فینتک چیست؟/ انقراض سیستمهای بانکی سنتی با ظهور فینتک
به گزارش خبرنگار حوزه دانش، علم و فناوری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، فینتک یا فناوریهای امور مالی به تکنولوژیهای گفته میشود که هدف آنها بهبود در ارائه و استفاده از خدمات مالی است. فینتک از ترکیب دو کلمه فاینشنال به معنای امور مالی و تکنولوژی ساخته شده است. بسیاری پیشبینی میکنند که سرعت بالا و دسترسی آسان فناوریهای نوین امور مالی همان بلایی را سر سیستمهای بانکی سنتی بیاورد که شهاب سنگ معروف بر سر دایناسورها آورد.
فینتک به نرمافزارها، فناوریها و نوآوریهای مالی گفته میشود که توسط کمپانیها، صاحبان کسبوکار و مصرفکنندگان برای مدیریت و نظارت بهتر بر عملیاتها و فرایندهای مالی استفاده میشود. استفاده از فینتک تنها به کسبوکارها و سازمانها محدود نمیشود و در سطح جامعه نیز کاربرد دارد، به طوری که این روزها کمتر کسی را میتوان یافت که کارهای بانکی خود را با اپلیکیشنهای مالی انجام ندهد.
ظهور فینتک در قرن بیست و یکم
فرایندهای سریع و نوآورانه فینتک مانند اپلیکیشنهای پرداختهای مالی راه و روش مدیریت امور مالی بشر را تغییر داده است. بخش بزرگی از مشتریان امروزی را نسل هزاره تشکیل میدهد که دانش فناورانه عظیمی دارند و دوست دارند که انتقالهای مالی، وام گرفتن و سرمایهگذاری را کاملاً ایمن، بدون هیچ کمکی از شخص یا طرف سوم و بدون مراجعه به بانک انجام دهند.
فینتک باعث شده که خدمات بانکی کارآمدتر و مؤثرتر شود و دسترسی به آنها آسانتر شود. فعالیت استارتآپهای فینتک برخلاف بانکهای سنتی سریعتر و انعطافپذیرتر انجام میشود و همین باعث شده که هر روز به جمعیت کاربران خدمات فینتک افزوده شود. علاوهبر اپلیکیشنهای پرداخت آنلاین، رمز ارزها، بلاکچین و بیتکوین نیز جزئی از فینتکها به شمار میروند.
پیشبینی میشود در آینده خدمات فینتک به کمک هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به شکلهای متنوعی در بازار توسعه یابد، بدین ترتیب محصولات فینتک بخش جداییناپذیری از زندگی دیجیتالی روزمره خواهد شد.
آخرین پیشرفتها در فینتک
شکوفایی فینتک در دهه 1990 میلادی، همزمان با توسعه اینترنت و کسبوکارهای تجارت الکترونیک، اتفاق افتاد و سیستمهای بانکی با شروع قرن بیست و یکم در اکثر نقاط جهان کاملاً دیجیتال شد. بحران مالی جهانی در سال 2008 باعث سلب اعتماد مردم به سیستمهای بانکی سنتی شد، بدین ترتیب امنیت و شفافیت تبدیل به مهمترین عناصر نظامهای بانکی شدند.
تغییر نگرش مردم و ظهور تکنولوژی رایانش ابری باعث به وجود آمدن راهحلهای شخصیسازی شده و فرایندهای استاندارد نوینی مانند دسترسی به حساب کاربری بانکی، پرداختها و انتقال پول به صورت خودکار و با استفاده از ارزهای تبدیلشده صورت بگیرد. باتوجه به قانونگذاریها و انتظارات بالای مشتریان از کمپانیهای فینتک، هدف اصلی ایجاد خدمات و فعالیتهایی با پتانسیل طولانی مدت است.
گوشیهای هوشمند مجهز به اپلیکیشنهای پرداخت آنلاین و کیف پولهای دیجیتال اصلیترین ابزاری هستند که مردم برای دسترسی به خدمات مختلف مالی از آن استفاده میکنند. براساس گزارش خدمات آماری آلمان، ممکن است رشد بازار پرداخت آنلاین موبایلی در سال 2019 از یک تریلیون دلار نیز بالاتر برود.
مزایای فینتک چیست؟
علاوهبر سرعت بالا و دسترسی بیشتری که فینتکها برای مشتریان فراهم میکنند، فناوریها و نوآوریهای مالی در حوزههای بسیار متنوعی شکل میگیرند. برای مثال فینتک در پلتفرمهای کراد فاندینگ (تامین سرمایه جمعی) به صورت مستقیم با مشتریان ارتباط برقرار میکند. فینتک بستری ایجاد میکند تا زمینه دریافت حمایت مالی برای کسبوکارهای کوچک، کارآفرینان، خیریهها و هنرمندان فراهم شود.
تغییرات اجتماعی یکی دیگر از نویدهای شرکتهای فعال در حوزه فینتک است. این تغییرات با توجه به نیازهای جمعیتی و اجتماعی رخ میدهد. مردم در کشورهای در حال توسعه به راحتی میتوانند به پلتفرمهای میکروفایننس و وامدهی دیجیتال دسترسی داشته باشند. حال به لطف فناوریهای امور مالی، آفریقا، آسیا و هند و کشورهای پرجمعیت که سیستم بانکی سنتی در آنها غالب است، میتوانند از سرویسهای پرداخت آنلاین استفاده کنند.
فینتک از ابتدا تاکنون
در ابتدای دهه 2000 میلادی فینتک تنها شامل تکنولوژیهایی میشد که قابل اعمال در سیستمهای پشتیبانی مؤسسات مالی بود اما حالا خدمات فینتکها بیشتر مشتری محور است و به همین دلیل تعریف آن نیز با محوریت اصلی مشتری و مصرفکننده بازنویسی شده است. در حال حاضر فینتک شامل بخشها و صنایع مختلفی از آموزش و خردهفروشی گرفته تا سرمایهگذاری و مدیریت میشود.
فینتک همچنین شامل توسعه و استفاده از رمز ارزها مانند بیتکوین میشود که شناخته شدهترین بخش از فینتک به شمار میرود. با این حال سرمایههای عظیم و چشمگیر همچنان در صنعت بانکداری سنتی به سر میبرند فینتک هنوز مجالی برای نفوذ به بازار چند تریلیون دلاری آن پیدا نکرده است.
درکی بهتر از فینتک
اصطلاح فناوریهای امور مالی میتواند به هر نوآوری یا فناوری که نحوه معاملههای تجاری و دادوستدهای کسبوکارها را متحول میکند از اختراع پولهای دیجیتال تا سیستمهای دفترداری اطلاق میشود. از زمان انقلاب اینترنت و انقلاب گوشیهای هوشمند، تکنولوژیهای مالی نیز به طور قابل توجهی پیشرفت کردهاند. فینتک نیز در ابتدا به فناوری کامپیوتری گفته میشد که در دفتر بانک یا شرکتهای تجاری نصب میشد اما حالا یک اصطلاح چتری است که طیف عظیمی از تعاملات مالی را، از شخصی تا تجاری، پوشش میدهد.
فینتک حالا شامل فعالیتهای مالی متنوعی مانند انتقال پول، افتتاح حساب، مدیریت سرمایهگذاری و پرداخت قبوض بدون نیاز به شخص دیگری میشود. براساس گزارشهای شاخص سازگاری با فینتک 2017، یک سوم از مشتریان حداقل از دو سرویس فینتک استفاده میکنند و میدانند که فناوریهای امور مالی بخشی از زندگی روزمره شده است.
فینتک در میدان عمل
استارتآپهای مشهور و معروف فینتک معمولاً یک ویژگی مشترک دارند: تمام آنها طوری طراحی شدهاند که تهدید یا چالشی برای سرویسهای مالی سنتی باشند و در نهایت با فراهم کردن سرویسهای بهتر و سریعتر جای خدمات سنتی را در جامعه بگیرند. برای مثال استارتآپ «افرم» برای خرید وامهایی به مشتریان میدهد که سریعاً پرداخت میشوند و بازپرداخت آنها نیز کوتاه مدت است. این استارتآپ به دنبال این است که کمپانی کارتهای اعتباری را از میدان رقابت به در کند.
«بتر مورگیج» نیز به دنبال این است که فرایند رهن خانه را آسانتر کند و گوی سبقت را از کارگزاران سنتی رهن خانه برباید. این استارتآپ فرایند رهن خانه را به طور کل دیجیتال کرده و بدین ترتیب میتواند نامه تأییدیه رهن را طی 24 ساعت برای مشتری اخذ کند. «گرین اسکای» نیز استارتآپ دیگری در حوزه فینتک است که هدف آن بهبود فرایند وام گرفتن مشتریان از بانکها است. این استارتآپ وامهایی با بهره صفر درصد به مشتریان ارائه میدهد تا درگیر بازپرداختهای کلان نشوند.
«طلا» در ازای کاوشی عمیق در اطلاعات گوشی هوشمند به مشتریان وامهای با مبلغ پایین ارائه میدهد. این کاوش شامل تاریخچه تراکنشهای مالی و چیزهای نامربوطی مثل بازیهای نصب شده در گوشی هوشمند میشود. طلا سعی میکند در ارائه وام به مشتری گزینههای بهتری از بانکهای محلی و دیگر مؤسسات مالی کوچک پیشنهاد بدهد.
انتهای پیام/4021/
انتهای پیام/