دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 ارديبهشت 1400 - 00:13
با برگزیدگان هشتیمن جشنواره فرهیختگان/۲۰ در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

ظرفیت بالای «قبه سبز» کرمان برای جذب گردشگر و سرمایه‌گذار

مدرسه عصمتیه؛ نگینی ارزشمند و فراموش‌شدهپژوهشگر برتر هشتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: محله «قبه سبز» کرمان دارای نگینی ارزشمند و فراموش‌شده به نام مدرسه عصمتیه است؛ محله‌ای که ظرفیت بالا برای جذب گردشگر و سرمایه‌گذار دارد.
کد خبر : 577630
مریم فدایی قطبی

گروه استان‌های خبرگزاری آنا - حسین بوذری؛ جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۴۰۰ به ایستگاه هشتم خود رسید و از آنجایی که حوزه علمی، پژوهشی و فناوری برای این دانشگاه از اهمیتی خاص و ویژه‌ برخوردار بوده و تاکنون هفت دوره از این جشنواره به مناسبت هفته پژوهش و فناوری برگزار شده است، برگزاری هشتمین دوره به‌دلیل شرایط کرونایی کشور به‌تعویق افتاد و تصمیم گرفته شد هفتم اردیبهشت‌ جاری به‌صورت مجازی و حضوری محدود از برگزیدگان برگزار شود تا تداخلی با دوره نهم هم نداشته باشد.


جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری فرهیختگان و مراسم تجلیل از برگزیدگان این جشنواره در دوره هشتم با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، اعضای هیئت رئیسه و مدیران دانشگاه عصر ۷ اردیبهشت جاری به‌صورت مجازی در سالن شهید مطهری سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد و با معرفی برگزیدگان برتر به کار خود پایان داد.


در هشتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی ۲۲ استان و ۳۹ واحد دانشگاهی (استان‌های تهران، اصفهان و آذربایجان‌شرقی با بیشترین برگزیده) حضور پیدا کردند و پراکندگی خوبی میان برگزیدگان صورت گرفت و ۷۲۰ اثر به جشنواره ارسال شد؛ البته با حوزه‌های بررسی‌شده توسط سازمان مرکزی مانند مراکز تحقیقاتی، مراکز رشد، سراهای نوآوری، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، مدارس سما و... مجموع آثار و زیرساخت‌ها به‌حدود هزار و ۹۰۰ رسید و از هفت پژوهشگر برتر و یک فناور برتر دعوت شد تا به نمایندگی از طرف دیگر برگزیدگان در مراسم اختتامیه و تجلیل حضور پیدا کنند.


لزوم توجه به بافت پیرامونی قبه سبز کرمان


مریم فدایی قطبی عضو هیئت علمی گروه هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهید سلیمانی کرمان از برگزیدگان هشتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی است که در بخش طرح‌ پژوهشی برون‌دانشگاهی برتر در گروه هنر و معماری با عنوان «تدوین مدل مفهومی چگونگی مداخله در بافت‌های دربرگیرنده گونه‌های متفاوت لایه‌ای تاریخی به‌منظور طراحی شهری‌ محور تاریخی قبه سبز کرمان» از وی تجلیل شد.


خبرنگار آنا به همین مناسبت با عضو هیئت علمی گروه هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهید سلیمانی کرمان گفت‌وگو کرده و دلایل برتری طرح پژوهشی برون‌دانشگاهی و جزئیاتی از آن همراه با اوضاع و احوال پژوهش و پژوهشگران کشور را جویا شده است.


فدایی ابتدا جزئیاتی از طرح برون‌دانشگاهی «تدوین مدل مفهومی چگونگی مداخله در بافت‌های دربرگیرنده گونه‌های متفاوت لایه‌ای تاریخی به‌منظور طراحی شهری‌ محور تاریخی قبه سبز کرمان» را تشریح و اظهار کرد: بافت تاریخی هر شهر به‌عنوان سندی ارزشمند دال بر هویت و اصالت تاریخی، فرهنگی و اجتماعی آن شهر بوده که هیچ ماهیتی جز آن، قادر به انتقال ارزش‌ها، معانی و  هرآنچه بر شهر گذشته، نیست.


وی اضافه کرد: شهر تاریخی کرمان با وجود پهنه‌های تاریخی و واجد ارزش روز به روز شاهد از هم گسیختگی و اضمحلال است، از جمله محله قبه سبز واقع در محدوده بافت تاریخی کرمان، دارای نگینی ارزشمند و فراموش شده به اسم مدرسه عصمتیه است که فقط سردری از آن باقی مانده است.


برگزیده هشتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: اکنون به ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و قابلیت‌های بافت پیرامونی قبه سبز توجه چندانی نشده در حالی که قبه سبز کرمان توانمندی‌های بالقوه بسیاری در جذب گردشگر و سرمایه‌گذار دارد.


فدایی تبیین کرد: دغدغه طرح «تدوین مدل مفهومی چگونگی مداخله در بافت‌های دربرگیرنده گونه‌های متفاوت لایه‌ای تاریخی به‌منظور طراحی شهری‌ محور تاریخی قبه سبز کرمان» بازآفرینی حفاظت مبنا محدوده مورد نظر است. استفاده مجدد از ساختارهای تاریخی و خلق فضاهای جدید بر مبنای احترام به معیارهای اصالت، یکپارچگی، ارزش و در مجموع برجستگی و منزلت مکان تاریخی به‌عنوان مهم‌ترین محرکه‌های توسعه در برنامه‌های سیاست بازآفرینی حفاظت مبنامحله قبه سبز مورد توجه قرار گرفت.


سازمان‌های اجرایی دنبال طرحی امثال طرح من نیستند


وی مطرح کرد: سیاست بازآفرینی حفاظت مبنا بیشترین تعادل و همگرایی را میان برنامه‌ها و اقدامات حفاظت و بازآفرینی توسعه در مکان‌های تاریخی فراهم می‌کند، از این رو به‌عنوان مدل مداخله در بافت تاریخی قبه سبز در طرح پژوهش ـ کاربردی استفاده شد.


برگزیده هشتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی، حیطه عمل «تدوین مدل مفهومی چگونگی مداخله در بافت‌های دربرگیرنده گونه‌های متفاوت لایه‌ای تاریخی به‌منظور طراحی شهری‌ محور تاریخی قبه سبز کرمان»، تناسب با نیاز جامعه و رفع مشکل کاربردی مسائل دستگاه‌های اجرایی را از دلایل انتخاب طرح متبوع خود در جشنواره فرهیختگان دانست و مهم‌ترین موضوع در طرح‌های برون‌دانشگاهی برای سازمان‌های اجرایی را ارائه صحیح مسئله و سپس پژوهش عنوان کرد.


وی اضافه کرد: متأسفانه سازمان‌های اجرایی خیلی به‌دنبال طرح‌هایی امثال طرح من نیستند و این فرآیند پژوهشی چندان برای آنها جالب نیست؛ اما برای طرح‌های برون‌دانشگاهی از جمله این طرح برگزیده، نتیجه کاربردی و دستورالعمل‌های ابلاغ شده اهمیت دارد.


بی‌اهمیتی دستگاه‌های اجرایی به موضوع پژوهش


فدایی در پاسخ به این سؤال که موانع پیش روی پژوهشگران در فعالیت‌های پژوهشی را چه می‌دانید؟ یادآور شد: اهمیت ندادن دستگاه‌های اجرایی به موضوع پژوهش، بروکراسی‌های دست‌وپاگیر در ارتباط کاری بین دانشگاه و سازمان‌های احرایی، کاربردی نبودن دستاوردهای دانشگاهی از نظر سازمان‌های اجرایی و درک نکردن صحیح دانشگاهیان از واقعیت‌های سازمان‌های اجرایی ازجمله این موانع به شمار می‌رود.


وی عنوان کرد: ضعف جایگاه دانشگاهیان و پژوهش دانشگاهی در محافل اجرایی، ارتباط ضعیف دانشگاه با سازمان‌ها از دیگر موانع پژوهشگران در کشور است، در حالی که دانش و توانمندی علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مثابه کالایی است که باید روش عرضه آن در بازار فروش و در رقابت با سایر رقیبان آموخته شود و از سوی دیگر دانشگاه نیاز بازار و خواسته مشتری را تشخیص داده و نحوه جذب مشتری و حفظ آن را بداند.


پژوهشگر برتر هشتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی درباره اینکه چند درصد از نیاز کارفرمایان دستگاه‌های اجرایی توسط دانشگاه‌ها انجام می‌شود، چنین پاسخ داد: بسیار کم، چراکه دانشگاهیان هنوز نتوانسته‌اند به‌عنوان بازوی علمی سازمان‌ها جایگاه خود را به دست بیاورند، به‌طوری‌که پژوهش‌های دانشگاهی هدفمند برای رفع نیاز جامعه انجام نمی‌شود و دانشگاه آزاد اسلامی در مقایسه با رقبای خود جایگاه ضعیف‌تری دارد با اینکه به نظر می‌رسد توان بیشتری داشته باشد.


فدایی در پاسخ به سؤال دیگر مبنی بر اینکه چه پیشنهادی برای تسهیل  رابطه دانشگاه و بدنه اجرایی کشور دارید به آنا گفت: این مهم ساز و کار خود را دارد؛، چراکه فعالیت‌های پژوهشی باید در قالب هسته‌های پژوهشی و زیر نظر مراکز مطالعاتی در واحدهای دانشگاهی ترجیحاً بومی تعریف، پیشنهاد و رشد کند.


وی تأکید کرد: مراکز مطالعاتی باید نیمه‌مستقل بوده و در کنار اطمینان به حمایت دانشگاه‌ها تا حدودی آزادی عمل داشته باشند.


انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب