انتقال فضایل اخلاقی در معلمی مهمتر از علم است
![بزرگداشت مقام معلم](/c-files/2021/05/03/0/934200.jpg)
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از کرج، محمدحسن برهانیفر در مراسم گرامیداشت مقام معلم که در دانشگاه آزاد اسلامی مرکز نظرآباد بهصورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: معلمی فقط انتقال علم نیست؛ بلکه مجموعهای از فضایل، افکار و دانشهایی است که از شخصی به شخص دیگر منتقل میشود که این فضایل گستردهتر از انتقال علم است. معلم هرچه آراستهتر به فضایل اخلاقی و زیباییهای کلامی و حتی جسمی و ظاهری باشد میتواند موفقیت بیشتری را داشته باشد.
وی درباره دیگر آداب معلمی عنوان کرد: در حدیثی از حضرت علی (ع) که فرمودند؛ کل امر ذی بال لم یبتدا بسمالله فهو ابتر (هر کار مهم و ارزندهای که در آن با نام خدا آغاز نگردد ناقص و ناپایدار خواهد بود) تأکید شده که تدریس را با بسمالله الرحمن الرحیم آغاز کنید و با توجه به حدیث مَنْ تَعَلَّمَ اَلْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِیَ فِی مَلَکُوتِ اَلسَّمَاوَاتِ عَظِیماً هر که برای خدا علم را بیاموزد و به آن عمل کند و به دیگران بیاموزد در عرش الهی این معلم عظیم خوانده میشود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز درباره کتاب آداب المتعلمین گفت: در این کتاب بسیاری از بزرگان مواردی از قبیل آراستگی ظاهری، عفت و زیبایی کلام و بیان، دانستن روشها و فنون تدریس و تعلیم، آگاهی کامل از موضوع و محتوای مورد تدریس، احترام به متعلمین (حدیثی از حضرت علی (ع) تواضعوا لمن تعلموا منه العلم و لمن تعلمونه (نسبت به کسی که از او میآموزید و کسی که به او یاد میدهید متواضع باشید)، توزیع نگاه محترمانه به همه اهل کلاس، انتخاب وقت مناسب برای تدریس، رعایت طنین صدا و نداشتن حرکات ناموزون را از مهمترین آداب معلمی دانستهاند.
برهانیفر با توصیه به خواندن کتاب مُنْیةُ المُرید اضافه کرد: در این کتاب آداب مشترک استاد و شاگرد و وظایف متقابل معلم در قبال کلاس و متعلمین تبیین شده است.
انتهای پیام/۴۱۲۱/4062/
انتهای پیام/