تکنولوژیهایی که تحول دیجیتال دهه اخیر را رقم زدند
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تکنولوژی بخشی بزرگ و جداییناپذیری از زندگی روزمره بشر است که باعث تحولهای شگفتانگیز در علم و پیشرفتهای عظیم در صنعت شده است. یکی از حوزههایی که در دهه اخیر دستخوش تغییرات و تحولات زیادی بوده دیجیتال است که نحوه تعامل افراد با یکدیگر و اطرافشان را متحول کرده است.
احتمالا اصطلاح «تحول دیجیتال» را بارها شنیدهاید که به معنی دگرگون شدن روشهای ارتباطی و تعاملی است. در سالهای اخیر شاهد ظهور تکنولوژیهای زیادی بودیم که نحوه برقراری ارتباط را به شکل غیرقابلتصوری تغییر داده است. در حالی که کمتر از یک ماه به پایان دهه 2010 میلادی مانده، نگاهی داریم به تکنولوژیهای برتری که تحولهای عظیمی در حوزه دیجیتال ایجاد کردهاند.
گوگل، آمازون، اوبر، فیسبوک و توئیتر از جمله کمپانیهای بزرگی هستند که جامعه را به صورت اساسی تغییر دادهاند. نوآوریهای پیشگامانه روشهای ارتباط با خانواده و عزیزان، سفارش غذا و گرفتن تاکسی را متحول کردهاند. کدنویسها، دانشمندان و محققان نهتنها پشتیبانها و بازیگران اصلی این پلتفرمهای کاربردی هستند بلکه سازندگان و توسعهدهندگان تکنولوژیهای جدید نیز هستند که تمام نیازها و نگرانیهای انسانی را رفع میکند.
رایانش ابری
معرفی رایانش ابری و استفاده گسترده از آن نه تنها جمعآوری اطلاعات را آسانتر کرد بلکه ظرفیتهای شرکتها و نهادهای اقتصادی را هم افزایش داد. این فناوری نیاز شرکتها، با هر اندازه و ظرفیتی، را به زیرساختهای پرهزینه فناوری اطلاعات و هزینههای بالای تعمیر و نگهداری از آنها رفع میکند. براساس گزارشها، نزدیک به 70 درصد از کمپانیهای جهان یا از سرویسهای رایانش ابری استفاده میکنند یا به فکر استفاده از آنها هستند.
با انتقال بیشتر خدمات به فضای رایانش ابری، کسبوکارها میتوانند فعالیتهای خود را بهتر سازماندهی کنند. مقرونبهصرفه بودن رایانش ابری باعث شده بهعنوان یک سیستم خدماتی شناخته شود که امکان دسترسی به ابزارهای گرانقیمت را برای کمپانیهای کوچک فراهم کرده است. سرویس وب آمازون، گوگل، مایکروسافت، از بزرگترین و مشهورترین کمپانیهایی هستند که در حوزه رایانش ابری فعالیت میکنند.
پیشبینی میشود که بازار رایانش ابری تا سال 2022 به ارزش 411 میلیارد دلار برسد. بدون شک میتوان گفت که این فناوری در دهه آینده نقش بسیار پررنگی در زندگی بشر خواهد داشت.
اتوماسیونسازی و هوش مصنوعی
در حال حاضر بنگاههای اقتصادی در سراسر جهان به طور فزایندهای به دنبال اتوماسیونسازی فعالیتهایی هستند که پیش از این توسط نیروی انسانی انجام میشد. این امر تحولی اساسی در بازار کار و نیروی انسانی ایجاد کرده و بسیاری از انسانها نگران هستند که در آینده نه چندان دوری شغل خودشان را به مخلوقات رباتیک و هوشمند ببازند.
این فناوریها باعث شده که بنگاههای اقتصادی به روشهای مختلفی بهبود پیدا کنند. حال کارهای خطرناک و زمانبر در کارخانهها توسط بازوهای رباتیک انجام میشود. بدین ترتیب انسانها از انجام کارهایی که سابقه صدمه و خسارت جانی دارند، معاف میشوند. اتوماسیونسازی حتی به سرویسهای خدماتی مانند بخش مشتریان کارخانهها نیز نفوذ کرده و در حال حاضر بسیاری از کمپانیها از سیستمهای اتوماتیکی استفاده میکنند که سوالات ابتدایی، انتقادات و پیشنهادات را از مشتریان دریافت میکند.
یکی از دلایل فراگیری شدن اتوماسیونسازی، پیشرفت در هوش مصنوعی است که میتواند رباتها و ماشینها را به مجموعهای از قابلیتهای متنوع مجهز کند. بنگاههای اقتصادی از هوش مصنوعی و محصولات آن در هر قسمتی از امنیت گرفته تا نیروی انسانی بهره میبرند. بدین ترتیب کامیپوترها میتوانند فعالیت کسلکننده، خطرناک و پرهزینه را انجام دهند.
باوجود اینکه بسیاری از مردم میترسند مخلوقات هوش مصنوعی شغل و حرفه آنها را از چنگشان دربیاورند اما نتایج تحقیقات اخیر نشان میدهد مردم از ورود اتوماسیونسازی به فضای کاری راضی هستند و خوشحالاند که وظایف خطرناک برعهده رباتها و کامپیوترها است.
گوشیهای هوشمند و اپلیکیشنهای موبایل
در دهه اخیر شاهد پدیدهای نادر در میزان دسترسی مردم به گوشیهای هوشمند در سراسر جهان بودیم که افراد از کشورهای مختلف را برای نخستین بار در فضای وب دور هم جمع کرد. محبوبیت گوشیهای هوشمند باعث به وجود آمدن زیستبومی برای اپلیکیشنهای موبابل و ابزارهای مبتنی بر اینترنت شد که حال بخشی جداییناپذیر از زندگی بشر امروزی شده است.
اوبر و لیفت (سفارش تاکسی اینترنتی) در زبان انگلیسی تبدیل به فعل شدهاند و اپلیکیشنهای سفارش غذا نیز محبویت زیادی میان کاربران پیدا کردهاند. مردم از اپلیکیشنها برای مدیریت و کنترل جنبههای مختلف زندگی مانند برنامهریزی روزانه، ورزش کردن و یادآوری کارهای مهم استفاده میکنند. گوشیهای هوشمند حتی نحوه برقراری ارتباط مردم با یکدیگر را نیز دستخوش تغییر کرده است. پیامرسانهایی مانند واتساپ و فیسبوک مسنجر نخستین انتخاب میلیاردها نفر از مردم جهان برای ارتباط برقرار کردن با یکدیگر به شمار میروند، به کمک این اپلیکیشنها میتوان پیامهای متنی، صوتی و تصویری را در عرض چند ثانیه به هر جایی از دنیا ارسال کرد.
گوگل مپز و اپلیکیشنهای مشابه آن مسیریابی را آسان و گم شدن را غیرممکن کردهاند. همچنین ظهور اپلیکیشنها انتقال پول و کارهای بانکی، خرید بلیت سینما و تماشای برنامههای تلویزیونی را آسانتر از هر زمانی کرده است.
اینترنت نسل چهارم و پنچم
اینترنت 4G یا اینترنت نسل چهارم چنان به صورت گسترده میان مردم استفاده میشود که اکثر مواقع این حقیقت که فناوری نوینی است، فراموش میشود. اپراتورهای تلفن همراه در سال 2012 شروع به ارائه اینترنت نسل چهارم کردند و وعده سرعت آپلود و دانلود بالاتری از اینترنت نسل سوم را دادند. اینترنت نسل چهارم تحول عظیمی را در پی داشت چراکه خدماتش سریعتر و قابلاعتمادتر از اینترنت نسل سوم بود.
با معرفی اینترنت نسل پنجم از اوایل سال 2019 بحث پوششدهی ثابت و پیوسته مطرح شد. پیشبینی میشود که با گسترش این فناوری در جهان، تحولی بزرگی در دنیای اپراتورهای تلفن همراه ایجاد خواهد شد. یک آنالیزگر برای درک بهتر تفاوت میان اینترنت نسل چهارم و پنجم آنها را به ترتیب به تلگراف و فکس تشبیه کرده است.
اینترنت اشیا
با کوچک شدن سنسورها زنجریه تأمین نیز در سراسر دنیا تغییر کرد و باعث شد که جمعآوری اطلاعات حجیم آسانتر شود و سیستمهای سازمانیافته بیشتری ایجاد شود. صنایعی چون تولید و خردهفروشی تسهیلات انبار، کامیونها و کارخانهها را به تجهیزان اینترنت اشیاء و دیگر ابزارهای هوشمند مجهز کردهاند تا اطلاعات را در سطح گسترده راحتتر جمعآوری کنند. اینترنت اشیای صنعتی تبدیل به یک رشته تخصصی شده و کمپانیها میتوانند با استفاده از این فناوری، اطلاعات کاملی از ماشینها و ابزارهای خود جمعآوری کنند و پس از یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و دریافت پیشنهادها بهره ببرند.
این سیستمها میتوانند محل کار را برای کارکنان ایمنتر کنند و حتی بخشهایی که هزینههای اضافی دارند را مشخص کنند. هرچه فضاهای کاری بیشتر به تکنولوژی اینترنت اشیا مجهز شوند، ابزارهای آنالیزی بیشتر بهبود مییابند و کمپانیها راههای جدیدی برای ارتقای خدمات خود پیدا میکنند.
تجزیه و تحلیل داده
هر روز به شمار کشورهایی که قوانین سختگیرانهای در خصوص نحوه جمعآوری و اشتراکگذاری اطلاعات کمپانی اتخاذ میکنند، افزوده میشود. بنابراین به جرأت میتوان گفت که اطلاعات کاربران اینترنت از ارزش بالایی برخوردار است. وبسایت و سرویسها اطلاعاتی که کاربران به اشتراک میگذارند را جمعآوری کرده و آنها را تجزیه و تحلیل میکنند. بدین ترتیب کسبوکارها میتوانند با تغییر و تحول در صنایع خود سازگار شوند.
دهه 2010 میلادی «دهه اطلاعات» است. پیشرفتها در هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی راهی برای بنگاههای اقتصادی ایجاد کرده تا بهراحتی در میان اطلاعات جستجو و طبقهبندی کنند و مهمترین دیدگاهها را بیایند تا صنعت همگام با مشتری تغییر کند. پیشبینی میشود تا سال 2022 بیزنس پلنهای حدود 90 درصد از کمپانیهای جهان اطلاعات و آنالیز آنها را ارزشمندترین دارایی شرکت بدانند.
شبکههای اجتماعی
باوجود اینکه فیسبوک قبل از سال 2010 میلادی به وجود آمد اما تفاوت صنعت شبکههای اجتماعی آن دوره با حال حاضر از زمین تا آسمان بود. اینستاگرام، وایبر و پینترست بعد از سال 2010 میلادی به محبوبیت رسیدند و فیسبوک و توئیتر نیز از آن زمان تاکنون تغییراتی زیادی کردهاند. در حال حاضر میلیاردها کاربر در شبکههای اجتماعی مختلف فعالیت میکنند و افکار، تصاویر و علاقهمندیهای خود را با جهانیان به اشتراک میگذارند.
امروزه هر کمپانی و کسبوکار موفقی باید حساب کاربری رسمی در شبکههای اجتماعی چون توئیتر و اینستاگرام داشته باشند. شبکههای اجتماعی تبدیل به یکی از حیاتیترین راههای ارتباطی میان روسا و کمپانیها با مشتریان شده است. باوجود این که از سال 2016 نظرات منفی درباره فعالیت در شبکههای اجتماعی زیاد شده اما خبری از کاهش تعداد کاربران و فعالیت آنها نیست. با افزایش محبوبیت گوشیهای هوشمند میتوان حدس زد که این روند صعودی در دهه آینده نیز ادامه خواهد داشت.
بلاکچین
بلاکچین بهدلیل ویژگیهای متنوع و گسترده تقریباً در هر صنعتی نفوذ کرده و از سوی دیگر هر صنعت و کمپانی به زنجیره تأمین سازمانیافتهای نیاز دارد. بلاکچین در سال 2008 بهعنوان بخشی از صنعت رمزارزها معرفی شد و سپس بهعنوان یک تکنولوژی پیشگام در صنعت مالی به شهرت رسید. بیش از پنج سال است که بانکها و مؤسسات مالی از این فناوری در هر حوزهای از قراردادهای هوشمند گرفته تا سادهسازی فرمهای وام استفاده کردهاند.
یک کنسرسیوم از بانکها در کانادا از بلاکچین استفاده میکنند تا به مردم قدرت بیشتری در حوزه جمعآوری اطلاعات توسط مؤسسات مالی بدهند. طی سه سال گذشته، مؤسسات زیادی شروع به تحقیق درباره اثرگذاری بلاکچین کرده و به این نتیجه رسیدند که این فناوری تأثیر عظیمی بر زنجیرههای تأمین داشته است. در حال حاضر خردهفروشیهای بزرگی چون والمارت و کمپانیهای موفقی چون مکدونالد از بلاکچین برای تأمین منابع و مواد اولیه استفاده میکنند. دولت برزیل به تازگی از IBM خواسته تا سیستم بلاکچینی ایجاد کند که مدیریت سیستم ثبت تولد و مرگ را برعهده بگیرد.
انتهای پیام/4021/
انتهای پیام/