دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 فروردين 1400 - 00:14
آنا گزارش می‌دهد؛

۱۲ دستاورد «آموزشیار» برای مدیران دانشگاه/ دانشگاه آزاد اسلامی برای راهبری شبکه علمی ابزار کارآمد دارد

سامانه «آموزشیار» ابزاری برای راهبری شبکه علمی دانشگاه، ارائه خدمات نوین و انضباط‌بخشی به خدمات آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی است.
کد خبر : 575469
آموزشیار

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا- علیرضا محمدی؛ دانشگاه وظایف و مأموریت‌های مختلفی دارد و باید در جوامع گوناگون نقش مؤثری ایفا کند. اگر دانشگاه‌ها می‌خواهند به تربیت قوه عاقله بپردازند از طریق دو بال فرهنگ و علم میسر است.


در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی مأموریت خود را تربیت قوه عاقله قرار داده است و به سه دانش تخصصی، اجتماعی و مهارتی دانشجویان اهمیت می‌دهد. این دانشگاه در مسیر تبدیل شدن به دانشگاه کارآمد و کارآفرین، اقدام به راه‌اندازی سامانه «آموزشیار» در سال ۹۹ کرده است که نتایج مثبتی برای دانشجویان داشت.


این سامانه می‌تواند به بیش از یک میلیون دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی خدمات یکپارچه ارائه دهد. خدمات آموزشی «آموزشیار» اعم از ثبت‌نام، انتخاب واحد، حذف و اضافه، کلاس آموزشی مجازی و... است.


دکتر طهرانچی: اگر «آموزشیار» راه‌اندازی نمی‌شد، نمی‌توانستیم در شرایط کرونایی ثبت‌نام دانشجویان را با موفقیت انجام دهیم


دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی می‌گوید: لازم بود که نظام و ساختار آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی را به‌صورت پیوسته و در یک قالب استاندارد داشته باشیم، چراکه همان‌طور می‌دانیم در شبکه، تعداد اعضا مهم است که متأسفانه دانشگاه آزاد اسلامی در گذشته به تعداد اعضای شبکه توجه نداشت و هر یک از واحدها به‌صورت مجمع‌الجزایری فعالیت می‌کردند.


۱۲ دستاورد «آموزشیار» برای مدیران دانشگاه/ دانشگاه آزاد اسلامی برای راهبری شبکه علمی ابزار کارآمد دارد


وی می‌افزاید: متأسفانه در این حوزه که اقتضای شبکه‌ای شدن است، کشور دچار مشکلات جدی است و هر دانشگاه، واحد و مرکز دانشگاهی برای خود سامانه‌ای را از سامانه‌های خارجی به عاریت گرفته بود؛ مبنای ما این است که دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاهی یکپارچه در سیاست‌گذاری، نظارت، پاسخگویی و چندوجهی در اجراست، بر این اساس سامانه مدیریت امور یکپارچه آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی شد.


به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، اگرچه برخی انتقادات نسبت به سامانه آموزشیار مطرح می‌شود، اما اگر این سامانه راه‌اندازی نمی‌شد، نمی‌توانستیم در شرایط کرونایی ثبت‌نام دانشجویان را با موفقیت انجام دهیم.


در واقع با راه‌اندازی سامانه «آموزشیار» در وهله اول مسائل مربوط به آموزش دانشگاه ساماندهی شد و در مراحل بعدی، کنترل و نظارت و برنامه‌ریزی برای ارتقای کیفیت صورت خواهد گرفت. با این روش، رصد آموزش مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی به‌راحتی انجام می‌شود و برای برطرف کردن مشکلات موجود، سازوکار متناسبی به کار گرفته خواهد شد.


مدیریت واحد در مدل شبکه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی، وجود سیستم کدینگ یکسان در تمام واحدهای دانشگاهی، یکپارچگی و ارتباط داده‌ها جهت کسب دانش، نظارت جامع و آمار و اطلاعات یکپارچه، کاهش ورود اطلاعات توسط کاربران و... ازجمله ویژگی‌های سیستم اتوماسیون آموزش است.


در این سیستم امکاناتی برای «اجرا و راهبری طرح‌های تعاون اعضای هیئت علمی، آزمون، دروس عملی و مهمانی»، «انطباق‌پذیری دانشگاه»، «تبدیل دانشگاه به شبکه هوشمند علمی» و «امکان ارائه دروس به‌صورت استانی و یا در سطح کل کشور» در نظر گرفته شده است.


 عطارزاده: ۵ هدف کلان دانشگاه آزاد اسلامی برای مدیریت یکپارچه اطلاعات آموزشی


ایمان عطارزاده، مدیرکل توسعه شبکه علمی هوشمند دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا می‌گوید: در جهت حکمرانی و مدیریت یکپارچه اطلاعات آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی اهدافی شامل «کاهش تمرکزگرایی و افزایش یکپارچگی سیستمی»، «راهبری مدل شبکه‌ای دانشگاه»، «انضباط‌بخشی اجرای فعالیت‌ها، برنامه‌ها و قوانین و مقررات در واحدهای دانشگاهی»، «نظارت جامع، شفاف‌سازی و آمار و اطلاعات یکپارچه» و «بازمهندسی و هوشمندسازی در فرآیندها» در دستور کار قرار گرفت.


۱۲ دستاورد «آموزشیار» برای مدیران دانشگاه/ دانشگاه آزاد اسلامی برای راهبری شبکه علمی ابزار کارآمد دارد


حکمرانی و اقتدار مدیریتی از طریق سامانه «آموزشیار»


به گفته وی، سامانه «آموزشیار» ابزاری برای راهبری شبکه علمی دانشگاه، ارائه خدمات نوین و انضباط‌بخشی به خدمات آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی است. با حضور «آموزشیار» حکمرانی و اقتدار مدیریتی، برنامه‌ریزی، نظارت دقیق، شفاف‌سازی و تصمیم‌گیری بر اساس آمار اطلاعات برخط در ستاد مرکزی، استان‌ها و واحدهای دانشگاهی محقق شده است. همچنین دستاوردهای ارزشمند عظیم حاصل شده، بزرگترین تحولی است که در دانشگاه آزاد اسلامی با مشارکت همه همکاران حاصل شده است.


مدیرکل توسعه شبکه علمی هوشمند دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است: در حال حاضر «آموزشیار» به‌عنوان قلب تپنده دانشگاه وظیفه مدیریت و ارائه تمامی خدمات آموزشی و آمار و اطلاعات متمرکز به همه حوزه‌های ستادی، استان‌ها و واحدهای دانشگاهی را برعهده دارد. وجود اطلاعات یکپارچه آموزشی موجب شد که دانشگاه بتواند برگزاری همه کلاس‌های مجازی را نیز به‌صورت متمرکز با موفقیت در شرایط کرونا مدیریت کند؛ به‌عنوان نمونه در ترم جاری بالغ بر ۵۴۲ هزار کلاس درس ارایه شده است و این حجم برگزاری کلاس به‌صورت مجازی در هر هفته و به‌طور همزمان برای بیش از یک میلیون دانشجو در کشور بی‌نظیر است.


۱۲ دستاورد مدیریتی آموزشیار


عطارزاده توضیح می‌دهد: از جمله دستاوردهای مدیریتی ارزشمند سامانه «آموزشیار» می‌توان به «مدیریت و نظارت متمرکز بر تمامی امور آموزشی، برنامه‌ریزی درسی، عناوین رشته‌ها، یکسان‌سازی کدینگ رشته‌ها، سرفصل‌های یکسان در واحدهای دانشگاهی»، «سیستم پرداخت شهریه متمرکز توسط دانشجویان، امکان تسهیم لحظه‌ای پرداخت شهریه‌ها و گزارش‌های مالی مرتبط که تحولی عظیم در شفاف‌سازی مدل پرداخت‌ها در حوزه مالی دانشگاه است»، «دسترسی به داشبورد مدیریتی آمار و اطلاعات به‌صورت ستادی و استانی و گزارش‌های تحلیلی مرتبط»، «گزارش‌های وضعیت ارائه دروس توسط واحدها و استان‌ها، به‌عنوان نمونه ارائه بیش از ۵۴۲ هزار کلاس درس برای ترم جاری» و «معرفی و ثبت‌نام متمرکز نو دانشجویان، مشاهده آمار برخط از داوطلبان پذیرش شده و معرفی شده به واحدها، داوطلبان در حال تکمیل پرونده الکترونیکی، ثبت‌نام شده، وضعیت انتخاب واحد نو دانشجویان و...» اشاره کرد.


ثبت ۶ میلیون نمره در ترم نخست سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹


وی ادامه می‌دهد: «گزارش‌های متنوع از وضعیت انتخاب واحد، حذف و اضافه و پرداخت شهریه دانشجویان»، «گزارش‌های برخط از متوسط دروس اخذ شده و یا متوسط تعداد واحدهای اخذ شده بر اساس مقطع و رشته‌های تحصیلی»، «گزارش‌های ثبت نمرات دانشجویان، برای ترم اول سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بالغ بر ۶ میلیون نمره درسی دانشجویان ثبت شده است»، «مجموعه‌ای از گزارش‌های تحلیلی آموزشی، شهریه و مالی که حوزه‌های مختلف دانشگاه را در نیل به اهداف نظارتی و تصمیم‌گیری‌های مدیریتی در سطح ستاد، استان و واحد دانشگاهی یاری می‌رساند»، «بازمهندسی فرآیندهای رسیدگی به درخواست‌ها، ایجاد جریان‌های کاری (workflow)، شفاف‌سازی، تسهیل فرآیند پاسخ‌دهی، تسهیل‌گری و سرعت بخشیدن به درخواست‌ها»، «سیستم احراز هویت بر اساس شماره موبایل به‌صورت متمرکز و امکان پاسخگویی و راهنمایی برخط به دانشجویان در بستر شبکه اجتماعی بومی» و «ایجاد این سیستم یکپارچه موجب شده است، حوزه‌های ستادی و واحدهای دانشگاهی با اشتیاق ارائه خدمات جدید را مطرح و مطالبه کنند که این درخواست‌ها و ایده‌های ارزشمند در جهت بهبود و توسعه عملکرد و نیز ارائه خدمات نوین سامانه در دستور کار توسعه قرار می‌گیرد» از دیگر دستاوردهای «آموزشیار» برای مدیران واحدهای دانشگاهی است.


۱۲ دستاورد «آموزشیار» برای مدیران دانشگاه/ دانشگاه آزاد اسلامی برای راهبری شبکه علمی ابزار کارآمد دارد


به گفته مدیرکل توسعه شبکه علمی هوشمند دانشگاه آزاد اسلامی، قطعاً فرآیند انتقال داده‌ها از سیستم‌های قبلی و استقرار چنین سیستم بزرگی با چنین حجم داده عظیم (بالغ بر چند ده میلیون رکورد اطلاعاتی)، وجود ساختارهای متنوع داده‌ای، داده‌های غیرهمگن و گاهی ناهمخوان و رویه‌ها و قوانین مختلف اعمال شده بر روی آن‌ها عاری از اشکال نبوده است، اما همه ارکان دانشگاه تمامی تلاش و عزم خود را بر رفع تمامی مشکلات معطوف داشته و مرحله به مرحله بر رفع موارد و توسعه‌های مطلوب مورد نیاز، گام بر می‌دارند. استقرار سامانه «آموزشیار» به‌عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های یکپارچه‌سازی و تجمیع داده‌ها در کشور مطرح است و این دستاوردها و تجارب ارزشمند برای سایر زیرنظام های آموزشی و سازمان‌های کشور نیز قابل ارائه و اجراست.


عطارزاده می‌گوید: در فاز دوم پروژه، تمرکز بر اصلاح فرآیندهای سنتی‌کاری، بازمهندسی فرآیندهای کاری و توسعه سیستم‌ها و ماژول‌های خدمت‌رسانی هوشمند و نیز سیستم‌های تصمیم‌یار مدیریتی در دستور کار است. حوزه‌های دانشگاه نیاز به سیستم‌های پیش‌بینی‌کننده وضعیت و تحلیل‌های پیشرفته امور آموزشی، پژوهشی و مالی دانشگاه با هدف سنجش فعالیت‌ها و شاخص‌های آموزشی، پژوهشی و مالی دانشگاه دارند که با اجرای فاز دوم، این امر نیز محقق می‌شود.


وی می‌افزاید: از تمامی همکاران و خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی که در تحقق این دستاورد گرانمایه همراهی کردند و با سعه‌صدر در رفع مشکلات همراه بودند کمال تشکر و قدردانی دارم. همچنین دانشگاه آزاد اسلامی توانست به درستی مصداق شعار «ما می‌توانیم» را محقق کند. این دستاورد و موفقیت ارزشمند را به جامعه بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی و کشور تبریک می‌گویم.


بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی برای رسیدن به هدف خود که «تبدیل شدن به انتخاب اول داوطلبان در افق ۱۴۰۴» است، باید برنامه‌های راهبردی خود را عملیاتی کند که یکی از آن‌ها راه‌اندازی سامانه «آموزشیار» بود. این سامانه تمامی خدمات امور آموزشی را انجام می‌دهد و ابزاری کارآمد و تخصصی برای مدیران دانشگاهی است که بر مجموعه خود تسلط داشته باشند و تمامی اطلاعات و داده‌ها را رصد کنند. انتظار می‌رود که برخی از نقاط ضعف این سامانه در سال ۱۴۰۰ رفع شود و دانشجویان، «آموزشیار» را به معنای حقیقی کلمه، یار و یاور مسائل آموزشی خود بدانند.


انتهای پیام/۴۱۱۸/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته