دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 فروردين 1400 - 00:05
کوشکی:

متون رشته علوم سیاسی در دانشگاه‌ها بر ضد منافع ایران است/ علم وارداتی حلال مشکلات کشور نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: از آنجایی که متون رشته علوم سیاسی در ایران وارداتی است عاجز از حل مسائل و بر ضد منافع ایران است.
کد خبر : 570621
محمدصادق کوشکی

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تولید علم و تحول در علوم انسانی از موضوعات مورد تاکید رهبران انقلاب اسلامی بوده است، تا جایی که امام خمینی(ره) می‌فرمایند «اکثر ضربات مهلکی که به این اجتماع خورده است از دست اکثر همین روشنفکران دانشگاه رفته‌ است و ... طلاب علوم دینی و دانشجویان دانشگاه‌ها باید دقیقا روی مبانی اسلامی مطالعه کنند و همه باید بدانند التقاطی فکر کردن خیانتی بزرگ به اسلام و مسلمین است».


همچنین رهبر معظم انقلاب پیوسته تحول در علوم انسانی را مطالبه کرده و می‌فرمایند «مهندسی فرهنگی و موضوع تحول و نوسازی در نظام آموزشی و علمی کشور اعم از آموزش عالی و آموزش و پرورش و نیز تحول در علوم انسانی که در دوره‌های گذشته نیز مورد تاکید بوده است، هنوز به سرانجام مطلوب نرسیده است به تعویق افتادن این امور خسارت بزرگی را متوجه انقلاب اسلامی خواهد کرد».


در عین حال برخی مسئولان در شورای عالی انقلاب فرهنگی یا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان می‌کنند که گزاره تحول در علوم انسانی و اسلامی شدن علوم در حال وقوع است.


محمدصادق کوشکی، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در مورد وضعیت تحول علوم انسانی به خصوص علوم سیاسی در دانشگاه گفت: بخش زیادی از علوم انسانی در کشور ما وارداتی و ترجمه از متون لاتین، انگلیسی، فرانسه و ... است و از ابتدا هم که وارد شده اینگونه بوده است و همچنان روند واردات و ترجمه ادامه دارد و این مورد هنوز مشکل کلی در علوم انسانی کشور ما است حتی در رشته‌هایی مانند الهیات و علوم قرآن و حدیث  هم بسیاری از منابع انگلیسی است، به همین علت در بسیاری از این رشته‌ها به خصوص در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دانستن زبان انگلیسی الزامی است حتی در رشته فلسفه و کلام اسلامی یا در رشته قرآن و حدیث چون در این رشته‌ها تولید بومی دانش نداریم.


عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: علوم سیاسی هم از این قاعده مستثنی نیست و این مشکل علوم سیاسی در کل نظام دانشگاهی ما است اعم از دانشگاه‌های دولتی، آزاد و پیام‌نور است و ربطی به تقسیم‌بندی صنفی ندارد.


کوشکی در ادامه گفت: به همین علت علوم سیاسی در کشور ما کاربردی، ناظر به مسائل بیرونی و برای حل مسئله نیست و به همین علت بسیاری از فارالتحصیلان رشته علوم سیاسی در عمل کارایی ندارند و چون نمی‌توانند مسئله‌ای را حل کنند کارآمدی ندارند.


وی در مورد دامنه زمانی این مشکل علوم سیاسی گفت: این معضل مربوط به امروز نیست بلکه معضل گذشته تا به حال است چرا که این رشته قبل از انقلاب اسلامی هم وجود داشته است البته برخی از فارغ التحصیلان این رشته با تلاش خودشان توانسته‌اند مفید باشند اما رشته رشته زاینده‌ای نیست چون ترجمه‌ای و وارداتی است لذا مسائلی که در رشته علوم سیاسی طرح می‌شود ناظر به جامعه ایرانی نیست.


این استاد دانشگاه تهران در ادامه گفت: این مطالب، مطالبی است که به شکل ­­­­­­عمده توسط اندیشمندان و پژوهشگران اروپایی و آمریکای شمالی برای حل مسائل جوامع خودشان تولید شده و برای آنها مفید بوده است اما همان علوم مفید برای غرب چون به ایران وارد شده و ناظر به مشکلات جامعه ایرانی نیست نه تنها مفید واقع نشده‌اند که مضر هم بوده‌اند.


کوشکی در پاسخ به این سوال که چند مصداق از ضررهای علوم سیاسی وارداتی را بگویید، گفت: ما در دانشگاه‌های ایران دانش علوم سیاسی مبتنی بر امنیت ملی و منافع کشور نداریم چون وارداتی است لذا دانشجویی که در این رشته تحصیل می‌کند ناخواسته نگرش اروپای‌ها و آمریکای‌ها را پیدا می‌کند، چرا که آن نگرش براساس منافع و امنیت ملی اروپا و آمریکای شمالی تعریف شده است.


عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: منافع اروپا وآمریکای شمالی بر ضد منافع ما است یعنی اگر کسی دروس علوم سیاسی وارداتی در دانشگاه‌های خودمان را به خوبی یاد بگیرد، بپذیرد و باور پیدا کند بی‌شک به این نتیجه خواهد رسید که اقدام درست، آن اقدامی است که توسط کشورهای اروپایی و آمریکایی اتفاق می‌افتد و غلط آن چیزی است که ما انجام می‌دهیم، البته این مشکل تنها مشکل علوم سیاسی هم نیست مشکل دیگر رشته‌های علوم انسانی مثل روابط بین‌الملل هم هست.


 وی گفت: خوشبختانه تلاش‌های معدودی صورت گرفته است اما خود این تلاش‌ها الزاما به نتیجه نرسیده است به عنوان مثال از سال 85 به بعد تلاش‌هایی زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای بازطراحی برخی رشته‌های علوم انسانی از جمله علوم سیاسی صورت گرفت، خود آن اقدام اقدام مثبتی بود اما نتایج آن نتایج کاربردی ناظر به مسئله نبود به همین علت اجرایی هم نشده است و محصول گامی که در سال‌های 85 به بعد برداشته شد در سال‌های دولت روحانی عملی نشد.


 این استاد دانشگاه تهران در ادامه گفت: حتی اگر عملی هم می‌شد چون آن گروهی که این بازنگری را انجام می‌دادند گروه مشخص و محدودی بودند خروجی آنها در عمل خروجی ناظر به حل مسائل ایران نبود، ولی نفس آن حرکت قابل تامل بود چرا که بالاخره عده‌ای به این نتیجه رسیده بودند که باید علوم انسانی را براساس مبانی ایرانی و اسلامی بازطراحی و بازنویسی شوند.


کوشکی در پاسخ به این سوال که مسیر میانبر برای تحول در علوم انسانی چیست؟ و اگر نخواهیم معطل وزارت علوم یا این دولت و آن دولت شویم چه باید کرد؟ گفت: این حرکت، یک حرکت علمی است و ربطی به وزارت علوم ندارد و دانشمندان این رشته البته کسانی که با نگاه ایرانی و اسلامی به مسائل نگاه می‌کنند و با واقعیت‌ها آشنا و خودشان تولیدکننده علوم کاربردی هستند باید در مسیر تحول علوم انسانی از جمله علوم سیاسی حرکت کنند.


عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: وقتی دانشگاه‌های معتبر اروپای غربی و آمریکای شمالی در رشته‌ای مثل علوم سیاسی را بررسی می‌کنیم می‌بینیم که این رشته در آنجا به طور کامل رشته‌ای کاربردی و کمک‌کار حاکمیت کانادا، آمریکا و اروپا است و اگر در ایران هم براساس استاندارد رشته‌های علوم سیاسی و مجموعه‌اش در غرب تعریف می‌شد ناظر به واقعیت‌های جامعه ایران و کمک‌کار حاکمان در ایران می‌بود درحالیکه این رشته چنین توانایی را ندارد و نازا است چون ترجمه و کپی است.


کوشکی درباره چاره تحول در علوم سیاسی گفت: تحول در علوم انسانی و از جمله علوم سیاسی نیازمند کسانی است که باور دارند که علم وارداتی حلال مسائل ایران نخواهد بود و براساس واقعیت و شناخت مسائل برمبنای باورهای اسلامی و هویت ایرانی آنها را حل کنند و در نهایت محصول آن فرآیند به عنوان علم در حوزه کلان علم سیاست عرضه شود.


این استاد دانشگاه در پایان گفت: مصرف کننده علمی که مبتنی بر اصول اسلامی و ایرانی تولید شده در مرتبه اول حاکمیت کشور و حکمرانان و در مرتبه بعد دانشجویان و رسانه‌ها هستند اما این حرکت وقتی به شکل مستمر ادامه داشته باشد منجر به انباشت گزاره‌های علمی و تولید علم سیاسی بومی خواهد شد.



انتهای پیام/ 4107/ 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته