برنامه دانشگاه آزاد اسلامی اوز افزایش کیفیت آموزشی و ترویج روحیه پژوهش است/ پیگیری راهاندازی مدارس مهارتی انیمیشن
گروه استانهای خبرگزاری آنا - مجتبی آزادیان؛ سابقه تلاش برای راهاندازی دانشگاه آزاد اسلامی در اوز به سال 1369 بازمیگردد؛ اما راهاندازی دانشگاه آزاد اسلامی مرکز اوز سوم دی 1382 در هیئت امنای سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی تصویب شد.
با تشکیل هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در اوز، سوم تیر 1386 فعالیت اداری دانشگاه آغاز شد و فعالیت آموزشی هم با مساعدت دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان از آبان 1386 آغاز شد.
اکنون دانشگاه آزاد اسلامی اوز دارای امکاناتی ازجمله حدود 12.5 هکتار زمین، ساختمان 5 هزار مترمربعی آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اداری و هشت تالار بزرگ ازجمله تالارهای سینما و کف تئاتر، ورزشی، هنرسرا، ویدئوکنفرانس، آمفیتئاتر و سمینار است.
این دانشگاه تاکنون بالغ بر 250 نفر (148 نفر مرد و 46 نفر زن) فارغالتحصیل داشته است و با پشتیبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان و لامرد از رشتههای کاردانی (مکانیک خودرو، معماری، ساختمان، ساختمان بتنی، حسابداری، صنایع اتومبیل، کامپیوتر-نرمافزار، نقشهکشی معماری و گرافیک)، کارشناسی ناپیوسته (مکانیک خودرو، معماری، عمران، حسابداری، کامپیوتر-نرمافزار) و کارشناسی علوم قضائی برخوردار بوده است.
خبرنگار خبرگزاری آنا به همین مناسبت با عبدالعزیز خضری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مرکز اوز درباره اقدامات و دستاوردهای این دانشگاه و اهداف، مأموریتها، برنامهها و چشمانداز مرکز اوز گفتوگو کرده است که مشروح آن را میخوانید.
آنا: شاخصترین فعالیت و دستاورد مرکز دانشگاهی اوز بهویژه در حوزه پژوهش و فناوری در سال 99 را تشریح کنید.
خضری: ساختار دانشگاه برای فعالیتهای پژوهشی و فناوری طراحی شده است؛ اما از آنجایی که مرکز آموزشی اوز فاقد رشتههای تحصیلات تکمیلی است، از بُعد علمی و فنی نمیتوان دستاوردی ارائه داد؛ اما دو طرح ماندگار مانند اختصاص ۶ هکتار زمین به مزرعه کاکتوس، درختان جنگلی و بهتازگی کاشت پیاز زعفران را میتوان ازجمله برنامهها در این حوزه معرفی کرد. هرچند این طرحها مراحل تحقیقاتی خود را میگذرانند و به سوددهی نرسیدهاند؛ اما امیدواری وجود دارد در سال ۱۴۰۰ حداقل از کشت زعفران بتوان نتیجه گرفت.
آنا: سال 99 را با شرایط کرونایی و مبارزه با این ویروس طی کردیم. واحد متبوع شما در این راستا چه دستاورد یا محصولاتی علیه این بیماری داشت؟
خضری: در شرایط کرونا از نظر علمی بهدلیل نداشتن رشتههای تحصیلی پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه اقدامی نداشت؛ اما وجود تالارهای مجهز و محیط بهداشتی ساختمان و برخورداربودن از امکانات مطلوب فیزیکی، دانشگاه آزاد اسلامی مرکز اوز را به کانون نخست گردهماییهای شهرستان و شهرستانهای همجوار برای نشستهای فرهنگی، اجتماعی و شناخت آسیبهای اجتماعی تبدیل کرده است بهگونهای که سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی نتیجه فعالیت دوساله تقریب مذاهب را با حضور اندیشمندان و دانشمندان ازجمله دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه در مرکز اوز رونمایی کرد و این رخداد با خود پیامی به همراه داشت که این مؤسسه آموزش عالی در شرایط نارنجی کرونا توانسته از همایش مهم و ملی گام اول عملیات تقریب مذاهب بهخوبی میزبانی کند.
چنانچه سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی فارغ از قید و بندهای زمانبر، رشتههای تحصیلی مناسب با منطقه و ساختار دانشگاه را به این مرکز اختصاص دهد، مطمئناً در مدت زمان دو تا سه ساله، این دانشگاه انتظار مقامات دانشگاه آزاد اسلامی استان و کشور را برآورده خواهد کرد و در بخش تحقیقات میتواند گامهای سازنده بردارد.
آنا: با ورود به سال 1400 و تأکید مسئولان بر انتخاب دانشگاه آزاد بهعنوان انتخاب نخست داوطلبان در سال 1404، چگونه و با چه سیاستها و برنامههایی باید به این هدف نزدیک شویم؟
خضری: با فراهمشدن زیرساختها و حرکت به سمت درآمدهای غیرشهریهای بستری برای اشتغالزایی نیز فراهم میشود که دانشجویان نیز میتوانند مشارکت کنند و در زمان تحصیل و یا پس از آن در طرحهای دانشبنیان و ... مشغول به کار شوند. افزایش کیفیت آموزشی و تشویق و ترویج روحیه پژوهش بین دانشگاهیان و هدفمندکردن آن برای رفع نیازهای جامعه و کشور نیز در برنامههای دانشگاه قرار میگیرد. برگزاری دورههای کوتاهمدت و بلندمدت آموزشی متناسب با نیاز بازار کار از اولویتهای بعدی است.
به هر حال زمان تحصیل دانشجویان این مرکز بهگونهای پیش رفته است که جمع زیادی از دانشآموختگان در پستهای مدیریتی مانند شورای شهر و شهرستان، شهردار، رئیس دفتر نماینده و ... قرار دارند و یا به راهاندازی کارگاههای خوداشتغالی اقدام کردهاند.
آنا: در حوزه آموزشی چه برنامهای برای ایجاد و افزایش رشته در واحد متبوع خود در سال 1400 دارید؟ آیا رشتههای جدیدی در راه هستند؟
خضری: به دلیل نیازسنجی و شرایطی که افزایش رشته دارد، با قطعیت نمیتوان وعدهای داد؛ اما همواره قابلیتهای خود را برای ایجاد رشتههای جدید اعلام کردهایم و در این راستا همکاری واحد مادر (لارستان) و مساعدت بیشتر استان و سازمان را میطلبیم تا هم محدود به مقطع کاردانی و کارشناسی نباشیم و هم بتوانیم در رشتههای متنوعتر پذیرای داوطلبان باشیم.
اکنون با همه امکانات موجود فقط هشت رشته مصوب در مقطع کاردانی داریم که مسلماً برای دانشگاهی با امکانات، تالارها و کارگاههای سختافزاری و نرمافزاری نوعی ضعف به حساب میآید.
بسیاری از دانشجویان و دانشآموختگان بهدلیل اجتماعیبودن دانشگاه آزاد اسلامی مرکز اوز و فعالیتهای مختلف، سالهاست در انتظار راهاندازی مقطع ارشد هستند تا در شهر و منطقه خود ادامه تحصیل دهند.
بسیاری از دانشآموختگان رشته مکانیک خودرو (که با مساعدت واحد لامرد در سالهای گذشته پذیرای دانشجویان بودیم) از متخصصترین و بهترینهای منطقه هستند که درخواست راهاندازی کارشناسی ارشد مکانیک در این دانشگاه را دارند. در رشتههای دیگر هم متقاضیان علاقهمندی داریم که امیدواریم با مساعدت همیشگی واحد لارستان و مقامهای بالاتر این امر سریعتر محقق شود.
نهایتاً انتظار است مراجع بالادستی استان و سازمان که در سطوح عالی مرکز اوز را از نظر گذراندهاند با تصمیمات متحولانه در راستای ارتقای فعالیت آموزشی و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری ازجمله رشتههای تحصیلات تکمیلی علوم دینی، انسانی، هنر، فنی مهندسی و پیراپزشکی اهتمام کنند، همانگونه که در دانشکده بهداشت و دانشگاه پیام نور در اوز صورت میگیرد.
درصورت برخورداری از رشتههای متنوع تحصیلی، اطمینان داده میشود شیراز و تهران در دو سال آینده از سرمایهگذاری خود راضی خواهند بود.
آنا: در حوزه مدارس سما و مدارس مهارتی چه اتفاقات خوبی در سال 1400 رخ خواهد داد؟
خضری: بهدلیل شرایط خاصی که کرونا ایجاد کرد، کمی برنامهریزی برای ایجاد مدارس سما را تحت تأثیر قرار دارد؛ اما بهدنبال فعالیت در این حوزه و راهاندازی مدارس مهارتی انیمیشن هستیم.
آنا: سال 1400 را با چه اولویت و برنامه اصلی آغاز خواهید کرد؟
خضری: مرکز اوز درصورت داشتن رشتههای تحصیلی با بهرهگیری از اعضای هیئت علمی واحدهای مادر، همجوار و استان ازجمله فقه شافعی بهواسطه فعالیت مراکز علوم دینی در مقاطع تحصیلی کارشناسی و ارشد، میتواند علاوهبر بخشهای علمی و پژوهشی به حرکت اقتصاد دانشبنیان خود نیز شتاب دهد.
پیشنهادی با توجه به شناخت و دوری از تمرکزگرایی مطلق برای سرعتبخشیدن به تصمیمگیری و تحول منطقهای ارائه میشود که استانها از اختیارات لازم در بخشهای ساختاری مانند آموزشی، استخدام و انتصاب برخوردار باشند.
انتهای پیاک/4103/4062/
انتهای پیام/