دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 دی 1394 - 11:01

در جریان یک سفر سرزده: دو رقیب هسته‌ای به یکدیگر نزدیک شدند

نخست‌وزیر هند در سفری از پیش اعلام نشده روز گذشته (جمعه) وارد لاهور در پاکستان شد.
کد خبر : 58001

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از شبکه خبری «بی‌بی‌سی»، نارندرا مودی نخست‌وزیر هند روز گذشته‌ (جمعه) در کاربری توییتر خود نوشت: «برای دیداری سرزده با نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان عازم شهر لاهور شده‌ام.»


مودی در این پست نوشت: «با توقف در فرودگاه لاهور در مسیر بازگشت به دهلی، با علاقi مندی در انتظار ملاقات با نواز شریف نخست‌وزیر (پاکستان) هستم.»


از سوی دیگرT سخنگوی وزارت امورخارجه پاکستان با صدور اطلاعیه‌ای تایید کرد که نخست‌وزیر هند در مسیر بازگشت از کابل به دهلی‌نو برای ملاقات با نخست‌وزیر پاکستان در لاهور توقف کرد.


همچنین عزیز احمد چودریT ‌وزیر امورخارجه پاکستانT ‌گفت: «مودی و نواز شریف درباره اهمیت درک دیدگاه طرف مقابل توافق کردند.»


نخست‌وزیر هند پیش از این در جریان سفرش به کابل، به سخنرانی در پارلمان افغانستان پرداخت. وی در این سخنرانی با تاکید بر اهمیت قدرتمند بودن افغانستان خواستار آن شد که کشورهای همسایه این کشور از جمله ایران و پاکستان به کابل کمک کنند.


مودی گفت: «حفظ امنیت در افغانستان باعث امنیت در کشورهای همسایه مانند پاکستان، هند، ایران و سایر کشورهای منطقه می‌شود.»


وی خاطرنشان کرد: «هند در آینده به کمک‌های خود به افغانستان در حوزه‌های حکومت، امنیت و توسعه ادامه خواهد داد تا کابل بتواند آینده‌ای را برای افغان‌ها ایجاد کند که شایستگی آن را دارند.»


نخست‌وزیر هند خاطرنشان کرد که قدرتمند بودن افغانستان در حفظ ثبات و صلح منطقه از اهمیت بسیاری برخوردار است.


وی تهدیدهای ناشی از تروریسم را بزرگ‌ترین مشکل بر سر راه پیشرفت و موفقیت افغانستان دانست.


این نخستین سفر مودی به پاکستان از زمان تصدی نخست‌وزیری هند در ماه می سال گذشته میلادی (خرداد 1393) است. سفر مودی به پاکستان را می‌توان جدیدترین تلاش برای بهبود روابط میان دو کشور همسایه و دارای تسلیحات اتمی دانست که از زمان کسب استقلال در بیش از 60 سال پیش بر سر حاکمیت بر کشمیر اختلاف داشته‌اند. اختلاف دو کشور بارها به درگیری مرزی و دست‌کم در سه مورد به جنگ تمام عیار منجر شده است.


آخرین دیدار نخست‌وزیران هند از پاکستان به سال 2004 و سفر «آتال بیهاری وجپایی» باز می‌گردد که به‌دنبال آن بهبود نسبی در روابط دو کشور دیده شد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته