دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 آذر 1394 - 14:52
سخنگوی وزارت بهداشت:

اظهارات سخنگوی وزارت بهداشت درباره پشت پرده هجمه علیه حوزه بهداشت، آلودگی هوا و آنفلوآنزا/ تابلوی کار دولت یازدهم، برجام و سلامت است

سخنگوی وزارت بهداشت با توجه به شائبه‌های ایجاد شده در خصوص توقف طرح تحول سلامت، گفت: اقداماتی که اعلام شده همه انجام شده و یا در حال انجام است اما در ادامه راه به دلیل مسائل مالی باید دست به عصا‌تر راه برویم.
کد خبر : 57136

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری با خبرنگاران که صبح امروز در محل وزارت بهداشت برگزار شد گفت: مجامع بین المللی، دانشگاه ها و سازمان بهداشت جهانی سه هدف اصلی را برای حوزه سلامت قائل می شوند؛ هدف اول ارتقاء سلامت است که این مساله معنای مختلفی را دارد که گاهی در طول عمر (امید به زندگی) خود را نشان می دهد و یا در کیفیت زندگی و کاهش مرگ و میر که البته گاهی معیارهای پذیرفته شده بین المللی نیز پیدا می کند.


سخنگوی وزارت بهداشت افزود: نظام سلامت باید از بروز مرگ های زودرس و یا نابه‌هنگام پیشگیری کند برای مثال اگر در کشوری امید به زندگی 77 یا 75 سالگی باشد مرگ در سنین 50 یا 30 سالگی مرگ نا به هنگام تلقی می شود.


وی گفت: بیماری اسکیزوفرنی و افسردگی دوره ای، دو بیماری از 10 بیماری اصلی دنیا هستند که باعث از دست رفتن عمر می شوند و این بدان معناست که این بیماری ها به خودی خود منجر به مرگ افراد نمی شود بلکه عمر مفید افراد را کاهش می دهد. در برخی از کشورها میزان عمر از دست رفته افراد را به دلار تبدیل کرده اند یعنی اندازه گیری کرده اند اگر یک سال عمر در سن 50 سالگی یا 20 سالگی از دست برود بر حسب اقتصاد برای آن چه قیمتی گذاشته می شود.


اغلب کشورها یک تا سه برابر درآمد ناخالص ملی صرف می کنند تا یک سال عمر به دست بیاورند


حریر چی عنوان کرد: در کشورهای مختلف اینکه کسی مریض نشود و یا فوت نکند امری بدیهی و خوب است اما هیچ کشوری نمی تواند زمینه های این امر را فراهم کند. اغلب کشورها یک تا سه برابر درآمد ناخالص ملی صرف می کنند تا یک سال عمر به دست بیاورند. بدیهی است که هر چه در حوزه سلامت مردم هزینه شود میزان هزینه های مردم و عمر از دست رفته آنها کاهش پیدا می کند.


قائم مقام وزیر بهداشت عنوان کرد: هدف دوم حوزه سلامت محافظت مالی از شهروندان در برابر مخاطرات مالی ناشی از بیماری است. بیماری پر هزینه است و فقر ناشی از بیماری بدترین فقر محسوب می شود.


وی افزود: در گذشته رتبه ما در سازمان بهداشت جهانی بسیار مطلوب بود اما از زمانی که محافظت مالی از شهروندان در برابر مخاطرات مالی ناشی از بیماری جزء معیارهای سنجش نظام سلامت قرار گرفت رتبه ما طی 10 تا 15 سال اخیر کاهش یافته است که با اجرای طرح تحول سلامت وزارت بهداشت تلاش دارد به این مهم دست پیدا کند.


یکی از اهداف وزارت بهداشت، محافظت مالی از شهروندان در برابر مخاطرات مالی ناشی از بیماری است. بیماری پر هزینه است و فقر ناشی از بیماری بدترین فقر محسوب می شود

هر ایرانی در سال 92 منتهی به سال 93، 10/6 بار به مراکز درمانی مراجعه کرده است


سخنگوی وزارت بهداشت گفت: نظام سلامت با مردم مواجهه بسیاری دارد به گونه ای که آمارها نشان می‌دهد هر ایرانی در سال 92 منتهی به سال 93 ، 10/6 بار به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرده است. همچنین آمارها نشان می دهد 10 درصد مردم در سال یکبار در بیمارستان ها بستری می شوند.


وی هدف سوم از نظام سلامت را پاسخ به نیازهای غیر پزشکی مردم دانست و گفت: یک نظام سلامت موفق باید نیازهای غیر پزشکی بیماران از قبیل احترام به بیمار، کیفیت غذا و اتاق و ... را به خوبی رعایت کند.


شرایط کشور در بحث آلودگی هوا تحت کنترل است


حریرچی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص آلودگی هوا و افزایش مراجعات مردم به مراکز درمانی گفت: مراجعه سر پایی و بستری در فصول سرد سال افزایش می یابد اما آمارها نشان می دهد میزان مراجعه مردم در بخش سرپایی و بستری نسبت به سال های گذشته به علت آلودگی هوا افزایش قابل توجهی نداشته است. در واقع می توانیم بگوییم شرایط کشور تحت کنترل است.


وی افزود: البته مراجعه به مطب و درمانگاه ها نسبت به یک ماه گذشته در افرادی که دچار بیماری های تنفسی هستند افزایش پیدا کرده است اما این مقدار بسیار شایع و قابل توجه نبوده است.


قائم مقام وزیر بهداشت در خصوص تجمیع بیمه ها گفت: در این خصوص به اندازه کافی صحبت شده و جلساتی با رئیس جمهوری نیز برگزار کرده ایم که تدابیری در این خصوصی اندیشیده است و کارهای کارشناسی در حال انجام است اما باید گفت تجمیع بیمه ها دو بعد دارد؛ بعد اول سازمان‌دهی و عملیاتی است و بعد دوم این است که منابع مربوط به بیمه ها به صورت تجمیع شده و منحصر در حوزه بهداشت و درمان هزینه شود که ما نسبت به این مساله بسیار امیدوار هستیم.


حریرچی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر کمبودهای تخت ICU در کشور و ارتباط این مساله با افزایش آلودگی هوا گفت: وزارت بهداشت برنامه وسیعی را از سال گذشته آغاز کرده است که در حدود یک ماه آینده خبرهای خوشی در این خصوص خواهیم داشت. افزایش معناداری در حوزه ارتقاء تعداد تخت های مراقبت های ویژه خواهیم داشت که البته قرار است ظرفیت تخت ها را نیز افزایش دهیم و از تخت های موجود به صورت بهینه استفاده شود.


وی افزود: درصدی از تخت های ICU در بیمارستان ها مانند بسیاری از کشورهای دیگر در جاهای دیگر استفاده می شود که این مساله فایده ای ندارد و باید استفاده بهینه از تخت های مراقبت های ویژه گسترش یابد. جهت گیری اصلی ما در حوزه افزایش تعداد تخت های مراقبت های ویژه مناطق محروم هستند.


واکنش به ماجرای کارتن خوابی که اجازه ترخیص نیافت


سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه اخیرا در یکی از بیمارستان های استان تهران به بیمار کارتن خوابی به دلیل عدم توانایی پرداخت هزینه های بیمارستان اجازه خروج نمی دادند گفت: ارائه خدمت برای تمام افراد جامعه وظیفه ذاتی ما است و فرقی نمی کند که فرد مراجعه کننده کارتن خواب باشد یا جزء سایر افراد جامعه باشد. ما وظیفه داریم به آنها ارائه خدمت کنیم اما بر اساس قانون، بیمارستان ها موظف اند در هنگام ترخیص فرد را به مراکز قانونی و یا ولی قانونی وی تحویل دهند که بیمارستان مذکور به وظیفه خود عمل کرده و به هیچ عنوان مساله پرداخت هزینه مطرح نبوده است.


وی افزود: البته در خصوص افراد کارتن خواب باید گفت برخی از آنها به دلیل اینکه بیمارستان ها آنها را تحویل مراجع قانونی می دهند دچار ترس و واهمه می شوند و قبل از زمان ترخیص از بیمارستان فرار می کنند و زمانی که فردی آنها را با لباس بیمارستان می بیند به آنها می گویند که ما را از بیمارستان رها کرده اند، این در حالی است که آن فرد خود فرار کرده و یا به دلیل مصرف مخدر حاضر به رفتن به مراجع قانونی مربوطه نبوده است.


آمار درگیری با کادر درمانی با بیمارستان ها


حریرچی در خصوص درگیری های اخیر صورت گرفته در بیمارستان ها با کادر درمانی گفت: پزشکی قانونی روزانه هزار و 600 پرونده نزاع را ثبت می کند که آمارها در هفت ماه اخیر نشان می دهد 368 هزار و 400 مورد نزاع ثبت شده است، بنابراین بیمارستان ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و این مطلب را باید در نظر داشته باشیم که مردم نوعا از بیمارستان ها ناراضی هستند برای مثال فردی می خواهد به سفر برود اما طی آن یکی از عزیزان خود را از دست می دهد و با یک شرایط روحی نامناسب به بیمارستان مراجعه می کند و یا فردی در نهایت آرامش در منزل خود نشسته و کودکش دچار استفراغ های شدید می شود که ناچار نیاز به مراجعه اورژانسی به بیمارستان دارد که فضا و شرایط برایش رضایتبخش نیست؛ از طرفی مردم باید این شرایط را در نظر داشته باشند که ما دچار کمبود پزشک، پرستار و تخت هستیم و پرسنل ما نیز تحت فشار هستند، بنابراین باید این آموزش ارائه شود که پزشکان بتوانند شرایط بحران را مدیریت کنند و مردم نیز بتوانند خود را در هنگام شرایط اضطراب کنترل کنند.


برخی از افراد کارتن خواب به دلیل اینکه بیمارستان ها آنها را تحویل مراجع قانونی می دهند دچار ترس و واهمه می شوند و قبل از زمان ترخیص از بیمارستان فرار می کنند و زمانی که فردی آنها را با لباس بیمارستان می بیند به آنها می گویند که ما را از بیمارستان رها کرده اند

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه نیروی انتظامی معتادان را جمع آوری می کند اما قبل از انتقال آنها به کمپ، غربالگری سلامت را برای آنها انجام می دهند اما گزارش شده است که ناجا زمانی که متوجه می شود بیماری فرد معتاد برایش هزینه‌بر است آن را مجدد در خیابان رها می کند گفت: تدابیری که اخیرا توسط نیروی انتظامی اندیشیده شده است بسیار با برخوردهای قبلی متفاوت است و می توانیم بگوییم نیروی انتظامی سازمان دهی شده و علمی تر برخورد می کند. برای ما فرقی نمی کند که بیمار معتاد باشد یا خیر اقدامات مورد نیاز را به آنها ارائه می کنیم اما در خصوص مسائل دیگر آن اظهار نظری نداریم اما تاکید ما بر این است که باید شرایطی برای معتادان ایجاد شود که بعد از ترک و ورود به جامعه زمینه اشتغال برای آنها مهیا باشد.


سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه درباره مطالبات وصول نشده بیمارستان ها از سازمان تامین اجتماعی گفت: سازمان تامین اجتماعی قول های مساعدی به ما داده است که ما امیدواریم با محقق شدن این وعده ها بیش از نیمی از بدهی ها تسویه شود.


حریرچی همچنین درباره تفاهم نامه وزارت بهداشت و سازمان آموزش و پرورش در خصوص بوفه مدارس گفت: در این خصوص تفاهم نامه مناسبی امضا شده است اما ما از خانواده ها انتظار داریم خودشان غذای بچه را تهیه کنند زیرا زمانی که حق انتخاب با کودکان باشد آنها غذاهایی را انتخاب می کنند که برای سلامتی آنها مناسب نیست.


وی در قسمت دیگری از سخنانش با توجه به اینکه اجرای طرح تحول سلامت تا چه میزان توانسته اختلاف دریافتی کادر درمانی را عادلانه تر سازد گفت: از سال 1374 پزشکان پرستاران و پیراپزشکان مبلغی کارانه را دریافت می کردند که البته برخی اعتراض می کنند که در زمان وزارت آنها حتی یک واو هم به کارانه اضافه نکردند، متاسفانه برخی از دوستان طوری وانمود می کنند که گویا در گذشته کارانه پرداخت نمی شده و الان با اجرای طرح تحول سلامت این میزان پرداخت می شود اما این درحالی است که پرداخت کارانه قدمتی 20 ساله دارد و ما نمی توانیم به یک باره آن را حذف کنیم زیرا مورد اعتراض پرسنل قرار می گیرد اما می توانیم ادعا کنیم که پرداخت ها عادلانه تر شده است و این بدان معنی نیست که در گذشته عادلانه نبوده است.


پاسخ به شائبه های توقف طرح تحول سلامت


سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شائبه هایی در خصوص متوقف ساختن طرح تحول سلامت وجود دارد، آیا این مسئله صحت دارد؟ گفت: هر کاری که تا الان اعلام شده است با توجه به پیش بینی هایی که صورت گرفته انجام شده است که البته حمایت های شخص رئیس جمهوری در این خصوص وجود دارد و ما با قوت ادامه خواهیم داد. ما کارهایی که اعلام کرده ایم را در طرح تحول انجام می دهیم. با وجود تمام مشکلات، آنها را اجرایی کرده اما در طرح های آینده باید دست به عصاتر راه برویم.


تشریح ماجرای تصادف خونین میدان فاطمی


وی در خصوص تصادف خونین حوالی میدان فاطمی گفت: تصادف در ساعت 14:40 دقیقه رخ می دهد و اولین تماس با اورژانس در ساعت 14:43 دقیقه انجام می شود که صدا واضح نبوده و تماس دوم در ساعت 14:45 دقیقه انجام می شود و ماموران اورژانس سریعا به محل اعزام می شوند اما بررسی ها نشان می دهد کادر بیمارستان از قبیل سر پرستار اورژانس، پرستار و چهار خدمه در ساعت 14:47 دقیقه در محل برای احیا حضور داشته اند اما به دلیل خونریزی شدید مصدوم به بیمارستان منتقل می شود.


وی افزود: بنابراین برخی اخبار مبنی بر اینکه مصدوم ساعت ها بر روی زمین بوده و بیمارستان از امدادرسانی به مرحومه امتناع کرده درست نیست. البته ما باید در نظر بگیریم که بیمارستان ها همانند اورژانس آماده به خدمت، آماده انجام اقدامات فوری برای اتفاقات خارج از بیمارستان نیستند و حضور پرسنل بیمارستان هفت دقیقه بعد از حادثه جای تشکر دارد.


تصادف میدان فاطمی در ساعت 14:40 دقیقه رخ می دهد و اولین تماس با اورژانس در ساعت 14:43 دقیقه انجام می شود که صدا واضح نبوده و تماس دوم در ساعت 14:45 دقیقه انجام می شود و ماموران اورژانس سریعا به محل اعزام می شوند اما بررسی ها نشان می دهد کادر بیمارستان از قبیل سر پرستار اورژانس، پرستار و چهار خدمه در ساعت 14:47 دقیقه در محل برای احیا حضور داشته اند اما به دلیل خونریزی شدید مصدوم به بیمارستان منتقل می شود

قائم مقام وزیر بهداشت تصریح کرد: بر اساس قانون، نیروی انتظامی و اورژانس مسئول انتقال بیمار به بیمارستان ها هستند اما بیمارستان امام سجاد(ع) به وظیفه اخلاقی خود عمل کرده است.


حریرچی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه برخی از پزشکان که خود از وزیران اسبق حوزه بهداشت بوده اند در حال حاضر تعرفه های هنگفتی از بیماران دریافت می کنند اما به دلیل جایگاهی که دارند هیچ کس برای مقابله با آنها اقدامی نمی کند گفت: نظارت بر مطب ها بر عهده سازمان نظام پزشکی است و هر تخلفی در این خصوص صورت بگیرد نظام پزشکی مسئول پیگیری آن است بنابراین در این خصوص ما نمی توانیم نظری بدهیم.


آمار ابتلا به آنفولانزا نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی نداشته است


سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص وضعیت شیوع آنفولانزا در کشور گفت: تزریق استرس به جامعه فشار بیشتری را به مردم وارد می کند. آمار ابتلا به آنفولانزا در سال جاری نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی نداشته است زیرا آنفولانزا یک بیماری شایع فصل سرما است که در حال حاضر موج اول آن به اتمام رسیده که ممکن است مجددا بروز پیدا کند اما می توانیم بگوییم شرایط کشور در این خصوص با ثبات است.


پشت پرده هجمه‌ها علیه وزارت بهداشت


حریرچی در قسمت دیگری از سخنانش با توجه به هجمه های صورت گرفته به پزشکان و حوزه سلامت گفت: منافع برخی گروه و افراد مورد تهاجم قرار گرفته است بدین صورت که در گذشته برخی شرکت ها تجهیزات و لوازم پزشکی را وارد کشور می کردند و سودهای هنگفتی را بدست می آوردند که زمانی که ما قیمت ها را کاهش دادیم میزان سود این افراد کاهش پیدا کرد بنابراین طبیعی است که چنین افرادی علیه حوزه بهداشت کشور هجمه هایی را وارد سازند.


در گذشته برخی شرکت ها تجهیزات و لوازم پزشکی را وارد کشور می کردند و سودهای هنگفتی را بدست می آوردند که زمانی که ما قیمت ها را کاهش دادیم میزان سود این افراد کاهش پیدا کرد بنابراین طبیعی است که چنین افرادی علیه حوزه بهداشت کشور هجمه هایی را وارد سازند

وی افزود: بر اساس قانون پزشکان جوان فارغ التحصیل باید به صورت تمام وقت در مراکز دولتی فعال باشند اما در ابتدای کار ما متوجه شدیم تنها سه درصد فارغ التحصیلان تمام وقت هستند بنابراین وقتی ما بر اجرای قانون پافشاری می کنیم این افراد ناراضی می شوند و هجمه های دیگری را برای حوزه بهداشت ایجاد می کنند.


تابلوی کار دولت یازدهم، برجام و سلامت است


سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تابلوی کار دولت یازدهم، برجام و سلامت است که این موضوعات مخالفانی دارد که اگر بخواهند انتقادی به دولت داشته باشند بر روی برجام و سلامت تمرکز می کند و آنها را مورد انتقاد قرار می دهند که این هجمه ها قبل از آغاز کار برای ما پیش بینی شده بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته