آسیبی که شورای اسلامیسازی دانشگاهها را تهدید میکند
به گزارش خبرنگار حوزه سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، روزهای آغازین سال 1400 حجتالاسلاموالمسلمین شاطری، دبیر شورای اسلامیسازی دانشگاهها در گفتوگو با آنا از اقدامات و دستاوردهای مثبت این شورا در حوزه فرهنگی تربیتی خبر داد و گفت: ایجاد توزیع عادلانه سهمیه ورود به دانشگاهها، برگزاری باکیفیتترین مراسمهای مذهبی چون اعتکاف در دانشگاهها، حمایت شورا از ورود تشکلهای دانشجویی به مسائل اجتماعی و حقوق اقشار آسیبپذیر و تدوین و تصویب سند تشکیل و تحکیم خانواده دانشگاهیان به منظور تسهیل ازدواج دانشجویان از جمله این دستاوردها است.
نکته حائز اهمیت این است که علت اصلی تشکیل شورای اسلامیسازی دانشگاهها ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی، عدم توفیق انقلاب فرهنگی در دانشگاهها جهت تحول در علوم به خصوص علوم انسانی و تقویت وحدت بین حوزه و دانشگاه برای تولید علوم مبتنی بر مبانی اسلامی بوده است.
نکتهای که آیتالله جوادی آملی در دیدار با فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۹۵ بر آن تاکید کرد و گفت: بین پروراندن مسلمان و اسلامی کردن دانشگاه فرق است، انجام برخی امور دینی و مذهبی در دانشگاهها بسیار خوب است اما دانشگاه را اسلامی نمیکند چرا که اساس دانشگاه را دانش میسازد و برای اسلامی شدن دانشگاه باید دانش اسلامی و دینی شود.
اما شاطری در گفتوگو با آنا از تحول و اسلامیسازی علوم که اصلیترین محور تشکیل شورای اسلامی شدن دانشگاهها است گلایه کرد و گفت: اگرچه وزارت علوم و وزارت بهداشت در این زمینه فعالیتهایی داشتهاند اما اقدامات وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاهها با وضعیت مطلوب سند و شورای اسلامی شدن دانشگاهها هنوز فاصله زیادی دارد و باید با برنامهریزی این فاصله کمتر شود.
پیش از این نیز ابنالدین حمیدی، جانشین سازمان بسیج اساتید گفته بود در بحث تحول در علوم در یک بیسامانی بسر میبریم. امام خمینی (ره) در ورود به بهشت زهرا در سال 1357 موضوع پیوند دانشگاه و حوزه، طلبه و دانشجو را مطرح کردند و گفتند اگر قرار است که علوم متحول شوند باید این دو با هم پیوند بخورند.
شاطری درباره نحوه ارتباط حوزه و دانشگاه -که یکی از ماموریتهای اصلی شورای اسلامیسازی دانشگاهها است- در حال حاضر به آنا گفت: طبق سند اسلامی شدن دانشگاهها تکلیف کلی این هست که باید وزارت علوم و حوزههای علمیه با ایجاد شوراهای مشترکی برای سیاستگزاری، برنامهریزی و ریلگذاری برای این تعامل علمی همهجانبه و نهادینه شده برنامهریزی کنند.
وی افزود: اگرچه تعامل حداقلی در این زمینه وجود دارد اما این تعامل به شکل نهادینه شده، سیستماتیک و منظم نیست لذا جزء برنامههایی است که آموزش عالی کشور باید به سمت آن برود و آن را به اجرا درآورد.
دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاهها بدون اینکه پاسخ مشخصی درباره میزان توفیق دانشگاهها در اسلامیسازی علوم داشته باشد گفت: مبحث اسلامیسازی علوم به شکل تخصصی توسط شورای تحول در علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال میشود و اگرچه خروجی و دستاوردهای آن به شورای اسلامیسازی علوم ارائه میشود اما آنها میتوانند در این حوزه پاسخگو باشند.
پیشتر نیز در آذر 1398 نیز حسن رحیمپور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در همایش وحدت حوزه و دانشگاه در خصوص ارتباط حوزه و دانشگاه برای تولید علم گفت: حوزه و دانشگاهی که عزم راسخ نداشته باشند و به دنبال معذورات باشند، نمیتوانند تمدنسازی کنند.
رحیمپور ازغدی در ادامه گفت: اقتصاد غیرعلمی و توسعهای که درون آن علم و تجربه پاسخگو نباشد عقلانیت ندارد. فراهم کردن اینها برنامهریزی میخواهد و حوزهای که خود را در برابر مردم مسئول نداند اسلامی نیست، اینکه در حوزه گفته شود هنر برای هنر یا فقه برای فقه است یا در دانشگاه گفته شود علم برای علم و پزشکی برای پزشکی است، نادرست و همان علم لاینفع است.
آنچه آسیب شورای اسلامیسازی دانشگاهها به شمار میرود محو شدن رسالت اصلی آن یعنی اسلامیسازی علوم و تقویت وحدت حوزه و دانشگاه جهت تولید علوم اسلامی ذیل وظایف فرعی این شورا چون مراسم مذهبی است و مادامی که نتواند حوزه، دانشگاه، وزارت علوم یا حتی شورای تحول در علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی با ریاست غلامعلی حداد عادل را در این راستا پاسخگو کند، به مثابه انقلاب فرهنگی سالهای 59-62 میماند که انگیزه داشت اما ناکام ماند.
انتهای پیام/4107/پ
انتهای پیام/