دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 بهمن 1399 - 00:02
در گزارش آنا بخوانید؛

رمزگشایی از دلایل مرگ بیش از 5 هزار آمریکایی طی یک روز / ساختار درمان آمریکا توان دفاع از مردم در برابر کرونا را ندارد

آمار تلفات 5 هزار نفری کرونا در آمریکا تنها در یک روز، شاید تعجب بسیاری را برانگیزد اما برای آن دسته از کارشناسانی که در جریان مشکلات ریشه‌ای اقتصادی و بهداشتی ایالات‌متحده بوده‌اند تنها وقوع پیش‌بینی‌ها بود.
کد خبر : 564132
1.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، وقتی دانشگاه جانز هاپکینز روز شنبه اعلام کرد با مرگ دست‌کم 5 هزار و ۳۰۴ نفر در آمریکا، شمار قربانیان کروناویروس در این کشور به ۴۸۰ هزار و ۷۴۸ نفر افزایش یافته است بسیاری از مردم چه در داخل و چه خارج از ایالات‌متحده متحیر شده بودند و شاید به این مسئله فکر می‌کردند چه شده که قوی‌ترین اقتصاد دنیا با یکی از بالاترین درآمدهای سرانه سالانه در سطح جهان این‌گونه در مقابل شیوع کرونا دست‌وپابسته شده است.


متخصصان بهداشتی و اقتصادی از افزایش تلفات کرونای آمریکا تعجب نکردند


همان روز بود که با ابتلای دست‌کم ۹۹ هزار و ۱۳۱ مورد جدید، مجموع مبتلایان به کروناویروس در آمریکا به ۲۷ میلیون و ۴۸۹ هزار و ۶۱۹ نفر رسید و نشان داد که هم شمار مبتلایان و هم تعداد قربانیان بار دیگر صعودی شده است.


اگر به دوره کمپین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بازگردیم دموکرات‌هایی که هم‌اکنون زمام قدرت را در دست دارند بی‌مهابا دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق را مورد تاخت‌وتاز قرار می‌دادند و آنان را در مقابله با شیوع ویروس کرونا و تبعات آن ناکارآمد می‌خواندند اما حال که آب‌ها از آسیاب افتاده یکی پس از دیگری اعتراف می‌کنند که مشکل، ریشه‌دار است و به این سادگی‌ها نمی‌توان به دوره قبل از کرونا بازگشت.


بیکاری آمریکا


این در حالی است که روز هفدهم بهمن‌ماه، جو بایدن در جریان تصویب بسته حمایتی ۱, ۹ تریلیون دلاری در سنا اعتراف کرد ما کار زیادی در مقابله با کرونا نمی‌توانیم انجام دهیم.



وی در سخنرانی‌های پس از تحلیفش قول‌هایی درباره کمک به نیازمندان، بیماران کرونایی، کسب‌وکارهای زیان‌دیده و سرعت دادن به واکسیناسیون سراسری هم داد که همه این‌ها را مردم از ترامپ هم شنیده بودند. بایدن هم می‌داند که ساختار بهداشت و درمان آمریکا به سرمایه‌گذاری نیاز دارد.



طبقه کم‌درآمد آمریکا در این اوضاع نابسامان باید به هر صورت شده کار کنند وگرنه به‌جای کرونا براثر گرسنگی از میان خواهند رفت



اواخر آذرماه نیز نشریه نیویورکر با انتشار گزارشی تحت عنوان "تعداد پرستاران آمریکا رو به اتمام است" به شرایط نامساعد بیمارستان‌های آمریکا و کمبود کادر درمان در آن‌ها پرداخت.


این نشریه آمریکایی نوشت: اکنون صدها هزار آمریکایی مبتلا به کووید-19 در بیمارستان‌ها هستند که تقریباً دو برابر تعدادی است که در بدترین روزهای همه‌گیری کرونا در آوریل و ژوئیه بستری‌شده بودند. در سراسر آمریکا بیمارستان‌ها دچار کمبود پرستار و پزشک هستند. دست‌کم نیمی از ایالت‌ها با کمبود نیرو مواجه هستند و بیش از یک‌سوم بیمارستان‌ها در ایالت‌هایی مانند آرکانزاس، میسوری، نیومکزیکو و ویسکانسین دچار کمبود کادر درمان هستند.


نیویورکر ادامه داد به‌طور معمول یک پرستار در بخش مراقبت‌های ویژه شاید از دو بیمار وخیم در یک‌زمان مراقبت کند و اکنون برخی از آن‌ها از هشت بیمار به‌طور هم‌زمان مراقبت می‌کنند.


در این میان کادر درمانی کشور به ستوه آمده‌اند. ازیک‌طرف کمبود نیرو و امکانات و از طرف دیگر، هجوم بیماران کرونایی و دیگر بیماران امان آن‌ها را بریده است.




بیشتر بخوانید:


شدیدترین رکود اقتصادی چند دهه اخیر در آمريکا


اوضاع اقتصادی آمریکا اسف بار است




اواخر آبان ماه گزارش‌هایی در مورد اعتصاب پرستاران در برخی از نقاط آمریکا منتشر شد. یکی از پرستاران معترض گفته بود: کمبود کادر درمان و کارکنان بیمارستان در حالی احساس می‌شود که مراجعه بیماران حاد کرونایی بیشتر و وضعیت آنان در بیمارستان‌ها بدتر می‌شود.


شرکت زنجیره‌ای ترینتی که مالک ۹۳ بیمارستان در ۲۲ ایالت آمریکا است، اعلام کرده بود درحالی‌که روند شیوع ویروس کرونا افزایش یافته اعضای جامعه این کشور نگران استعفای پرستاران از ادامه کار هستند.


سه روز بعد از اولین اعتراف بایدن به ناتوانی در کنترل بیماری کرونا یعنی روز بیستم بهمن‌ماه آنتونی فائوچی رئیس مرکز بیماری‌های عفونی آمریکا به نگرانی‌ها درباره گسترش شیوع ویروس کرونا در کشور به‌رغم آغاز واکسیناسیون پرداخت و گفت: در حال حاضر واکسن کم و میزان تقاضا از عرضه بسیار بیشتر است.


فائوچی گفت: اگر بخواهیم به افزایش در دسترس بودن دوز‌ها بر اساس توانایی و ظرفیت تولید واکسن نگاه کنیم، این افزایش عرضه در ماه‌های فوریه و مارس و ماه‌های بعد افزایش خواهد یافت. فعلاً اختلاف کاملاً روشنی بین عرضه و تقاضا وجود دارد که باید کاهش یابد.



درحالی‌که روند شیوع ویروس کرونا افزایش یافته اعضای جامعه این کشور نگران استعفای پرستاران از ادامه کار هستند



فائوچی اما باز انگشت اتهام را به‌سوی دولت ترامپ نشانه رفت؛ کاری که این روزها دیگر خریداری ندارد. وی افزود: به نظرم می‌توانستیم قرارداد‌های سخت‌گیرانه‌تری با شرکت‌ها داشته باشیم که دوزهای بیشتری تولید کنند، اما در حال حاضر این چیزی است که داریم و اکنون تلاش می‌کنیم در سریع‌ترین زمان ممکن واکسن را تولید کنیم.


فائوچی بازهم از تلاش گفت اما از یک برنامه مدون برای تعداد مشخص و زمان تحویل مشخص واکسن کرونا صحبتی نکرد.


از طرفی، به عقیده کارشناسان اقتصادی مشکل در نحوه سرمایه‌گذاری در بخش‌های متفاوت و درنهایت تقسیم ثروت است. همیشه در این کشور سرمایه‌گذاری برای دریافت سود بیشتر تبلیغ شده است و اساساً تعریف سرمایه را مادی معنی کرده‌اند درصورتی‌که در کشوری مانند کوبا که سال‌هاست تحت تحریم‌های آمریکا است، سرمایه‌گذاری‌های دولت در سطح عمده‌ای به بخش بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، داروسازی و واکسن‌سازی اختصاص یافته است آن‌هم برای دهه‌ها. به همین دلیل است وقتی در خیابان‌های هاوانا قدم می‌زنید تعداد نسبتاً زیاد کلینیک‌ها، مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها شما را متحیر می‌کند اما در ایالات‌متحده تمرکز سرمایه‌گذاری در بخش خدمات بوده است.


اختصاص درصدی ناچیز از تولید ناخالص داخلی آمریکا به ساختار بهداشت و درمان


 به گفته جایا کومار استاد اقتصاد در دوره قبل از کرونا تقریباً دوسوم تولید ناخالص داخلی آمریکا به بخش خدمات گره خورده بود، به‌طوری‌که بیش از ۸۰ درصد مردم کشور در بخش خدمات مشغول بکار بودند. هرگونه کاهش در تقاضا برای خدمات، بخش بزرگی از کسب‌وکار در کشور را از دسترسی به منابع مالی دور می‌کند و نتیجه‌گیری این است که در چنین اوضاعی درخواست خرید کالا کاهش‌یافته و تولیدکنندگان با بحران شدید روبرو خواهند شد.



نشریه نیویورکر با انتشار گزارشی تحت عنوان "تعداد پرستاران آمریکا رو به اتمام است" به شرایط نامساعد بیمارستان‌های آمریکا و کمبود کادر درمان در آن‌ها پرداخت



وقتی‌که بخش بزرگی از شاغلین یک کشور نتوانند به‌خوبی درآمدزا باشند و تولیدکنندگان و تاجران نیز با کمبود درآمد روبرو شوند دیگر نباید به درآمدزایی بخش گردشگری داخلی و حتی خارجی و پرداخت مالیات به دولت امیدوار بود.


وی ادامه داد: بحران کرونا در سطح بین‌المللی هم میزان خرید خارجی‌ها از تولیدکنندگان آمریکایی را به‌شدت کاهش داده و در بعضی موارد به صفر رسانده است.


تلفات کرونا


کومار افزود البته بعضی از این معضلات موقت هستند و با پایان بحران کرونا کاهش می‌یابند یا از بین می‌روند اما بعضی دیگر ریشه‌ای هستند. کسری تراز تجارت خارجی آمریکا از دهه هفتاد میلادی به همین صورت بوده و برطرف کردن آن به مدت‌زمان طولانی و برنامه‌ریزی‌های دقیق نیازمند است.


اظهارات کومار را که در کنار مشکلات پیش‌آمده برای آمریکا در دوره شیوع کرونا می‌گذاریم می‌بینیم که یا اساس سرمایه‌گذاری در ایالات‌متحده بد برنامه‌ریزی‌شده است یا مالیات‌های اخذشده در جای مناسب هزینه نمی‌شوند. گزارش‌های بسیاری هم در خصوص تلفات بالای کرونا در میان رنگین‌پوستان و هم در میان خانواده‌های کم‌بضاعت منتشر شده. واضح است که طبقه کم‌درآمد آمریکا در این اوضاع باید به هر صورت شده کار کنند وگرنه به‌جای کرونا براثر گرسنگی از میان خواهند رفت.


افزون بر این، شعارهای مدنی لیبرالیسم آمریکایی با شعارهای اقتصادی کاپیتالیسم در این کشور به‌جای اینکه دو بال هم‌تراز باشند تبدیل‌شده‌اند به یک بال زینتی و یک بال کج. مسلم است که در این شرایط مدیریتی تعداد تلفات روزانه به بیش از 5 هزار نفر می‌رسد. کسانی که ساختار بهداشت و درمان ایالات‌متحده را زیر نظر داشته‌اند از شمار مبتلایان و تلفات کروناویروس تعجب نکرده‌اند زیرا که نتیجه طبیعی برنامه‌ریزی نادرست، کسب نتایج نامناسب است.


انتهای پیام/4155/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته