انتقال فضایل اخلاقی در معلمی مهمتر از علم است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از کرج، محمدحسن برهانیفر در مراسم گرامیداشت مقام معلم که در دانشگاه آزاد اسلامی مرکز نظرآباد بهصورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: معلمی فقط انتقال علم نیست؛ بلکه مجموعهای از فضایل، افکار و دانشهایی است که از شخصی به شخص دیگر منتقل میشود که این فضایل گستردهتر از انتقال علم است. معلم هرچه آراستهتر به فضایل اخلاقی و زیباییهای کلامی و حتی جسمی و ظاهری باشد میتواند موفقیت بیشتری را داشته باشد.
وی درباره دیگر آداب معلمی عنوان کرد: در حدیثی از حضرت علی (ع) که فرمودند؛ کل امر ذی بال لم یبتدا بسمالله فهو ابتر (هر کار مهم و ارزندهای که در آن با نام خدا آغاز نگردد ناقص و ناپایدار خواهد بود) تأکید شده که تدریس را با بسمالله الرحمن الرحیم آغاز کنید و با توجه به حدیث مَنْ تَعَلَّمَ اَلْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِیَ فِی مَلَکُوتِ اَلسَّمَاوَاتِ عَظِیماً هر که برای خدا علم را بیاموزد و به آن عمل کند و به دیگران بیاموزد در عرش الهی این معلم عظیم خوانده میشود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز درباره کتاب آداب المتعلمین گفت: در این کتاب بسیاری از بزرگان مواردی از قبیل آراستگی ظاهری، عفت و زیبایی کلام و بیان، دانستن روشها و فنون تدریس و تعلیم، آگاهی کامل از موضوع و محتوای مورد تدریس، احترام به متعلمین (حدیثی از حضرت علی (ع) تواضعوا لمن تعلموا منه العلم و لمن تعلمونه (نسبت به کسی که از او میآموزید و کسی که به او یاد میدهید متواضع باشید)، توزیع نگاه محترمانه به همه اهل کلاس، انتخاب وقت مناسب برای تدریس، رعایت طنین صدا و نداشتن حرکات ناموزون را از مهمترین آداب معلمی دانستهاند.
برهانیفر با توصیه به خواندن کتاب مُنْیةُ المُرید اضافه کرد: در این کتاب آداب مشترک استاد و شاگرد و وظایف متقابل معلم در قبال کلاس و متعلمین تبیین شده است.
انتهای پیام/۴۱۲۱/4062/
انتهای پیام/