دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

قباد آذرآئین سه‌گانه «مسجدسلیمان» را می‌نویسد

آذرآیین که از چندی پیش کار نگارش رمانی تحت عنوان «فوران» را آغاز کرده بود، تصمیم به خلق یک سه‌گانه گرفته که به مسجد سلیمان در دوره‌‌های مختلف می‌پردازد.
کد خبر : 57634

قباد آذرآیین در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا، درباره سرنوشت رمان «فوران» گفت: «همچنان مشغول بازنگری‌ها و بازنویسی‌ها هستم اما خبر تازه اینکه تصمیم گرفتم این رمان، جلد اول یک تریولوژی به نام «مسجد سلیمان» باشد. به عبارت دیگر قصد دارم با نگارش دو رمان دیگر، این شهر و موقعیت آن را از زوایای مختلف روایت کنم.»


وی با بیان این مطلب که فکر، فکر می‌آورد و این ایده در حین نگارش «فوران» که روایت کارگران شرکت نفت و چاه شماره یک مسجدسلیمان است به ذهنش رسیده، ‌ادامه داد: «این رمان همانطور که قبلا گفتم، بیشتر به مسائل کارگران شرکت نفت می‌پردازد اما در مسجد سلیمان قدیم، در کنار شرکت نفتی‌ها، اقشار دیگری مثل، کسبه، کارگران ساختمانی و... نیز بودند.»


نویسنده «عقرب‌ها را زنده‌بگیر» و «هجوم آفتاب» ادامه داد: «این اقشار، از امتیازاتی که شرکت نفتی‌ها داشتند، بی‌نصیب بودند؛ امتیازاتی مثل بیمه، بهداشت و درمان، حمل و نقل و ... غیرشرکت نفتی‌ها،‌ حتی اجازه نداشتند به برخی از محله‌ها و مناطق شهر وارد شوند و پلیس حراست شرکت نفت، مانع آن‌ها می‌شد. به همین خاطر جلد دوم از سه‌گانه مسجد سلیمان «غیرشرکتی‌ها» نام‌خواهد داشت و به وضعیت زندگی سایر اقشار ساکن در مسجد سلیمان که البته همچنان تحت تاثیر شرکت نفت و تبعات آن بودند،‌خواهد پرداخت.»


وی اظهار داشت: «جلد سوم اما به سرنوش ناخوش‌آیند این شهر برمی‌گردد؛ به بی‌چارگی‌ها، دربدری‌ها و فلاکت‌ها. اسمش را هم فعلا گذاشته‌ام «آخر‌الزمان» زیرا سرنوشت این شهر که همیشه در خدمت کشور بوده و حتی بریتانیا از نفت این شهر آباد شده! در سال‌ها و دهه‌های اخیر به شدت نا‌خوش‌آیند و ناراحت کننده است.»


آذرآیین افزود: «وضعیت زادگاه من، وضعیت درناکی‌ است. آمار فقر، بی‌کاری، اعتیاد و بدبختی‌های دیگر در مسجدسلیمان بسیار زیاد شده و به همین خاطر است که بومیان و ساکنان قدیمی این شهر، روز به روز بیشتر و بیشتر تصمیم به مهاجرت می‌گیرند و شعر را ترک می‌کنند.»


نویسنده «چه سینما رفتنی‌ داشتی یدو» اظهار داشت: «مسجدسلیمان را همه به عنوان شعر اولین‌ها می‌شناختند. مثلا باشگاه اسکواچ، کریکت، پالایشگاه و... جالب است که ما بهترین فیلم‌های دنیا را که تا سال‌ها بعد به تهران نمی‌رسید، در سینماهای باشگاه نفتون و باشگاه مرکزی به زبان اصلی می‌دیدیم. اما حالا چه بر سر این شهر آمده است؟!»


آذرآیین در پاسخ به این سوال که چه وقت انتشار جلد اول و سایر جلدهای این سه‌گانه را آغاز می‌کند، گفت: «قصد داشتم «فوران» را تا پایان امسال به ناشر بسپارم اما همانطور که می‌دانید بازار نشر خراب است. می‌ماند تا سال بعد و فکر می‌کنم از آنجا که طرح و ایده دو رمان بعدی نیز در ذهنم هست، کار نگارش این سه‌گانه تا پایان سال آینده به اتمام برسد.»


وی اظهار داشت: «این سه‌گانه درباره پیرامون موضوعاتی است که من تجربه زیستی آن‌ها را داشته‌ام. همچنین باید بگویم این سه‌گانه به توعی به ادبیات اقلیمی پهلو می‌زند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب