دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 ارديبهشت 1400 - 15:56
مطالعه جدید نشان داد؛

اندازه‌گیری سطح دود آتش‌سوزی و کیفیت هوا با سیگنال‌های شبکه تلفن‌همراه

یک مطالعه جدید نشان داده است که سیگنال‌ها و داده‌های تلفن‌همراه می‌توانند در آینده به‌عنوان ابزاری برای شناسایی میزان دود آتش سوزی و نیز کیفیت هوا مورد استفاده قرار گیرند.
کد خبر : 577435
سیگنال

به گزارش خبرنگار گروه علم و  فناوری خبرگزاری آنا از زد دی نت، یک مطالعه جدید نشان داده است که سیگنال‌ها و داده‌های تلفن‌همراه می‌توانند در آینده به‌عنوان ابزاری برای شناسایی میزان دود آتش‌سوزی و نیز کیفیت هوا مورد استفاده قرار گیرند. محققانی از دانشگاه موناش استرالیا برای انجام این تحقیق با اداره هواشناسی و محققانی از دانشگاه صنعتی دلفت هلند و دانشگاه واخنینگن همکاری کردند. محققان نحوه نوسان سیگنال‌های تلفنی را هنگام آتش‌سوزی‌های وحشتناک تابستان ۲۰۱۹-۲۰۲۰ در ملبورن تجزیه‌وتحلیل کردند.


بخشی از این مطالعه، که توسط مهندس آدرین گایوت از گروه مهندسی عمران دانشگاه موناش انجام شد، نشان داد وقتی مقدار زیادی دود تشکیل می‌شود، سیگنال‌های تلفن همراه به‌عنوان درپوش عمل کرده و منجر به شرایط پخش نامنظم پیوندهای رادیویی و سایر رادارهای هواشناسی می‌شود.


در این تحقیق آمده است: الگوهای سیگنال منحصر به فرد با تجزیه‌وتحلیل سطح سیگنال دریافتی این پیوندها مشخص شد که مربوط به این شرایط خاص جوی و غلظت دود است. این تحقیق همچنین نشان داد که استفاده از سیگنال‌های تلفن همراه می‌تواند جایگزین مقرون‌به‌صرفه و دقیق‌تری برای ابزارهای فعلی باشد که برای اندازه‌گیری کیفیت هوا استفاده می‌شود. از سیگنال‌های تلفن همراه به عنوان راهی برای اندازه‌گیری دقیق میزان بارندگی و رطوبت استفاده می‌شود. بااین‌حال، وجود عدم دقت در نتیجه آب و هوایی مانند بارندگی یا مه است.


محققان معتقدند تحقیقات آینده باید در مورد این تأثیرات فیزیکی بالقوه هم‌زمان بر روی سطح سیگنال انجام شود. آنها همچنین معتقدند پیش‌بینی‌های دود می‌تواند همراه با سایر فناوری‌ها مانند سنجش با ماهواره،  رادار هواشناسی و غیره برای هشدار به ساکنان در مورد خطرات احتمالی آتش‌سوزی استفاده شود.


به دنبال آتش‌سوزی‌های تابستان گذشته، دولت فدرال اعلام کرد ۳۷.۱ میلیون دلار برای بهبود مقاومت در زیرساخت‌های تلفنی استرالیا هزینه خواهد کرد.


انتهای پیام/۴۱۱۲/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب