ارائه گزارش نحوه برگزاری آزمون نهایی پایه دوازدهم
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه 144 شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست حجتالاسلام سید سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بهصورت حضوری و مجازی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
حجتالاسلام عاملی ضمن تبریک ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن و میلاد حضرت امام خمینی (ره) گفت: خدا را شاکر هستیم که چهل و دومین سال پیروزی انقلاب اسلامی را جشن میگیریم. پیامد انقلاب اسلامی صرفاً یک پیامد ملی نبود بلکه جهانی بود چرا که بسیاری از مسیرهای جهانی به واسطه انقلاب اسلامی ایران دچار چالش شد و ظرفیتهای جدید ساخته شد.
عاملی: انقلاب اسلامی شاخصهای توسعه در حوزه علم و فناوری را ارتقا داد
وی افزود: مسیر جهان یک مسیر یک طرفه سلطه نظام آمریکایی و اتحاد جماهیر شوری سابق بر جهان بود اما انقلاب اسلامی ایران جرأت ایجاد تحولات در جهان را به وجود آورد و منشأ توجه به دین در سطح جهانی شد.
شاخص سواد در کشور به برکت انقلاب اسلامی از 47 به 93 درصد رسید
رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران شاخصهای توسعه و پیشرفتگی کشور به خصوص در حوزه علم و فناوری را ارتقا داد، افزود: بهعنوان مثال شاخص سواد در زمان طاغوت 47 درصد بود اما خوشبختانه در حال حاضر شاخص سواد در کشور به برکت انقلاب اسلامی بالای 93 درصد است که این امر اتفاق خیلی مبارکی برای کشور است.
عاملی بر لزوم تبدیل چالشهای پیشروی نظام به فرصت برای پیشرفت و عزت کشور تأکید کرد و افزود: ایران در زمان طاغوت، مهمترین پایگاه نظامی و سیاسی آمریکا در جهان بود، 24 هزار مستشار آمریکایی کشور را اداره میکردند و ارادهای نیز برای حل این موضوع در سطح ملی وجود نداشت و صرفاً نمایش اراده به جای واقعیت به نمایش گذاشته میشد.
رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور افزود: خوشبختانه به برکت انقلاب اسلامی در حال حاضر خودکفا و مستقل هستیم و هیچ بیگانهای در امور کشور دخالت نمیکند، علیرغم تحریمهای ظالمانه، کشور مدیریت شده و قدرت و دانش ملی کشور نیز افزایش داشته است.
وی درباره دستور جلسه که به ارائه گزارش وزارت آموزش و پرورش در خصوص امنیت آزمونهای استاندارد در بحث ساماندهی کنکور اختصاص داشت، گفت: در بحث ساماندهی نظام سنجش و پذیرش (کنکور) باید مجموعه سیاستهای پیشنهادی در نظر گرفته شود که به همین منظور 8 سیاست پیشنهادی توسط ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین و در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه و بررسی شده است.
وی با اشاره به مصوبه جلسه 139 ستاد نقشه جامع علمی کشور مبنی بر سهم 60 درصدی سوابق تحصیلی در کنکور، اظهار کرد: به همین منظور از وزارت آموزش و پرورش درخواست کردیم گزارشی از وضعیت آزمونهای فعلی و سیاستهای پیشنهادی برای آزمونهای آتی ارائه کند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه یادگیری از سنجش اهمیت بیشتری دارد، افزود: باید ارتباط آموزش و پرورش با حوزههای آینده آموزش عالی کشور، صنعت، پزشکی، کشاورزی، خدمات و... ارتقا یابد چرا که در این شرایط دانشآموز یادگیری بیشتری خواهد داشت.
رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: چندوجهی شدن آزمونهای آموزش و پرورش که شامل سوالات تستی، تشریحی و خلاقیت است، باید تأمین شود. همچنین غیرمرکزی شدن آزمونهای آموزش و پرورش بسیار مهم است چرا که تجربه جهانی نیز حاکی از این است که استاندارد بودن سؤالات و آزمونها بر یکسان بودن سؤالات اولویت دارد.
عاملی بر مدیریت رفع استرس از آزمونهای کشور تأکید کرد و گفت: اعتمادبخشی به آزمونهای برگزار شده توسط وزارت آموزش و پرورش و همچنین ایجاد استانداردهای لازم برای صحیح انجام شدن آزمونها و تصحیح برگههای امتحانی بسیار حائز اهمیت است.
ارائه گزارش نحوه برگزاری آزمون نهایی پایه دوازدهم
خسرو ساکی، رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش به ارائه گزارشی در خصوص شیوه برگزاری آزمونهای نهایی توسط وزارت آموزش و پرورش پرداخت و اظهار کرد: آزمونهای پایه دوازدهم تا حد بالایی منطبق بر اصول علمی و سنجش تفصیلی برگزار میشود و تمامی ملاکها برای یک آزمون استاندارد در سطح ملی تقریباً تا ۸۰ درصد اعمال میشود.
وی درباره طراحی سؤالات آزمون نهایی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: گروه طراحی سؤالات شامل 3 نفر از مجربترین مدرسان کشور است و پس از طراحی سؤالات، دبیر مجرب دیگری بهعنوان بازبین سؤالات طراحی شده را از حیث بررسی روایی، صوری و محتوایی، صحت علمی و... بازبینی میکند.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با اشاره به اینکه در طی چند سال اخیر سؤالات نهایی کمترین اشکال را داشته است، گفت: سؤالات آزمون نهایی دارای استانداردهای لازم است و امکان ارتقای آن نیز وجود دارد.
وی افزود: سؤالات امتحانات نهایی بهصورت الکترونیکی به حوزههای اجرایی سراسر کشور ارسال و در داخل حوزه رمزگشایی، تکثیر و در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد.
ساکی درباره صحت و امنیت برگزاری امتحانات نهایی خاطرنشان کرد: برگزاری آزمون با نظارت رئیس حوزه و عوامل حفاظت آزمون، مطابق شیوهنامههای اجرایی، حفاظتی و امنیتی انجام میشود. خوشبختانه در این ۶ دوره اجرایی شده، حتی یک مورد افشای سؤالات گزارش نشده است.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی درباره تصحیح برگههای آزمون نهایی گفت: برگه پاسخگویی دانشآموز بلافاصله پس از دریافت برگه اسکن، بارگذاری، تجمیع و کدگذاری میشود. همچنین برگهها توسط دو مصحح تصحیح میشود و در صورت اختلاف نظر بین این دو، نفر سوم آن را تصحیح میکند. همچنین دانشآموز میتواند در بازه زمانی معین نسبت به نمره خود اعتراض کند.
بررسی برنامههای آتی وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری آزمون نهایی استاندارد
وی درباره برنامههای آتی برای برگزاری آزمونهای استاندارد قابل اتکاتر از وضع موجود برای تأثیر در کنکور سراسری گفت: اولین اصل برای برگزاری آزمونهای استاندارد، مناسب و یکسان بودن قواعد نمرهگذاری است که به این منظور در نظر داریم با اجرای برنامه تصحيح الكترونیکی، پاسخ برگهای شخصیسازی شده دانشآموزان در حوزه اجرا اسکن و به سند الکترونیکی تبدیل شوند.
ساکی ادامه داد: سپس به سؤالات آزمون تفکیک و بهصورت تصادفی از طریق شبکه حوزههای تصحيح اوراق، در اختیار مصححين سراسر سطح کشور قرار میگیرند. همچنین نمرهدهی به شیوه کدگذاری الکترونیکی، توسط مصححين اول و دوم، بدون شناسایی یکدیگر و با امضای الکترونیک انجام خواهد شد.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی افزود: در صورت مغایرت نمرهگذاری، پاسخبرگ بهصورت اتوماسیون به مصحح سوم ارجاع میشود. همچنین ثبت نمره اوراق همزمان با پایان تصحیح در سامانه یکپارچه دانشآموزی انجام خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: در صورتی که بخواهیم از آزمونهای پیشرفت تحصیلی برای تخصیص و گزینش استفاده کنیم، برای بالا بردن قدرت تفکیک نمرات شیوه نمرهگذاری صفر تا 20 به صفر تا 100 تغییر میکند.
ساکی با بیان اینکه به منظور قابل اتکا بودن نمرات آزمونهای نهایی در سالهای پس از اجرا، نمرات دانشآموزان بهصورت نمرات تراز گزارش میشوند، افزود: در اینصورت، میتوان از نمره کسب شده در یک سال، برای سالهای آتی نیز استفاده کرد.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی درباره برنامه وزارت آموزش و پرورش برای ارتقای امنیت آزمونهای نهایی گفت: در نظر داریم جهت اطمینان از امنیت آزمون، طراحی سؤال در محیط قرنطینه انجام خواهد شد و مدت زمان قرنطینه، با توجه به گستردگی محتوا، بین ۷۲ تا ۹۶ ساعت قبل از اجرا آزمون پیشبینی میشود.
وی افزود: اصل بعدی معرف بودن سؤالات است که به منظور رعایت این اصل، در ابتدا، سازه مدنظر به صورت شفاف و دقیق تعریف و سپس، بر اساس جدول مشخصات اقدام به طراحی سؤالات خواهد شد. همچنین، از انواع مختلف سؤال شامل تشریحی، گونه پاسخ، صحيح-غلط، جورکردنی و چندگزینهای در طراحی آزمونها استفاده خواهد شود.
ساکی بیان کرد: بهمنظور تسری آزمونهای نهایی و ایجاد سوابق تحصیلی قابل اتکاتر، علاوه بر اجرای آزمونهای نهایی پایه دوازدهم، در پایههای دهم و یازدهم نیز برخی دروس بهصورت هماهنگی مورد ارزیابی قرار میگیرند.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی افزود: در این شیوه برای آنکه دانشآموزان و معلمان در طول سال تحصیلی بر دروس خاصی متمرکز نشوند، انتخاب دروس آزمون هماهنگ بدون اعلام اوليه، انجام خواهد شد.
وی اصل بعدی برای برگزاری آزمون استاندارد را مناسب بودن آمارههای تحلیل سؤالات عنوان کرد و گفت: آزمونهایی که بهمنظور گزینش طراحی میشوند، هنجارمدار هستند و اگر به دنبال افزایش سهم نتایج امتحانات نهایی در سابقه تحصیلی باشیم، باید سؤالات این آزمونها حداکثر ضریب تمیز را دارا باشند.
ساکی افزود: با توجه به روابط بین ضریب دشواری و ضریب تمیز، توزیع سؤالات به شیوه 25 درصد سؤالات در سطح آسان، با ضریب دشواری ۶۰ تا ۸۰، 50 درصد سوالات در سطح متوسط با ضریب دشواری ۴۰ تا ۶۰، 25 درصد سؤالات در سطح دشوار با ضریب دشواری ۲۰ تا ۴۰ انجام خواهد شد.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی تصریح کرد: در نتیجه با توزیع نمرات با پراکندگی بیشتر و انحراف استاندارد بزرگتر، قدرت تفکیک دانش آموزان زیادتر خواهد شد.
ساکی درباره توزیع فراوانی معدل کتبی دانشآموزان یادآور شد: در سال تحصیلی 99-98، 84 فارغالتحصیل با معدل 20 داشتهایم که شامل 8 نفر در رشته ریاضی فیزیک، 63 نفر در رشته علوم تجربی و 13 نفر در رشته علوم انسانی است. همچنین 13 هزار و 948 با معدل 19 تا 19.99 فارغالتحصیل شدهاند.
در ادامه اعضا به بحث و بررسی پیرامون گزارش ارائه شده پرداختند و بر لزوم تضمین اعتماد نسبت به تصحیح برگههای امتحانی، پرهیز از اعمال سلیقه در تصحیح برگههای امتحانی، پلکانی و تدریجی انجام دادن درصد آزمونهای دوره متوسطه در کنکور سراسری و استانداردسازی سؤالات امتحانی تأکید کردند.
در ابتدای جلسه محمد عسکریان، مدیرکل دفتر امور کمیسیونهای تخصصی ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ارائه گزارش خبری تحلیلی ستاد علم و فناوری پرداخت.
وی به تصویب مصوبه ساماندهی مهدهای کودک در شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: در جلسه 836 شورای عالی انقلاب فرهنگی اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به تصویب رسید.
عسکریان ادامه داد: بر پایه این اساسنامه، از آغاز چهار سالگی تا دوران دبستان دوره یکساله مهد کودک و 2 سال پیشدبستانی را پیش رو خواهیم داشت و راهبری این دوره جدید برعهده آموزش و پرورش گذاشته شد.
عسکریان افزود: یکپارچگی مسئولیت ساماندهی مهدهای کودک در مصوبه ۸۳۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی تأمین شده بود و صدور مجوز برای مهدهای کودک به وزارت آموزش و پرورش بهصورت متمرکز واگذار شد.
وی با بیان اینکه گزارش نظارتی ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور درباره فناوری نانو در جلسه 835 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، خاطرنشان کرد: تهیه و ارائه گزارش میزان اجراییسازی سند ملی راهبردی نخبگان، میزان اجراییسازی سند تحول آموزش و پرورش، تحول و ارتقای علوم انسانی و... در برنامه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور قرار دارد.
وی درباره طرح یک فوریتی حمایت از مالکیت صنعتی در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: قانون آزمایشی ثبت اختراعها، طرحهای صنعتی و علائم تجاری در مجلس شورای اسلامی در سال 86 به تصویب رسیده است.
عسکریان با بیان اینکه در اقدام ملی 5 تا 9 راهبرد کلان یک نقشه جامع علمی کشور به موضوع مالکیت فکری تأکید شده است، افزود: سیاستهای اجرایی اقدامات ملی مربوط به مالکیت صنعتی از نقشه جامع علمی کشور در سال 92 در ستاد نقشه تصویب و ابلاغ شده است.
وی با تأکید بر اهمیت این مصوبه برای مخترعان ادامه داد: متأسفانه طرح یک فوریتی مالکیت صنعتی از سال 92 تا کنون در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است.
انتهای پیام/4118/
انتهای پیام/