دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 بهمن 1399 - 11:14

کسر نمره به‌خاطر قطعی شاد

سختی‌‌‌های آموزش آنلاین و قطعی اپلیکیش شاد تبدیل به استرس بزرگ این روزهای دانش‌آموزان شده است. متاسفانه با گذشت پنج ماه از سال تحصیلی هنوز هم این مشکل حل نشده است.
کد خبر : 558842
3515180.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، «خانم باور کنید اینترنت قطع بود»، «خانم برنامه شاد ما 20 دقیقه قطع شده بود» «ما توی کلاس حاضر بودیم اما مشکل شاد بود که قطع می‌‌شد»؛ سختی‌‌‌های آموزش آنلاین و قطعی اپلیکیش شاد تبدیل به استرس بزرگ این روزهای دانش‌آموزان شده است. متاسفانه با گذشت پنج ماه از سال تحصیلی هنوز هم این مشکل حل نشده است. در یک گزارش میدانی تعدادی از دانش‌آموزان می‌گویند: «بعضی از معلم‌ها مشکلات قطعی شاد را درک نمی‌کنند و عدم‌حضور در کلاس درس را با کسر از نمره جبران می‌کنند.» دانش‌آموزان ادعا می‌کنند برخلاف باور عموم که خیال می‌کنند آموزش آنلاین بسیار راحت و یک فرصت برای استراحت بیشتر دانش‌آموزان است، آنها هر روز استرس و فشار زیادی را برای حضور در کلاس‌ به‌خاطر قطع و وصل شدن این نرم‌افزار تجربه می‌کنند و در آخر نصف مطالب درسی را متوجه نمی‌شوند.


محمدامین کلاس پنجم است و دانش‌آموز منطقه 12. در یک هفته گذشته از کلاس سه‌ساعته‌اش تقریبا هر روز 30 تا 45 دقیقه برنامه شاد او قطع بوده است؛ البته او تنها دانش‌آموزی در کلاس نیست که ادعا می‌کند اپلیکیشن او قطع شده است بلکه باقی بچه‌‌‌های کلاس هم این موضوع را می‌‌گویند؛ اما معلم هم چاره‌‌‌ای ندارد. در فرصت سه‌ساعته‌ای که دارد برای باقی بچه‌هایی که در کلاس حضور دارند، تدریس می‌کند و این یعنی متوجه‌نشدن بسیاری از مفاهیم درسی توسط دانش‌آموزان! محمدامین به خبرنگار «صبح‌نو» می‌گوید: «قطع‌شدن صدای معلم، خطا در شبکه اسکای‌روم و به‌موقع ارسال‌نشدن تکالیف به‌خاطر خطای شاد، مشکلاتی است که من با آموزش مجازی داشتم.» رها،  دانش‌آموز منطقه پرند است. او نیز به «صبح‌نو» می‌گوید: «امکان برگزاری لایو وجود دارد، اما اینترنت آنقدر ضعیف است که اصلا تصویر معلم را نداریم و این در یادگیری تاثیر بسیاری دارد. زمانی که پیام از طرف معلم ارسال می‌شود، به دست ما نمی‌رسد. حتما باید از برنامه بیرون بیاییم تا پیام‌ها به‌دست ما برسد.» او ادامه می‌دهد: «ویس‌ها دیر باز می‌‌شوند و صدای معلم مدام قطع و وصل می‌‌شود. در واقع دیر ارسال‌شدن تکالیف و کسر نمره مرا بسیار اذیت کرده است.»


مژده حسنی، مادر یکی از دانش‌آموزان در گفت‌وگو با «صبح‌نو» می‌گوید: «بچه‌ها استرس زیادی را متحمل می‌شوند، دائم برنامه شاد قطع می‌شود و اگر بچه‌ها دیر تکالیف را ارسال کنند، معلم نمره کسر می‌کند. بچه‌ها دست و پایشان می‌لرزد که نکند دوباره برنامه قطع شود. تقریبا از یک کلاس سه تا چهار ساعته 40 دقیقه به صورت نامرتب برنامه قطع می‌شود و همین موضوع روی یادگیری بچه‌ها تاثیر گذاشته است و خانواده‌ها مجبور هستند خودشان از اول بسیاری از درس‌های مهم را برای بچه‌ها تدریس کنند.»


تکذیب یا تایید!


چند وقت پیش مسوول شبکه آموزش دانش‌آموزان گفته بود: «ما با جمعیتی ۱۵میلیونی طرف هستیم که خب طبیعی است اگر مثلا ۲ یا ۵درصد و حتی ۱۰درصد آنها هم مشکل داشته باشند، اینها جمعیت بزرگی را تشکیل می‌دهند که اتفاقا صدای بلندی دارند و حق‌شان هم هست که اعتراض کنند؛ اما کسی نمی‌بیند که جمعیت انبوهی هم بدون مشکل و آزار از شاد استفاده می‌کنند. اینکه بیاییم از مدارس خاص یا غیردولتی گزارش تهیه کنیم و بگوییم شاد ناکارآمد است، درست نیست.»
سید حسن‌ الحسینی، مسوول شبکه آموزش دانش‌آموزان، قطعی شبکه شاد را تکذیب می‌کند و به «صبح‌نو» می‌گوید: «اپلیکیشن شاد به هیچ عنوان قطع و وصلی ندارد.»


مشکلاتی که معلمان و دانش‌آموزان مطرح می‌‌کنند مانند قطع و وصل شدن دائم شاد، هنگ‌کردن در زمان آموزش زنده، ناتوانی در ارسال ویدئو یا حتی یک فایل ساده مکتوب به زیرساخت‌های کشور برمی‌گردد. اینترنت در ایران پوشش محدودی دارد؛ بنابراین برخی‌ دانش‌آموزان که تعدادشان بیش از سه میلیون و ۵۰۰هزار نفر است، اساسا به شاد دسترسی ندارند. الحسینی چند دقیقه بعد از مکالمه اما می‌گوید: «ما منکر این نیستیم که برگزاری کلاس‌های زنده در شاد با قطع و وصل شدید همراه است، اما کلاس‌های تمام‌عیار زنده هم داریم. دو مشکل بزرگ شاد، یکی مشکل بانک اطلاعاتی است و دیگری مشکل زیرساخت‌های ملی که ناگزیر از آن هستیم و با آن کاری هم نمی‌توانیم بکنیم.»
 
مشکلات شاد چندبعدی است


چندی پیش سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس درخصوص معضلات شبکه شاد گفت: مشکلات شبکه شاد چندبعدی است. برخی از این مشکلات مربوط به وزارت آموزش و پرورش است و بخش دیگری از معضلات نیز مرتبط با مشکلات زیرساختی مخابرات است. یکی از مشکلات، آنتن‌دهی در برخی روستاها و شهرهای کوچک است که به دلیل فرسودگی زیرساخت‌ها و تجهیزات مخابراتی ایجاد شده است. مناطق دیگری هم هستند که آنتن مخابراتی دارند اما پهنای باند اینترنت در آنجا وجود ندارد؛ ضمن اینکه دسته دیگری از دانش‌آموزان نیز هستند که ابزارآلات آموزشی ندارند، یعنی خانواده‌‌‌های محرومی هستند که موبایل و تبلت و گوشی برای استفاده از شبکه شاد ندارند.


حل این مشکلات، مشارکت مردم و مسوولان را در کنار هم می‌‌‌طلبد. این نماینده مجلس گفت: در نهایت فراگیر‌ترین مشکلی که به دغدغه اصلی خانواده‌ها درخصوص شبکه شاد بدل شده، مرتبط با مشکلات نرم‌افزاری است که در این شبکه وجود دارد؛ مشکلاتی که باعث شده روند آموزشی دانش‌آموزان با اخلال مواجه‌شود. بر اساس اعلام وزارت آموزش و پرورش، شناسایی خلأها همچنان ادامه دارد تا سطح کیفی خدمات نرم‌افزار شاد افزایش پیدا کند. کمیسیون همچنان این مشکلات را رصد می‌‌‌کند تا در نهایت عدالت آموزشی برای همه اقشار و طبقات کشور فراهم شود.


منبع: روزنامه صبح نو


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب