دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آذر 1394 - 14:33
دکتر شعله ارسطوپورا:

امکان دسترسی به 120 هزار مقاله فارسی و 250 هزار مقاله انگلیسی در پایگاه‌های اطلاعاتی

معاونت پژوهشی مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری به تشریح منابع اطلاعاتی موجود در مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری، فعالیت‌های اداره خدمات اطلاع رسانی و سایر فعالیت‌های این مرکز پرداخت.
کد خبر : 55822

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر شعله ارسطوپور، معاونت پژوهشی مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) گفت: «منابع اطلاعاتی موجود در مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری (RICeST) مورد استفاده گستره وسیعی از دانشگاهیان، دانشجویان مقاطع تحصیلی گوناگون و اعضای هیأت علمی است. همچنین منابع مرکز نه تنها پاسخگوی نیاز کاربران خارجی است، بلکه پژوهشگران و اعضای هیأت علمی مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری (RICeST) و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) را نیز تغذیه اطلاعاتی می‌کنند.»


او همچنین بیان کرد: «با توجه به طیف دانشگاهی این مجموعه و با توجه به اولویت اهداف پژوهشی، مجموعه این مرکز باید با توجه به اولویت‌های علمی و پژوهشی کاربران آن فراهم آوری شده باشد. به همین دلیل، انتشارات علمی دارای ارزش در حوزه‌های علوم و فناوری به صورت کلی و در پیوند با اعضای هیات علمی مرکز، حوزه‌های علوم رایانه، علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی و زبانشناسی رایانه‌ای، از جمله حوزه‌های دارای اولویت فراهم‌آوری منابع هستند. در این میان کتاب‌های علمی دانشگاهی، نشریات تخصصی در حوزه‌های موضوعی و خبرنامه‌های منتشر شده توسط انجمن‌های علمی مختلف در اولویت اول و منابع آموزشی و کمک آموزشی در اولویت‌های بعدی قرار دارند.»


معاون پژوهشی مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) ادامه داد: «در این راستا، طی سال گذشته بالغ بر 2000 عنوان کتاب فارسی و انگلیسی، 300 عنوان کتاب مجموعه مقالات همایش‌ها، 9000 شماره نشریه فارسی و انگلیسی، 12000 عنوان کتاب الکترونیکی، 1000 عنوان پایان‌نامه و طرح پژوهشی و صدها خبرنامه به صورت خریداری و یا اهدایی توسط گروه پژوهشی ارزیابی و توسعه منابع تهیه شد.»


ارسطوپور خاطر نشان کرد: «منابع مذکور پس از ثبت اولیه جهت ادامه روند به گروه مدیریت اطلاعات ارجاع و پایگاه اطلاعاتی تمام متن نشریات فارسی که از ارزشمندترین پایگاه‌های اطلاعاتی مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری (RICeST) بشمار می‌رود و توسعه آن از وظایف مهم گروه پژوهشی مدیریت اطلاعات است، تهیه می‌شود. تمام مقالات نشریات فارسی کشور در این گروه پویش شده و در قالب فایل‌های پی‌دی‌اف ذخیره می‌شود. طی سال گذشته بالغ بر 120000 عنوان مقاله تمام متن فارسی به صورت دستی و یا از طریق سامانه XML در پایگاه درونداد و قابل استفاده است.»


او افزود: «پایگاه اطلاعاتی تمام متن نشریات انگلیسی که از دیگر پایگاه‌های اطلاعاتی مرکز منطقه‌ای بشمار می‌رود و طی سال گذشته بالغ بر 250000 عنوان مقاله تمام متن در آن درونداد و قابل استفاده شد. همچنین تعداد بالغ بر 4000 عنوان از منابع تک نگاشتی توسط گروه مدیریت اطلاعات فهرست نویسی و آماده‌سازی گردیده و جهت بهره‌برداری و امانت به اعضا قفسه‌گذاری شده‌اند.»


اداره خدمات اطلاع رسانی


ارسطوپور تصریح کرد: «اداره خدمات اطلاع‌رسانی به صورت حضوری و غیر حضوری میزبان کاربران خود در ارائه خدمات علمی بوده است. از اول فروردین تا 10 آذر سال 1394 تعداد 1448 نفر برای دریافت خدمات به ساختمان مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری (RICeST) مراجعه کرده‌‌اند.»


او افزود: «در این مدت تعداد 3166 مقاله فارسی و 1604 مقاله انگلیسی توسط کاربران به صورت حضوری دریافت شده است. از تعداد 1448 نفر مراجعان حضوری، تعداد 195 نفر دانش‌آموز، 1220 نفر دانشجو، 20 نفر کارمند، 4 نفر هیأت علمی، 2 نفر مشاغل آزاد و 7 نفر سایر مشاغل بوده‌اند.»


طبق جدول زیر مراجعان ماه‌های یاد شده در گروه‌های مختلف تحصیلی توزیع شده است:



















علوم انسانی علوم پایه فنی مهندسی هنر علوم پزشکی
560 144 601 127 16

لازم به ذکر است خدمات مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) برای همه دانشگاه‌ها و مؤسسات و افراد جامعه بدون محدودیت ارائه می‌شود. کاربران حضوری مرکز در 9 ماه اول سال 1394 از دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی زیر بوده‌اند:





















مؤسسات پودمانی دانشگاه‌های دولتی دانشگاه‌های علمی کاربردی دانشگاه‌های غیر انتفاعی دانشگاه‌های آزاد مؤسسات آموزشی آزاد
109 370 139 192 427 211

معاون پژوهشی مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری (RICeST) در ادامه گفت: «کاربران غیرحضوری مرکز اعم از شاخه‌های مرکز در دانشگاه‌ها و مؤسسات مختلف و سایر دانشگاه‌ها و مؤسساتی که قرارداد اشتراک پایگاه‌های اطلاعاتی با مرکز را منعقد کرده‌اند در کل تعداد 74.389 مدرک را از پایگاه‌های اطلاعاتی مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) دریافت کرده‌اند.»


او تشریح کرد: «در طول مدت یاد شده تعداد 9381 نفر به عنوان کاربران غیرحضوری در وب سایت مرکز ثبت نام و جهت دانلود اطلاعات موجود در پایگاه‌های اطلاعاتی مرکز کد کاربری دریافت کرده‌اند. کاربران غیرحضوری مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری (RICeST) مدارک مختلف را از وب‌سایت مرکز دریافت کرده‌اند. آمار دریافت مدارک مختلف توسط کاربران در جدول زیر بیان کننده تنوع کاربران و درخواست مدرک در قالب‌های مختلف است.»







































مقاله انگلیسی پایان‌نامه فارسی پایان‌نامه انگلیسی آمارنامه خبرنامه طرح پژوهشی گزارش مقاله کنفرانس مقاله روزنامه مقاله عربی مقاله مجلات فارسی نقشه کاتالوگ کتاب کتاب الکترونیکی
65.50 9.517 490 2 104 942 49 4.323 1366 169 227.93 632 35 2.561 235

در کل تعداد 394.863 مدرک توسط کاربران غیرحضوری مرکز از طریق وب سایت و پایگاه‌های اطلاعاتی دریافت شده است.


درخواست کد کاربری


ارسطوپور همچنین اعلام کرد: «مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری (RICeST) در صورت درخواست صنایع، ارگان‌ها، بنیاد‌ها، پارک‌های علم و فناوری، موسسات، مراکز پژوهشی و غیره بر اساس روند معمول برای آنها اقدام به کد کاربری می‌کند. به عنوان مثال می‌توان به تعریف تعداد 1000 کد کاربری برای بنیاد ملی نخبگان در یک‌ سال گذشته اشاره کرد.»


او درباره طرح تأمین مدرک افزود: «در طرح تأمین مدرک، کاربران از طریق پست الکترونیک مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری (RICeST)، مدارک علمی مورد نیاز خود را که شامل مقالات انگلیسی، فارسی، استانداردها، پایان‌نامه انگلیسی و کتاب الکترونیکی درخواست داده و این مدارک به پست الکترونیک آنها ارسال شده است.»


ارسطو پور افزود: «این مرکز جهت تأمین مدارک علمی مورد نیاز دانشگاه‌ها و مؤسسات قرارداد‌هایی تحت نام "قرارداد اشتراک پایگاه‌های اطلاعاتی" و قرارداد تأمین مدرک منعقد می‌کنند. در طول 8 ماه ابتدای سال 1394 ، مرکز منطقه‌ای با 5 دانشگاه قراردادهای مذکور را منعقد کرده است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته