دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 فروردين 1400 - 00:15
چمنیان در گفت‌وگو با آنا:

رفتارهای غیرحرفه‌ای ملی‌پوشان فوتبال با آموزش رفع می‌شود/ بازیکنی که پول حرفه‌ای می‌گیرد باید متشخص باشد

مربی پیشین تیم ملی نوجوانان گفت: بازیکنی که مدعی دریافت پول حرفه‌ای است باید رفتار کاملاً منطقی داشته و متشخص باشد.
کد خبر : 571641
عباس چمنیان

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، یکی از مسائل و دردسرهای تمام نشدنی فوتبال ایران، رفتارهای غیرحرفه‌ای فوتبالیست‌هایی است که پول حرفه‌ای می‌گیرند اما کارهایی انجام می‌دهند که باعث متضرر شدن خودشان و تیم‌شان می‌شود.


عباس چمنیان درباره رفتارهای ناسنجیده و غیرحرفه‌ای در فوتبال حرفه‌ای ایران به خبرنگار ورزشی آنا اظهار کرد: چیزی که مشخص است، ضعف عمده‌ای در فوتبال ایران داریم که در تنگناها و سطوح بالا دچار اشتباهاتی می‌شویم که به ضررمان تمام می‌شود. این موضوع نمونه‌های زیادی دارد و برخی از آنها آنقدر بزرگ بوده که باعث شده تا در خاطر هواداران باقی بماند.


وی ادامه داد: در دیدار نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا 2019 مقابل ژاپن در شرایطی که بازی پایاپایی با این حریف شرق آسیا انجام می‌دادیم، در صحنه‌ای پنج بازیکن تیم ملی به تصور اینکه خطایی رخ داده و داور نگرفته به سمت او حرکت کردند تا اعتراضشان را بیان کنند. این موضوع کافی بود تا ژاپن فرصت مناسبی به دست آورد و دروازه‌مان را باز کند تا در پایان 3 بر صفر بازنده شویم. چند هفته پیش هم مهدی طارمی در دیدار برگشت پورتو مقابل یوونتوس با حرکتی کاملاً آماتور باعث شد تا داور او را اخراج کند و شانس با او یار بود که تیمش به مرحله بعدی صعود کرد. در لیگ قهرمانان آسیا نیز مهدی شیری با زدن عمدی دست خود به توپ در محوطه جریمه باعث پیروزی اولسان هیوندای کره جنوبی مقابل پرسپولیس شد و سرخ‌پوشان قهرمان آسیا نشدند.


مربی پیشین تیم ملی نوجوانان خاطرنشان کرد: علت ارتکاب رفتارهای بچگانه در فوتبال ایران به دلیل ضعف در آکادمی‌های فوتبالمان است که به معنای واقعی مجهز نیست و ما در تعریف آکادمی دچار ایراد هستیم. بازیکنان در سطوح بالای فوتبال کشورمان کیفیت مناسب را به دست می‌آورند ولی رفتار متناسب با بازیکن حرفه‌ای را انجام نمی‌دهند. 


وی افزود: در آکادمی‌های فوتبال علاوه بر آنکه بخش‌هایی وجود دارد که روی تاکتیک، آمادگی جسمانی و ... کار می‌کند، بخشی هم دارد که در مورد رفتارهای حرفه‌ای و مهارت‌های زندگی آموزش‌های خوبی به فوتبالیست‌ها می‌دهند. در جام جهانی نوجوانان 2017 با تیم ملی آلمان در یک هتل مستقر بودیم. در کادر فنی تیم ملی آلمان دو مددکار اجتماعی بودند که تخصص آنها در مورد رفتارهای اجتماعی بود. البته که آنها حضور مقطعی ندارند و چنین متخصصانی از مدت‌ها پیش رفتار بازیکنان تیم ملی را نظارت می‌کنند و به آنها اجازه نمی‌دهند رفتارهای غلطی انجام دهند. در واقع آنها آموزش و پیشگیری را توأمان انجام می‌دهند تا شخصیت بازیکن به بهترین شکل تربیت شود تا سال‌ها بعد در میادین بزرگ رفتار غیرحرفه‌ای انجام ندهد که به ضرر خودش و تیمش باشد.


چمنیان خاطرنشان کرد: خلأ بزرگی که فوتبال ما در کنار مسائل فنی و جسمانی دارد، فقدان آموزش و پیشگیری برای جلوگیری از بروز رفتارهای غیرحرفه‌ای است. بارها از این راه آسیب دیده‌ایم ولی برای‌مان درس عبرت نشده است. باید این ایراد در نظام آکادمی فوتبال ایران برطرف شود تا بازیکنان آموزش‌های لازم را برای انجام رفتار حرفه‌ای ارائه کنند. بازیکنان اگر از همان ابتدا آموزش‌های لازم را برای برخورد با تمامی اتفاقات داشته باشند.


کارشناس فوتبال یادآور شد: متأسفانه در زمینه تربیت حرفه‌ای رفتار بازیکنان چیزی نمی‌کاریم که بخواهیم در آینده درو کنیم. آموزش‌ها باید از ابتدا داده شود چون برخی رفتارها در فوتبال حرفه‌ای نابهنجار است. متأسفانه در فوتبال ملی ما شاهد رفتارهای آماتور هستیم که چنین کارهایی فاقد هنجار است. بازیکنی که پول حرفه‌ای می‌گیرد و انتظار دریافت دستمزد بالا در قراردادش دارد، باید رفتارش به گونه‌ای باشد که کاملاً حرفه‌ای و منطقی برخورد کند و متشخص باشد.


انتهای پیام/4048/

انتهای پیام/

برچسب ها: عباس چمنیان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته