گفتگو خبر نگار خبرگزاری آنا از بابل با دکتر قاسم یعقوبی عضو هیآت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بابل ،دکتری روانشناسی عمومی
پیرامون کرونا و شرایط آموزش در فضای مجازی
معایب و مزایای شبکههای مجازی در ایام کرونا
یکی از بحث انگیز ترین مسایل بعد از جنگ جهانی دوم ظهور ویروس کوید ۱۹ که توانسته کل دنیا را در ابعاد مختلف فرهنگی, اقتصادی, اجتماعی,سیاسی ، آموزشی و زمینهی روانشناختی انسانها را آسیب پذیر و نیرومند کنه.
شاید این سوال در ذهن افراد بوجود آید چطوری با اینهمه مرگ و میر و بیماریهای جسمی و روحی مگر مزایایی هم داشته؟
از این نظر بیماری کرونا یک موهبت الهی بود که تمامی موجودات کره زمین بتوانند دنیا را به شکلهای دیگری ببینند که هرگز اگر کرونا نبود نگاه نمیشد. خداوند در قرآن کریم می فرماید هیچ برگ درختی بدون اجازه من به زمین نمی افتد لذا پس میتوان گفت هر رویدادی بدون علت بوجود نیامده است.
بنابراین یکی از مسایل مهمی که بعد از کرونا در زمینه تعلیم و تربیت بوجود آمده این بود که چگونه بتوانند جلوی توقف آموزش را بگیرند که در اینجا شبکههای مجازی در خدمت دانشگاهها و آموزش و پرورش قرار گرفته که ضمن محاسن معایبی هم داشته که در اینجا به تفصیل به بحث آن میپردازیم.
آشنا نبودن برخی اساتید به برنامه های کامپیوتری که سالیان سال با سیستم حضوری در کلاس جهت آموزش کار میکردند.
عدم رویارویی مستقیم اساتید با دانشجویان که بتوان احساس و عواطف انسانی را جهت رشد اخلاقی و اجتماعی و... انتقال داد.
تغییر سبکهای آموزشی باعث ایجاد ترس و نگرانی هم در اساتید و هم در دانشجویان شده است طوری که می بایستی در زمان خاص در کلاس آنلاین شد و چنانچه اساتید از شیوه های جدید یادگیری آگاهی کمتری داشته باشند کلاس برای مخاطبان بسیار خسته کننده میشد چنانچه اساتید می توانستند دانشجویان را درگیر مسایل آموزشی میکردند بسیار سودمند و با کیفیت می شد.
استفاده از شبکههای مجازی طولانی مدت باعث عدم تحرک ،خستگی و یکجا نشینی افراد شده است طوری که به فعالیتهای بیرون خانواده بعدا تمایلی کمتری داشته که این روند باعث افزایش وزن ومشکلات جسمی و روحی می شود
از سویی استفاده زیاد از شبکههای مجازی باعث شده که دانشجویان و بچهها بیشتر زمان را در گوشی موبایل صرف کنند طوری که بون گوشی تلفن نمی توانند زندگی کنند لذا بسیار زیادی از خانواده ها از این موضوع نگران و دغدغه دارند
ضمن اینکه شبکههای مجازی ارتباط عاطفی بین اعضای خانواده را مختل نموده است طوری که افراد خانواده حتی موقع شام و نهار هم بدرستی همدیگر را ملاقات نمی کنند.
از طرفی افرادچون اطلاعات را خیلی سریع از شبکههای اجتماعی می گیرند باعث شده که در تعامل با دیگران نتوانند شکیبا باشند طوری که افراد بدنبال تحقق آنی خواسته های خودشان هستن و ارضای آن خواسته بعد از مدت کوتاهی اثرش را از دست میدهد
علاوه بر این مسیولیت اساتید چندین برابر شده است چون نیاز و خواسته های دانشجویان در این شیوه آموزشی زیاد تر شده است بخاطر اینکه مطالب قدیمی اقناعشان نمی کند.
ایام کرونا باعث شده که اعضای خانواده در زمان قرنطینه بیشتر کنار هم بودند و خود این موضوع باعث ایجاد مشاجرات بیشتر در خانواده شد چون در گذشته اعضای خانواده با رفتن به محل کار،مدرسه،دانشگاه و....احساس آرامش و نشاط میکردند.
کرونا باعث شده که همه به بهداشت فردی اهمیت بدهند چون خیلی از بیماریها بخاطر عدم رعایت بهداشتی بوده ویا بیماریهای مسری زمانیکه افراد باهم تماس داشته اند انتقال پیدا میکرد اما الان کمتر کسی هست بخواد این مهم را رعایت نکند
کرونا باعث تغییر در کسب و کار شده است امروزه انسانها با بکار گیری شیوه های الکترونیکی و یادگیری مهارت های فروش توانسته بدون داشتن مکان برای فروش که نیازمند به هزینه بوده توانسته اند در آمد بالایی بصورت آنلاین از طریق اینستا ،وب سایت و...برای خودشان ایجاد کنند و مهم تر از همه الان این شبکههای مجازی قدرت ارتباط با تعداد بیشتر افراد برای بازدید کالاها و خدمات را فراهم می نمایند
کرونا در سبک غذا خوردن که یکی از فاکتورهای مهم سلامت جسم و روان به حساب میآید ایجاد نموده طوری که افراد بیشتر به کیفیت غذا توجه بیشتری دارند تا کمیت واین موضوع در دراز مدت باعث رشد اقتصادی و کاهش هزینههای درمانی جامعه خواهد شد.
علاوه براینکه با شروع کرونا دانشگاهها،خصوصا دانشگاه آزاد اسلامی توانسته با سامانه الکترونیکی بیش از یک میلیون دانشجو را زیر چتر آموزش خود قرار دهد که واقعا در کل آموزش عالی کشور بی نظیر بوده است و این نوید را میدهد که در آینده بتوان از این بستر در جهت ارتقای کیفیت آموزشی و حتی مهارتهای زندگی و..... دانشجویان بصورت مجازی خدمات مناسبی ارایه داد که همه اینها در اثر بیماری کرونا که تحت عنوان ناکامی میتوان مطرح کرد بوجود آمده است
انتهای پیام/