دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 دی 1399 - 12:55
آنا بررسی می‌کند؛

تأثیر لبخند بر سلامت روان

یکی از راه‌های زیباتر شدن چهره لبخند است. روشی ساده که با انحنای لب به دو سمت متضاد شکل می‌گیرد. لبخند علاوه بر زیبایی بر سلامت روان و فیزیکی افراد نیز نقش به سزایی دارد.
کد خبر : 555850
سامیار.jpeg

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، رشد جمعیت، افزایش میزان شهرنشینی و به موازات آن روند صعودی آلودگی و شلوغی از جمله عواملی هستند که لبخند را بر روی لب شهروندان را کمرنگ و جای اخم را پر رنگ کرده است.  در حالی در بحبوحه زندگی لبخند زدن رو به فراموشی  است که محققان روانشناسان بر تأثیر این حالت از چهره که بعضاً بیانگر درونیات است، بر روی افزایش روحیه تأکید می‌کنند.


محققین  بر این باورند که لبخند زدن هر چند کوتاه آثار بسیار مطلوبی را بر روی سلامت روان دارد. در حقیقت لبخند زدن باعث فعال شدن پیام‌رسان‌های عصبی در مغز و ترشح هورمون اندروفین، سروتونین و دوپامین در مغز می‌شود که در نتیجه  فرد احساس شادی می‌کند.


این هورمون‌ها نوعی مسکن طبیعی برای مغز هستند. هورمون‌های شادی‌آور نه تنها بدن را آرام می‌کنند بلکه افسردگی و خطر ابتلا به بیماری‌های روانی را هم کاهش می‌دهند.


از طرفی دیگر زمانی که فرد لبخند می‌زند برای لحظه‌ای حس خوشبختی را تجربه می‌کند. به عبارت دیگر خوشبختی و حس خوب باعث لبخند زدن می‌شود و به این صورت چرخه مثبت در زندگی فرد ادامه پیدا می‌کند. لبخند تا جایی بر روی روان تأثیرگذار است که حتی لبخند زدن مصنوعی در هنگام ناراحتی‌ها هم می‌تواند بر حس و حال فرد  تأثیر مثبت بگذارد.


علاوه بر اینکه لبخند بر روی روح و روان فرد تأثیر مثبت می‌گذارد، بر روی مکانیسم‌‌های فیزیکی شخص نیز تأثیر به سزایی می‌گذارد. به این ترتیب که لبخند زدن در دراز مدت می‌تواند استرس را درمان کند و ضربان قلب را در حالت طبیعی نگه دارد. حتی با لبخند زدن از روی اجبار فشار خون و ضربان قلب به طور چشمگیری تنظیم می‌شود.


از طریق لبخند زدن بسیاری از بیماری‌ها نظیر سرطان آرتروز، دیابت و بیماری‌هایی که به سیستم ایمنی متصل هستند با لبخند زدن و شاد بودن در دراز مدت کاهش پیدا می‌کنند. کما اینکه محققان به تازگی دریافتند که لبخند زدن احساس خوشحالی را در فرد ایجاد می‌کند و منجر به کاهش تولید هورمون کورتیزول می‌شود که در نتیجه سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.


در مجموع با توجه به اینکه لبخند زدن تأثیر به سزایی در افزایش سیستم ایمنی بدن دارد و از طرفی در حال حاضر تقویت سیستم دفاعی بدن موثرترین راه برای مقابله با کرونا است، لذا می‌توان نتیجه گرفت که لبخند زدن می‌تواند نقش به سزایی در مقابله با کرونا ایفا کند.


انتهای پیام/4076/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته