دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 اسفند 1399 - 12:45
پس‌لرزه‌های حمله هوایی آمریکا به شرق سوریه؛

بمباران نیروهای همسو با ایران قولی نبود که بایدن در کمپین انتخاباتی داد / ارسال پیام غلط به دنیا با حمله‌ای نادرست در موقعیتی حساس

حمله هوایی جنگنده‌های آمریکایی در بیست و پنجم فوریه به مقر نیروهای مقاومت در شرق سوریه نزدیک به مرزهای عراق نشان داد که سیاست‌های دولت تازه تشکیل‌شده جو بایدن نیاز فوری به بازنگری دارند زیرا به‌هیچ‌وجه با وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور همخوانی ندارند.
کد خبر : 568206
1.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، وقتی در بیست و پنجم فوریه جنگنده‌های نیروی هوایی آمریکا در واکنش به حمله راکتی به مقر سربازان این کشور در شمال عراق مقر گروه‌های مقاومت همسو با ایران را هدف قرار دادند مشخص شد که جو بایدن این زحمت را به خود نداده که برخلاف دولت دونالد ترامپ، دستور تحقیق و تفحص دهد تا بداند که درواقع چه دست‌هایی پشت حملات راکتی به نیروهای آمریکایی در عراق هستند. بایدن به‌سرعت و تنها بر مبنای دانسته‌های اطلاعاتی گذشته اقدام به حمله علیه گروه‌های مقاومتی کرد که در جنگ با گروه‌های تروریستی تحت حمایت ایران بوده‌اند.


جنیفر ساکی


سخنگوی فعلی کاخ سفید حمله هوایی آمریکا به سوریه در دوره ترامپ را محکوم می‌کرد


پس‌ازاین حمله بود که سؤالات بسیاری به ذهن کارشناسان مسائل منطقه آمد. چرا دولت آمریکا با این بمباران حق حاکمیت سوریه را نادیده می‌گیرد؟ چه آمریکا دست به بمباران گروه‌هایی می‌زند که با ایران در مبارزه علیه تروریسم همراه هستند و تابه‌حال حمله‌ای به نیروهای آمریکایی انجام نداده‌اند؟ اگر این حمله در راستای ایجاد اهرم فشار علیه ایران است چرا دولت بایدن به قول‌هایی که در کاهش تنش با ایران داده بود عمل نکرد و به توافق هسته‌ای سال 2015 بازنگشت؟


مطابق با پنتاگون، حمله به شرق سوریه در پاسخ به حمله پانزدهم فوریه به مقر سربازان آمریکایی در شمال عراق بود که به کشته شدن یک پیمانکار ارتش و مجروح شدن یک سرباز آمریکایی انجامید. حمله هوایی آمریکا به شرق سوریه بین 17 تا 22 نفر کشته بر جای نهاد.


دولت سوریه حمله به شرق کشورش را تحریک‌کننده دانست. دولت‌های روسیه و چین هم این حمله را محکوم کردند. یکی از مقامات روس گفت که این حمله می‌تواند به یک درگیری گسترده در منطقه بیانجامد.


اما در نگاهی مملو از استاندارد دو گانه، جن ساکی که هم‌اکنون سخنگوی بایدن در کاخ سفید است در سال 2017 حمله‌ای مشابه توسط جنگنده‌های آمریکایی به سوریه را غیرقانونی خوانده بود و پرسیده بود وقتی‌که سوریه یک کشور مستقل است چه اختیار قانونی در ورای این حمله بود؟


این‌گونه حملات هوایی برمبنای قانونی که بیست سال پیش بعد از حملات یازدهم سپتامبر تصویب شد و اختیار استفاده از نیروی نظامی نام دارد صورت می‌گیرد. باربارا لی نماینده جمهوری‌خواه سال‌ها تلاش کرده است که این قانون را ملغی کند زیرا به گفته وی از این قانون برای اعلان‌جنگ علیه حداقل هفت کشور استفاده شده است.




