4 پیام نقدپذیری رهبر انقلاب
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، سیدمهدی میراحمدی، مسئول نهاد رهبری دانشگاه امیرکبیر و معاون منابع انسانی نهاد نمایندگی مقاممعظمرهبری در دانشگاهها، پیرامون صحبتهای اخیر رهبری درباره اشاره به آمار اقتصادی که مربوط به گذشته بوده است، گفت: «رهبر معظم انقلاب در نشست مجازی که با قاریان قرآن سراسر کشور روز اول ماه مبارک رمضان داشتند، با اشاره به آماری که در سخنرانی روز اول فروردین سال جاری درخصوص رتبه اقتصادی کشور ایراد فرموده بودند، اصلاحیهای را به مطلب ۲۵روز قبل خود پیوست کردند.
ایشان با توجه ویژه به تذکراتی که درباره سخنانشان به ایشان داده بودند با بررسی و رسیدن به حقیقت موضوع، در اولین نشست عمومی خود، بهصورت صریح و شفاف ضمن اصلاح گفتههای خود، از افرادی که به ایشان تذکر داده بودند صمیمانه تشکر کردند که از نظر من این نکته بسیار مهم و درسآموز است.»
مسئول نهاد رهبری دانشگاه امیرکبیر با اشاره به اینکه این رفتار رهبری حاوی چند نکته مهم بود، اظهار داشت: «این رفتار رهبری و نقدپذیری و اصلاح اشتباه توسط ایشان حاوی ۴ نکته است:
اول اینکه طبق آیات قرآن و احادیث ائمه معصومین، عصمت منحصر در پیامبران و امامان است و از نظر معصومین ولیفقیه و رهبر دینیای که در زمان امامت امام معصوم است در زمره معصومین قرار نمیگیرد؛ اما این مساله باید مورد توجه قرار بگیرد که در زمان غیبت، اطاعت از ولیفقیه واجب و لازم است. احتمال لغزش و اشتباه در ولیفقیه موجب عدم پیروی از حکم حکومتی او نمیشود.
همانطور که در قرآن آمده: «اطیعوا الله و الرسول و اولیالامر منکم» مطابق نظر مفسران به اطاعت مومنان بعد از خدا و پیامبر از امیرالمومنین و ائمه در قرآن اشاره شده و همچنین به این نکته اذعان دارد که عموم مردم جامعه در عصر غیبت باید برای اداره جامعه و کشور از ولیفقیه جامعالشرایط که حکومت تشکیل داده، اطاعت کنند. به عبارت دیگر ما عصمت را تنها در زمره ائمه و پیامبران میدانیم اما بزرگان دینی ما تاکید داشتهاند که در عصر غیبت فقیه جامعالشرایطی که حکومت تشکیل داده لازمالاطاعت است.»
وی با توضیحاتی پیرامون نکته دوم گفت: «دومین نکتهای که در این زمینه وجود دارد فرق بین نظر و حکم ولیفقیه است. ولیفقیه آنگاه که نظر شخصی خودش را اعلام میکند، وجوب تبعیت برای عموم جامعه لازم نیست و عموم میتوانند به نظر شخصی وی عمل نکنند. اما اگر رهبر حکمی را اعلام کند، برهمگان واجب است که از این موضوع تبعیت و پیروی کنند.
سومین نکته که بسیار مهم است، به توصیفات مبالغهآمیزی برمیگردد که برخی از ولیفقیه دارند و مکرر از سمت رهبری اینگونه توصیفات مبالغهآمیز نهی شده است. با اینکه رهبری را ولی جامعه و واجبالاطاعه در احکام حکومتی میدانیم اما مطابق گفتههای ایشان که فرمودند مراقب باشید توصیفات مبالغهآمیز بهکار نبرید؛ باید بسیار مواظب باشیم تا درگیر اینگونه توصیفات نشویم.»
میراحمدی افزود: «رهبری درباره اینگونه توصیفات مبالغهآمیز فرمودند: «مبادا آن صفات، خصال و مناقبی که متناسب با وجود ولیعصر ارواحنا فداه است را تنزیل بدهید به وجود انسانهای کوچک و ناقصی مثل این حقیر و امثال این حقیر.» این سخنان رهبری نشان میدهد که ولیفقیه جایگاه عصمت امام معصوم را ندارد و جایگاه خودش را دارد اما از طرفی هم باید مراقب بود که برخی تصور نکنند چون ولیفقیه جایگاه امام معصوم را ندارد از او نباید تبعیت کرد.
همینطور رهبری جای دیگری درباره این تعاریف مبالغهآمیز گفتند: «وقتی کسانی نام مبارک امیرالمومنین و حضرت ولیعصر(عج) را میآورند و نام ما را به دنبال آن میآورند، بنده بدنم میلرزد.» پس باید به پرهیز از توصیفات مبالغهآمیز از رهبری توجه داشته باشیم چنانچه مورد پسند ایشان هم نیست.»
معاون منابع انسانی نهاد رهبری در دانشگاههای سراسر کشور با اشاره به چهارمین نکته درباره نقدپذیری رهبری، بیان کرد: «چهارمین نکته این است که از نظر فقهی در تبعیت از ولیفقیه جامعالشرایط، عصمت، شرط نیست بلکه عدالت شرط است. علت اینکه ما از ولیفقیه تبعیت میکنیم بهخاطر عصمت نیست، بلکه به دلیل عدالتی است که در او وجود دارد. اساسا تفاوت بین رئیسجمهور و رهبری در همین است که عدالت شرط ریاستجمهوری نیست.
این عدل در رهبری به این معنی نیست که ایشان عاری از خطاست، بلکه جایگاه ولیفقیه نزدیک به عصمت به دلیل عدالتش و به گفته برخی علما جایگاه عصمت نسبی است، ولی کامل نیست. لذا ولیفقیه به حکمی که خودش صادر میکند التزام دارد؛ چراکه ولایت فقه و عدالت است و تا زمانی که ولیفقیه عدالتش کامل باشد حکم نافذی دارد.»
مسئول نهاد رهبری دانشگاه امیرکبیر تصریح کرد: «از مواردی که میتوان به عدالت رهبری در آن اشاره کرد همین اعلام اشتباه سهوی ایشان در جلسه عمومی و عدم توجیه توسط ایشان است.»
منبع: روزنامه فرهیختگان
انتهای پیام/
انتهای پیام/