دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آذر 1394 - 12:50
در مراسم هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران برتر

رییس دانشگاه آزاد اسلامی فارس: دانشگاه‌ها به سوی کارآفرینی و پژوهش‌محوری گام بردارند/ فرهنگ پژوهش نهادینه شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس اظهار کرد: امروزه دانشگاه‌ها باید به سوی کارآفرینی و پژوهش محوری گام بردارند و نقش اساسی در این دو مقوله دارند و در این راستا برنامه‌های دانشگاه باید در راستای مسائل جامعه و حل مشکلات آن باشد و فرهنگ پژوهش در دانشگاه و جامعه نهادینه شود.
کد خبر : 55800

به گزارش خبرنگار آنا از شیراز، دکتر حمزه سارویی در مراسم هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد اسلامی شیراز گفت: با توجه به سیاست مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی که حرکت در راستای پژوهش محوریست و اینکه مقام معظم رهبری که فرموده است: "ما در دهه پیشرفت و عدالت هستیم"، همه ما در این زمینه مسئولیت داریم و بی شک اساتید و پژوهشگران می‌توانند در این زمینه نقش مهمی را ایفا کنند و درحقیقت پیشرفت و عدالت یعنی دستیابی به توانمندی‌های بالای علمی، فناوری، اقتصادی و اجتماعی به علاوه عدالت که موجب سعادت بشری است.


رئیس واحد شیراز از تلاش علمی و صنعتی که هر دو لازمه یکدیگر هستند سخن گفت و تصریح کرد: ما باید با برنامه ریزی صحیح، روابط بین جامعه دانشگاهی و صنایع را روز به روز استحکام بخشیم، باید ایده و پژوهش نو وارد صنعت شود تا چرخ صنعت شتاب یابد و تحولی در این زمینه داشته باشیم و همگان بر این نکته آگاهی کامل داریم که امروز نسل سوم دانشگاه‌ها در دنیا دانشگاه‌های کارآفرین و پژوهش محور و نسل چهارم مبتنی بر نوآوری هستند و دانشگاهی سرزنده و فعال است که پژوهش در آن نقش اساسی داشته باشد.


دبیر هیات امنای استان فارس افزود: نقش اساتید دانشگاه‌ها در زمینه دانشگاه‌های پژوهش محور مهم است، اساتید باید روحیه تدبر و پژوهش را در دانشجویان زنده کنند و در این زمینه اساتید و دانشجویان باید حضور موثر در محیط کار و دانشگاه داشته باشند در این صورت است که می توانیم در راستای علم نافع، علمی که برای جامع مفید باشد حرکت کنیم و بابد بدانیم علمی که در چرخه زندگی قرار نگیرد علم موثر نیست وما باید با ایمان در کنار علم به تواتمندیهای علمی دنیا برسیم،به تعبیر دیگر علم و ایمان است که می تواند دانشگاه‌های ما را به کارخانه انسان سازی مبدل کند.


وی گفت: پژوهش باید هدفمند باشد، دیگر آموزش صرف کفایت نمی کند باید در بحث پژوهش شاهد رویکرد متفاوت و گسترده در دانشگاه‌ها باشیم تا بتوانیم در راستای حل مشکلات کشور قدم برداریم، حاکمیت رویکرد پژوهش محور در دانشگاه‌ها با نگاه عدالت محور باعث پیشرفت جهشی و تعالی دانشگاه‌ها خواهد شد و فرهنگ پژوهش باید به عنوان یک اصل در همه ابعاد دانشگاه و جامعه خود را بخوبی نشان دهد و نهادینه شود.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فارس یادآور شد: تجربه نشان داده است که فقط تولید علم و مقالۀ علمی کافی نیست بلکه باید این مقالات را به سمت پژوهش‌های کاربردی و رفع مشکلات کشور به کار گرفت، مشکلاتی مثل بیکاری، محدودیت و کمبود منابع، توزیع ناعادلانه منابع و فرصت‌ها و کاهش بهره‌وری.



در ابتدای این مراسم معاون پژوهش و فناوری واحد شیراز با ارائه یک گزارش کلی از عملکرد، وضعیت و چشم انداز حوزه خود از اهمیت و جایگاه پژوهش سخن گفت و بیان کرد: عظمت دانش در یادگیری نیست بلکه در پژوهش است و باید در دانشگاه تلاش وافری در این خصوص داشته باشیم و از این طریق جایگاه رفیعی برای دانشگاه فراهم آوریم که مایه مباهات و افتخار باشد.


دکتر محمودرضا حجتی اظهار کرد: ازآنجا که نتیجه پژوهش زمان‌بر است و در درازمدت جواب می‌دهد،پس ضروری است چالش‌‌ها و موانع را در این مسیر مرتفع کرد و باید تسریع درانجام امور پژوهشی را مهم بدانیم.


معاون پژوهش و فناوری واحد شیراز افزود: با توجه به رقابتی شدن صنعت در دنیای امروز و افزایش بهره وری، صنعت با توسل به تکنولوژی‌های نوین در حال تحول است، بنابراین صنعت کشور ما نیز برای رقابت با صنایع جهانی و منطقه ای و ارتقاء مستمر کیفیت باید توانمند شود و از فن‌آوری‌های نوین جهان بهره گیرد. همچنان که اساتید ما در دانشگاه‌ها باید با تحولات علمی و به روز دنیا همراه شوند و سبک آموزش و پژوهش‌ها را به سمت نیازهای کشور و دانش کاربردی تحول دهند.


وی خاطرنشان کرد: با این تغییرات و اهداف جدید، دانشگاه به خوبی می تواند در زمینه دانش بنیان شدن صنعت و بروز کردن آن ارتقاء تکنولوژی، رقابت در قیمت و رقابت در کیفیت و بازاریابی و شکوفایی صنعت همکاری کند و همچنین صنعت نیز می تواند انگیزه‌های خوبی به اساتید و دانشجویان و پژوهشگران دانشگاهی بدهد و آنها را در تجاری سازی ایده‌های خود حمایت و هدایت کند. به نظر می رسد یکی از اولین قدمها در ارتباط دانشگاه و صنعت شناخت متقابل و تغییر سیستم ارتباطی و تعریف همکاری و هماهنگی مجدد است. امروز انسجام میان تصمیم گیران و سیاستگذاران علمی و صنعتی کشور یک ضرورت اجتناب ناپذیراست.


به گزارش آنا، در خلال این مراسم با تجلیل از معاونان پژوهشی سابق واحد شیراز و عقد دو تفاهم نامه علمی و پژوهشی با شرکت آب و فاضلاب شیراز و فن بازار منطقه‌ای فارس، دو سخنرانی نیز با محوریت وضعیت علمی کشور توسط دکتر رییسی، عضو هیات علمی گروه زمین شناسی و نقش مراکز رشد در اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه توسط دکتر خلف، رییس مرکز رشد واحد شیراز برگزار شد که با استقبال حاضران روبرو شد.



پایان بخش این مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد اسلامی شیراز بود و از دکتر احمد افسری، دکتر لیلا شهریاری، دکتر امین ربیعی زاده، دکتر محمد امین عدالت منش، دکتر سیدابراهیم حسینی، دکترسیده نسرین حسینی مطلق، دکتر شهرام حسامی، دکتر هادی استوان، دکتر مهدی غیبی، دکتر احسان رسایی، دکتر محمد صادق باقری، دکتر مهرزاد مقدسی، دکتر عبدالمحمد طاهری، دکتر مسعود نونژاد، دکتر محمد مظفری و دکترطاهره نصر به عنوان پژوهشگران برتردانشکده‌های دانشگاه آزاد اسلامی شیراز و همچنین دانشجویان علی حسین استادزاد، احمد اله بخش، مریم محبی، محمد حسن گرامی، سیدعلیرضا معزی، حمیدغلامی شیری، راضیه نصیرزاده به عنوان چهره‌های استعداد درخشان و اعضای برتر باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان شیراز و از احمدیان، محمودی، کامیاب، شاه امیری و میرحسینی به عنوان مسئولان انجمن‌های علمی برتر واحد شیراز تقدیر به عمل آمد و به رسم یادبود لوح تقدیر و جوایزی به این عزیزان اهدا شد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته