مسئله بیکاری فارغالتحصیلان لزوماً ناشی از آموزش عالی نیست
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمدرضا آهنچیان، مدیرکل برنامهریزی آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در برنامه غیرمحرمانه شبکه دو سیما درباره مسئله بیکاری فارغالتحصیلان آموزش عالی اظهار کرد: بیش از هر چیز باید گفته شود که منظور از بیکاری چیست و بعد از آن باید دانست که آموزش عالی به چه معناست و ما چه انتظاراتی از آن داریم. بنده تشبیهی که از وزارت علوم در این جریان دارم این است که گویی شخصی را دست و پا بسته درون یک استخر انداخته، بدون اینکه آن شخص بتواند شنا کند از آن انتظار شنا کردن داشته باشند.
نظام آموزش عالی دارای ۷ زیرنظام است
وی ادامه داد: واقعیت این است که نظام آموزش عالی دارای هفت زیرنظام است که برخی از آنها بسیار بزرگ هستند بهطوری که از نظر تعداد اعضای هیئت علمی و دانشجو برابری میکنند. وقتی میگوییم ۴۰ درصد دانشجویان بیکار هستند باید ببینیم که کدام دانشآموختگان از کدام زیرنظامها با بیکاری روبهرو هستند. این یک سؤالی است که معمولاً پاسخ داده نمیشود. واقعیت امر نیز این است که کیفیت آموزش عالی در طیفهای گوناگون بسیار متفاوت است، بهطوری که اکنون در دو سر طیف از یک سو با کیفیتی با استاندارد بالا و جهانی روبهرو هستیم و از سوی دیگر شاهد دانشگاههایی که در کیفیت آنها تردید جدی وجود دارد، هستیم.
آهنچیان افزود: برخی زیرنظامهای آموزش عالی استقلال و یا استقلال نسبی دارند که در خیلی موارد مانند بحثهای آموزش عالی، وزارت علوم حاکمیتی بر آنها ندارد. ما در در مجموع آموزش عالی را بهعنوان یک هویت واحد در نظر میگیریم و شاهد هستیم که این آموزش عالی دانشآموختههایی را دارد که بهترین دانشگاههای جهان از آنها استقبال میکنند. به هر حال دانشآموختگان نیز محصولات این آموزش عالی هستند.
مدیرکل برنامهریزی آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه نسبت رشد ما در قیاس با سالهای سپری شده، ۱۰ برابر آن عمری است که از توسعه آموزش عالی میگذرد، خاطرنشان کرد: این موضوع دقیقاً یک امتیاز فوق العادهای است که ما در پیکره کلی آموزش عالی باید مورد قضاوت قرار دهیم.
آهنچیان گفت: در عین حال پدیده چندوجهی اشتغال و بیکاری یک نسبت کاملاً مستقیم با رکود اقتصادی دارد. مسئله بیکاری فارغالتحصیلان لزوماً ناشی از آموزش عالی نیست و یک مقدار بسیار زیادی تحت تأثیر جوانب اقتصادی، اجتماعی و سیاسی آموزش عالی میشود.
وی ادامه داد: آموزش عالی یک اندام یا یک عضو از یک ارگانیسمی به نام جامعه است که برای آن کارکردی تعیین شده است و براساس همان کارکرد نیز باید از آن انتظار داشته باشیم. وقتی سیستم عصبی پیامها را بهخوبی منتقل نمیکند، یک عضو که برای آن هزینه نیز میشود باید یک کنشی داشته باشد، بر اساس تعریفی که از کنش نظام آموزش عالی جهانی میشود، آموزش عالی باید داوطلبان را بعد از دیپلم پذیرش و آموزشهای تخصصی روز دنیا را به آنها ارائه دهد.
آهنچیان با اشاره به اینکه صدای جامعه یا به آموزش عالی نمیرسد و یا بسیار گنگ است، بیان کرد: باید مشخص شود چگونه صدای جامعه میتواند به آموزش عالی برسد، حتی بازار و دستگاههای دولتی نیز مکانیسمی ندارند که بتواند صدای جامعه را به آموزش عالی برساند. ما میدانیم که بهعنوان مثال به تعمیر موتورهای کشتی نیاز داریم اگر این صدای احساس نیاز از طریق سازمان بنادر کشور و شرکتها به ما برسد خوب است، اما عموماً احساس نیاز برای یک دستگاه به گوش آموزش عالی میرسد، اما صدای احساس نیاز به ۱۰۰ دستگاه، به ما نمیرسد.
وی خاطرنشان کرد: عدم ارتباط با دستگاههای دولتی سبب میشود تا ما در فضای ابهام آنچه که در دنیا رخ میدهد را بهعنوان آموزش عالی در کشور معرفی کنیم منتهی این ارتباط یک مکانیسم چندوجهی متشکل از قوای قانونگذار مجلس، دولت و بخش خصوصی دارد که باید بتوانیم برای آن کانالی تعریف کنیم تا صدای جامعه و بازار به آموزش عالی برسد که در حال حاضر این کانال وجود ندارد.
انتهای پیام/۴۱۱۸/
انتهای پیام/