تستهای کنکور از نگاه پدر علم ژنتیک ایران/ 2 عیب بزرگ سیستم آموزش کشور کدامند؟
گروه استانهای خبرگزاری آنا - حسین غمخوار سرایدشتی؛ دو دانشجوی رشته ژنتیک مولکولی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم در نگارش رسالههای خود از راهنمایی پروفسور داریوش فرهود پدر علم ژنتیک ایران و مشاوره شهلا محمدگنجی استفاده کردند.
عطیه خوشرفتار از پایاننامه مقطع کارشناسی ارشد خود در رشته ژنتیک مولکولی با عنوان «بررسی وجود جهش یا جهشهایی در اگزون 1و2 ژن رودپسین(RHO) در بیماران مبتلا به فرم اتوزوم بارز رتینیت پیگمنتوزا در یک نمونه از جمعیت ایرانی» با راهنمایی پروفسور داریوش فرهود پدر علم ژنتیک ایران و مشاوره شهلا محمدگنجی دفاع کرد.
فاطمه تقیزاده هم از پایاننامه کارشناسی ارشد خود در رشته ژنتیک مولکولی با عنوان «بررسی وجود جهش یا جهشهایی در اگزون 3و4 ژن ردوپسین در بیماران مبتلا به فرم بارز پیگمنتوزا در یک نمونه از جمعیت ایرانی» با راهنمایی پروفسور داریوش فرهود و مشاوره شهلا محمدگنجی دفاع کرد.
محمدرضا ذوالفقاری مدیرگروه رشته میکروبیولوژی مقطع ارشد و دکتری دانشگاه آزاد اسلامی قم و عضو هیئت علمی دانشیار پایه ۲۲ گروه میکروبیولوژی این واحد دانشگاهی، موضوع رساله این دانشجویان را بسیار کاربردی و حائز اهمیت دانست.
پروفسور داریوش فرهود پدر علم ژنتیک ایران درباره رساله دانشجویان دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم (عطیه خوشرفتار، فاطمه تقیزاده) اظهار کرد که نمونهبرداریهای انجامشده این دانشجویان در ایران بینظیر است و یک میلیارد تومان ارزش ریالی دارد.
خبرنگار خبرگزاری آنا به همین منظور با پروفسور داریوش فرهود پدر علم ژنتیک ایران که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم و در جلسه دفاعیه دانشجویان عطیه خوشرفتار و فاطمه تقیزاده حضور یافته و راهنمایی پایاننامه آنان را بر عهده داشت، درباره جایگاه علم ژنتیک در زندگی مردم، تحصیل در رشته ژنتیک، ارتباط صنعت و دانشگاه، توصیه به علاقهمندان و ...گفتوگو کرده است که مشروح آن را میخوانید.
آنا: قدری درباره علم سخن بگویید.
فرهود: علوم در کالبد ما وجود دارد و همه داریم با علم زندگی میکنیم؛ اما نمیدانیم این علم است؛ همه با فلسفه و اقتصاد کار دارند؛ اما نمیدانند که این علم است، با اخلاق کار دارند؛ اما نمیدانند این علم است.
اخلاق تبدیل به یک علم شده است. کرسیهای اخلاق در تمام دانشگاههای دنیا برگزار میشود. بیش از 86 زمینه مختلف در اخلاق وجود دارد، ازجمله اخلاق در پزشکی، اخلاق در ژنتیک، اخلاق در اقتصاد، اخلاق در بانکداری، اخلاق در جنگ، اخلاق در زندانها و اخلاق در مذهب.
اخلاق در همه چیز وجود دارد؛ اما کسی نمیداند که اخلاق علم است، به اخلاق PHD میدهند و استاد و استادیار دارد، جایزههای جهانی در اخلاق وجود دارد، همه علوم همینطور است، با علوم متعدد زندگی میکنیم؛ اما نمیدانیم که این علم است تا اینکه علوم ردهبندی شد.
چه کسی فکر میکرد مذهب علم است، دین علم است، دپارتمان علوم انسانی در همه دانشگاههای دنیا وجود دارد و به مذهب و دین و اخلاق بهعنوان یک علم نگاه میشود و استادتمام در اخلاق وجود دارد، همه علوم همینطورند، ما با علوم زندگی میکنیم؛ اما بهصورت علم آنها را نمیشناسیم.
آنا: جایگاه علم ژنتیک در زندگی مردم کجاست؟
فرهود: ژنتیک در همه جا وجود دارد و همه علوم از ژنتیک آغاز میشود، خودشیفتگی علمی در تمام علوم وجود دارد؛ اما در علم ژنتیک اینطور نیست و خودشیفتگی در علم ژنتیک وجود ندارد، زیرا همه چیز ژنتیک است، خشونت ژنتیک است، مهربانی ژنتیک است، دانشجویی و علمجویی ژنتیکی است، کسب و کار ژنتیکی است، شمّ اقتصادی داشتن ژنتیکی است. با نمونهبرداری از افراد میتوان فهمید چه مهارتهایی در افراد وجود دارد، تشخیص بیماریها برگرفته از علم ژنتیک و درمانپذیری هم ژنتیکی است و درمانها هم مسیر ژنتیکی دارند.
متأسفانه هرچه علم پیش برود، شکاف عدالت اجتماعی و عدالت در پزشکی بیشتر میشود یعنی عدهای میتوانند و عدهای نمیتوانند از آن استفاده کنند؛ علم موجب اختلافات طبقاتی بیشتر میشود؛ بنابراین علم عدهای را نجات میدهد و تعدادی هم در جامعه از علم روز دنیا بیبهرهاند و همانطور ماندهاند.
دانشجو باید پرسشگر و خلاق تربیت شود، در هیچکدام از تستهای کنکور نوآوری و خلاقیت وجود ندارد، تست برابر است با حفظ و برعکس.
امروزه همه چیز به علم تبدیل میشود. خود انسانها علوم را میسازند، سازماندهی میکنند، امروزه همگرایی علوم آمده است؛ بنابراین فقه و اصول و تمام مسائل مربوط به دین را اگر کسی بداند، خوب است؛ اما اگر در کنار آن پزشکی هم بداند، عمر خود را هدر نداده و حتی اگر مهندسی هم بخواند، اشتباه نکرده است.
آنا: متقاضیان دانشگاه با چه هدفی و با چه انگیزهای از بین رشتههای علوم پایه در رشته ژنتیک ادامه تحصیل بدهند؟ بهویژه اینکه دغدغه آینده شغلی هم دارند.
فرهود: مقداری از زمینه کاری و شغلی رشتههای تحصیلی مربوط به سازمانها و دستگاههای اجرایی و دولت است، دولت باید فضایی ایجاد کند تا کارخانهها بتوانند از دانشآموختگان دانشگاهها در این مراکز استفاده کنند و مقداری هم مربوط به خود دانشجو است.
دانشجو نباید تعرفههای علم را سؤال کند
دانشجو نخست نباید تصورش را بر درآمد رشته تحصیلی متمرکز و تعرفههای علم را سؤال کند، دانشجو باید عاشق علم باشد، نقاشی که شروع به نقاشی میکند اصلاً به اینکه چهقدر این نقاشی را میخرند، فکر نمیکند. دانشجو باید این تصور و این تفکر را داشته باشد که علممحور و دانشجو باشد نه پولجو؛ ولی دانشجو باید بداند هیچوقت یک دانشجو و فارغالتحصیل خوب بیکار نمیماند.
دو عیب بزرگ سیستم آموزشی چیست؟
دو عیب بزرگ در سیستم آموزش و پرورش وجود دارد که از دبستان آغاز میشود و در دبیرستان و دانشگاه ادامه پیدا میکند. عیب نخست این است که دانشجو را پرسشگر تربیت نمیکنیم. دانشجو در سیستم آموزشی طوری تربیت شده است که نباید در کلاس صحبت کند، امروزه اگر دانشجویی در کلاس درس سؤال بپرسد از کلاس اخراج خواهد شد، بهترین دانشجو در این سیستم آموزشی دانشجویی است که در کلاس درس ساکت بنشیند و فقط به استاد نگاه کند که این نخستین عیب در سیستم آموزشی است.
دانشگاههای ما در سطح دانشگاههای نسل اول است، یعنی فقط حفظیات
عیب دوم این است که دانشجو کارآفرین و خلاق تربیت نمیشود، اکنون دانشگاههای ما در سطح دانشگاههای نسل اول است، دانشگاه نسل اول یعنی فقط حفظیات؛ دانشجو بخواند و حفظ کند، دانشگاه نسل دوم یعنی دانشجو آموزشمحور باشد، دانشگاه نسل دوم پژوهشمحور است و دانشگاه نسل سوم کارآفرین است.
نمونهبرداری که دانشآموختگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم انجام دادهاند در ایران بینظیر است و یک میلیارد تومان ارزش ریالی دارد.
ما در نسل دوم ایستادهایم؛ اما نیمی از اهداف دانشگاههای نسل دوم محقق شده است؛ زیرا پژوهش میکنیم؛ اما نمیدانیم چرا؟ بخش صنعت هم فعالیت خود را انجام میدهد، نه پژوهشگر به بخش صنعت کار دارد و نه بخش صنعت به پژوهشگر کار دارد، به دانشجویان یاد ندادهایم که وقتی میخواهد رساله خود را ارائه دهد، وارد عرصه صنعت شود و بازار فروش تولیدات ناشی از رساله خود را پیدا کند؛ زیرا بخش صنعت باید هزینه تحقیقات دانشجو را بدهد، هنگامی که بخش صنعت هزینه تحقیقات دانشجو را بدهد، خریدار تولیدات آن خواهد بود؛ بنابراین دانشجو نه مهارتمحور است و نه کارآفرین.
آنا: چه توصیه و راهکاری دارید که بتوانیم این فرآیند را ارتقا دهیم؟
فرهود: دولتها هستند که باید سیاستگذاری کنند؛ در آموزشهای خود مطلقاً جستجوگری را کنار گذاشتهایم، دانشجو باید پرسشگر و خلاق تربیت شود، در هیچکدام از تستهای کنکور داخل کشور نوآوری و خلاقیت وجود ندارد، تست برابر است با حفظ و برعکس.
آنا: کیفیت رسالههای دانشگاه آزاد اسلامی قم چگونه است؟
فرهود: از دانشگاه آزاد اسلامی اصولاً راضی هستم، دانشجو باید خودش عنوان رساله را پیدا کند، دانشجو باید عاشق موضوع پایاننامه خود شود، استاد فقط بهعنوان مشاور در کنار دانشجو میایستد.
نمونهبرداری که دانشآموختگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم انجام دادهاند در ایران بینظیر است، بیش از 600 نمونه توسط دانشجویان واحد قم برای نگارش رساله جمعآوری شده است، از 10 استان با ملیتهای مختلف نمونهبرداری کردند، این مجموعهای که این دانشجویان جمع کردهاند، یک میلیارد تومان ارزش ریالی دارد.
آنا: چه عاملی موجب شده که دانشجویان به این حد از تجربه دست یابند و اینگونه رساله باکیفیت ارائه کنند؟
فرهود: در وهله نخست اراده و همت دانشجو و سپس استادی که دانشجو را در این مسیر هدایت میکند، موجب نگارش چنین رساله باکیفیتی میشود، استادانی در دانشگاه آزاد اسلامی قم وجود دارند که این دانشجو را هدایت کرده و این ناشی از کیفیت تدریس استادان مجرب بوده است، بهشخصه به خدمتگزاری افتخار میکنم نه به علمی که آموختهام.
انتهای پیام/4103/4062/
انتهای پیام/