بهرهگیری دانشگاهها از ظرفیت نخبگان در تولید ملی/ مسیر تحقق شعار سال چگونه هموار میشود؟
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ پس از نامگذاری سالهای گذشته با عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل»، «اقتصاد مقاومتی تولید-اشتغال»، «حمایت از کالای ایرانی»، «رونق تولید» و «جهش تولید»، مقام معظم رهبری برای سال 1400 نام «تولید، پشتیبانیها، مانعزداییها» را انتخاب کردند.
دانشگاه آزاد اسلامی در این راستا رسالت بسیار سنگینی دارد و بهعنوان نهاد نخبهپرور باید سهم بیشتری در تحقق شعار سال داشته باشد، کما اینکه در سالهای قبل هم با تولیدات علمی پژوهشی و اختراع مخترعان خود بهخوبی توانسته نقش خود را ایفا کند. امسال هم دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پیام نوروزی خود تأکید کرد که دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تحقق شعار سال جدید که از سوی رهبر معظم انقلاب «تولید؛ پشتیبانیها، مانعزداییها» نامگذاری شده از همه ظرفیتها و توانمندیهای خود بهره میگیرد تا برنامه ها و اهداف بر این اساس تنظیم و اجرا شود.
حال در سال «تولید؛ پشتیبانیها، مانعزداییها» دانشگاه آزاد اسلامی بهخصوص واحدهای این دانشگاه در استانها باید با کسب تجربه بیشتر از سالهای گذشته و به میدان آوردن تمام ظرفیتهای تولید علاوه بر اشتغالزایی دانشجویان توأم با تحصیل یا همان طرح پویش بر ایجاد شغل تکان اساسی به حوزه تولید بدهند و در راستای رونق، جهش و مانعزداییها از تولید حرکت کنند.
خبرنگار خبرگزاری آنا به همین مناسبت و بهمنظور بررسی نقش و جایگاه دانشگاه، اهداف، برنامهها و مأموریتهای دانشگاهها در راستای تحقق شعار سال 1400 با ابراهیم رحیمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری و واحد شهرکرد گفتوگو کرده است که مشروح آن را میخوانید.
آنا: با توجه به شعار «تولید؛ پشتیبانیها، مانعزداییها» نقش و جایگاه دانشگاه در تحقق این هدف را چگونه ارزیابی میکنید؟
رحیمی: مسلماً طرح شعارهایی که در ابتدای سال، توسط مقام معظم رهبری مطرح میشود، چراغ راه و راهبرد اصلی جامعه و تمام دستگاهها و ارگانها و ازجمله دانشگاههاست که محور برنامهریزی و استراتژی آن سال خواهد بود.
طرح شعار امسال رهبر انقلاب نیز با عنوان «تولید، پشتیبانیها و مانعزداییها» نشانگر رسالت و نقشآفرینی دانشگاهها و جریان علمی کشور در راستای تحقق این شعار است که باید از طریق برنامهریزی علمی و عملیاتی دقیق در راستای تحقق آن گامهای اساسی و استوار برداشته شود.
دانشگاه باید در این مسیر بهعنوان بخشی از سیستم علمی جامعه با احساس مسئولیت اجتماعی در همه زمینهها مانند علوم انسانی، علوم فنی، پزشکی و ... به یک گفتمان در راستای تحقق این مسئولیت خطیر تبدیل شود. علاوهبر اینکه برای تحقق بیشتر این هدف باید دانشگاه را در کنار جامعه بهعنوان یک سیستم در چرخه بنگریم و در عرصه مدیریت از آن استفاده کنیم.
توجه به موضوع مأموریتگراکردن دانشگاهها و بهرهگیری از راهکارهای پژوهشی و علمی استادان و دانشجویان با درنظرگرفتن مسئولیت اجتماعی که دارند نیز میتواند مسیر تحقق شعار سال را هموارتر کند.
آنا: دانشگاه چگونه میتواند پشتیبان بخش تولید کشور و رفع موانع در این مسیر باشد؟
رحیمی: دانشگاهها بهدلیل داشتن ظرفیت بالای هیئت علمی و دانشجویی میتوانند در راستای تحقق شعار مقام معظم رهبری نقشآفرین باشند. به این صورت که باید علاوهبر بهرهگیری از ظرفیت نخبگان علمی و صنعتی در پیشبرد و تحقق اهداف شعار سال، از راهکارها و بستههای تشویقی نیز برای سرمایهگذاری، رونق و توسعه اقتصادی استفاده کنند که برنامهریزی مدون توسط نخبگان علمی با درنظرگرفتن افقهای آتی کشور میتواند تحقق شعار امسال را تسهیل بخشد.
علاوهبر این دانشگاهیان میتوانند در کنار صاحبان صنایع نیز با برگزاری وبینارهای تخصصی در راستای اولویتدهی به حمایت از تولید داخلی و ترغیب سرمایهگذاران بخش خصوصی در زمینه حمایت از حوزه صنایع و معادن و کشاورزی و ترویج دستیابی به پارامترهای منطبق با شعار امسال گامهای اساسی بردارند.
آنا: دکتر طهرانچی در راستای تحقق شعار سال جدید بر استفاده از همه ظرفیتها و توانمندیهای دانشگاه تأکید کرد تا برنامهها و اهداف بر این اساس تنظیم و اجرا شود، ظرفیت و توانمندی واحد متبوع خود در این راستا را چه میدانید؟
رحیمی: دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری همراستا با همه دانشگاههای آزاد سراسر ایران دارای ظرفیتها و توانمندیهای بسیار بالا و قوی در راستای تحقق اهداف خرد و کلان منطبق با سیاستهای عالی دانشگاه و نیز تحقق شعار امسال مقام معظم رهبری است. از آن جمله میتوان وجود نیروی انسانی با ظرفیت علمی بسیار بالا در کنار امکانات گسترده دانشگاهی، آزمایشگاهی، مزرعه تحقیقاتی، مراکز رشد، هستههای فناور، شرکتهای دانشبنیان، سراهای نوآوری و ... را نام برد که با عزمی ملی بسیج شدهاند تا تحقق شعار امسال را تسهیل کنند.
آنا: در تحقق شعار جهش تولید چقدر موفق بودید؟
رحیمی: در سال 1399 تمام واحدهای دانشگاهی استان چهارمحال و بختیاری با بسیج توانمندیهای علمی خود توانستند در این مسیر گامهای ارزشمندی بردارند که از آن جمله میتوان انعقاد بیش از 240 میلیون تومان قراردادهای بروندانشگاهی، انعقاد 8 مورد تفاهمنامه با سازمانها و ادارت مرتبط با فعالیت مرکز رشد و دفتر ارتباط با صنعت، عقد قرارداد و پذیرش بیش از 30 هسته فناور در سال 1399، راهاندازی نخستین مرکز رشد فناوری سلامت بهعنوان تنها مرکز رشد دارای موافقت اصولی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در استان، همچنین استقرار دو هسته فناور از بهار امسال و احداث مجموعه نمایشی گیاهان دارویی با هدف ایجاد اکوتوریسم (گردشگری طبیعی) دانشجویی و دانشآموزی، اخذ مجوزهای لازم برای تولید کیت تشخیصی مولکولی کرونا، عقد قرارداد همکاری با شرکتهای داروسازی و ایجاد مدرسه کسبوکار و مرکز نوآوری و خلاقیت و راهاندازی نخستین کتابخانه دیجیتالی کووید-19 را ذکر کرد.
علاوهبر این از جمله سایر اقدامات انجامشده در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان در راستای شعار سال 1399 میتوان خرید و تکمیل خط تولید الکل اتیلیک با همکاری واحد فناور سنیتایزر و اخذ تأییدیه کیفیت محصول از آزمایشگاه معتمد، اخذ یک مجوز سطح آمادگی فناوری TRL9 و سه مجوز سطح آمادگی فناوری 4 TRL و اقدام برای راهاندازی پایلوتهای نیمهصنعتی مانند اسانسگیری، مواد شوینده، تولید لبنیات، گز و شیرینی، روغنگیری و محصولات ترشی و شوری با همکاری بخش خصوصی، همچنین طراحی و ساخت نمونه اولیه کیت تشخیص کمپیلوباکتر با استفاده از مهندسی معکوس در هسته فناور واحد، اجرای سیستم نوین آبیاری توسط شرکت دانشبنیان در واحد شهرکرد و برداشت سه تن گلِ محمدی از مزرعه دانشگاه را نام برد.
آنا: و سخن پایانی ...
رحیمی: با توجه به اینکه حدود یک دهه است که رهبر معظم انقلاب اسلامی محور شعار سال را مبتنیبر وضعیت عمومی کشور و مسئله اقتصاد انتخاب میکنند و این شعارها نشان از اهمیت موضوع تولید داخل بر اقتصاد کشور است؛ بنابراین اهتمام جامعه دانشگاهی کشور نیز در راستای برنامهریزیهای علمی همجهت با اولویتهای مدنظر معظمله، بهمنظور «تولید، پشتیبانیها و مانعزداییها» و پیشرانبودن این موضوع بسیار جدی و مهم است و این امر بهطور حتم میتواند علاوهبر توجه به اهمیت نقشآفرینی جامعه علمی در این مسیر، منجر به استقلال، هویت، همبستگی و آزادی کشور در همه ابعاد از جمله مسائل اقتصادی، علمی و ... نیز شود.
انتهای پیام/4103/4062/
انتهای پیام/