چه قانونی بر رابطه مسافر و راننده حاکم است؟
به گزارش خبرنگار قضایی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، حقوق مسافر و راننده یکی از مواردی است که معمولا افراد نسبت به آن بیاطلاع هستند و بر همین اساس روابط آنها دچار چالش میشود.
قوانین حاکم بر روابط مسافر و راننده بستگی به شرایط دارد. یکی از این شرایط مربوط به این است که اگر مسافر بلیت اتوبوس، قطار و خودروی سواری و هواپیمایی که تحت قالب مؤسسه یا شرکت حمل و نقل فعالیت میکنند، را خریداری کرده باشد قرارداد میان مسافر و راننده در قالب خرید بلیت تحقق پیدا میکند، قرارداد حمل و نقل است و تابع مقررات مواد 377 و 394 قانون تجارت است، اما اگر در قالب کرایه کردن تاکسی یا خودروهای شخصی که با خودرو خود اقدام به حمل مسافرانی میکنند، صورت گرفته باشد، قرارداد در قالب اجاره خدمت است که تابع مقررات مواد 512 به بعد قانون مدنی است.
اولین و مهمترین وظیفه راننده یا مؤسسه و یا شرکت حمل و نقل این است که مسافر را به سلامت به مقصد برساند. علاوه براین طبق آئیننامه ممنوعیت استعمال و عرضه سیگار و سایر مواد دخانی در اماکن عمومی مصوب 1376 ، که استعمال هر نوع سیگار و دخانیات در اماکن عمومی مسقف را ممنوع اعلام کرده، وسایل نقلیه عمومی نیز یکی از اماکن عمومی مسقف محسوب شده است. نکته حائز اهمیت این است که ضمانت اجرای موثری برای قانون مذکور در نظر گرفته نشده است.
بنابراین در این شرایط شاکی میتواند به مراجع نظارتی مربوطه مانند تاکسیرانی و غیره مراجعه کند.
صحبت کردن با تلفن همراه در داخل خودرو توسط مسافر یا راننده نیز یکی از چالشهای میان راننده و مسافر است که در این مورد به موجب قوانین راهنمایی رانندگی این امر صرفاً تخلف رانندگی برای راننده محسوب میشود و در مورد مسافر هیچ مقررات بازدارندهای وجود ندارد. در نتیجه به علت عدم ممنوعیت قانونی، صحبت کردن با تلفن همراه مجاز است و راننده یا سایر مسافران نمیتوانند متعرض مسافری که با تلفن همراه صحبت میکند، شوند.
گفتنی است در خصوص استفاده راننده از ضبط صوت یا رادیو، صرفنظر از اینکه مضمون صدای پخش شده غیرمجاز است یا خیر، مسافر معترض میتواند به مراجع نظارتی مذکور مراجعه و اعتراض کند اما در مورد وسایل نقلیه شخصی هیچ ممنوعیت قانونی و همچنین مرجع نظارتی وجود ندارد.
انتهای پیام/4158/
انتهای پیام/