بیشتر بخوانید:


دیپلماسی آمریکا در قبال ایران کماکان خصمانه است/ امنیت صهیونیست‌ها و عربستان بهانه بایدن برای ادامه فشار بر جمهوری اسلامی


امیدوارم دشت و صحرا را بمباران نکرده باشند




در مقابل لوید آستین وزیر دفاع آمریکا به خبرنگاران گفته است: ما اطمینان داریم که مقری که به آن حمله کردیم محل استقرار گروه مسلح شیعه‌ای است که علیه نیروهای آمریکا و ائتلاف عملیات انجام داده است اما در گزارشی که  میدل ایست مانیتور منتشر کرده بیان‌شده است که ایران به همه گروه‌های همسوی خود در عراق گفته است که ازاین‌گونه حملات به نیروهای آمریکا پرهیز کنند تا حس نیت خود را برای تنش زدایی از منطقه اثبات کرده باشد.


بعضی از تحلیلگران می‌گویند که بمباران شرق سوریه شاید به این خاطر صورت گرفت که موقعیت آمریکا در بازگشت احتمالی به برجام و مذاکره با ایران را تقویت کند. بلال سعاب مقام سابق پنتاگون که در حال حاضر یکی از کارکنان انستیتو میدل ایست است در این زمینه گفت: این حمله از نگاه من به این منظور بود که لحن آمریکا در مذاکره با ایران را به نمایش بگذارد و اعتمادبه‌نفس ازدست‌رفته را در آستانه گفتگوهای احتمالی به آمریکا بازگرداند.


اما بعضی از تحلیلگران نیز بر این عقیده‌اند که این‌گونه عملیات نظامی هر تلاشی برای حل مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک تنش بین ایران و آمریکا را بی‌اثر می‌کنند.


مارکو روبیو


شباهت سیاست بایدن در قبال ایران با جمهوری‌خواهان تندرو حامی ترامپ


به‌سادگی می‌توان فهمید که آقای بایدن با زیر پا نهادن وعده‌هایش مبنی بر پرهیز از تنش‌زایی در روابط با ایران درست در راستای تفکر جمهوری‌خواهان تندرویی مانند سناتور مارکو روبیو از فلوریدا و سناتور مایکل مک کاول از تگزاس قدم برمی‌دارد. این دو سناتور جمهوری‌خواه دقایقی پس از انتشار خبر حمله به شرق سوریه از این عملیات حمایت کردند.


همین اقدام را بعضی از حامیان بایدن انجام دادند. امی سیکاند یکی از مقامات حزب دموکرات هم در توییت خود نوشت: عملیات نظامی در دوره بایدن خیلی متفاوت است. به شایستگی بایدن و تیم وی اعتقاد داشته باشید.



بایدن نیز باید به این نتیجه برسد که بهترین راه برای در امان نگه‌داشتن سربازان آمریکایی بیرون بردن آن‌ها از منطقه است



سوزان لامینن یکی از حامیان بایدن هم در حساب توییتری خود نوشت: یک چنین حمله سریعی! نه نمایشی، نه پوشش تلویزیونی بمباران اهداف و نه اظهارنظری درباره بایدن. چه حمله متفاوتی.


می‌بینیم که جمهوری‌خواهان از انجام این‌گونه حملات که ادامه‌دهنده راه دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق هستند بسیار خشنود هستند و اما دموکرات‌ها اصل قضیه که حمله به یک کشور مستقل است را نادیده می‌گیرند و تنها به تبلیغاتی نبودن این‌گونه حملات در دوره بایدن می‌بالند.


آمریکایی‌ها بهتر است به بایدن وعده‌های وی در خصوص برتری دادن دموکراسی بر اقدام نظامی را یادآوری کنند. بایدن نیز باید به این نتیجه برسد که بهترین راه برای در امان نگه‌داشتن سربازان آمریکایی بیرون بردن آن‌ها از منطقه است. بایدن باید به یاد آورد که تقریباً یک سال پیش مجلس عراق رأی به خروج کامل نیروهای آمریکایی از این کشور داد. بایدن باید بفهمد که نیروهای آمریکایی هیچ حقی ندارند که در سوریه بمانند.


پس‌ازاینکه بایدن نتوانست دموکراسی را در اولویت قرار دهد و به توافق هسته‌ای و دیپلماسی باز گردد رئیس‌جمهور به استفاده از نیروی نظامی روی آورده است آن‌هم در منطقه‌ای که از دو دهه قبل تحت تفکر جنگ‌طلبانه ایالات‌متحده متلاشی‌شده است. این روشی نبود که بایدن به رأی‌دهندگان قول داد و نیز سیاستی نبود که رأی‌دهندگان آمریکایی چشم‌انتظار آن بودند.


انتهای پیام/4155/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته