بستر لازم برای شرکت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در مسابقات علمی وجود دارد/ ضرورت گنجاندن علوم انسانی سلامت در رشته پزشکی
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دانشگاه آزاد اسلامی با داشتن سهم ۴۰ درصدی از آموزش عالی کشور اقدامات مؤثری در حوزه علمی انجام داده و همیشه در مسیر اعتلای علم و فناوری ایران اسلامی گام برداشته است.
این دانشگاه با داشتن واحدهای دانشگاهی مسئلهمحور و کارآمد، به تربیت دانشجویانی ایدهپرداز، کارآفرین و باانگیزه میپردازد تا با دانش خود بتوانند علم را با تکنولوژی روز ارتقا دهند و در مسیر رشد پرشتاب علمی کشور مؤثر واقع شوند. همچنین دانشجویان نخبه و علاقهمند به حوزه تولید علم در این دانشگاه حضور دارند که هر کدام گنجینهای برای دانشگاه آزاد اسلامی محسوب میشود.
در همین راستا خبرگزاری آنا با عطیه اسدالله، دارنده مدال نقره دوازدهمین دوره المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی، دبیر المپیاد حیطه مطالعات میانرشتهای علوم انسانی و سلامت دانشگاه آزاد اسلامی و دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران به گفتوگو نشسته است که مشروح آن را در ادامه میخوانید.
کلید تولید علم کار گروهی است
آنا: دانشجویان چگونه میتوانند به تولید علم کمک کنند؟
اسدالله: کلید تولید علم کاری گروهی است. بودن در جمع و گروههای مشتاق و چندبعدی انگیزه و محیط لازم را برای رشد دانشجویان و تولید محتوا فراهم میکند. همچنین در تسریع روند پروژه و افزایش دقت کار مؤثر است. در واقع قرار گرفتن در محیطهای آکادمیک نه صرفاً در رشته تحصیلی خود و دوری از فردگرایی و منفعل بودن نقش بسزایی در این زمینه دارد.
آنا: چگونه توانستید مدال نقره دوازدهمین دوره المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی را کسب کنید؟
اسدالله: المپیادهای سالانه علوم پزشکی که بهتازگی سیزدهمین دوره آن برگزار شد، حیطههای مختلفی دارد که مطابق علاقه یک حیطه را میتوانیم انتخاب کنیم. بنده با توجه به اینکه به رشته فلسفه علاقه دارم، حیطه مطالعات میانرشتهای فلسفه پزشکی را انتخاب کردم.
همچنین در فضای المپیاد و گرایشی که انتخاب کرده بودم، از یادگیری، دیدن نگرشهای مختلف، آموزش مهارتهای جدید و قسمتهای هیجانانگیزی که در مسیر قرار گرفته بود، لذت بردم. در واقع برای رسیدن به هر موفقیت و پیشرفتی نباید فقط به مقام، نتیجه و تمجید بسنده کرد بلکه باید از مسیر لذت برد و پیش رفت.
لزوم حضور دانشجویان در کارگروههای علمی دانشگاه برای تشویق آنان به سمت شرکت در جشنوارههای علمی
آنا: برای تشویق دانشجویان به سمت شرکت در جشنوارههای علمی و پژوهشی در سطح ملی و بینالمللی چه راهکارهایی وجود دارد؟
اسدالله: بهتر است که علاوه بر پیشبرد واحدهای درسی، فعالیتهای مرتبط دیگری نیز در کنار درس داشته باشیم تا منجر به کسب نگرش جدید شود و چه بسا بعد از آن بر نحوه درس خواندن هم تأثیر بگذارد. در واقع بعد از عبور کردن از غربالی به اسم کنکور به یک حالت سکون میرسیم که انجام فعالیتهایی مازاد بر واحدهای درسی، وجه تمایز ما با دیگران میشود و جنبههای مختلف شخصیتمان را نیز شکل میدهد.
برای تشویق دانشجویان به سمت حضور در جشنوارههای علمی، شرکت در کارگروهها و جمعهای متنوع علمی در کنار واحدهای درسی و آشنایی با رشتههای دیگر و افق مسیرهای پژوهشی و علمی مؤثر است.
آنا: رویکرد وزارت بهداشت را در خصوص حمایت کردن از دانشجویان نمونه کشوری چگونه ارزیابی میکنید؟
اسدالله: المپیادهای کشوری علوم پزشکی، رویدادهای جذابی به شمار میآیند که وارد سیزدهمین دوره آن شدیم. در واقع برنامهریزی هوشمند در انتخاب موضوعها و انسجام آنها بیانگر افراد قوی و توانمند مسئول حیطههاست و تشکر میکنم از اساتید و داوران بابت زحماتی که در این زمینه کشیدهاند.
متأسفانه امسال با توجه به شرایط پاندمی کرونا، فرآیند برگزاری المپیاد دوره دوازدهم نزدیک به یک سال از مرحله اول تا مراحل پایانی به طول انجامید. با توجه به زمانبر بودن المپیاد و محدودیتها و بیماریهای رخ داده، امیدواریم که امتیازهای ویژهای برای دانشجویان در نظر گرفته شود.
بستر لازم برای شرکت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در مسابقات علمی وجود دارد
آنا: دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران چه حمایتی از شما کرده است؟ آیا بستر لازم برای شرکت دانشجویان در مسابقات و همایشهای علمی و پژوهشی و انگیزه دادن به آنان از سوی مسئولان دانشگاه وجود دارد؟
اسدالله: بله بستر لازم برای شرکت دانشجویان در مسابقات علمی و انگیزه دادن به آنان از سوی مسئولان دانشگاه وجود دارد. جا دارد از اساتیدی چون منتظری و خاکپور برای هماهنگیها و تدارک کلاسهای آمادگی برای دانشجویان المپیادی نه تنها در سطح تهران بلکه در سطح استانها که تلاش بسیاری کردهاند، تشکر کنم.
کاربرد رشته پزشکی در زندگی بشر بر کسی پوشیده نیست
آنا: با توجه به اینکه دانشجوی رشته پزشکی هستید، درباره کاربردهای این رشته در زندگی بشر توضیح دهید. چطور میشود دانشجویان را به این رشته علاقهمند کرد؟
اسدالله: رشته پزشکی و تأثیر و کاربرد آن بر جامعه و زندگی بشر بر کسی پوشیده نیست و با توجه به گرایش و تفکر جامعه علاقه شدیدی نسبت به این رشته در جامعه ایجاد شده، ولی جدای هر مسئله علاقه به رشته تحصیلی و آکادمیک مهمترین قسمت انتخاب رشته است.
خدا را شاکرم که رشته تحصیلی بنده در جهت هدفم که کمک به دیگران بوده، همسو است و حس رضایت از همدلی و رفع نیاز همنوعان، خود پاداشی است که دریافت میکنیم. در واقع علاقه به رشته تحصیلی از سختی شببیداریها و زمانهای بسیاری که برای مطالعه میگذاریم، کم میکند. اگر کسی واقعا کاری که میکند را دوست داشته باشد و صرفاً از روی رفع تکلیف انجام ندهد، دیگر گذر زمان ۷ سال هم متوجه نخواهد شد.
نگاه برتری در جایگاه درمانگر باعث اشتباه در امور تشخیص و درمان میشود
نکته بعدی همدلی است. ما انسانها با هر سطحی از دانش در یک جایگاه قرار داریم و «همنوع» هستیم. بنابراین نگاه برتری در جایگاه درمانگر باعث دور شدن از بیمار و عدم ارتباط صحیح با آنها و به مراتب اشتباه در امور تشخیص و درمان میشود، که به نظر من جایی که «هنر» در پزشکی کاربرد دارد اینجاست.
ضرورت گنجاندن علوم انسانی سلامت در رشته پزشکی
اخلاق در پزشکی نباید صرف به گذراندن واحد مرتبط در دوران تحصیل باشد، بلکه گنجاندن آن در متن روند پزشکی نیز باید باشد. از نظر من، طبابت موفق اما غیراخلاقی، عبارتی پارادوکسیکال است. با توجه به اینکه پزشکی با درد و رنج افراد سروکار دارد، پس ماهیتی اخلاقی پیدا میکند. امیدوارم با تغییر کوریکولوم آموزشی دانشجویان علوم پزشکی و گنجاندن علوم انسانی سلامت در آن شاهد تغییرات و پیشرفتهای بسیاری در رشته پزشکی باشیم.
اتمسفر المپیادهای پزشکی ارتباطات و خلاقیت افراد را تقویت میکند
آنا: در پایان اگر نکتهای دارید، بفرمایید.
اسدالله: اطلاعرسانی از جشنوارههای آموزشی، پژوهشی و علمی باید گسترش پیدا کند خوب است که دانشجویان جدیدالورود در بدو ورود به دانشگاه از جشنوارهها و فعالیتهای پژوهشی آگاه شوند و راهنماییهای لازم برای آغاز مسیر به آنها داده شود. در واقع اتمسفر المپیادهای پزشکی ارتباطات و خلاقیت افراد را تقویت میکند و امیدواریم شاهد افتخارآفرینی همدانشگاهیان عزیز باشیم.
انتهای پیام/۴۱۱۸/پ
انتهای پیام/