی را نوشته و ثبت میکنیم، هر کاری مربوط به یک مربی میشود و دانشآموزان علاقهمند را به همان مربی مورد علاقه خودشان واگذار میکنیم تا در انجام آن پژوهش با مربی مشارکت و همکاری میکنند.
مدیر مدرسه پژوهشی برتر سمای رشت در پاسخ به این پرسش که فعالیت ماهانه مدرسه در بخش پژوهش چگونه است؟ مطرح کرد: اندازه فعالیتهای پژوهشی به این بستگی دارد که از مدرسه چه بخواهند؛ زیرا با همکاری آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد اسلامی و فعالیتهای درخواستی مانند جشن تخممرغ و ... فعایت میکنیم.
براتی ادامه داد: از دانشآموزان میخواهیم که یک مقاله درباره موضوع درخواستی بنویسید یا روزنامه دیواری درست کنند. کارها همه تقسیم میشوند و دانشآموزان هم انجام میدهند؛ بنابراین هر مربی وظیفه خودش را در آن ماه میداند که باید چند مورد از این کارها به مدرسه تحویل بدهد و مدرسه در ادامه فعالیتهای پژوهشی را تجمیع کرده و به بخش پژوهش تحویل میدهد.
آموزشی که با کار عملی همراه باشد، بیشتر در ذهن دانشآموزان مینشیند
وی از مدت مدیریت خود در مدرسه سما گفت و اظهار کرد: مدت ۱۰ سال است که این مسئولیت را برعهده دارم، سالهای اخیر به پژوهش بهای بیشتری داده شده و از مدارس کار پژوهشی میخواهند و آموزشوپرورش هم در همین راستا فعالیتهایش را انجام میدهد؛ البته معلمان هم سعی میکنند دروس تئوری خود را بهصورت پژوهشی انجام دهند، برای مثال در درس علوم؛ باغ بزرگی در مدرسه داریم و معلمان همه پایههایی که در مورد گیاهان درس دارند، شاگردان را به حیاط آورده و به آنان آموزش میدهند که چگونه گیاه را بکارند و به آن رسیدگی و مراقبت کنند.
مدیر مدرسه دخترانه سمای رشت به آنا گفت: وقتی دانشآموزان در مورد حیوانات کلاس دارند؛ کار پژوهشی عملی مرتبط با حیوانات با آنان آموزش داده میشود. یا مربیان قلب و ریه گوسفند را به کلاس آورده و آنها را برای دانشآموزان تشریح میکنند، خود معلمان هم دیگر به شیوههای پژوهشی آشنا شدهاند و میدانند که چهکارهایی باید انجام دهند. در سه سال اخیر فعالیت مدرسه به مقدار زیادی به سمت فعالیتهای پژوهشی سوق پیداکرده است.
براتی تأکید کرد: دانشآموزان هم به این مدل آموزش علاقهمند هستند. یعنی هر مربی که برای ارائه درس حضور پیدا میکند، کلاس را به شیوه پژوهش ارائه میدهد- حالا ما اسم پژوهش رویش نمیگذاریم- بعد از پایان کلاس به دانشآموزان میگوییم این یک کار پژوهشی بود! خودشان دفعه بعد میآیند و تقاضا میکنند که خانم! حالا ما این یکی کار را انجام دهیم؟ باهم جمع بشویم روزنامه دیواری درست کنیم؟ اصلاً خودشان آن کار و فعالیت را برجسته میکنند.
مدیر مدرسه پژوهشی برتر جشنواره هشتم فرهیختگان با بیان اینکه فعالیتهای چنینی باعث برتری مدرسه شده است، مطرح کرد: این کار باعث علاقهمندی بیشتر دانشآموزان به انجام کار تحقیقاتی شده است، یاد گرفتهاند که تحقیق کنند و به دنبال مطالب بروند. فعالیتهای عملی را که یکبار در مدرسه انجام میدهیم، خود دانشآموزان در خانه تکرار میکنند، فیلم میگیرند و برای مدرسه میفرستند.
این مدیر موفق در مدرسه سمای رشت درباره مؤثربودن این شیوه یادگیری بیان کرد: هر آموزشی که با کار عملی همراه باشد، بیشتر در ذهن دانشآموزان مینشیند تا اینکه معلم بخواهد فقط در کلاس یکسویه حرف بزند و یک امتحانی بگیرد و سؤال و جوابی شود.
انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/
انتهای پیام/