نقشآفرینی بازیگران دیجیتال در نمایش صنعت مالی/ «فینتکها» کسبوکارهای سنتی را بازنشسته میکنند
به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، اگرچه افزایش بازیگران دیجیتال در صنعت مالی در چند سال گذشته، دشواریهای مردم برای دستیابی به منابع مالی را کاهش داده، اما تحول دیجیتال از زمان شیوع ویروس کرونا محسوستر شده و هیاهوی گستردهای ایجاد کرده است. دیجیتالی شدن در بخش مالی برای پیشرفت در این جهان رقابتی بسیار مهم است. در این مورد، «فینتک» (fintech) بهعنوان مؤثرترین کانال وامدهی ظاهر شده که روش سنتی بانکداری و تجارت الکترونیک پایان به پایان مشتری را متحول میکند.
فناوری مالی یا «فینتک» (fintech) درواقع کسبوکارها و شرکتهایی هستند که هدف آنها استفاده نوآورانه از فناوری برای کارآمدتر کردن خدمات مالی است. فینتک باعث ایجاد فرصتهای بیشماری برای به دست آوردن یک دیتابیس بزرگ و ضروری از مشتریان شده که این امر موجب میشود یک بنیان دیجیتالی مستحکم ایجاد شود. فینتک همچنین عملیاتهای تجاری و کسبوکارها را دیجیتالی کرده و همچنین قابلیتهای تولید، مدیریت منابع و کارایی کارکنان را بهبود میبخشد. علاوه بر این با دانستن بینش رفتاری عمیقتر، تجربه مشتری را افزایش داده و سطح شفافیت بیشتری را ارائه میدهد.
پیشبینی میشود تا سال 2025 بازار جهانی فینتک به 460 میلیارد دلار برسد.
تحول با فینتک
فینتک ترکیبی از تمام فناوری مدرن است که بانکها و مشاغل مالی برای بهبود ارائه خدمات مالی آنها را به کار میگیرند. این شامل خدماتی مانند استفاده از خودپردازها، کارتهای الکترونیکی، خدمات بانکی دیجیتال و فناوری بلاک چین است. فناوری مالی با استفاده از تکنیکهای اتوماسیون و یادگیری ماشین برای افزایش تجربه مشتری، حوزه مالی را نوسازی کرده است. فینتکهای آینده همچنین شامل چتباتهای خودکار که شبانهروزی در دسترس هستند، ابزارهای بودجهبندی آنلاین برای تنظیم هزینههای پول و ردیاب هزینه برای نظارت بر ذخایر مالی هستند.
در هر سطح، بهکارگیری فناوری اتوماسیون و یادگیری ماشین (ML) تمام نقاط ضعف در عملیاتهای تجاری مالی را برطرف میکند. فینتک تمرکز خود را برطرف کردن موارد عملیاتی مانند بودجهبندی و خدمات به مشتریان میگذارد. فعالیتهای غیرمعمول مالی که معمولاً باعث تماس تلفنی نماینده بانک میشود، اکنون میتوانند توسط تماسهای «روبوکال» (Robocall) برای تأیید خریدها جایگزین شوند. اگرچه این استراتژی بحثبرانگیز است، اما نباید مفید بودن آن را زیر سال برد.
فینتک دیگر در آینده صنعت مالی حضور موقت نخواهد داشت، زیرا همه مؤسسات مالی مانند بانکها آشکارا از فینتک استقبال کرده و آن را بهعنوان یک فرصت سرمایهگذاری درنظر میگیرند. شرکتهای فینتک راهحلهای پیشرفته شخصیسازیشده و خلاقانهای را برای پردازش آسان و روان معاملات ارائه دادهاند. اکنون جوامع مختلف اهمیت پذیرش مداخلات فناوری را در فعالیتهای روزمره خود درک کردهاند و فینتک بهعنوان یک کاتالیزور قوی در پیشبرد فرآیندهای مشاغل عمل کرده است.
شیوع ویروس کرونا و اعمال تعطیلی و قرنطینه در سراسر جهان، صنایع مختلفی را به پذیرش دیجیتالی شدن در دنیای دیجیتال سوق داده است. پلتفرمهای فینتک افراد را قادر میسازند درحالیکه بهراحتی در خانه یا دفاتر خود نشستهاند، امکان دسترسی آسان و شفاف به نیازهای مالی خود را داشته باشند و دیگر نیازی به حضور در شعب و صفهای طولانی نباشد. شیوع ویروس کرونا همچنین الگوی جدیدی را در قالب دنیای بدونتماس ایجاد کرده که این امر فرصتهای بینظیری برای شرکتها در فضای فینتک فراهم کرده است.
چشمانداز آینده فناوریهای دیجیتال در بخش مالی
دیگر پایبندی به روشهای قدیمی آنالوگ و فعالیتهای دستی برای هر صنعت، ازجمله بخش مالی، وجود نخواهد داشت. همچنین برای کسانی که به دنبال بهبود کارایی و نیز جذابیت رقابتی هستند، اجرای دیجیتالی شدن یک امر ضروری است.
حداکثر استفاده از دادهها
صنعت مالی یکی از اولین صنایعی است که شروع به جمعآوری دادههای مصرفکننده میکند و درنتیجه معدن طلای مشتری است. بااینحال، بدون تجزیهوتحلیل و تفسیر که میتواند آن را به یک دارایی تجاری ارزشمند تبدیل کند، ارزش این دادهها بسیار کم است. تحول دیجیتال ارتباط بین دادههای خام و هوشمند است که میتواند در همه موارد، از استراتژی تجارت گرفته تا بهبود روابط با مشتری، مورداستفاده قرار گیرد.
بهبود تحویل محصول
محصولات خدمات مالی بهطور گستردهای از دیجیتالی شدن سود میبرند. محصولات دیجیتال به ایجاد کارایی و صرفهجویی در فرآیند و جذابیت گسترده کمک میکنند. اکنون انتظارات معطوف به محصولاتی جذاب است که بهراحتی در دسترس، انعطافپذیر و کمهزینه هستند. دیجیتالیشدن با امکانپذیر ساختن این ویژگیها به توسعه تجارتهای مالی کمک میکند.
تعاملات مشتری
دیجیتالی شدن در بخش مالی این فرصت را فراهم میکند تا تعاملات مشتری را افزایش دهد. از روباتهای خدمات مشتری گرفته تا اپلیکیشنهای واضح و تبلیغات اجتماعی، از طریق تحول دیجیتال این صنعت میتواند به طیف گستردهای از مصرفکنندگان، به زبانی که آنها میفهمند خدمت کند. تداوم ارتباط با مشتری، ارزش تجاری بالاتری را به همراه دارد.
اتخاذ دیجیتالی شدن با ساختارها و فرایندهای عملیاتی آغاز میشود. این امر میتواند در ارائه تجزیهوتحلیل دادهها و گزارشدهی به شرکتها کمک کند. بدین ترتیب، فینتک ارتقاء جامعی است برای مؤسسات مالی و تأمین نیازهای مشاغل.
انتهای پیام/4112/پ
انتهای پیام/