دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 آذر 1394 - 15:37
در آیین اختتامیه نخستین سوگواره شعر و نثر ادبی «راه برتر» ویژه دانشگاهیان استان ایلام انجام شد

تجلیل از شاعران آیینی دانشگاهی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام

در آیین اختتامیه نخستین سوگواره شعر و نثر ادبی «راه برتر»، ویژه دانشگاهیان استان ایلام از شاعران آیینی دانشگاهی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام تجلیل به عمل آمد.
کد خبر : 56827

به گزارش خبرنگار آنا، ادبیات به طور کلی و شعر به طور خاص، همواره پرچمداران گسترش مفاهیم ناب و اندیشه‌های بلندند. شعر تنها هنری است که نیازی به رسانه ندارد و به تعبیری شعر خودش مسافر است و در تمام سال‌هایی که یک شعر عمر می‌کند و شهر به شهر می‌چرخد و دهان به دهان خوانده می‌شود، همواره و همواره پایگاه نشر و گسترش مفاهیم انسانی و توصیه‌های رحمانی بوده است.


در این میان ادبیات آیینی و شعر و مرثیه سرایی برای پیامبر اعظم (ص) و سایر معصومین علیهم السلام، نقشی بی‌بدیل در تاریخ فرهنگ دینی و سیاسی داشته و دارد. شاعران آیینی، به مدد قریحه و توسل به الهاماتی که از زندگی، قول و سیره معصومین در سینه‌شان تجلی می‌یابد، همواره در تولید محتوای دینی و زنده نگه داشتن چراغ پر فروز دین اسلام در خط مقدم بوده‌اند. نخستین سوگواره شعر و نثر ادبی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام که تحت عنوان «راه بر‌تر» (ویژه دانشگاهیان استان ایلام) در راستای تجلیل از شاعران آیینی دانشگاهی استان ایلام، گسترش فرهنگ اهل بیت علیهم السلام و شناسایی استعدادهای دانشگاهی برگزار شد، گامی در راستای تجلیل از سرایندگان عشق و معرفت به اهل بیت علیهم السلام و در راستای راهبردهای فرهنگی معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در بسط و تعمیق فرهنگ دینی بود که با استقبال خوبی روبرو شد.



معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام در آیین تجلیل از شاعران آیینی دانشگاهی استان گفت: بسط فرهنگ دینی و ملی یکی از برنامه های راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی است و در این میان ادبیات آیینی جایگاه ویژه‌ای دارد.


نصرت اله حیدری عنوان کرد: تجلیل از فرهیختگان شعر و ادب دانشگاهی و معرفی استعدادهای درخشان که دل در گرو فرهنگ والای اهل بیت و معصومین علیهم السلام دارند، از مهم ترین مأموریت‌های معاونت دانشجویی فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی است.



وی با بیان اینکه شعر و ادبیات آیینی با عمیق ترین مفاهیم انسانی و وحیانی سر و کار دارد، گفت: ادبیات آیینی ریشه در معنایی دارد که به نوبه خود این ادبیات باشکوه ریشه اش در تعالیم ادیان است.


حیدری با توجه به بسترهای معرفتی و فلسفی ادبیات آیینی در ایران، اظهار کرد: بزرگان شعر و ادب ایران همگی از سرآمدان ادبیات آیینی هستند و بزرگ ترین منظومه ها را در رثای اهل بیت (ع) خلق کرده‌اند.



وی با تأکید بر رسالت دانشگاه در حفظ، صیانت و حراست از زبان و ادبیات فارسی از گزند هجمه‌های فرهنگی مستقیم، افزود: امروز رسالت دانشگاه این است که این میراث گذشته را به درستی و برای بازخوانی هویت ملی و دینی تبیین کند و بستری بسازد تا این حرکت ادامه پیدا کند و در این حوزه، دانشجویان بیشتر از سایر اقشار وظیفه دارند.


حیدری با بیان اینکه رسانه ها نقش مهمی در توسعه ادبیات آیینی و معرفی بزرگان این حوزه دارند، اذعان داشت: شعر به عنوان بهترین رسانه برای بیان احساسات یک ملت و اندیشه هایش، یک نعمت است که در اختیار شاعران قرار دارد.


در پایان این مراسم از شاعران آیینی برگزیده که آثارشان مورد ارزیابی قرار گرفته بود با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی تجلیل به عمل آمد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته